Joulu tulee – oletko valmis?

  • 89 328
  • 587

Glove

Jäsen
En ole valmis jouluun, enkä halua missään vaiheessa ollakaan. Toivottavasti pääsen siitä ohi mahdollisimman vähällä joulutohinalla.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Aika monennen kerran tapahtui seuraavaa: tämä ketju on ylhäällä, näen nimen ja naps: päässäni alkaa soida Pukki Tulee, Oletko Valmis. Eli aika monta kertaa on tällaiseen aikaan vuodesta pitänyt kuunnella ensimmäinen joululaulu. Vain sen yhden kerran.

Musiikki, älä aina vie mennessäsi.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
En ole kuullut vielä edes yhtään joululaulua. Kiitos paikallisille kaupoille.
Tänään täällä Fugessa ostoskeskuksessa joululaulut jo soi.

Joululahjat on jo ostettuna. Jokunen paketti odottelee jo postissa hakemista. Itse tykkään olla ajoissa noiden kanssa, jottei viime hetken paniikki iske päällensä.

Ruoat vielä ostamatta ja mietinnässä.
No tänään kyllä ostin ison tarjottimellisen espanjalaisia jouluherkkuja. Oli turronia ja kaikkea. Suklaakonvehdit skippaan tänä jouluna.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Meillä onkin rouvan kanssa hieman erilainen Joulu tällä kertaa - lähdemme Joulunpyhinä muutamaksi päiväksi Suomenlahden eteläpuolelle katsomaan, millaista Joulua siellä vietetään.
Meiltä jäävät pois käytännössä kaikki "joulunalushössötykset" ja ruokapuolestakin vain ehkä pikku kinkku tulee hankittua ja lohta graavattua, mutta laatikot, yms. jäävät tekemättä nyt.

Joulu tulee, olemme valmiita!
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Joulusuunnitelmat valmistuvat pikkuhiljaa.
Keskiviikkona 21.12 olisi tarkoitus lähteä suoraan töistä bussilla Angeles Cityyn, jossa yöpyminen. Seuraavana päivänä matka jatkuu biitsille Subic Bayhin, jossa joulun viettoa rannalla löhöillen ja gogo-baareissa riekkuen.
Onnistuin siirtämään tämän viikon etäpäivät joulun ja uuden vuoden väliin, joten tämä viikko lusitaan kokonaisuudessaan toimistolla. Muutoin olisin joutunut palaamaan toimistolle jo tapaninpäivänä. Tässäkin ratkaisussa tapaninpäivä on työpäivä, mutta on miellyttävämpää työskennellä rantabaarissa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kinkku #1 on paistettu. Näin pikkujouluksi vaan tuollainen 2,5 kilon juhlakinkku. Seuraava #2 on se isompi 7 kiloinen jouluksi ja #3 haetaan sitten joulupäivänä tai tapaninpäivänä alennusmyynnistä. Sanoinko jo, että meillä tykätään joulukinkusta?
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Ensimmäiset joululahjat ostettu. Pikkuhiljaa se joulufiilis sieltä alkaa nousta, kun on lunta maassa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Rahatilanteen puolesta olen ainakin valmis joulun tuloon. Viime vuonna olin pahassa paikassa kun ennen joulua ei oikein säästöjä ollut ja silti jouluihmisenä halusin joulua juhlia. Turvauduin viime vuonna sitten pikalainaan mihin ei olisi kyllä saanut sortua.

Tänä vuonna rahatilanne on paljon valoisampi taas joten sen puolesta olen valmis joulun tuloon. Mikä mielenkiintoista niin nyt kun pari edellistä joulua vietin yksin niin sain törsättyä jouluun silti enemmän kuin mitä aiemmin olen törsännyt kun olen viime vuodet lähinnä isän kanssa joulua viettänyt. Mutta nyt uskon ainakin taloudellisesti olevan valmis joulun tuloon. Ja eiköhän ole paluu siihen vanhaan tilanteeseen että minulta menee kaikkiaan jouluun rahaa korkeintaan 500 euroa, ja selvinnen 400 eurolla.

Valmisteluja en tee joulua varten kovinkaan paljon. Muutamana vuonna pyrin jatkamaan äiti-vainaan perinteitä ja leipomaan yhtä ja toista herkkua jouluksi mutta nyt on jatkettava sillä linjalla että painon hallinnan vuoksi rajoitettava herkuttelua. Ja leivon jouluksi aika vähän taas tänä vuonna. Siinä mielessä en olekaan vielö valmis joulun viettoon että olen luvannut porkkana-ja lanttulaatikot paistaa, parit kakut tehdä ja leipoa hannatädit sekä ässä-piparit ja leipoa vielä muutaman pasteijankin. Nämä kaikki on vielä tekemättä ja kohta alkaakin ruoanlaitto ja leivonta joulua varten.

Voisi sanoa että olen siinä mielessä valmis joulun tuloon että pohja kunnossa eli rahatilanne näyttää nyt hyvältä. Mutta varsinainen työ vielä joulua varten tekemättä. Tänä vuonna hankin muutaman lahjankin taas, viime vuonna jätin lahjat kokonaan hankkimatta. Tai ennen lahjojen ostaminen oli paljon mielenkiintoisempaa kun sai ostella tavaraa lahjoiksi ja oli vähän enemmän porukkaa kenelle lahjoja ostellakin. Nykyään lahjojen osto on lähinnä lahjakorttien hommaamista.

Sen verran lapsellinen olen aina vain ennen joulua että nukkuminen on näin joulukuussa hitusen hankalampaa. Nyt on näemmä taas nukkuminen ja varsinkin nukahtaminen jonkin verran vaikeutunut. Tänäänkin jäi ainakin päiväunet väliin kun ei malttanut nukkua.

Senkin suhteen olen valmis joulun tuloon että ilman sairastumisia tiedän missä joulua vietän. Eli parin välivuoden jälkeen taas isän luona lapsuuden kodissa ja maisemissa. Se on jo iso juttu tänä vuonna että pääsee joulun viettoon lapsuuden kotiin ja isän luokse. Isälläkin kuitenkin sen verran ikääkin jo että kun vielä tervekin on niin näitä yhteisiä hetkiä osaa arvostaa.
 

Buster

Jäsen
Juuri koostelen soittolistaa joululauluista lenkille, se alkaa nostattaa fiilistä. Ja tietysti mahdollisimman vanhoilta esittäjiltä, että historian havinan kuulee. Siinä saa sitten pimeänä joulukuun iltana - tai aamuna - ajattoman ja taianomaisen fiiliksen aikaiseksi, kun pääsee astumaan kolmeksi minuutiksi vaikkapa 50-luvulle. Samalla voi kuvitella Frank Sinatran mikin takana laulamassa täyden orkesterin kanssa mustavalkoisena tupakansavun sumentamassa äänityshuoneessa.

Jo joulukuun alussa sai ratkaistua, että mitä kenellekin ostaa lahjaksi. Enää suurin osa pitäisi vain käydä hakemassa - nimittäin tänä vuonna ajattelin hankkia kaiken mahdollisen paikallisesti. Keräsin varalta parikin eri vaihtoehtoa, ettei käy kuin Isäni on turbomies -elokuvassa.

Työt uhkaavat jälleen pahasti estää jouluiloa. On ollut valtavasti töitä jo syksystä asti 40 tunnin ollessa pelkkää paperia useimpina viikkoina. Hyvällä lykyllä on yksi vapaapäivä ennen jouluaattoa, kaksi olisi käsittämätöntä. Tarkennuksena tosin työpäivien pituus on hyvin vaihteleva, lyhimmillään sellaista ei voi työpäiväksi edes kutsua. Jouluaatto kuitenkin vapaa, kuten pitääkin. Jouluaaton korvilla olen aina halunnut lumisadetta, että saa joulupäivänä lähteä kävelylle varhain aamulla ja ensimmäisenä astua teiden rikkomattomille lumihangille. Mutta tänä vuonna taitaa joulupäivä mennä töiden parissa kaksinumeroisella tuntimäärällä. Bonuksena sitten vuoden viimeisellä viikolla saa jo nostaa vähän jalkoja pöydälle ja toivottavasti uusi vuosi alkaa samalla tahdilla kuin viimeinen viikko loppuu. En ole vielä ehtinyt edes ajatella katsovani Taru Sormusten Herrasta ja Game of Thronesin -spinoffeja.

Oma panos joulupöytään lienee tänä vuonna jouluoluet, vähän erilaisia sinappeja ja juustoja, sekä itse savustettua lohta. Kyllähän tässä jo alkaa sellainen tunne nousta, että kinkku maistuisi. Yksi jouluksi ja sitten alennuksista tavattu toinen uudeksivuodeksi ottaa - vaikka jo sen joulukinkun kohdalla alkaa saada tarpeekseen. Sitten kaikki mahdolliset laatikot, rosollit ja luonnollisesti lipeäkalakeitto sekä kotiolutta. Perinteistä menoa, joululimput, puurot ja kaikki. Kylläpäs alkoi erittyä sylkeä....
 

444

Jäsen
Olen oikeastaan aina ollut jouluihminen. Kuitenkin elämän varrelle osuneet isot asiat, kuten erot, ovat liian usein osuneet juuri joulun aikaan, mistä sitten on seurannut se, että monena vuonna olen skipannut mokoman ihan suosiolla. Parina vuonna olen lähtenyt jouluksi jonnekin ulkomaille, ettei tarvitse olla tekohymy naamalla sukulaisten seassa ja teeskennellä, että kaikki on hyvin tai vaihtoehtoisesti olla oma itsensä ja latistaa muidenkin tunnelmaa. Viime vuonna raskaana oleva puoliso lähti Kreikkaan kurssille joulupäivänä ennen kuutta aamulla, joten heräiltiin siinä 1.30, että ehdittiin kentälle ajoissa. Oli kova paikka ja joulufiilis oli täysin tiessään. Kivan rauhallisen joulun sijaan sain riesakseni kiimassaan rypevän narttukoiran pariksi viikoksi.

Tänä vuonna päätettiin viettää jouluaatto oman perheen kesken. Tarjota pienokaiselle rauhallinen joulu ilman mitään sen suurempaa häsellystä ja hösäämistä. Jotain herkkuja haetaan kaupasta, jouluruoista korkeintaan porkkana- ja perunalaatikko kuuluvat menuun. Joulupäivänä tai tapsana tulee sitten lähisuku tänne maaseudulle ja tuo mukanaan omasta juhlinnastaan ylijääneitä ruokia. Lahjojen osalta mennään minimalistisella linjalla; jos joku sanoo, ettei halua lahjoja, niin niitä ei sitten tule. Kummitytölleni ompelen collegepuvun, samoin hyvän kollegan pikkutytölle. Jälkimmäiselle taidan ehtiä tehdä vain hupparin, kun aika on kortilla. Muille sitten, mitä keksivät pyytää. Lisäksi tarkoitus on osallistua joulupuukeräykseen, jossa ostetaan jokin lahja jollekin vähävaraisen perheen lapselle. Vähästään voi lahjoittaa paljon sitä oikeasti tarvitsevalle. Keräys näemmä päättyy tänään, joten sen verran pitää jaksaa kiiruhtaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen aikoinaan ollut Jouluihminen, mutta nyt ei voisi vähempää kiinnostaa. Puoliso taas rakastaa tätä seasonia. Parasta tässä Joulussa on se, että haen poikani ja mennään aattona mutsille syömään.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Puoliso taas rakastaa tätä seasonia.
Sama täällä. Aikunen ihminen. Hän on nyt sitten päättäny että mennään hänen vanhemman tyttärensä perheineen tykö syämään joulupaskaa. Ja toki sinne tulee jotain sen tyttären miähen sukulaisia myäs. Ei jumalauta. Sitten Tapanina muijan siskon synttärit. Pakko kuulemma osallistua. Voi vittu että mä NIIN toivon koronaa tai jotain muuta kulkutautia etten "sais" osallistua tämmösiin vitun pelleilyihin. "Vietetään aikaa sukulaisten kesken. On niin vitun kivaa vaihtaa kuulumisia kun niin harvoin nähdään." Haistakaa ny paska. Pari viikkoo viä aikaa ja jo nyt vituttaa niin ettei veri kiärrä.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Sama täällä. Aikunen ihminen. Hän on nyt sitten päättäny että mennään hänen vanhemman tyttärensä perheineen tykö syämään joulupaskaa. Ja toki sinne tulee jotain sen tyttären miähen sukulaisia myäs. Ei jumalauta. Sitten Tapanina muijan siskon synttärit. Pakko kuulemma osallistua. Voi vittu että mä NIIN toivon koronaa tai jotain muuta kulkutautia etten "sais" osallistua tämmösiin vitun pelleilyihin. "Vietetään aikaa sukulaisten kesken. On niin vitun kivaa vaihtaa kuulumisia kun niin harvoin nähdään." Haistakaa ny paska. Pari viikkoo viä aikaa ja jo nyt vituttaa niin ettei veri kiärrä.

Tässä on sitä joulun taikaa kerrakseen. Sama meno täälläkin. Puolison kaikki sukulaiset käydään läpi joulun takia, mutta muuten ei nähdä koskaan muuta kuin lähisukulaisia.

Ennen tätä suhdetta vietin jouluni pääasiassa n. 600km päässä omista sukulaisistani. Nyt joutuu toivomaan sankkeria tai että jäisi auton alle, jotta sais olla rauhassa.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Sama täällä. Aikunen ihminen. Hän on nyt sitten päättäny että mennään hänen vanhemman tyttärensä perheineen tykö syämään joulupaskaa. Ja toki sinne tulee jotain sen tyttären miähen sukulaisia myäs. Ei jumalauta. Sitten Tapanina muijan siskon synttärit. Pakko kuulemma osallistua. Voi vittu että mä NIIN toivon koronaa tai jotain muuta kulkutautia etten "sais" osallistua tämmösiin vitun pelleilyihin. "Vietetään aikaa sukulaisten kesken. On niin vitun kivaa vaihtaa kuulumisia kun niin harvoin nähdään." Haistakaa ny paska. Pari viikkoo viä aikaa ja jo nyt vituttaa niin ettei veri kiärrä.
Vetäiset liukkaalla kadulla juuri ennen pyhiä seitsemättä kertaa kyljellesi ja siinä se. Joulu pelastettu.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Vetäiset liukkaalla kadulla juuri ennen pyhiä seitsemättä kertaa kyljellesi ja siinä se. Joulu pelastettu.
Voi olla ettei menis läpi enää toi kylkiluitten telominen...
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Sama täällä. Aikunen ihminen. Hän on nyt sitten päättäny että mennään hänen vanhemman tyttärensä perheineen tykö syämään joulupaskaa. Ja toki sinne tulee jotain sen tyttären miähen sukulaisia myäs. Ei jumalauta. Sitten Tapanina muijan siskon synttärit. Pakko kuulemma osallistua. Voi vittu että mä NIIN toivon koronaa tai jotain muuta kulkutautia etten "sais" osallistua tämmösiin vitun pelleilyihin. "Vietetään aikaa sukulaisten kesken. On niin vitun kivaa vaihtaa kuulumisia kun niin harvoin nähdään." Haistakaa ny paska. Pari viikkoo viä aikaa ja jo nyt vituttaa niin ettei veri kiärrä.
Tunnen sun tuskasi. Minäkin olen jouluihminen, mutta en ymmärrä miten kaikilla sukulaisilla hyppääminen liittyy jouluun? Toi on ihan hirveetä ja onneks en enää nykyään moiseen joudu. Vanhemmat päästän meille syömään aattona, koska haluavat kuitenkin lapsenlapsia nähdä ja toisinpäin, mutta onneks nekin ymmärtää lähteä ajoissa etteivät häiritse meidän joulun viettoa. Nykyään joulut on ihan parhautta, kun saa vaan olla ja syödä ihan liian paljon. Pari konjakkiakin mennee illan tunteina.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen oikeastaan ostanut kaiken tarvitsemani reilusti ennen joulua, joten tänä vuonna lahjakeko jäänee hyvin köykäiseksi. Luultavasti pari levyä tulee vielä ostettua sekä jotain koristekasveja ennen kuin rauhoitun joulun viettoon. Tärkeimmän ja ehdottomasti parhaimman lahjan sain jo tammikuun toisena päivänä, kun muutin omaan kämppään.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Oikeastaan vähän onnikin, että sitä on nykyään ihan itsekseen. Ei ole jälkikasvua eikä kumppania. Isän ja äidin luona varmaan tulee oltua yksi yö, että voi isän kanssa perinteisesti saunoa muutaman oluen kera ja siinäpä se. Varmaan joskus pienenä olen viimeksi joulua viettämällä viettänyt.
 

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
Jouluaatto on oikein mukava. Kaikki ennen sitä ja sen jälkeen on liikaa.

Olen kulkenut kaikki kauppareissuni viimeiset 2-3 viikkoa vastamelukuulokkeissa, ettei tarvitse kuunnella joululauluja tai -mainoksia.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Eipä tässä tarvitse kovin kummoisesti valmistautua. aattona vanhemmille syömään ja saunomaan ja muuten varmaan tulee oltua ihan tässä kotona omissa oloissa, kun veli sekä sisko kävivät täällä Itsenäisyyspäivän aikaan ja tuskin tulevat nyt uudestaan tänne, kun matkaa on ihan riittävästi molemmilla ja joulun pyhät sattuvat viikonlopulle. Lahjoista ei tarvitse stressata, kun ei ole rahaa hankkia mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös