Sopimusteknisesti NHL seurat ei maksa tällä hetkellä siirtokorvauksia tai sopimuksen ulosostamista, mutta kuten tämäkin tapaus näyttää niin ei sopimuksenalainen pelaaja siirry NHL:ään ilmaiseksi...
Sille seuralle mistä pelaaja siirtyy on aivan sama tuleeko ne rahat pelaajan käsien kautta vai NHL:stä.
Tiivistin flintstonen viestin olennaiseen ja näin se menee. Tiedän Heikkisen tapauksessa faktana, että molemmat osapuolet tiedostivat NHL-mahdollisuuden uutta sopimusta sorvattaessa ja Heikkinen sai ensinnäkin ifk:lta tuntuvan palkankorotuksen. Toisekseen Heikkisen sopimukseen lisättiin NHL / KHL -pykälä, jonka realisoituminen tietää ifk:lle X euron kompensaatiota. Voi hyvinkin olla, että teknisesti Heikkinen maksaa itse sopparinsa ulos, mutta en mä tätä nyt ihan jäähallin vaksilta poiminut, että "onneksi Heikkisen palkkakulun lisäksi tulee hieman suolarahoja päälle". Varmastikaan summa ei ole mieletön. Veikkaan kuitenkin, että niukasti kuusinumeroinen luku on kyseessä. No, kohta tänne tullaan selittämään, että itse asiassa HIFK joutui pulittamaan Rangersille 150ke siitä hyvästä, että huolivat Heikkisen ja lisäksi HIFK maksaa Heikkisen palkan NHL/AHL:ssä.
Nyt on oikeasti kiintoisa tilanne, sillä pitkästä aikaa on ostajan markkinat. Pelaajien määrän rajoittaminen tuo lisää jengiä tyrkylle. Lisäksi tsekit ja ruotsalaiset eivät vie ulkomaalaispaikkaa. Edes HIFK ei pysty ryssimään poikkeuksellisen hyvää markkinatilannetta. Mutta kun yhdistetään HIFK:n karma ja "kyky" noukkia jengiinsä mrazekkeja, whiteja, walsheja ja hackereita, en Nyban asemassa nyt kauheasti pelaisi aikaa, jos kohdalle sattuu oikeasti hyvä sälli. Hyvällä tarkoitan jonkun muun organisaation scouttaamaa kaveria (Clarke, Haataja...). Toisin sanoen, jos Kudroc on esimerkiksi saatavana, löisin kiinni, ei voi olla edes tolkuttoman kallis. Ja vanha kunnon Schnabel ei btw. siis veisi ulkkaripaikkaa. Jos nuo 2 otettaisiin sisään ja Turunen pidettäisiin, hengittäisin vapautuneemmin. Sm-liigan pakkitaso on mitä on ja Kudroc menee kyllä heittämällä köyhän miehen majeskyna 1-2 -pareihin. Schnabel tai vastaava tsekkiörkki toisi lihaa ja uskottavuutta 3-pariin, Turunen taas ihan absoluuttista pelitaitoakin. Jos HIFK ottaisi "Kudrocin", "Schnabelin" ja "Turusen", Kurvinen putoaisi 7. pakiksi...legendaarinen hankinta siis.
Okei, kaikki toivovat 1-2 -pariin Bonon paikalle Bume-tasoista pakkia, mutta näitä jätkiä ei tähän liigaan koko kaudeksi pahemmin jää. Niinpä paikkaajaksi voi realistisesti toivoa "Kudrocia". Jotta ei sanottaisi, että haluan vain lihaa jengiin, niin 1-2 -pareihin menisi toki myös "ilkkamikkola". Mutta jotenkin luottaisin RD:n simppeliin visioon - pakiston pitäisi olla suhteellisen kookas, eikä tämä sulje kokonaan ulos kiekollista taitoa, ks. Majesky. Ja jos HIFK menee Nieminen-Ahlqvistilla, on alakerran syytä olla myös fyysisesti uskottava. MM-kisoissa ei käynyt Rinnettä kateeksi, kun Suomen hyttyset koettivat siirtää isoja hyökkääjiä maalin edestä.
Piku on Saksan lisäksi myös Kärppien haavissa - tietääkseni näin. Turuseen on kiinnostusta Kalpassa ja Saipassa ainakin. Ja mitä kuuluukaan Turusta? Kenttiemme väriläiskä Marko Kiprusoff siirtyy Ranskaan! Olin jo aivan varma, että HIFK suunnittelee tämän "maajoukkuetason" pakin kaappaamista ja olen lähes saletti, että Pentti olisi tarttunut tilaisuuteen.