Vescellä yli kolminkertainen palkkapyyntö ensi kaudesta?? Sitä en tiennyt. Kuulostaa oudolta. Sen arvoinen hän ei ole. Sitten toivon Vescelle onnea uusissa maisemissa - Suomesta hän ei tule tuollaisia summia saamaan.
Tästä olemme samaa mieltä. Tammikuun lopussa, kun Vesce pääsi pois HIFK:n siirtolistalta onnistuneen ajanjaksonsa ansiosta, käytiin miehestä kauppaa ympäri Eurooppaa. Erään pelaaja-agentin mukaan Vesce oli tuolloin Euroopan sarjojen paras maalintekijä, kun laskettiin mukaan ne rankkarimaalitkin. Miehen perässä olivat esimerkiksi Shedden / Zug ja Baxter / osoite ei tiedossa. Aika pian tuon jälkeen selvisi, että ainakaan HIFK:ssa mies ei tule jatkamaan, vaan siirtyy ulkomaille. Euroopan liigojen maalintekijäpotentiaalin hinta on tuossa 300ke:n paikkeilla, siis alkaen-hinta. Vesceä myös riepoi, kun hän tiesi Kuhdan, Guollan ja Murrayn tienestit. Veikkaan hänen löytyvän Sveitsistä ja mahtaako edes riittää 300 ke. Oikeaan aikaan hänen kannaltaan syntyi jonkunlainen ratkaisu, joka siis ei ole HIFK eikä tietääkseni mikään muukaan kotimainen seura. Vesce muuten tuli HIFKiin kyllä hieman Cookia paremmalla liksalla, kuten scholl totesi. About 110ke tästä kaudesta. Vesce oli HIFKin (ja HPK:n) kiikarissa ja Cook ilmaantui siinä mukavan sivubonuksena. Kummankaan näiden hemmojen tämän kauden liksasta en ole valittanut samoin kuin Kiben & Guollan, Cook ja Vesce olivat itse asiassa tälle kaudelle hyviä sijoituksia.
Loppia en lähtenyt tarkemmin arvioimaan, sillä olisin varmaankin totaalisen puolueellinen sanomaan miehestä mitään. Sanotaan vain, että olen erittäin iloinen Lopin tullessa takaisin Stadiin - pääsee näkemään miehen otteita taas tarkemmin:)
Tästäkin samaa mieltä. Pidän Loppia selkeästi Hirsoa parempana signauksena ja tosiasiallisena 1-sentterinä. Viitaluoma ja Loppi olivat HIFKin vaihtoehtoja tähän ja kumpikin on minun mieleeni. Ottaisin nytkin ennemmin Viitaluoman ja Lopin kuin Hirson ja Lopin.
Arvioit pelaajan playoff (ja koko kauden) suorituksia yhden rankkarin perusteella? Pientä rajaa. Vesceä peluutettiin selvästi liian puolustavassa roolissa (vaikka senttiri onkin) playoffeissa - nakkikioskille asti näki ettei Vesce ollut ollenkaan kotonaan tässä roolissa. Vähemmän merkityksellisissä runkkaripeleissä, joissa Vesce sai tehdä sitä mitä osaa - hyökätä - jälki oli tehokasta.
Kärjistin, tottakai. Mutta eikö ollut kiistatta aivan helvetin tärkeä paikka tärkeässä ottelussa ja aiemmin Vesce oli laitellut 8-9 rankkaria kymmenestä sisään? Sehän oli Vescelle kultalautasella tarjottu paikka pelastaa joukkueensa. Hänen mokansa ei vaan herätä niin paljon tunteita kuin Lundellin imaisu, mutta omassa lajissaan se oli ihan vastaava söhellys. Väitän, että henkisesti kovempi voittajatyyppi olisi vaikka kantanut kiekon maaliin tuossa paikassa. Caloun esimerkiksi. Tai Murray, johon olisin itse luottanut. Vesce pelasi 2-sentterinä playoffeissa toisella laidallaan HIFKin loppukauden paras pistemies Pesonen. Ketjua ei kyllä ollut tarkoitettu puolustavaksi, vaan nimenomaan toiseksi peliätekeväksi vitjaksi. Pinnoja odoteltiin. Onneksi Porthenin ketju, kolmonen, oli tulessa ja paikkasi kakkosta, joka oli selkeästi Pikua lukuunottamatta karmea pettymys pleijareissa.
Arvioin Vesceä koko kauden perusteella, mukaanlukien playoffit, enkä parhaalla tahdollakaan jää kaipaamaan häntä. Syksy melko pimennossa rankkuja lukuunottamatta, tammikuu tulessa ja playoffeissa taas vaipuminen. Ainoa plussa on se, että eipä Vesce paljon maksanutkaan. Mutta uskon, väitän, toivon ja haluan, että 1-2 -ketjuihin löytyy kavereita, jotka pysyvät tasollaan koko kaudenkin. Meillä on ollut ihan liikaa Laakkosta, Guollaa ja Vesceä, jotka ovat teoriassa hyviä, kuten Lundellkin. Sitten täällä vaan käydään läpi, että hiljainen kausi johtui milloin mistäkin muusta tekijästä. Hyvönen, Bros, Leino, Janne Pesonen, Jan Caloun, Tony Salmelainen - siinä on mielestäni taso, jota meidän pitää saada samalla fyrkalla kuin Kärpät ja Jokeritkin. Väittääkö joku, että Leino ei olisi tehnyt meillä 1-ketjussa ja 1-ylivoimassa paljon maaleja, koska Baxter oli niin paska? Melkeinpä luulen, että Leino olisi tehnyt meillä enemmän maaleja kuin Jokereissa. Baxter olisi peluuttanut häntä aivan saatanasti.
Kohdistin kritiikkini 1 & 2 sentteri kokonaisuutta Hirso & Loppi kohtaan. Sentterit ovat omasta mielestäni maalivahdin jälkeen joukkueen tärkeimmät pelaajat. Ja em. kokonaisuudella en usko, että edes SM-liigassa viedään mestaruutta.
Nämä ovat ikuisia mielipidekysymyksiä. Olen itse sitä mieltä, että menestyvän SM-liigajoukkueen tärkeimmät tekijät ovat:
1. Valmennus
2. Maalivahti
3. Pakisto
4. Hyökkäys
Niinpä väitän, että Hirso ja Loppi kahtena ensimmäisenä sentterinä mennään Jalosen valmennuksessa finaaliin asti, kunhan meillä on maalissa "Noronen" ja 1-parissa "Murphy" - "Boumedienne", kakkosessa Heikkinen - "Siklenka", kolmosessa Kovanen - Holmberg. Ja laitahyökkääjinä Jussi Pesonen, Kuhta, Petrell, Luttinen ja yksi uusi "Laakkonen"