Joukkueen rakennus kaudelle 2011-2012

  • 1 104 385
  • 2 736

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mun tietääkseni myös Kousa jatkaa eli optio käytetään.

Haataja neljässä edellisessä ottelussa: 3+4 =7 ja päälle rankkari sisään himamatsissa narreja vastaan. Peli kohenee, kun kevät etenee. Toivon nimeä HIFK:n paperiin. Kaiken lisäksi kyseessä on adopiolapseni!
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Mun tietääkseni myös Kousa jatkaa eli optio käytetään.

Kelpaa oikein hyvin!!! Mainiota toimintaa, vaikka eihän siellä toimistolla oikeesti kukaan osaa mitään... Huoh.

Haataja neljässä edellisessä ottelussa: 3+4 =7 ja päälle rankkari sisään himamatsissa narreja vastaan. Peli kohenee, kun kevät etenee. Toivon nimeä HIFK:n paperiin. Kaiken lisäksi kyseessä on adopiolapseni!

Hade onkin vaikeampi tapaus. Jotta samalla hinnalla kannattaa pitää, olis syytä latoa jatkossakin kovilla tehoilla, koska syksy meni niin saatanan tehottomasti. Etenkin tehdyt maalit -sarake täyttyi tuskaisen hitaasti. Mut katsotaan. Ehkä Hade onkin palkkansa arvoinen vielä?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hade onkin vaikeampi tapaus. Jotta samalla hinnalla kannattaa pitää, olis syytä latoa jatkossakin kovilla tehoilla, koska syksy meni niin saatanan tehottomasti. Etenkin tehdyt maalit -sarake täyttyi tuskaisen hitaasti. Mut katsotaan. Ehkä Hade onkin palkkansa arvoinen vielä?

Mihinköhän perustuu käsitys, että Hade olisi tolkuttoman kallis ? Eka kaudella oli iso hintalappu, kakkosella alkava. Täksi kaudeksi hinnassa tultiin tietenkin alaspäin, kun edellinen kausi oli rikkonainen. Hade on osastoa 150ke - 180ke ja inhottava muistuttaa, mutta Kibelle aikanaan maksettiin samaa kuin Leinolle ja Jypin Immoselle. Nyt ei ja se hintalaatujubina on ohi. Mutta tiedoksi nyt vielä kerran, että Hade ei ole 300ke:n osastossa ja väittäisin, että ykkösen laiturista pitää maksaa eniveis samat kuin Hadelle. Hyvönen ja Kibe - ainakin Hannes lähtee ja jos Kibe on fiksu (kuten on), menee todennäköisesti tekemään tiliä ulkomaille. Kuka meille tekee maaleja / pisteitä ? Syvyyttä pitää löytyä. Ja Haden suhteen ei nyt kannata katsella pelkkiä tehtyjä. Jostain syystä hän on kehittänyt syöttötyöskentelyään ja ansaitsi aivan täysin ilman puheita Stadikan kolme syöttöpistettään.

Mulla oli "hauska" tilanne 3v. sitten keväällä. Inhokkini Kovanen teki diilin Lukkoon ja toisin kuin moni luuli, en hyppinyt riemusta, vaan vastustin, koska Kovanen oli kuitenkin tasokas pakki ja mun tietääkseni tilalle ei ollut tulossa ketään. No, tuli Walsh. Joukkue huononi. Jos siis valitan menneiden henk.koht. inhokkienikin perään joukkueen edun takia, niin kahta enemmän valitan, jos suosikkipelaaja lähtee vastaavin huuhaa-perustein kuin Kovanen aikanaan.
 
Suosikkijoukkue
En gång HIFK, alltid HIFK. Real Madrid
Jos tuo Veikkaajan juttu pitää paikkansa, että Pihlström ja Hytönen jatkavat siellä niin eiköhän Osala ole silloin pois heidän suunnitelmistaan. Tuntien Seppäsen tarkan rahankäytön. Ukkohan jätti kylmänviileästi klesana olevan Jyp:n oman jätkän Pihlmanin pois, kun seura oli liigan kärjessä ja budjetti ylittynyt jo Perrinin kanssa. Kekäläinenhän se "penaili"(tällä hetkellä ainakin näyttää flopilta) Pilen sitten Narreihin. Toivottavasti Matikainenkin saisi näitä omia pelureitaan tulemaan IFK:hon, esim juuri Osala. Yllättävän vähän liikkuu mitään isoja huhuja IFK:sta. Mitä nyt JHag tuttuun tyyliinsä avaa tietojaan, mutta hänenkin paljastamat jatkot koskee näitä nuoriso-osaston miehiä. Karalahteahan nyt huhutaan aina IFK:hon, joten en häntä ota nyt huomioon. Tulee jos tulee tai sitten on tulematta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eihän HIFKin pelaajahankinnoista muutenkaan ole tihkunut paljon tietoa julkisuuteen, niin miksi ensi kauden pelaajista sen enempää? Varsinkin, kun paletti tulee muuttumaan valmentajasta lähtien. Ei mua ainakaan tässä vaiheessa kautta jaksa paljon kiinnostaa, mitä mahtaa ensi kaudeksi olla tulossa? Luotan siihen, että kulissien takana tehdään duunia sillä tavalla, että myös ensi kaudella meillä on mielenkiintoinen ja kilpailukykyinen joukkue kasassa.
 
Mihinköhän perustuu käsitys, että Hade olisi tolkuttoman kallis ? Eka kaudella oli iso hintalappu, kakkosella alkava. Täksi kaudeksi hinnassa tultiin tietenkin alaspäin, kun edellinen kausi oli rikkonainen. Hade on osastoa 150ke - 180ke ja inhottava muistuttaa, mutta Kibelle aikanaan maksettiin samaa kuin Leinolle ja Jypin Immoselle. Nyt ei ja se hintalaatujubina on ohi. Mutta tiedoksi nyt vielä kerran, että Hade ei ole 300ke:n osastossa ja väittäisin, että ykkösen laiturista pitää maksaa eniveis samat kuin Hadelle.

Ai nyt kun joukkueessa ei ole enää ketään noin ylipalkattua hyökkääjää, niin voi Hadelle maksaa yli markkina-arvonkin? Vai miten ihmeessä joku Penan aikainen sopimus liittyy tämän päivän HIFK:hon? No itse asiaan, mä olen pikkuhiljaa myös muuttamassa mielipidettäni Haden jatkosopimuksesta, edelleenkään en riemusta kiljuen, mutta JHagin kanssa samaa mieltä, että tilalle on saatava vähintään saman tasoinen kaiffari.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Mihinköhän perustuu käsitys, että Hade olisi tolkuttoman kallis ? Eka kaudella oli iso hintalappu, kakkosella alkava. Täksi kaudeksi hinnassa tultiin tietenkin alaspäin, kun edellinen kausi oli rikkonainen. Hade on osastoa 150ke - 180ke ja inhottava muistuttaa, mutta Kibelle aikanaan maksettiin samaa kuin Leinolle ja Jypin Immoselle...

...Mulla oli "hauska" tilanne 3v. sitten keväällä. Inhokkini Kovanen teki diilin Lukkoon ja toisin kuin moni luuli, en hyppinyt riemusta, vaan vastustin, koska Kovanen oli kuitenkin tasokas pakki ja mun tietääkseni tilalle ei ollut tulossa ketään. No, tuli Walsh. Joukkue huononi. Jos siis valitan menneiden henk.koht. inhokkienikin perään joukkueen edun takia, niin kahta enemmän valitan, jos suosikkipelaaja lähtee vastaavin huuhaa-perustein kuin Kovanen aikanaan.

Okei, olin kuvitellut, että Hade saa yli 200ke, joten my bad. Kyllä mä pystyn elämään ton 150ke-180ke kanssa. Mut tosiaan yli 200ke ei saa tosta suorittamisesta maksaa. Jostain pitää sillä rahalla (tai sit isommallakin) saada parempi.

Siinä oot täysin oikeessa, että tuota Kovanen-Walsh -episodia ei saa enää tapahtua, ei myöskään Haden tapauksessa. Eli jos hinta on kohtuullinen, lienee viisainta pitää Haataja, koska korvaajan hommaamisessa on aina riskinsä. Niistähän meillä on kokemuksia, sillä läski-Tom ei ollut ainoa huti lähihistoriassa.

Osala on hyvin kiinnostava nimi, mutta takuulla muitakin on hänen perässään. Toisaalta, eikös Osala syö mielellään paskaa, joten siinä saattaa olla meidän etu.

Sitten tässä saa näköjään vielä jännittää 3 viikkoa, että signaako Blues Jeren. Kommentit alkavat vaikuttaa siltä, että Jere saattaisi hyvinkin palata Nordikselle, jos Blues ei optiotaan käytä. Tämä siis aivan kommentteja tulkitsemalla, ja jos tosiaan on niin, kuten täällä on todettu, että esteitä Jeren paluulle meidänkään leirissä ei ole, niin pidän paluuta hyvinkin mahdollisena. Ja kyllähän mä sitä toivonkin. Jotkut hekumoivat Lunkan huippukeväällä ja playoffien MVP-palkinnolla, mä pitäisin kovasti siitä näkymästä, että tuhlaajapoika palaisi kotiin ja nostelisi keväällä kannua, enkä nyt tarkoita oluttonkkaa, vaan aitoa nakkikattilaa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei mua ainakaan tässä vaiheessa kautta jaksa paljon kiinnostaa, mitä mahtaa ensi kaudeksi olla tulossa?

No saadaanko me muut silti spekuloida näillä jutuilla vaikka kausi on vielä lesken? Tämä kun on keskustelupalsta, hmm? Sähän voit vaikka skipata tän ketjun jos liian vaikeaa tekee? Sanotaan se vaikka näin: Mä ainakin diggaan kuunnella huhuja ja vähän tarkempiakin tietoja ens kauden menosta. Enkä nyt usko olevani ainoa. kiitos.

Ps. Jhag:han tiputellut jo pari mukavaa tiedonmurusta. Mitäs ne tuntosarvet arvelee/on kuullut meidän senttereistä(joko lasketaan Liivik muuten sellaiseksi?)
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En mä kyllä mielellään antaisi lupaa noille spekulaatioille, mutta kun pääsit vetämään tuon keskustelupalsta-kortin tähän komenttiin mukaan, niin kai se on vain pakko...

Ei tässä spekuloinnissa ole mitään hauskaa, kun mitään kunnon tietoja ei heru tuolta HIFKin suunnalta. Tietysti, nuo meidän nuoremmat pelaajat ansaitsevat kaikki uuden sopparin. Mutta, suurin ongelma tulee näistä kokeneemmista pelaajista ja nimenomaan hyökkääjistä. Veikkaan poislähtijöiksi seuraavia pelaajia: Hamilton, Hyvönen, Wirtanen, Granlund, Kurvinen, Töykkälä, Järvinen, Vallin, Haataja, Kovanen, (Ahtola) ja ehkä myös Kuhta. Osa noista on helppo korvata nykyisillä pelaajilla, kun esim Töykkälä ja Järvinen eivät pääse edes pelaamaan nykyään. Mutta nuo kaikki muut ovatkin sitten lähes mahdoton korvata samantasoisilla pelaajilla, paitsi Vallin ja Kurvinen.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
HIFK saa nykyisistä pelaajista jo hyvän rungon ensi kaudeksi, mutta pikkasen on hyvä tulla muutostakin jengiin. Lähtijöitä on varmasti jonkin verran kuten Wärn ja Ahtola, jotka ehkä hakevat maakunnista isompaa roolia. Sama voi päteä Ramstedtiin, mutta lähdetään siitä, että hän jää. Matikainen voisi myös hyvin nostaa muutaman junnun kokoonpanoon ainakin alkukaudesta, jotta nähdään riittääkö rahkeet. Lisäksi Osala ja Karalahti seuraavat Matikaista HIFK:n paitaan.

1. Peltonen - Mi. Granlund - Haataja
Järventie - Kankaanperä

2. Kuhta - Ramstedt - Osala
Kousa - kanukki/Karalahti

3. "Hamilton" - Wirtanen - Ma. Granlund
Söderholm - Melart

4. Petrell - Liivik - Nyholm
Kurvinen - Turunen

Riksman - Lunkka/korvaaja jos Lunkka lopettaa
 

scholl

Jäsen
Mihinköhän perustuu käsitys, että Hade olisi tolkuttoman kallis ? Eka kaudella oli iso hintalappu, kakkosella alkava. Täksi kaudeksi hinnassa tultiin tietenkin alaspäin, kun edellinen kausi oli rikkonainen. Hade on osastoa 150ke - 180ke

Siihen, kun monilla on ollut käsitys, että hänellä oli kahden vuoden sopimus. Harvoin kesken sopimuskautta palkkaa tarkistetaan alaspäin. 150-180ke on edelleen aika kallis, mutta nyt pikkuhiljaa aletaan saada 150ke verran vastinetta, alkukaudesta niin ei ollut.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3
Siihen, kun monilla on ollut käsitys, että hänellä oli kahden vuoden sopimus.

No se käsitys on jostain Neuvostoliitosta. Haatajalla on molemmat paperit olleet ykkösiä. Teki ensin yhden vuoden diilin, jonka jälkeen tehtiin yhden vuoden diili. Toki 1+1 on 2.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
1. Peltonen - Mi. Granlund - Haataja
Järventie - Kankaanperä

2. Kuhta - Ramstedt - Osala
Kousa - kanukki/Karalahti

3. "Hamilton" - Wirtanen - Ma. Granlund
Söderholm - Melart

4. Petrell - Liivik - Nyholm
Kurvinen - Turunen

Riksman - Lunkka/korvaaja jos Lunkka lopettaa

Tässä olisi aika mukava kokoonpano, jossa itse toivoisin vielä Wärnin olevan lainausmerkeissä olevan Hamiltonin tilalla. Ma. Granlund on myös mielestäni liian kevyt vielä liigaan, mutta sehän on jälleen makuasioita. Tuossa olisi sopivasti vaihtuvuutta, ei liikkaa kuitenkaan, lisäksi hiukan lisää äijämäisyyttä rinkiin. Lundellin tilalle toivoisin jo nuorta lahjakkuutta, jonka Sakke sitten hioisi timantiksi, tyyppinä Hovinen Lahdesta. Edellinen ei ollut Jannen lynkkaus, vaan toive nuoremmasta tulevaisuuden maalivahdista joukkueeseen.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mihinköhän perustuu käsitys, että Hade olisi tolkuttoman kallis ? Eka kaudella oli iso hintalappu, kakkosella alkava. Täksi kaudeksi hinnassa tultiin tietenkin alaspäin, kun edellinen kausi oli rikkonainen. Hade on osastoa 150ke - 180ke ja inhottava muistuttaa, mutta Kibelle aikanaan maksettiin samaa kuin Leinolle ja Jypin Immoselle.
Ikuisuuskysymys, mutta onko kyse pelaajan saamasta liksasta vai kokonaispalkkakustannuksista mitä HIFK:lle pelaajasta aiheutuu. Ne luvut kun on aikaisemminkin sekoitettu täällä keskenään. Saatuja lukuja on sitten vertailtu toisiinsa melko simona vaikkei ne ole suoranaisesti vertailukelpoisia. Välillä on tuntunut siltä että vertailtu on jopa tahallaan päin persettä jotta omalle agendalle on vain saatu enemmän munapohjaa.

Jos HIFK:n budjetti kestää Haatajan niin jatkoa vaan. Syksyllä oli jo hienoa havaita että jengillä kulkee ja "varastossa" on vielä Haataja venailemassa heräämistään. Ja tämän hetken tilannehan on loistava, HIFK:lla on ladata kolmeen ketjuun oikeaan laitaan H-kolmikko Haataja, Hamilton ja Hyvönen. Ratkaisuvoimaa riittää sillä laidalla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Tiedonmurusia ei allekirjoittaneella ole ollut tuon enempää - toista oli Pentin aikaan, kun kaikki vuoti ulos ovista ja ikkunoista. Snif :D. Mitä tulee valistuneisiin veikkauksiin ja tietoihin meneillään olevista neuvotteluista ilman tietoa lopputuloksesta: HIFK saa tehdä tosissaan duunia pitääkseen Kiben ja en ihan käsitä, miksi mies ei lähtisi tienaamaan vielä vähän fikkaan eläkepäiviä varten? Suhtaudun Kibeen lähtijänä, mutta olen iloinen jos jää. Hannes menee Ruotsiin. Joten Haatajan kuvio on hyvin tärkeä. Kova riski otetaan, jos pistetään menemään ja oletetaan, että saadaan markkinoilta vastaavaa tai funtsitaan, että Skede heitetään ykköseen. Kyllä se skodaa sen minkä Hadekin ja on halvempikin.

Ja sopparit on tehty vuosi kerrallaan JPH:lle. Hinta ei ole kiskontaosastoa. Miksikö muistelin Pentin aikaa? Hyvä kysymys. Mutta otin siitä verrokin aivan käsittämättömälle ylihinnalle - Kibe +300ke ja Leinon kanssa liigan palkkakunkku. Ei ollut Kiben vika, vaan maksajan. Nyt ei puhuta sellaisista summista Haatajan suhteen, joten ei ole hirveitä perusteita kauden vielä ollessa kesken huudella ylipalkasta. Joukkueen sisällä Hade on arvostettu, samoin valmennus luottaa häneen. Olen huolissani taitotason putoamisesta jos Hannes, Kibe ja Hade kaikki lähtevät. Laskekaa menetetyt maalit ja syötöt (ja joojoo, Hannes on vain kevään, mutta ymmärtänette pointin?). HIFK pisti menemään Kovasen kun ei olisi pitänyt. Ja Hirson kun ei olisi pitänyt. Mun kellot kilkattaa samanlaista tunnelmaa Haatajan kohdalla, ei voi mitään.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ikuisuuskysymys, mutta onko kyse pelaajan saamasta liksasta vai kokonaispalkkakustannuksista mitä HIFK:lle pelaajasta aiheutuu.

Ei ole mikään salaisuus, että Kiben liksa oli liigan top femmassa ja palkkasumma oli sama kuin liigan ylivoimaisesti parhaan pelaajan Leinon. Ei tästä mihinkään pääse. Mutta se on mennyttä aikaa ja Penailua. Kun pelaajien palkkoja ilmoitetaan, ne ovat siis verotettavia tuloja ja tokihan niistä pitää sotut maksaa. Jos tiedetään, että pelaajan X liksa on 90.000e ja pelaajan Y 120.000e, luvut ovat sellaisenaan vertailukelpoisia, niissä on 30 donan ero. Kukaan ei laskuta pelaajapalveluistaan oman firman kautta. Osa pelaajista ja yllättäen ne isompipalkkaiset, siirtävät osan rahastoon ja rahasto-osuus ei tietenkään kerry sen vuoden verotettaviin tuloihin. Takaisin vuoteen 2011: Kibe on nyt tehoihin nähden jopa alipalkattu, n. 100ke.
 

Fordél

Jäsen
Mistä sä tuon Turusen tuohon revit?

Pelannut ihan ok Bluesissa ja ei ollut paska myöskään viimeisellä HIFK-kaudellaan. Toisi leveyttä pakistoon, mutta ehkä jos Kurvinenkin jatkaisi, ei Turuselle olisi käyttöä.

Mistä sä tuon JOS-sanan revit? Terveisin nimimerkki "rakennettiinko me nyt turhaan ne invarampit- ja paikat Sakelle ja Lunkalle"?

Heh kyllä kyllä. Jos mestaruus tulisi niin ura loppuisi varmasti siihen. Jos taas mestaruutta ei tule ja vaikka lopettaisi niin marraskuussa viimeistään tekisi paluun tolppien väliin kun Riksmanilla temppuilee selkä ja Lindström osoittautuisi Lindströmiksi...
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tiedetään, että pelaajan X liksa on 90.000e ja pelaajan Y 120.000e, luvut ovat sellaisenaan vertailukelpoisia, niissä on 30 donan ero. Kukaan ei laskuta pelaajapalveluistaan oman firman kautta.
Lähinnä isoimmat erot tulevat näiden verokikkailijoiden kanssa. HIFK:lla on pelaajabudjetti minkä mukaan sen on elettävä, ja budjettiin kuuluu kaikki kustannukset, ei niihin erotella rahastoita ym. Ulkomaalaisten verokikkailijoiden kanssa on useimmiten heitetty ilmaan joku summa mistä ei välttämättä taida edes ilmalle heittäjä tiedä mistä se muodostuu/mitä kattaa. Tai jos tietää niin aina tarpeen mukaan valitaan mitä ilmoittaa, ja se taas riippuu ihan omasta agendasta. Kärjistäen tilanne on ollut verrattavissa autojen tehojen ilmoituksiin, toisessa on 200 ja toisessa taas 250. Nyt pitäisi enää tietää onko yksiköt mitä. Hv vai kW. Ja onko ne ylipäänsä ilmoitetuissa luvuissa samat.

Täysin sama asia on tuolla Riksman-ketjussa oleva tilastodatavertailu. Kylmästi vaan laitetaan maalivahtien GAA:t ja voittoprosentit vertailuun vaikkei niitä voi mun mielestäni edes vertailla. Otetaas otanta HIFK:n kuudesta edellisestä matsista, en jaksa pidemmälle liigan sivuilta matseja kaivaa. Pinnoja niistä on muuten tullut 14.

Maalivahtien torjunnat:
- HIFK 145, vastustajat 188

Tehdyt maalit
- HIFK 17, vastustajat 12

Joista saadaan maalia kohti suuntautuneet laukaukset
- HIFK 205, vastustajat 157

Ja laukaukset/ottelu
- HIFK 34.2, vastustajat 26.2

Ja torjuntaprosentit
- HIFK 92.4%, vastustajat 91.7%

Ja maalivahtien GAA:t
- HIFK 2.0, vastustajat 2.83

Saadut pisteet
- HIFK 14, vastustajat 4

Maalivahtien torjuntaprosenteissa ei mitään järisyttävä isoa eroa ole ollut, ei ainakaan niin isoa joka olisi selittänyt 14/4 pistejakauman. Mikä selittää jakauman on laukasten lukumäärä, HIFK on skodannut keskimäärin 8 laukausta/ottelu enemmän maalia kohti kuin vastustaja. Mutta nyt tuleekin se tilastoniiloilun hienous, riippuen siitä haluaako lytätä maalivahtia vai ei voidaan melko kylmästi esittää joko torjuntaprosentit tai GAA:t. Tai jopa voittoprosentit.

Jos kelataan esim GAA:ta, niin maalivahdin kannalta siniä on muuttujana myös ottelukohtaisten laukausten lukumäärä. Ja siihen hän ei pysty täysin vaikuttamaan. Osaltaan toki pystyy, esim. ribareiden antamisen kannalta, mutta ei täysin. Toinen mihin maalivahti ei pysty vaikuttamaan on kohti tulleiden laukausten laatu, kyllä mä kehtaan väittää että Lunkka torjuu 50 punaviivavedosta paremmalla prosentilla kuin Riksman 25 läpiajosta. Tekeekö se Lunkasta paremman? Jos tilastoja tsiigailee niin kyllä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jos kelataan esim GAA:ta, niin maalivahdin kannalta siniä on muuttujana myös ottelukohtaisten laukausten lukumäärä. Ja siihen hän ei pysty täysin vaikuttamaan. Osaltaan toki pystyy, esim. ribareiden antamisen kannalta, mutta ei täysin. Toinen mihin maalivahti ei pysty vaikuttamaan on kohti tulleiden laukausten laatu, kyllä mä kehtaan väittää että Lunkka torjuu 50 punaviivavedosta paremmalla prosentilla kuin Riksman 25 läpiajosta. Tekeekö se Lunkasta paremman? Jos tilastoja tsiigailee niin kyllä.

Oon periaatteessa lähes täysin samaa mieltä. Mutta en missään tapauksessa tingi kahdesta asiasta: 1) jääkiekko on joukkueiden välinen kisa, ei veskarien ja 2) otteluiden voittoprosentti on ylivoimaisesti tärkein tilasto veskaripohdintaan, koska se on tasan ainoa tilasto, joka korreloi joukkueen menestykseen. Ja tiedän, että pelaajamarkkinoilla katsellaan todella tarkkaan tätä osiota. Voi olla maalivahti, joka torjuu 95% ja päästää keskimäärin 1,5 ja se on kaunis lukema hänelle. Jos joukkue kuitenkin on hävinnyt 60% matseistaan hänen kanssaan, on päivänselvää että vastustajan mv on päästänyt keskinäisissä vielä vähemmän. Voi olla, että on pelattu playofflätkää ja laukaukset ovat olleet puolintoisin niukat (vrt. HIFK-Kärpät -04). Kun joukkueessa on kaksi maalivahtia, jotka ovat molemmat pelanneet järkevän määrän otteluita (riittävän paljon, jotta vertailu on järkevää), on täysin relevanttia nostaa näiden kahden kaverin statsit rinnakkain, koska he ovat pelanneet täsmälleen saman joukkueen takana! Ja näissä on aivan lapsellista saivarrella, että veska A pelasi syyskuussa kun joukkueen peli kulki ja veska B joutui pelaamaan marraskuussa. Yhtä kautta tässä pelataan ja vastustajat eivät kovin merkittävästi muuta pelitaktiikkaansa sen mukaan kumpi veskari HIFK:lla on luukulla. En millään usko, että Ara sanoo ennen matsia: Lundell aloittaa, vetäkää paljon! Joukkueiden pelikirjat ovat hieman monimutkaisempia virityksiä ja pitkä sarja seuloo eroja esiin. Nyt helmikuussa voidaan jo päätelläkin jotain. Ei pelaajien pistepörssissäkään huomoida, että hyökkääjä A on tehnyt suurimman osan pisteistään huonoja jengejä vastaan. Mitä väliä? Kyseessä on joukkuelaji ja kausi on pitkä. Hyökkääjän A tekemillä maaleilla rupusakkeja vastaan oma joukkue on kerännyt helvetin kivasti sarjapisteitä, joiden perusteella jaetaan playoffparit. Hyvin pelattu, herra A!

Tässä tulee pääpointti: On yhdentekevää onko Riksman parempi mv kuin Lundell, kun puhutaan torjuntatekniikasta. Merkitystä on sillä, että Riksman maalissa joukkue voittaa isommalla todennäköisyydellä kuin Lundell maalissa. Sinänsä on ihan sama, vaikka Riksman voittaisi mallituloksella 6-4 ja Lunkka häviäisi mallituloksella 1-0. Riksman ja Lundell eivät kerää sarjapisteitä, HIFK kerää ja 6-4 voitosta saa 3p, 0-1 tappiosta 0p.

En ymmärrä, miksi kaikki sanovat Lunkasta, että hän on kelpo 2-mv, mutta tästä huolimatta häntä on tarve puhua ja perustella paremmalle tasolle kuin 2-mv? Miksi Lunkasta ei ole vuosikausiin ollut mitään kilpailua SM-liigan ykkösmaalivahdin paikalle? HIFK-fanisaitti on jätetty selkeästi lukematta. Eikä punaviivalaukauksia ole järkeä verrata läpiajoihin. Jos Lunkan tekee paremmaksi se, että sanon näin: "Lunkka torjuu 50 punaviivalaukausta isommalla prossalla kuin Riksman 25 läpiajoa", niin sitten sanon ja alleviivaan: "Lunkka torjuu 50 punaviivalaukausta isommalla prossalla kuin Riksman 25 läpiajoa." Ehdottomasti näin. Nyt jäädään odottamaan vastustajaa, joka vetää 50 kertaa punaviivalta ja laitetaan Lunkka maaliin! Vai kannattaisiko tätäkin jengiä vastaan laittaa mieluummin Riksman? Tämän hetkisten tilastojen mukaan kannattaisi. HIFK voittaa todennäköisemmin Riksman maalissa ja tämä saa johtua mun puolestani vastustajan vetojen yllättävästä helppoudesta Juusolle tai omien pakkien paskapelistä Lunkan edessä. Who cares? Joukkueen saamia pisteitä tässä seurataan ja hyvä koutsi pyrkii maksimoimaan joukkueensa pisteet tekemällä pelaajavalinnat sen pohjalta. Tässä yhteydessä vilpitön kiitos Nokalle. Toisin kuin muistin, hän peluutti viime kaudellakin todella reippaasti Norttia ja peluuttaa nyt selkeästi Riksmania. Joka voi tästä huolimatta romahtaa pleijareissa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minä en ymmärrä oikein tuota torjuntaprosentin aliarvioimista maalivahtien vertailussa. Erityisesti nyt, kun pelejä on takana kymmeniä, niin torjuntaprosentti kertoo minusta paljonkin. Jos maalivahdilla A on torjuntaprosentti 0,92 ja maalivahdilla B 0,90, niin kyllähän se kertoo kiistatta, että B:n ohittamiseen tarvitaan vähemmän laukauksia, eli hänet on helpompi ohittaa. Eiköhän tässä vaiheessa jo kaikki erikoisuudet ole tasoittuneet, ja torjuntamäärät sisältävät "esiintymisjakaumansa mukaisen määrän" niin helppoja kuin vaikeitakin kuteja. Tosin eri joukkueiden veskoja ei voi suoraan verrata tälläkään. Onhan se nyt selvä, että Jypin(paras puolustus) veskarilla tilanteet ovat keskimäärin helpompia kuin monen muun joukkueen veskarilla. GAA ja voittoprossa vertailuissa on se huono puoli, että muu joukkue vaikuttaa niihin paljon enemmän kuin torjuntaprossaan. Maalivahti ei todellakaan ole ihan puoli joukkuetta, paitsi jos pelaa TODELLA huonosti.

En silti katsoisi minkään tilastojen mukaan pelkästään. On minun korvaani typeryyttä väittää, etteikö olisi myös henkisesti vahvempia veskareita, jotka tiukassa paikassa suorastaan kieltäytyvät päästämästä kiekkoa maaliin(ei saa ottaa ihan kirjaimellisesti). Tulee mieleen vaikkapa Brodeur, Roy tai suomalaisista Nurminen. Tällaisilla veskareilla voi helposti olla se voittoprossa parempi kuin paremman torjuntaprossan omaavilla. Ja kiistatta on myös veskareita, jotka tuppaavat aina päästämään ainakin sen yhden juuri silloin, kun ei saisi. Tähän en nyt viitsi sanoa nimeä, mutta voi olla ihan symppiskin kaveri;) Tällaisen perustasoltaan tarpeeksi hyvän, mutta henkisesti äärimmäisen vahvan veskarin haluaisin nähdä meidän maalilla tulevaisuudessa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Jymäkkä: Juuri näin ! Maalivahtipelaaminen on kipeä asia HIFK-leirissä ja siksi täällä eivät kelpaa mitkään tilastot - toisin kuin pelaajien puolella. Syyksi kerrotaan, että ton prossat ei kerro mitään, koska se saa AINA helppoja laukauksia ja ton GAA on tullut helpoissa peleissä ja blaa blaa blaa...Missä muualla mangutaan ykkösveskan paskuutta, kun joukkue lähenee sijaa 2 runkosarjassa ja on kuntopuntarissa aivan huipulla. Ai niin, sori, kuntopuntarikin on TILASTO ja ei me niistä tykätä. Koska Saipa joutui samalla aikavälillä pelaamaan 4 vierasmatsia ja Pelicansin dösäkuski loukkaantui , joten oikeasti olemme aivan kusessa. On henkisesti vahvoja voittajamaalivahteja - yksi esimerkki Nurmisen Pasi, joka klassisessa Ruotsi-matsissa päästi 4 helppoa, jonka jälkeen torjui mm. päällään kaikki loput ja mahdollisti Suomen voiton.

Joukkuelaji ja sarjapisteet. Tässähän on kaikki tiivistettynä ja oikeastihan pelkkä sarjatilanne pitäisikin riittää 50 matsin jälkeen tekemään seuraavia päätelmiä: Jyp, Ässät ja HIFK - näillä on näköjään jossain määrin kunnossa puolustaminen / mv-peli sekä maalintekeminen, koska nehän ovat -tadaa!- kolme kärkijoukkuetta! TPS:llä on selkeitä ongelmia kaikilla osa-alueilla, senkin näkee sarjataulukosta. Ja kas ihmettä - pelaajien pörssit tukevat tätä päätelmää. Kyllä pelaajamarkkinoiden kiinnostustakin voidaan pitää kohtuuhyvänä mittarina sille, minkätasoiseksi kukin pelaaja arvostetaan ammattipiireissä, fanisaiteista viis. Mulle kertoo erittäin paljon se, että Jan Lundell ei ole saanut vuosikausiin mitään muita tarjouksia liigasta kuin HIFK:n jokavuotinen lappu. Housu, Nortti, Riksman - näistä joutui vääntämäänkin ja siltikään ei aina onnistu. Voivoi.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Ootteko huomanneet, että tää on "Joukkueen rakennus kaudelle 2011-2012" eikä tilastoniiloketju tai maalivahtiketju?

Jos Karalahti on palaamassa, voisi mun mielestä aloittaa kauden näillä:

Karalahti - Söderholm (syyskauden kunnossa ollessaan) / X
Kousa - Kankaanperä
Söderholm/Ahonen/Varakas - Melart

Kauden edetessä voi sitten täydentää "Majeskyllä" tai "Murphyllä" tarpeen mukaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Karalahti - Söderholm (syyskauden kunnossa ollessaan) / X
Kousa - Kankaanperä
Söderholm/Ahonen/Varakas - Melart

Tästä samantien tuo Varakas pois, koska soppari kattaa myös ensi kauden Bluesissa ja mihin jätit Martti Järventien, kun sillä on soppari myös ensi kaudesta? Kaksi pakkia pitää hankkia vähintään, jos/kun Vallin, Kovanen ja Kurvinen poistuvat takavasemmalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös