Mainos

Jos minä saa niin et saa kyllä sinäkään!

  • 8 960
  • 131

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti finnishninja
En, mutta laskeskekelin kerran huippuja ottaessani että pyörä kulki n. 85 m sekunnissa mittarin näyttessä 290 km/h.

Se kuljettu matka sekunnissa tuolla 240 km/h nopeudella on n. 67 m, normaalilla reaktioajalla tuo kuljettu matka liikkuu siinä n. 80 m - 100 m ja tässä vaiheessa alkaisit vasta jarruttamaan/yrittämään väistöä - Mika Saukkosen sanoin, miettikääpä sitä.

Viestin lähetti finnishninja
Hyvä esimerkki siitä miten omat rikkeet on ok. Eriasia? Ei ole. Kysymyksessä on liikennesääntöjen rikkominen. Jos minä ajan ylinopeutta konetiellä, sanotaan vaikka 50 km/h tunnissa ja sinä päiväkodin ulkopuolella 15 niin kumpiko pantaisiin ensin seinää vasten jos pitäisi valita?

No nyt kun toit tuon 15 km ylityksen taajama-alueelle niin myös siitä tulee silloin törkeän liikennerikkomus, se ei kuitenkaan sulje sitä pois että tuo 50 ylitys on myös siellä moottotiellä ajettaessa törkeä liikennerikkomus toisin kuin tuo 5-15 km ylinopeuden ajaminen. Ja en todellakaan ole puolustelemassa pieniä ylinopeuksia, nekin aiheuttavat vaaratilanteita ja ainakin vaaratilanteissa suurempi nopeus joka tapauksessa vähentää reagointiaikaa ja sitä myöden mahdollisuuksia tilanteen välttämiseksi.


Tässä ihan vertailun vuoksi eri moottoritie nopeuksilla kuljetut matka sekunnissa:
80 km/h = 22 m/s
100 km/h = 28 m/s
120 km/h = 33 m/s
135 km/h = 37.5 m/s
170 km/h = 47 m/s

Ja jarrutusmatkoissa sitten olisikin todella järkyttävät erot.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti finnishninja
Luulet siis että päätän aina: jaaha, lähdetäänpä rikkomaan hieman liikennesääntöjä. Ei. Kysymys ei ole siitä, vaan nautin ajamisesta ja pidän siitä kun saan viilettää kovaa vauhtia hyvällä tiellä.

En luule, etkä varmasti ajattelekaan juuri noin. Mutta tiedät varmaankin jo etukäteen kun prätkäilemään olet lähdössä, että et ajele maanteillä nopeusrajoitusten mukaan.
 

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Kokemattomien kuskien lisäksi suurin riskiryhmä liikenteessä on tutkimuksien mukaan juuri "kokeneet" nelikymppiset miehet, jotka ovat omasta mielestään joka asiassa oikeassa.

Tunnen itsekin monia tuon tyyppisiä ihmisiä ja suurin syy heidän piittaamattomuuteen on se ettei koskaan voi lähteä ajoissa liikenteeseen. Jos töihin on matkaa 60 kilometriä ja normaalilla ajotavalla matkaan kuluu 45 minuuttia niin tottakai täytyy lähteä vasta puolituntia ennen töiden alkua. Ko. tuttuni käy samalla suunnalla töissä kuin minä ja hänellä todennäköisesti on kaikenlisäksi liukuva työaika, mutta ajaa aina 130 mittarissa turvallisella volvollaan, ohittaen jokaisen edessä 100 km/h "matelevan" välittömästi kadoten horisonttiin. Vastaantulevaliikenne joutuu jarruttelemaan että herra ehtisi ajoissa töihin, ainakin niin kauan kun hän ansaitsee ajotavallaan taivaallisemman konttorin.

En halua moralisoida, en ole itse kummoinenkaan kuski. Kerran ylitin rajani ja Mondeo katolleen kääntyi.. Pikkuveljeni oli kyydissä, sen koommin ei ole kiinnostanut "näyttää" menohaluja.
Siltarumpu oli sen verran lähellä, vaikka ei onneksi käynyt kuinkaan, en suosittele hankkimaan pelleilyllä suurta taakkaa omalletunnolle.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Minusta nämä papparaiset ovat mainettaan parempia ja kokeneempia kuskeja. He ajavat usein hiljaa, sillä he osaavat kokemuksesta sovittaa tilannenopeutensa sille tasolle jonka he hallitsevat. Meistä se saattaa näyttää arkailulta ja tien tukkimiselta, mutta paljon pahempi se olisi jos he ylittäisivät kynnyksensä kaasuttelemalla nopeuksissa, joita he eivät tunne hallitsevansa.

En ole TaoTaon kanssa samaa mieltä. Monelle kysymys ei ole ajoissa liikenteeseen lähdöstä, vaan tavasta ja tottumuksesta. Vaikka he lähtevät miten "ajoissa", niin he ajavat samalla tavalla. Ja vaikka he tekisivät miten turvallisia ja nättejä ohituksia - niin aina se jonkun ressiä rassaa. Kun en minä niin et sinäkään, ketjun avausta siteeratakseni.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti TaoTao
Kokemattomien kuskien lisäksi suurin riskiryhmä liikenteessä on tutkimuksien mukaan juuri "kokeneet" nelikymppiset miehet, jotka ovat omasta mielestään joka asiassa oikeassa.
Haluaisin nähdä tämä tutkimuksen. Olen aina ollut kiinnostunut tälläisistä jutuista. Luin nimittäin tässä muutama kuukausi eräästä lehdestä italialaisen tutkimuksen, jonka mukaan mies on soveliain auton kuljetukseen juuri nelikymppisenä. Siinä on uran huippu. Sen jälkeen alkaa mennä näkö alaspäin tavalla, joka heikentää huomiokykyä ajaessa jne. Kysymyksessä ei ole ainostaa fyysiset tekijät, vaan huomioon oli otettu myös juuri kokemus.

Italialaisethan aikovat muuten nostaa max. nopeudet moottoriteillä 150 kilometriin tunnissa. Väittävät että kuski on paljon tervävämpi kun vauhtia on hieman enemmän.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti finnishninja
Haluaisin nähdä tämä tutkimuksen. Olen aina ollut kiinnostunut tälläisistä jutuista. Luin nimittäin tässä muutama kuukausi eräästä lehdestä italialaisen tutkimuksen, jonka mukaan mies on soveliain auton kuljetukseen juuri nelikymppisenä.

Armeijassa kävin intin b-kortin pikakurssin, jossa, kuten taisi olla myös tavallisessa autokoulussa oli, että eniten onnettomuuksia sattuu nuorille miehille, kun heillä on ollut kortti 1.5 vuotta ja siitä eteenpäin sekä juuri näille 40+ vuotiaille miehille.
Nuoremmille miehille tapahtuu muistaakseni eniten ulosajoja liian kovan tilannenopeuden takia ja kokeneemmille kuskeille yhteentörmäyksiä liian rohkeiden ohitusten takia, joka johtanee juurensa liian kovasta itseluottamuksesta.
Nämä ovat muistikuviani vuosien takaa, joten voin olla väärässäkin.

Samaisessa intin pikakurssissa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan 3/4 suomalaisista pitää itseään keskivertoa suomalaista kuskia parempana autoilijana.

Kokemus on erittäin tärkeää liikenteessä, mutta kyllähän se voi olla rasitekin.

Itse en väitä olevani mikään puhdas pulmunen, mutta kyllä se oma kaahaaminen jää siihen pariin kymmeneen kilometriin yli rajoituksen (esim. 80-alueella 100 km/h). En suinkaan kirjoita tätä tekstiä mitenkään moralisoidakseni vaan ihan mielenkiinnosta aihetta kohtaan.

Tuosta aiemmin käsitellystä prätkällä kaahamisesta ja siitä, että siinähän vain satuttaa pyöräilijä itseään, voisi sen verran todeta, että ei varmasti ole helppoa silläkään kenen konepellille se pyöräilijä kuolee, vaikka kuinka ei olisi oma vika.
Kakkosvaiheessa opettajamme oli ennen pitänyt jonkun sortin koulutusta rekkakuskeille. Rekkahan on monelle itsemurhaa sunnitelevalle hyvä kohde ja jotkut rekkakuskit joutuvatkin kokemaan sen, että joku yrittää itsemurhaa ajamalla päin rekkaa, siinähän ei rekkakuski vahingoitu, mutta toinen kuolee aika varmasti.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Oikeastaan minä olen loppujen lopuksi aika siisti kuski jos verrataan tyttöystävääni. Liitän mukaan pienen näytteen HÄNEN ajotyylistään.
 

Liitteet

  • s_ninja.jpg
    s_ninja.jpg
    2,5 KB · kertaa luettu: 367

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
V-Man, tuo jälkimmäinen lainaus viestissäsi jonka kirjoitit 17.06.2003 08:35 ei ollut minun kirjoittamani vaan se taisi olla finnishninjan. En minä suoranaisesti tue kaahaamista enkä periaatteessa hyväksy sitä. Jotenkin kiuitenkin ymmärrän sen että välillä haluaa "antaa palaa" ja kokeilla niitä rajoja. Se että kaahaillaan jatkuvasti ja varsinkin kaupungissa on todella törkeää.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Kapulainen
Nuoremmille miehille tapahtuu muistaakseni eniten ulosajoja liian kovan tilannenopeuden takia ja kokeneemmille kuskeille yhteentörmäyksiä liian rohkeiden ohitusten takia, joka johtanee juurensa liian kovasta itseluottamuksesta.

Tästä päästäänkiin itseäni mietityttäneeseen asiaan.

Eräässä autoalan lehdessä on kirjattu kaikki kuolon kolarit. Kolareista suurin osa on rattijuoppojen aiheuttamia. Onnettomuiden syitä luetellaan usein kuitenkin monia, tyyliin: ylinopeus 20 km/h (80 km/h alueella 100 km/h), huonot renkaat ja 1,2 promillea humala.

Kirjataanko tilastollisesti kyseinen kolari aiheutuneeksi ylinopeudesta?

Mikäli kirjataan, niin näillä tilastoilla saa erinäiset tutkijat pyyhkiä perseensä...
 

Wille

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sehän ei sitten taas ole mikään syy/veruke, jos joku muu on vielä pahempi tapaus. Yleinen piittaamattomuus liikennesäännöistä on syvältä.

Jossain ylempänä oli vertailua, kumpi on pahempi, 50:n alueella 65 vai moottoritiellä 170. Otetaan ihan vaan prosenttilasku avuksi: 1. tapauksessa on 30% ylinopeus ja 2. on 41,7%.

En tuosta vedä yhtään mitään johtopäätöksiä, kunhan vaan laskin...

Pistetään tähän pätkiä eräästä artikkelistä:

Nuoria autoilijoita ei ylikomisario Strengell osoittele yksin syypäiksi liikenteen vaarojen kasvuun. Ongelma koskee kaikkia ikäryhmiä. Nuoria on ajokieltoon määrätyistä kolmannes. Heitä ei voida yksin osoitella kuten kesällä julkisuudessa, sillä suurimassa piittaamattomien ryhmässä on etupäässä 30-40-vuotiaita, joiden elämä on usein vakiintunut. Iäkkäiden autoilijoiden riskialttius liikenteessä syntyy myös muista syistä.
- Piittaamattomuuteen taipuvaisilla on säännöllinen toimeentulo ja mahdollisuus hankkia vähän arvokkaampi ajoneuvo, joka on tehokas ja oletetusti turvallinen. Olisiko kiivas elämänrytmi syynä väärään liikennekäyttäytymiseen? ihmettelee Strengell.

Näin Kouvolan Sanomissa syyskuussa 2002.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Kapulainen
Armeijassa kävin intin b-kortin pikakurssin, jossa, kuten taisi olla myös tavallisessa autokoulussa oli, että eniten onnettomuuksia sattuu nuorille miehille, kun heillä on ollut kortti 1.5 vuotta ja siitä eteenpäin sekä juuri näille 40+ vuotiaille miehille.
Nuoremmille miehille tapahtuu muistaakseni eniten ulosajoja liian kovan tilannenopeuden takia ja kokeneemmille kuskeille yhteentörmäyksiä liian rohkeiden ohitusten takia, joka johtanee juurensa liian kovasta itseluottamuksesta.
Nämä ovat muistikuviani vuosien takaa, joten voin olla väärässäkin.
Olen lukenut myös joskus tutkimuksesta, jonka tulokset ovat vastaanvanlaisia. Olen myös lukenut tutkimuksesta, jossa todettiin että liikenteessä suurin on juuri näitä nelikymppisiä joten on myös loogista että he edustavat onnettomuustilastoja enemmistöllä.
Rekkahan on monelle itsemurhaa sunnitelevalle hyvä kohde ja jotkut rekkakuskit joutuvatkin kokemaan sen, että joku yrittää itsemurhaa ajamalla päin rekkaa, siinähän ei rekkakuski vahingoitu, mutta toinen kuolee aika varmasti.
Kamun faija on entinen veturinkuljettaja. Hän järkyttyi eikä palannut koskaan ennalleen sen jälkeen, kun radalla seisoi yhtäkkiä nuori nainen ja katsoi häntä silmiin juuri ennen kuin jäi junan alle. Siihen sitten päälle ambulanssimiehet, jotka saivat kerätä ruumiinosia suurelta alueelta. Todella ikävä tapa lopettaa elämä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Wille
Näin Kouvolan Sanomissa syyskuussa 2002.
Viisaita sanoja komissaariolta. Viimeksi kun ajoin pistooliin niin pikavoittoa kirjoittava poliisi oli myös prätkäilijä siviilissä. Hän totesi: "En tällä kertaa kysy miksi ajoit, sillä myös minulla on prätkä, voisit nyt kuitenkin yrittää noudattaa nopeusrajoituksia".

Seuraavalla kerralla oli auto alla. Poliisi totesi: "Minä tiedän että sinun työnantajasi voi tarjota sinulle mahdollisuuden kaahata mielesi mukaan laillisesti ja turvallisesti. Suosittelen sinulle tätä mahdollisuutta". Joo joo ja kortti pois kaksi kuukautta...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti lintu
V-Man, tuo jälkimmäinen lainaus viestissäsi jonka kirjoitit 17.06.2003 08:35 ei ollut minun kirjoittamani vaan se taisi olla finnishninjan.

Ups! Anteeksi. Tuli virhe Copy/Pastetuksessa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti finnishninja
Otat esiin ääritapauksia. Kyllä, näitä tapahtuu aina joskus, pannaan tämä kaveri sitten minkä vehkeen puikkoihin tahansa.

Näitä ääritapauksia näkee vaan melkein päivittäin jo yksistään tuossa Kehä III. Kovin usein noissa onnettomuus uutisissa tilanne tuli aivan yllättäen, onnettomuuden aiheuttaja (mikäli hengissä) voi vain olkiaan kohautellen tuumata "Eihän tässä näin pitänyt käydä", niin vaan kävi.

Ylinopeuksista hitusen. Mielestäni on eriasia puhua pienistä ylinopeuksista (10-15 km/h) kuin suurista eli ylinopeus on useita kymmeniä kilometrejä tunnissa tai jopa reilusti yli sata. Vaikka kummassakin tapauksessa syyllistytään liikennesääntöjen rikkomiseen on kyse kuitenkin aivan eri luokan rikkomuksista. Usein pientä ylinopeutta jopa "vaaditaan" ajettavan liikenteensujumisen tähden, sen sijaan 80-alueella lähemmäs 140 ajaminen on hyvin tietoista ja tarkoituksellista toimintaa ja vaaramomenttina aivan toinen kuin pienen ylinopeuden ajaminen. Vaikkakin molemmat on tuomittavia tekoja, jos lakia pilkkutarkasti lukee.

Maassa maan tavalla, ja koska tiedän olevani Suomessa täkäläisillä nopeusrajoituksilla riski liikenteessä ainaisine ylinopeuksineni olen ajamatta autoa. En halua joutua tilanteeseen jossa aiheutan omalla tahallisella toiminnallani, ylinopeuden ajaminen on sellaista kun kyse on huomattavasta ylinopeudesta, onnettomuutta jossa muut joutuvat kärsimään. Ei se haittaa jos minusta henki lähtisi mutta usein moni muu joutuu myös näissä tapauksissa kärsimaan.

vlad#16.
 

Afan

Jäsen
finnishninja

Uskon, että olet kokenut ja taitava kuljettaja, joka osaa hyvin ottaa huomioon erilaiset tilanteisiin vaikuttavat seikat. Se pienentää riskejä. Poistaako se ne? Tuskin.

Uskotko sinä, että joskus harvoin siellä liikenteessä tapahtuu jotain, mitä paras ja kokeneinkaan kuljettaja ei pysty mitenkään ennakoimaan? Uskotko sinä, että jos sellainen tilanne osuu kohdallesi, vaarannat suurella ylinopeudellasi sivullisten ihmisten hengen?

Perustelujasikin ihmettelen. Ensin kirjoitat, että...

finnishninja:
Ajoa voi harjoittaa lujasti ja todella lujasti myös varman päälle.

...ja sitten, että...

finnishninja:
Kaikkea voi sattua, vaikka olisi kuinka viisas.

Eikö tuossa ole ristiriita? Kuten sanottua, aina voi sattua kaikenlaista, ja jos nopeus on kaksinkertainen sallittuun verrattuna, riskit ovat tuolloin jo moninkertaiset. Eikö?

Uskoisin, että suurin riskiryhmä liikenteessä ovat iästä riippumatta ne kuljettajat, jotka uskovat, ettei heidän tarvitse noudattaa sääntöjä, koska he ovat niin helvetin hyviä kuskeja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
afan:
Tuohon pitää tietenkin lisätä eräs vakio eli fysiikka.

Renkaan ja tien kitka on muuttuva termi joka ei riipu mitenkään ajajan taidoista.

Faktat:
Ihmisen reaktioaika on summittaisesti vakio(sekunteissa)
Nopeuden kasvaessa jarrutusmatka kasvaa
Nopeuden kasvaessa auton hallittavuus heikkenee ja yksittäisten ohjausliikkeiden vaikutukset ovat suurempia siirtymissä( siis koska ohjausliikkeen kesto on summittaisesti sama=reaktioaika+reaktiotoiminta mutta kasvanut nopeus kasvattaa siirtymää).
Tästä päästään siis aivan yksinkertaiseen toteamukseen että nopeus heikentää auton hallintamahdollisuuksia ja lisää riskiä menettää auton hallinta yllättävissä tilanteissa.

Auton/moottoripyörän käyttäytymistä kaarteissa ja kaarrostilanteissa hallitsevat fysiikan lait joita ei tietääkseni ole toistaiseksi kyetty kumoamaan. Riippumatta ajajan taidoista auto lähtee hallusta mikäli radan suuntainen komponentti ylittää kitkavoiman komponentin(siis renkaat eivät kykene pitämään autoa radallaan).
Tähän ei voi vaikuttaa mitenkään ajotaidoilla tms. Vain ennakoimalla riistäytymistä voi estää tapahtuman mutta tällöin menetetään mahdollisesti tavoiteltava siirtymä(siis väistö). Tällä siis tarkoitan sitä että jos tarkoituksena on suorittaa vaikkapa 5 metrin sivuttaissiirtymä edessä olevaa onnettomuutta väistettäessä niin nopeuden kasvaessa tämän siirtymän suorittaminen vaatii entistä vähemmän ratin kääntämistä. Kuitenkin reaktiot luultavimmin pistävät ihmisen vääntämään rattia liikaa jolloin auto riistäytyy hallinnasta. Kun taas tätä yrittää sitten korjata saattaa mahdollisesti korjata samalla liikaa jolloin auton kokonaissiirtymä jää alle 5 metrin.

Siis todettakoon että jos minä ajan 300 km/h missä tahansa, millä tahansa normaaliautolla niin minun mahdollisuuteni reagoida yllättäviin tilanteisiin on selkeästi heikompi kuin 40 km/h vauhdissa.
Tämä siksi että koska reaktioaika ensinnäkin on vakio saattaa tilanne mennä "ohi" ennenkuin tilannetta on edes tiedostettu.
Siis yksinkertaistaen, Oletamme reaktioajaksi 0,5 sekuntia.

fninja ajaa moottoritiellä mopollaan 300 km/h optimaalisissa olosuhteissa.
Yhtäkkiä 40 m päässä fninjan pappatunturia edelläajavasta Land Roverista(ajaa muuten sekin pirun kovaa) putoaa rengas juuri fninjan reitin eteen.

kysymys koko : Mikä on todennäköisin fninjan kohtalo.
Entäpä jos vauhtia olisikin edes normaali moottoritienopeus 120 km/h...tai jopa 40 km/h jos olisimmekin yhtäkkiä taajamassa.



En tiedä itkeäkö vaiko nauraa kun näitä ihmisiä tulee vastaan jotka sinisilmäisinä kehuvat olevansa hyviä kuskeja ja tahtoisivat ajaa "taitojensa mukaan". Sääli vain että useinmiten taitojen yllättävästä katoamisesta usein kärsii joku muu kuin kuski itse(parhaimmassa tapauksessa kuskikin kärsii).

Sitä minä kuitenkin vain ihmettelen, jos kerta kovaa ajaminen on turvallista jos osaa ajaa niin miksi silti formulakisoissa ja rallikisoissa tapahtuu onnettomuuksia? Kuskithan ovat kuitenkin jollain tasolla maailman parhaita. Eivätkä ne urpot edes joudu ajamaan vastaantulevien kaistoilla ja silti tunarit ajavat ulos pöpelikköihin yms.

menee hieman ohi asiasta mutta menköön.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Koska ketju jo on enemmän tai vähemmän off-topic, niin pistänpä sekaan kertomuksen 70-luvun alussa muistaakseni Tuulilasi-lehden tekemästä pikku kokeesta.

Kokeen tarkoitus oli selvittää eri tyyppisten kuljettajien elimistön reagointia normaaleissa liikennetilanteissa. Reilu 30 vuotta sitten instrumentit tosin olivat melko yksinkertaisia; kokeessa mitattiin koehenkilöiden verenpainetta ja sydämensykettä.

Mukana oli 4 ns. tavallista kuljettajaa, nuori vähän ajanut nainen, nuori vähän ajanut mies, kohtalaisen kokenut keski-ikäinen naiskuski sekä erittäin kokenut keski-ikäinen mieskuski. Viides osanottaja oli maamme tuon ajan kansainvälinen rallitähti Timo Mäkinen.

Näiden neljän tavallisen kuskin elimistöt käyttäytyivät erilaisissa liikennetilanteissa lähes samalla tavalla: verenpaine ja syke kohosivat heti kun esim. kapealla kadulla tuli auto vastaan tai kun risteystä lähestyi samaan aikaan risteävästä suunnasta lähestyvä ajoneuvo. Kun mitään mainittavaa ei ollut näiden kuljettajien näköpiirissä, alenivat paine ja syke nopeasti.

Rallikuski Mäkisen pulssi ja verenpaine sensijaan kohosivat dramaattisesti heti hänen istuessaan rattiin. Mikään liikennetilanne ei niitä heilauttanut, mutta koeajon päätyttyä arvot palasivat pian normaaleiksi.

Otos tietysti oli pieni, mutta kertoo ehkä jotain siitä, että eri kuljettajat voivat keskittyä ajosuoritukseen aivan eri tavalla.

Sen verran on tullut oltua eri kuskien kyydissä ja nähtyä kaikenlaisten kaahareiden sekä kuhnureiden suorituksia, että voisin väittää ajotaitoa mittaaviin kriteereihin kuuluvan ainakin:
- keskittymiskyvyn
- ennakointikyvyn
- autonkäsittelytaidon
- hermojen hallinnan
- syvyysnäön sekä hämäränäön
- silmien ja raajojen koordinaation

Kyllä se valitettavasti on niin, että pelkkä harjoitus ei riitä tekemään kaikista mestaria, mikäli autoilutaidoista puhutaan.

Ja ceterum censeo kannattaa takuulla kokeilla omia ja ajoneuvonsa rajoja suljetulla harjoitusalueella, sekä hiekka- että jääpintaisella. Onpa sitten ainakin joku käsitys siitä mitä pitää tehdä kun auto joskus lähtee käsistä.

No joo, kehutaan nyt itseä vielä, että kilometrejä auton ratissa on takana n. 800 000, taitaa olla 16. tai 17. oma auto nyt käytössä
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Chip
Prätkäilijät ovat muutenkin välillä turhan "innokkaita". Olenpa nähnyt täällä Turussa autoillessani sellaistakin touhua ihan aikuiselta moottoripyöräilijältä, että liikennevaloissa, sulkuviivan kohdalla tämä kurvailija päätti ohittaa huuuurjan pitkän (3 autoa) autojonon autojenkin ollessa liikkeellä. Sama toiminta jatkui sitten vielä seuraavissakin valoissa.

Tämä nyt menee vielä vähän enemmän off-topic, mutta kaikkein eniten ärsyttävät kaupungissa kännykkään puhelevat kuskit, jotka köröttelevät 30-40 km/h kun eivät saa vaihteita vaihdettua ja sitten vihreiden palaessa tekevät valoissa pikajarrutuksen ja haluavatkin vaihtaa viereiselle kaistalle. Kenenkäs vika se peräänajo tuossa tilanteessa sitten olisi?

Totta, tehokkaalla prätkällä koetaan oikeudeksi myös ajella miten sattuu ja kuinka lujaa sattuu, vaikka se on lakien vastaista.
Toki autoillakin ajetaan paljon ylinopeuksia, mutta prätkillä se lienee enemmän tapa kuin poikkeus. Toki oma henki siinä menee, joka nähtäneenkin tilastoista. Ymmärrän käyttäytymisen, mutta sille ei liene mitään puolustelua. Prätkät eivät kauan viihdy edes pientä ylinopeutta ajavissa jonoissa vaan suhahtavat ohitse hetkessä.

Pienet jonotkin tulee ohittaa, vaikka keskinopeus ainakaan taajamissa ei juurikaan kärsisi, mikä lienee tämän perustelu?

Olen siis ajanut ylinopeuksia itsekin, varsinkin kortin saannin jälkeen tuli kokeiltua rajojaan, kuten tällä suurimmalla riskiryhmällä on tapana, en ole siis sen parempi ihminen tai moralisoimaan kenenkään tekoja.

Sen sijaan minua kummastuttaa ihmiset, jotka kuvittelevat kokemuksen kasvattavan kykyään ajaa nopeasti. Kuten Ninja sanoi 40 pinnassa kuski on riittävän kokenut ja hänen aistinsa eivät ole vielä heikentyneet, eli ollaan lähellä optimi ikää, jos ajetaan normaali nopeuksilla. Sen sijaan tämä, varsinkin miesten ryhmä on hyvinkin riskialtis, ai miksi? Tämä ryhmä kokee olevansa keskivertoa kuskia reippaasti parempi ja suhteuttaa ajonsa sen mukaan. Ajotavat muuttuvat rohkeammiksi, nopeus kasvaa, suhteessa kokemukseen, jolloin menetetään kokemuksen tuoma hyöty ja muodostetaan uusi riskiryhmä.

Keskiverto moottoripyöräilijä, ainakin Suomessa harrastaa varsin riskialtista ajoa, juuri suhteellisen tehokkaisiin pyöriin vedoten. Puheet ja teot teillä ovat sen mukaisia ja kuolemat tilastoissa myös ajettuihin kilometreihin nähden huomattavia.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: finnishninja

Viestin lähetti Afan
Uskon, että olet kokenut ja taitava kuljettaja, joka osaa hyvin ottaa huomioon erilaiset tilanteisiin vaikuttavat seikat. Se pienentää riskejä. Poistaako se ne? Tuskin.
Kiitos, olen kokenut, mutta taitava? Sitä en uskalla väittää. Näen usein tapauksia liikenteessä, jotka saavat ihmettelemään onko kuskilla kaikki lautaset keittiössä, mutta jos taas puhutaan taitavista kuskeista niin minun on vaikea luokitella itseäni, sillä en voi mitenkään tietää miten taitavia taitavat kuskit todellisuudessa ovat.

Ja ihan oikein. Hirvet, kurvit ja montut ovat tiellä vaikka kuski olisi miten taitava.

Ajoa voi toisaankin harjoittaa lujasti ja varman päälle. Jos esimierkiksi tiedän että voin ladata tuttuun kurviin polvi maassa 180 lasissa, niin teenkin sen 160 lasissa. Selviän silloin kurvista varmasti - ellei mitään yllättävää tapahdu.

Ja kaikkea voi tosiaankin sattua. Luulen ettei ole ollenkaan harvinaista että kuski liukastuu talvi-aamuna ja venäyttää selkänsä jo ennen autoon istumista. Minkään maailman kokemukset eivätkä taidot eivät poista sattumia. Tästä olemme varmasti kaikki samaa mieltä.
Uskoisin, että suurin riskiryhmä liikenteessä ovat iästä riippumatta ne kuljettajat, jotka uskovat, ettei heidän tarvitse noudattaa sääntöjä, koska he ovat niin helvetin hyviä kuskeja.
Uskoisin myös ettei liikenteen yhteispeliä nosta kuljettajat, joilla on harhaluuloja kanssa autoilijoistaan. Itsellä on kaikki normit ja moraali tallella, mutta muista kuljettajista kuvitellaan vaikka mitä. Elikkä, en usko että KUKAAN ajattelee kuvaamallasi tavalla.
Tazka kirjoitti

Sen sijaan minua kummastuttaa ihmiset, jotka kuvittelevat kokemuksen kasvattavan kykyään ajaa nopeasti. Kuten Ninja sanoi 40 pinnassa kuski on riittävän kokenut ja hänen aistinsa eivät ole vielä heikentyneet, eli ollaan lähellä optimi ikää, jos ajetaan normaali nopeuksilla. Sen sijaan tämä, varsinkin miesten ryhmä on hyvinkin riskialtis, ai miksi? Tämä ryhmä kokee olevansa keskivertoa kuskia reippaasti parempi ja suhteuttaa ajonsa sen mukaan. Ajotavat muuttuvat rohkeammiksi, nopeus kasvaa, suhteessa kokemukseen, jolloin menetetään kokemuksen tuoma hyöty ja muodostetaan uusi riskiryhmä.
Öhöm.. en sanonut, vaan viittasin lukemaani tutkimukseen. Joku toinen mainitsi nuoret kuskit, jotka kokevat itsensä hyviksi kuskeiksi. Elikkä hyviä kuskeja ollaan koko poppoo - mikäli tutkimuksiin voi uskoa.
Totta, tehokkaalla prätkällä koetaan oikeudeksi myös ajella miten sattuu ja kuinka lujaa sattuu,
Nämä jutut saisi jo jättää omaan kansioonsa.

Ja lopuksi, miten olisi pieni koe-ajo? Tässä mennään lujaa mutta varman päälle.

Huomaa: kyseessä maili mittari. Km/h on sisäkehässä.
 
Viimeksi muokattu:

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Prätkäilijöistä ja mopoilijoista kun on puhe, niin palaanpa hieman asiaan.

Pikkusiskoni kertoi viikonloppuna eräästä tutustamme, joka on 16-vuotias teinityttö, joka omistaa skootterin ja on vieläpä suorittanut nykyään vaadittavan mopokortinkin. Kortin suorittamisesta huolimatta tällä skootterikuskilla ei ole hajuakaan väistämissäännöistä tai muistakaan liikenteessä tarvittavista säännöistä. Hirvittää ajatellakin, mitä tuolle skootteristille saattaakaan tapahtua kun hän lähtee risteyksestä vihreiden palaessa kääntymään vasemmalle, eikä tietämättömyyttään väistä suoraan ajavia ja sieltä tulee joku autoilija, joka posottaa vaan suoraan hiljentämättä ollenkaan eikä välttämättä huomaa skootteristia ennen kuin törmäys on väistämätön. Näitä liikennesäännöistä tietämättömiä skootterikuskeja on varmasti liikkeellä useampiakin kuin vain tuo yksi, joka on kaiken lisäksi niin lyhyt, etteivät jalat yletä maahan skootterin päällä istuttaessa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kyllä, skootterikuskeista eroaa ihan samalla tavalla yksilöitä joka suuntaan kuin prätkäilijöistä ja autoilijoistakin.

Kamun tyttärillä on ns. EU-mopot. Olen aina ihmetellyt miten siististi ja tunnollisesti he ajavat - huomioon ottaen sen ettei heillä ei ole minkäänlaista koulutusta hommaan.

Muutama vuosi sitten otin mopotaksin Thaimaassa. Kuski ajoi pätkän moottoritietä ja onnistui ajamaan paikan ohi. Huomauttaessani tästä hän käänsi kylmänrauhallisesti moponsa ja alkoi ajaa vastaantulevien suuntaan. Ei mitään ihmeellistä Thaimaassa - Suomessa ei tälläisen teon jälkeen kelpaisi edes reikäpäisten sekaan...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tässä hieman lisää aiheesta:

Aina ei tarvitse ajaa hanat auki. Joskus voi ajaa myös käsijarru päällä.

Huomaa, erona tämän ja snowboardin välillä on vain se, että tässä käytetään moottoria. Sanoisin että tässä on kyseessä taitavat kuskit, elikkä vasenta kaistaa pitkin viilettävä kuski ei välttämättä luule että hän on hyvä ajamaan.

Lakia noudattaen homma vasta hauskaa on, vaikka ajaisikin pienellä prätkällä.

Tukholmasta löytyy paljon hurjapäitä.

Itse kuulun tänne.

Itse aiheeseen liittyvää, nimittäin tätä välistä ajelua kypärän sisältä katsoen
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti finnjewel
Otos tietysti oli pieni, mutta kertoo ehkä jotain siitä, että eri kuljettajat voivat keskittyä ajosuoritukseen aivan eri tavalla.

Mielenkiintoista ja varmasti myös totta. Ensimmäisenä tulee mieleen tästä ajamiseen keskittymisestä mielentila ennen ajon alkua. Moni kokee perjantaina alkavan ajon mökille tervenjuontina ja saa pysähtyä usein pysyäkseen hereillä. Joku toinen taas vaatii saada ajaa, koska nauttii siitä. Molemmilla kuljettajilla on lupa ajaa, mutta kumpiko soveltuu tähän paremmin?
varjo kirjoitti

Renkaan ja tien kitka on muuttuva termi joka ei riipu mitenkään ajajan taidoista
Sinä varjo joka osaat fyysikkona paloitella asiat hyvin, tässä toteat tällä kertaa vain puoli totuutta. Kerro: miten lujaa voin ajaa 5 vuotta vanhalla kestopäällysteellä, 223 kg painavalla prätkällä jossa Bridgestone renkaat, 120/70/17 edessä ja 200/55/17 takana, kurviin joka on tasaisen loiva, n. 45 astetta, kuivalla säällä ennen juhannusta?

Ajajan taidoista. Entäs jos ajaja yllättyy hieman kurvin kaltevuudesta ja polkaisee kevyesti jarrua sillä seurauksella että hän kadottaa autonsa hallinnan kitkan kadottua renkaiden ja tien välistä? Tai ajaa kurviin yksinkertaisesti liian lujaa? Luultavasti taitavalle ajajalle ei olisi käynyt näin.

- Taitava ajaja tietää ja tuntee renkaan ja tien kitkan paremmin kuin kuljettaja, jonka ajotaito on huonompi. Vai olenko ihan metsässä? Siis kitkan muuttuminen kuljettajalla kohtalokkaaseen suuntaan saattaa johtua hänen huonosta ajotaidostaan.
Sitä minä kuitenkin vain ihmettelen, jos kerta kovaa ajaminen on turvallista jos osaa ajaa niin miksi silti formulakisoissa ja rallikisoissa tapahtuu onnettomuuksia?
Miksi ihmiset lentelevät yhä perseelleen jäätiköllä, vaikka meillä on ollut lunta ja jäätä jo ammoisista ajoista lähtien?
Miksi ihmisiä yhä hukkuu, vaikka vesi on ollut jokaiselle tuttu niin kauan kun ollut elämääkin?
Miksi paraskin kokki polttaa joskus soosinsa pohjaan, vaikka on kokkaillut koko elämänsä?
Miksi helvetti jäätyy ennen, ennen kuin Suomi voitaa Euroviisut, vaikka on tiedossa minkälaisella kappaleella sen voi tehdä?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Taitava ajaja tietää ja tuntee renkaan ja tien kitkan paremmin kuin kuljettaja, jonka ajotaito on huonompi. Vai olenko ihan metsässä? Siis kitkan muuttuminen kuljettajalla kohtalokkaaseen suuntaan saattaa johtua hänen huonosta ajotaidostaan."

taitava ajaja voi myös yliarvioida omat taitonsa tai luottaa liikaa renkaisiinsa yms.

Kun ajetaan 250 km/h niin on yksi ja sama mitä ajaja osaa, kun tuossa vauhdissa tulee eteen yllättävä este niin ei ole mitään, toistan: ei mitään, mahdollisuutta väistää estettä jos se on "reaktiomatkan" sisäpuolella. Tietenkin sitten on olemassa tuuria mutta siitähän me emme nyt puhu.

"Miksi ihmiset lentelevät yhä perseelleen jäätiköllä, vaikka meillä on ollut lunta ja jäätä jo ammoisista ajoista lähtien?
Miksi ihmisiä yhä hukkuu, vaikka vesi on ollut jokaiselle tuttu niin kauan kun ollut elämääkin?
Miksi paraskin kokki polttaa joskus soosinsa pohjaan, vaikka on kokkaillut koko elämänsä?
Miksi helvetti jäätyy ennen, ennen kuin Suomi voitaa Euroviisut, vaikka on tiedossa minkälaisella kappaleella sen voi tehdä?"

Ei liity mitenkään asiaan. Vastaa suoraan kysymykseen vai oletko asunut liikaa Ruotsissa etkä enää tiedä mitään _oikeasti_ taitavista kuskeista, niitä kun ei Ruotsinmaalla pahemmin ole ollut pitkään aikaan.

Jos parhaat tekevät virheitä niin mikset sinäkin?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti varjo
taitava ajaja voi myös yliarvioida omat taitonsa tai luottaa liikaa renkaisiinsa yms.
Miten taitava hän on, jos hän yliarvioi taitonsa? Miten taitava hän on, jos hän ei tunne renkaitaan?
Kun ajetaan 250 km/h niin on yksi ja sama mitä ajaja osaa, kun tuossa vauhdissa tulee eteen yllättävä este niin ei ole mitään, toistan: ei mitään, mahdollisuutta väistää estettä jos se on "reaktiomatkan" sisäpuolella. Tietenkin sitten on olemassa tuuria mutta siitähän me emme nyt puhu.
Tämä on sinun oman toteamuksesi. Mikä antaa sinulle aiheen epäillä ettei tämä jonkun mielestä pitäisi paikkaansa?
Ei liity mitenkään asiaan. Vastaa suoraan kysymykseen
Niin kauan kun kysymys ihmisestä ja olosuhteista joita ihmisen on mahdoton joka käänteessä hallita syntyy myös onnettomuuksia.
Jos parhaat tekevät virheitä niin mikset sinäkin?
En ole tietääkseni väittänyt etten tekisi virheitä. Kyllä, olen aina tehnyt ja tulen aina tekemään. So not?

Vastaa sinä nyt minun kysymykseeni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös