Mainos

Jos minä saa niin et saa kyllä sinäkään!

  • 8 960
  • 131

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
En tarkoitakkaan tätä missään tilanteessa missä pyörä tulee kävelyvauhtia, vaan kunnon nopeudella. Tarkoitus oven avaamiseen ei olekaan näet kiusata sinua vaan tappaa sinut. Jos kaistalla on liikaa tilaa että mahdut vielä väistämään, niin täytyy sitten kiilata. Moottoripyörä pysähtyy kyllä aika äkisti, mutta jos teen liikkeeni tarpeeksi yllättävästi et ehdi tekemään mitään ennenkuin törmäät oveeni hurjalla vauhdilla. Omat raajani ovat tietenkin vaarassa, mutta se on pikkuhinta siitä, että yksi kusipäinen motoristi, jonka mielestä vauhtia pitää olla, saadaan tapettua.
Hehe.. tämä linnun kiusaaja taisi tehdä itsensä tunnetuksi. Noh, enpä viitsi kiusata pahoin sairasta miestä enempää.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Ai onko minun suhtautumiseni sairaampaa kuin ajatella, että liikenne on loistava paikka päästellä höyryjä pihalle, kun moottoriradat eivät päästä sinua ajelemaan radalle? Jos vedät pyörällä "getaway in Oulu" tyylisesti runsasta ylinopeutta ja kanavapuikkelehtimistä, niin miten helvetissä odotat että kaikkien muiden tulisi pelata liikenteessä sääntöjen mukaan? Jos aiot vaarantaa kaikkien muiden hengen, miksi olettaisit että kukaan pitäisi sinun henkeäsi penninkään arvoisena?

Sairas mieli on suhteellinen käsite.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Vaarallista

Kurvissa ja ylämäkeen ohittaminen ilman kunnollista näkyvyyttä on vaarallista myös prätkällä. Prätkä toki lähtee paljon rajummin kuin kuin keskiverto auto mutta törmäys tilanteessa keskiverto auto kestää takuu varmasti paremmin kuin tehoikkain prätkä. Ongelma on siinä että vaikka motoristi tuskin on enää on tekemässä vaarallisia ohituksia hiukset tuulessa hulmuten niin siitä huolimatta myös autoilija on vaarassa kun nokkaan jysähtää useampi satakiloinen prätkä ja huonolla säkällä se 100 kiloinen prätkäkuski tulee etulasista syliin ja silloin ei ole kellään kivaa. Eli jos tuntuu siltä että pitää kokea vauhdin huumaa niin tee se edes kunnollisissa ohituspaikoissa sillain että näet varmasti että vastaan ei ole tulossa kesäloman viettoon menossa oleva lapsiperhe tai joku muu vastaava.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Sergej:
Reagoin lähinnä kielenkäyttöösi julkisella keskustelupalstalla.

Missaat pointtini täydellisesti. Monesti keskusteluissa äimistellään ihmisiä jotka raiskaavat, ryyppäävät, narkaavat, hakkaavat kavereitaan, jättävät verot maksamatta, huijaavat mummolta tekohampaat jne. jne.
Yhteistä tälle on se, että koskaan ei kukaan tunnusta olevansa "sellainen".
Minä tunnustan avoimesti olevani kaahari ja olen valmis keskustelemaan siitä, mutta sinun tyylisi ei anna pohjaa keskustelulle, vaan vie sen vain vittuilutasolle. Kaada ittelles vaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Vaarallista

Viestin lähetti flintstone
. Eli jos tuntuu siltä että pitää kokea vauhdin huumaa niin tee se edes kunnollisissa ohituspaikoissa sillain että näet varmasti että vastaan ei ole tulossa kesäloman viettoon menossa oleva lapsiperhe tai joku muu vastaava.
Prätkälijöitä on erilaisia. Myös autonrateista löytyy sekopäitä. Prätkälijä näkyy tosin aina selvästi - sekopäisiin autoilijoihin olemme tottuneet, sillä mehän näemme vähintään yhden joka mökkireissulla. Itse pidän nyrkkisääntönä omaa pelkoa. Silloin kun oma sisäinen kello kilisee niin ollaan pahoilla teillä. Ajoa voi harjoittaa lujasti ja todella lujasti myös varman päälle.

Ulkoiset tekijät tosin vaikuttavat usein menoon. Eläimet tiellä, irtohiekkaa, sokeat hirvet (autoilijat), syyslehdet, kuopat, ansoja on monia. Kerran tuli kapealla tiellä kurvissa vastaan rullaluistelija.... Yhtenä kesänä meni eturengas 220:n vauhdissa.

Pojat testasivat tässä muutama viikko sitten pyöriä Saksassa. Sivukatteen ylimmäinen ruuvi oli päässyt irtoamaan tärinässä ja tuuli haukkasi 250 km/h vauhdissa sivukatteen irti liitoksistaan ja lensi kuin giljotiini takana tulevan päälle. Kaveri sai sen kaulaansa. Hänellä oli tosin onnea matkassa ja hän selvisi koko jutusta hieman römeämmällä äänellä.

Kaikkea voi sattua, vaikka olisi kuinka viisas.

En ole tosin koskaan kiilannut ketään, enkä pakottanut pientareelle. Jostain kumman syystä saan paljon paremmin tietä prätkällä kuin autolla. Selittäköön ken pystyy.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti finnishninja
Sergej:
Reagoin lähinnä kielenkäyttöösi julkisella keskustelupalstalla.

Missaat pointtini täydellisesti. Monesti keskusteluissa äimistellään ihmisiä jotka raiskaavat, ryyppäävät, narkaavat, hakkaavat kavereitaan, jättävät verot maksamatta, huijaavat mummolta tekohampaat jne. jne.
Yhteistä tälle on se, että koskaan ei kukaan tunnusta olevansa "sellainen".
Minä tunnustan avoimesti olevani kaahari ja olen valmis keskustelemaan siitä, mutta sinun tyylisi ei anna pohjaa keskustelulle, vaan vie sen vain vittuilutasolle. Kaada ittelles vaan.
Jaa, että jos kertoisit täällä harrastavasi kaahailemisen ohella raiskaamista, niin toivoisit silloin minulta malttia ja pyrkimystä rakentavaan keskusteluun? ”Kerropa, minulle kuomaseni, että miltä se oikein tuntuu kun pillu pomppii alla kuin paistinpannulla?” Pahoittelen, ettei minua oikeasti kiinnosta sairaiden mielten toimintaperiaatteet.

Onko osoittamani halveksunta sinua kohtaan tämän ketjun pahinta antia? Vai onko se, että sinä julistat olevasi muiden henkiä vaarantava kaahari ja seisot siellä moraalisen närkästyksen vallassa kun joku kehtaa arvostella?

En minä halua kanssasi debaattia. Mitä keskusteltavaa tässä on? Sinä saat kiksejä ajaessasi nahkapuvussasi hurjaa ylinopeutta liikenteen seassa. Ovatko kaikki muut liikenteessä liikkujat sinulle merkityksetöntä massaa ja sinun takaa-ajoleffasi täytenäyttelijöitä? Kuka antoi sinulle jumalan oikeuden vaarantaa kaikkien hengen?

Olen kertonut toiveeni: se on, että joutuisit kuolonkolariin mahdollisimman pian ja rukoilen, että olet ainoa uhri. Jos vaarannat joka päivä sivullisia hurjastelullasi ei moraalinen ihminen voi mitään muuta kaltaisellesi toivoa. Ota seuraava mutka suoraksi, please…
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän moottoripyöräilijä ottaa hurjastellessaan suurimman riskin. Jos moottoripyörä osuu toiseen autoon kuolee moottoripyöräilijä suuremalla todennäköisyydellä kuin että joku muu edes joutuu sairaalakuntoon. Mielestäni moottoripyöräilijä saa hurjastella jos haluaa, omapa on asiansa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti lintu
Kyllähän moottoripyöräilijä ottaa hurjastellessaan suurimman riskin. Jos moottoripyörä osuu toiseen autoon kuolee moottoripyöräilijä suuremalla todennäköisyydellä kuin että joku muu edes joutuu sairaalakuntoon. Mielestäni moottoripyöräilijä saa hurjastella jos haluaa, omapa on asiansa.

Suurempi todennäköisyys ei kuitenkaan tarkoita mitään sataprosenttista varmuutta. Muiden hengen ja turvallisuuden vaarantaminen omalla välinpitämättömyydellä on aina edesvastuutonta. Entäpä tien laidalla kävelevät ihmiset? Entäpä pyöräilijät?

Jos itsellä on reikä päässä, ei sitä tarvitse silti muiden henkeä vaarantaa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sergei_Krivokrasov
Jaa, että jos kertoisit täällä harrastavasi kaahailemisen ohella raiskaamista, niin toivoisit silloin minulta malttia ja pyrkimystä rakentavaan keskusteluun? ”Kerropa, minulle kuomaseni, että miltä se oikein tuntuu kun pillu pomppii alla kuin paistinpannulla?” Pahoittelen, ettei minua oikeasti kiinnosta sairaiden mielten toimintaperiaatteet.
Huomattiin. Olet mielelläsi antavana puolena. Säästyt tosin keskustelulta, olet mukana vapaa-ehtoisesti, samoin kuin minä.
Onko osoittamani halveksunta sinua kohtaan tämän ketjun pahinta antia? Vai onko se, että sinä julistat olevasi muiden henkiä vaarantava kaahari ja seisot siellä moraalisen närkästyksen vallassa kun joku kehtaa arvostella?
Näitä jurttïen arvosteluja ollaan kuultu ihan tarpeeksi. Normaalisti tyhjä mesoaminen ei anna mitään - ei tässäkään tapauksessa.
En minä halua kanssasi debaattia. Mitä keskusteltavaa tässä on?
Käsittääkseni sinä aloitit. Viittaan ylempään. Kaikki on vapaa-ehtoista.
Sinä saat kiksejä ajaessasi nahkapuvussasi hurjaa ylinopeutta liikenteen seassa.
Mistä sinä sen tiedät?
Ovatko kaikki muut liikenteessä liikkujat sinulle merkityksetöntä massaa ja sinun takaa-ajoleffasi täytenäyttelijöitä?
Sergej, pane se pullo kaappiin ja mene nukkumaan.
Kuka antoi sinulle jumalan oikeuden vaarantaa kaikkien hengen?
Mikä lasketaan kaikkien hengen vaarannukseksi? Jos oikein kaivetaan, niin kyllä ehkä löytyy joku vastapuoli joka on kuollut moottoripyörän ollessa toisena osapuolena. Itse en ole koskaan kuullut. Yleensähän se on prätkälijä itse joka pääsee vihreimmille asvalteille.
Olen kertonut toiveeni: se on, että joutuisit kuolonkolariin mahdollisimman pian ja rukoilen, että olet ainoa uhri. Jos vaarannat joka päivä sivullisia hurjastelullasi ei moraalinen ihminen voi mitään muuta kaltaisellesi toivoa. Ota seuraava mutka suoraksi, please…
Toivotan sinulle Sergej hyvää kesälomaa. Olet todellakin sen tarpeessa. Ja muista ajaa turvallisesti.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sistis
Jos itsellä on reikä päässä, ei sitä tarvitse silti muiden henkeä vaarantaa.
Mihin vetäisit rajan? Milloin on reikä päässä? Onko kaikilla prätkäilijöillä reikä päässä?
Jos Sergejltä kysytään niin minulla on reikä päässä. Hän on vetänyt sen johtopäätöksen koska olen avoimesti tunnustanut ajavani kovasti. En ole tosin kertonut miten ajan. Miten ajan kaupungissa? Ajanko siististi vai vienkö mummojen kärryt mukana? Ajanko 120 satasen rajoituksella, vai 150 moottoritiellä, vai peräti 180. Suuria lukuja Pohjoismaissa, mutta saattaa jäädä jalkoihin keski-euroopan koneteille. Siellä ei ole reikä päässä jos lataa näitä vauhteja. Yli 200 ei ole myöskään poikkeus. Sen tietää jokainen siellä ajellut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti finnishninja
Mihin vetäisit rajan? Milloin on reikä päässä? Onko kaikilla prätkäilijöillä reikä päässä?

Kaikilla moottoriajoneuvon kuljettajilla - oli kyseessä sitten prätkä, mopo, traktori, auto, moottorivene, höyryjyrä, resiina, juna tai moottorikelkka - on reikä päässä, jos he eivät tarkoituksellisella välinpitämättömyydellään noudata tieliikenne- tai muita lakeja vaan vaarantavat ihmishenkiä. Jumalauta tieliikennelait on tehty sen takia, että ihmisten olisi turvallista liikkua teillä. Jos oma järki ei sano tätä, kannattaa pysyä poissa teiltä.

Kannattaa katsoa huvikseen onnettomuustilastoja. Ylinopeus on aika monen kuolonkolarin päällimmäinen syy.

edit: Ja pahoittelen jos kieleni on nyt aika karkeata. Tällä hetkellä olen helvetin vittuuntunut henkilökohtaisista syistä.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vaatii kohtuullista rohkeutta tunnustaa olevansa kaahaaja, tällä toteamuksella en kuitenkaan halua korottaa itse toimintaa eli kaahausta millään muotoa ylevämmäksi (sankarilliseksi) touhuksi.

Kaahaaja on liikenteessä suorastaan melkoinen riskitekijä, hänen normaaleista nopeuksista huomattavasti poikkeava ajonopeus on jo sinällään vaaramomentti. Se vaikeuttaa kuskin reagointia äkillisiin tilanteisiin mutta se vaikeuttaa myös muiden kanssaliikkujien reagointia tulevaan tilanteeseen, ajoneuvojen kuljettajat kuitenkin olettavat, että kaikki liikkuvat sallittujen rajoitusten mukaan ja yksi äkillinen poikkeus voi saada katastrofin aikaan. Ei tarvitse kuin kuvitella tilanne jossa moorrotipyöräilijä ajaa jonomuodostelman ohi ja vastaan tulee autoja tasaisen harvakseltaan, välillä on pidempikin ero autojen välillä. Moottoripyöräilijän oma nopeus heiluu lähellä 200 km/h. Saavutaan loivaan alaspäinviettävään vasemmalle kaartuvaan kaarteeseen ja moottoripyöräilijä pysyy ajolinjallaan. Ja sitten aivan yllättäen kaarteen ja notkelman yhteisvaikutuksesta täydellisestä "pimennosta" pomppaa esille vasemmalle hitaasti kääntyvä ajoneuvo. Matkaa on parikymmentä metriä ja moottoripyöräilijän nopeus n. 200 km/h. Eihän tässä näin pitänyt tapahtua, tien piti olla turvallinen. Enhän minä muuta kuin hivenen luukutin. Tarvinneeko sitä kertoa mitä tästä seuraa..

Ymmärrän ihmisen halun päästä kokeilemaan rajojaan - myös liikenteessä. Olen itsekin ollut kaahailija. Silloin kun minulla oli auto, ajoin sillä piittaamatta juuri lainkaan nopeusrajoituksista. Kaupunkialueella pudottelin menemään huomattavaa ylinopeutta, sama maantieajossa. Sitten myin auton pois ja samalla päätin etten tule ostamaan itselleni autoa tai muutakaan moottorikulkuneuvoa ennen kuin kykenen ajamaan sillä liikennesääntöjen mukaan, erityisesti noudattamaan nopeusrajoituksia. Oman henkeni voin kaahatessani menettää - se on tyystin arvoton, mutta toiselta minulla ei ole oikeutta mennä riistämään henkeä, se voi olla hänelle vaikka kuinkakin arvokas vaikken itse ihmishenkeä kovinkaan korkealle arvosta.

vlad#16.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti lintu
Kyllähän moottoripyöräilijä ottaa hurjastellessaan suurimman riskin. Jos moottoripyörä osuu toiseen autoon kuolee moottoripyöräilijä suuremalla todennäköisyydellä kuin että joku muu edes joutuu sairaalakuntoon. Mielestäni moottoripyöräilijä saa hurjastella jos haluaa, omapa on asiansa.

Viestin lähetti finnishninja
Mikä lasketaan kaikkien hengen vaarannukseksi? Jos oikein kaivetaan, niin kyllä ehkä löytyy joku vastapuoli joka on kuollut moottoripyörän ollessa toisena osapuolena. Itse en ole koskaan kuullut. Yleensähän se on prätkälijä itse joka pääsee vihreimmille asvalteille.

Tapahtuipa kerran keskellä ei mitään: Odottelin autossani pieneltä hiekkatieltä isommalle asfalttitielle liittymistä ja odotin, että edessäni oleva vanha herra pääsee pyörällänsä tien yli. Yhtäkkiä jokin sujahti edestäni ja vanha pappa lensi pää edellä tien pintaan. Pyörä lensi muutaman metrin päähän ja eturengas oli aivan mutkalla. Papparainen makasi maassa ja soitimme ambulanssin. Kukaan ei oikein tajunnut, että mikä mieheen iski. 10min kuluttua paikalle ilmestyi moottoripyörä, jonka kuljettaja ilmoitti (miehen teko) olleensa se salama joka mieheen iski. Hän oli päästellyt hiljaista kylätietä "vähän" normaalia lujempaa ja papparainen ei kuullut vasemmalta lähestyvää ohjusta. Moottoripyöräilijäle ei käynyt mitenkään. Pappa menetti kuulonsa. Tapahtumapaikka oli sellainen notko, jossa näkyvyyttä ei ole kuin 50m suuntaansa ja äänikään ei oikein kanna tuollaiseen notkoon.

Vaan mitäpä se meille kuuluu. Jos kaasujalkaa pakottaa, niin pakkohan miehen on saada ajaa. Rapatessa roiskuu ja shit happens! Ruumiit pois kentältä ja peli jatkuu. Just joo...
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Oma kokemukseni kaaharista ei ollut mieltä ylentävä. Kerroin siitä joskus taannoin liikenneketjussa. Ei muuten ole kivaa ajaa reilua satasta, jos joku töhö roikkuu autollaan muutaman metrin päässä takapuskurista. En kertaa tapahtumia sen kummemmin, kiinnostuneet voivat kaivaa tuon ketjun esiin.

Kaahaukseen ei voi suhtautua siten, että se olisi vain kaaharin oma asia. Toki kaahata voi enemmän tai vähemmän vaarallisesti, mutta vaarattomasti ei todellakaan voi. Jos moralisoinnista ottaa itseensä niin kannattaa myös itse mennä itseensä ja kysyä, onko valmis kantamaan vakaviakin vastuita tekojensa seurauksina.
 

Wille

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Non sequitur

Ajanko 120 satasen rajoituksella, vai 150 moottoritiellä, vai peräti 180. Suuria lukuja Pohjoismaissa, mutta saattaa jäädä jalkoihin keski-euroopan koneteille. Siellä ei ole reikä päässä jos lataa näitä vauhteja. Yli 200 ei ole myöskään poikkeus. Sen tietää jokainen siellä ajellut.

öööö... Jos Saksanmaalla saa ajella vaikka neljäätuhatta, ei se tarkoita sitä, että voit Suomessa päristellä menemään samalla tavalla. Yritä nyt jo ymmärtää se tosiasia, että Suomessa on eri lait kuin Saksassa ja kun maantiellä näkyy merkki 80, 100 tai jopa 120, niin silloin se rajoitus on se.

En todellakaan väitä, että minä ajaisin autolla aina tasan rajoitusten mukaan, mutta en myöskään lähde missään nimessä maantiellä kokeilemaan, josko täällä pääsisi yhtä lujaa kuin Saksassa. Saan omat kiksini ihan jostain muualta kuin siitä, että tulipa taas muuten leikittyä kuoleman kanssa, jipii.

Suomessa on jo ihan tarpeeksi näitä surullisia tarinoita kävelijöiden/pyöräilijöiden/moottoripyöräilijöiden/autoilijoiden kuolemista, jossa toinen osapuoli kertoo, ettei näin pitänyt käydä. Keli oli hyvä jne. Kuitenkin tutkimuksissa havaitaan piittaamattomuus liikennesäännöistä. Ja se todellinen fakta, ettei Suomen tieverkkoa ole tarkoitettu miksikään henkilökohtaiseksi Hockenheimiksi.

Ei minua haittaa jos rattijuoppo/autokaahari/crotch rocket speeder tappaa itsensä. Ikävä kyllä yleensä vastaanottavana osapuolena on joku muu.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sistis
Jumalauta tieliikennelait on tehty sen takia, että ihmisten olisi turvallista liikkua teillä. Jos oma järki ei sano tätä, kannattaa pysyä poissa teiltä.
Jos oma järki sanoisi tämän kaikille, niin kuinka monta tiellä liikkujaa olisi jäljellä? Oletan että sinulla on ajokortti ja ajat varmasti joskus ylinopeutta ja voit kertoa että teet sen "turvallisesti" (omasta, muttet kaikkien mielestä) muita ihmisiä vaarantamatta. Niin minäkin (omasta mutten kaikkien mielestä).
vlad kirjoitti

Eihän tässä näin pitänyt tapahtua, tien piti olla turvallinen.
Otat esiin ääritapauksia. Kyllä, näitä tapahtuu aina joskus, pannaan tämä kaveri sitten minkä vehkeen puikkoihin tahansa.

Yleensä kaahaavan prätkäilijään reagoidaan tavalla, joka ei pidä paikkaansa. Ei kukaan prätkäilijä testaa rajojaan, aja takaa ketään tai esiinny hevosvoimillaan. Kaahaava prätkäilija nattii ajamisesta ja sillä siisti. Valitettavasti tämä vain täytyy tehdä yleisillä teillä kun prätkäilijöille ei ole omia putkia. Ei siinä sen kummempaa ole. On vaikeaa löytää tähän mitään hyviä esimerkkejä, mutta jos nyt nappaan ensimmäisen joka tulee mieleen: vaihdat Ladasi ihka uuteen BMW:n. Takaan että painat kun saat ensimmäisen mahdollisuuden. Mutta se onkin sinulle ihan ookoo koska puikoissa olet sinä, järkevä tielläliikkuja, joka et vaaranna kenenkään henkeä.

Toiseksi, prätkäsesonki on täällä pohjolassa hyvin rajoitettu. Kyykkymopon mittariin ei tule montaa sataa kilometriä kesän aikana jos se vietetään kotikonnuilla. Jos kausi olisi pidempi pidempi, tilanne luultavasti tasaantuisi. Tiedän tämän kokemuksesta. Kun ajaa tarpeeksi loman aikana, niin ei halua nähdäkään kaksipyöräistä muutamaan viikkoon.

Voisimme verrata myös muihin harrastuksiin. Hifistille kelpaa vain hyvät kova-ääniset ja niitä soitetaan lujaa. On turha yrittää saada innokasta kalamiestä purolle, jos tien toisella puolella on joki. Lähteekö juoppo kapakasta kotiin lauantaina kello 22.00? Ei kirveelläkään. Mitä tarvittaisiin siihen, että Kimi Räikkönen alkaisi ajamaan romurallia?

Itse olen ajanut Euroopan läpi toistakymmentä kertaa prätkällä. Sopiva vauhti on 200-240 liikenteestä riippuen. Hommaan sisältyy paljon nyrkkisääntöjä. Ei saa olla väsynyt, renkaat pitää olla ok jne. Tilannenopeus ei saa olla kolme kertaa nopeampi kuin oikealla kaistalla olevien. Yksi tärkeä asia: jos oikealla kaistalla on kaksi tai useampi auto, niistä yksi todennäköisesti vaihtaa kaistaa... Yleensäkin, autojonoa ohittaessa on oltava kieli keskellä suuta. Kaupungissa en pysty kovin paljoa pujottelemaan. Painava pyörä estää sen usein. Enkä sitä muutenkaan tee usein, sillä olen aika harvoin liikkeellä kaupunkiruuhkassa. Jos nyt tosin on pitkiä jonoja ja väli näkyvissä, niin epäröi pätkääkään painaa välistä.

Tästä omasta hengestä senverran, että jos oma lähtee niin se lähtee, mutta jos aiheuttaisin jollekin toiselle hengenlähdön olisin todennäköisesti kovan paikan edessä. Siitä johtuen kukaan ei ole vielä paskantanut housuihinsa kyydissäni. Itse olen tosin pelännyt pelännyt monen asennevikaisen autoilijan kyydissä. Silloin oma prätkä tuntuu paljon turvallisemmalta - vaikka olisi 300 lasissa.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti finnishninja
Jos oma järki sanoisi tämän kaikille, niin kuinka monta tiellä liikkujaa olisi jäljellä? Oletan että sinulla on ajokortti ja ajat varmasti joskus ylinopeutta ja voit kertoa että teet sen "turvallisesti" (omasta, muttet kaikkien mielestä) muita ihmisiä vaarantamatta. Niin minäkin (omasta mutten kaikkien mielestä).

Minulla on ajokortti. Kyllä. Ajan autoa erittäin harvoin, koska minulla köyhänä opiskelijana ei ole sellaista, enkä edes tarvitse sitä. Ylinopeutta en ole ajanut kertaakaan tarkoituksellisesti. Kerran olen ajanut huolimattomuuttani 80 alueella 100.sta, koska en huolimattomuuttani havainnut nopeusrajoituksen putoamista satasesta 80:n.

Oletat siis, että kaikki muutkin ajavat ylinopeutta, koska sinäkin ajat? Ihme oletuksia teet.

Jos oma järki sanoisi kaikille, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaisesti, uskallan väittää että tielläliikkujia olisi huomattavasti enemän jäljellä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sistis
Minulla on ajokortti. Kyllä. Ajan autoa erittäin harvoin, koska minulla köyhänä opiskelijana ei ole sellaista, enkä edes tarvitse sitä. Ylinopeutta en ole ajanut kertaakaan tarkoituksellisesti. Kerran olen ajanut huolimattomuuttani 80 alueella 100.sta, koska en huolimattomuuttani havainnut nopeusrajoituksen putoamista satasesta 80:n.

Oletat siis, että kaikki muutkin ajavat ylinopeutta, koska sinäkin ajat? Ihme oletuksia teet.

Jos oma järki sanoisi kaikille, että ajetaan nopeusrajoitusten mukaisesti, uskallan väittää että tielläliikkujia olisi huomattavasti enemän jäljellä.
Elikkä ajat vain aniharvoin autolla, siitä huolimatta myönnät ajaneesi ylinopeutta. Miten paljon prosentti nousisi jos ajaisit joka päivä? Jos ymmärrän oikein niin olet tuore kuski, jonka kokemus ei riitä kovin kovaan isotteluun.

Kyllä, jokainen ajaa joskus ylinopeutta. Sinäkin.

Jos jokainen oman järjen tilapäisesti kadottanut napattaisiin välittömästi, niin meidän teillämme olisi paljon tilaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti finnishninja
Yleensä kaahaavan prätkäilijään reagoidaan tavalla, joka ei pidä paikkaansa. Ei kukaan prätkäilijä testaa rajojaan, aja takaa ketään tai esiinny hevosvoimillaan. Kaahaava prätkäilija nattii ajamisesta ja sillä siisti. Valitettavasti tämä vain täytyy tehdä yleisillä teillä kun prätkäilijöille ei ole omia putkia. Ei siinä sen kummempaa ole.

Vai että prätkäkuski vain nauttii ajamisesta, eikä se sen kummempaa ole. Ei ehkä niin pitkään kun mitään odottamatonta ei tapahdu mutta silloin kun tuolla tienpäällä tapahtuu jotain odottamatonta niin silloin sillä ajetulla nopeudella on suurikin merkitys siihen mitä siinä odottamattomassa tilanteessa tapahtuu. Ja vaikka sinä itse olisitkin vaikka kuinka hyvä kuski ja osaat hallita pyöräsi suuremmissakin nopeuksissa niin kannattaa huomioida että sinä et todellakaan ole yksin siellä liikenteessä ja meitä on siellä moneen junaan, on keskimääräistä parempia kuskeja, on vanhuksia on kokeneita ja vasta ajamisen aloittaneita kuskeja ja aina kun rikotaan yhteisiä pelisääntöjä, tietoisesti tai tiedostamatta niin silloin vaarat liikenteessä lisääntyy.

Viestin lähetti finnishninja
Itse olen ajanut Euroopan läpi toistakymmentä kertaa prätkällä. Sopiva vauhti on 200-240 liikenteestä riippuen. Hommaan sisältyy paljon nyrkkisääntöjä. Ei saa olla väsynyt, renkaat pitää olla ok jne. Tilannenopeus ei saa olla kolme kertaa nopeampi kuin oikealla kaistalla olevien.

Tuntuu aika kovalta vauhdilta, osaatko muuten suoralta kädeltä kertoa kuinka monta metriä pyöräsi liikkuu sekunnissa tuolla 240 km/h vauhdissa? Ja sitten kun sitä matkaa verrataan ihmisen reaktioaikaan (n. 1,2 sekuntiin) niin voit miettiä kuinka pitkän matkan olet kerinnyt liikkua tuolla vauhdilla ennen kuin kerkeät edes koskea jarrupolkimeen ja kuinka pitkä matka siitä vauhdista vielä menee että olet saanut pyöräsi pysähtymään - tuo matkan pituus saattaa yllättää ja nimenomaan negatiivisessa mielessä.

Viestin lähetti finnishninja
Itse olen tosin pelännyt pelännyt monen asennevikaisen autoilijan kyydissä. Silloin oma prätkä tuntuu paljon turvallisemmalta - vaikka olisi 300 lasissa.

Kyllä jonkin asteinen asennevika taitaa olla kyseessä myös prätkä kuskilla jos yleisellä tiellä ajetaan 300 km/h.

Edit: lisäys alkuperäiseen kirjoitukseeni
Viestin lähetti finnishninja
Kyllä, jokainen ajaa joskus ylinopeutta. Sinäkin.

Kyllä juu varmasti jokainen ajaa jossain vaiheessa ylinopeutta mutta on eri asia ajaa tuolla liikenteessä pientä (5-15 km/h yli sallitun) kuin suurta (50+ km/h) ylinopeutta, toinen on lievä liikennerikkomus josta selviää rike sakolla ja toinen on liikenteen törkeää vaarantamista josta on aina luvassa iso sakko, kortti lähtee kuivumaan ja pahimmassa tapauksessa voi saada linnaa. Ja myös turvallisuuden kannalta iso poikkeama muusta liikenteestä on huomattavasti vaarallisempaa kuin pieni.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti finnishninja
Elikkä ajat vain aniharvoin autolla, siitä huolimatta myönnät ajaneesi ylinopeutta. Miten paljon prosentti nousisi jos ajaisit joka päivä? Jos ymmärrän oikein niin olet tuore kuski, jonka kokemus ei riitä kovin kovaan isotteluun.

Ajan NYKYÄÄN harvemmin.

Ajokortti on minulla ollut helmikuusta -98, siis 5 vuotta ja 4 kuukautta. Viimeiset pari vuotta olen ajanut vähemmän, muutettuani vanhempieni luota. Itseasiassa muutin jo vuotta aiemmin, mutta silloin vierailin kotona vielä sen verran säännöllisesti, että ajokokemusta kertyi. Kuitenkin nuo reilut kaksi vuotta tuli ajettua melkoisen paljon, joten katson kyllä omaavani riittävästi ajokokemusta. Minulla vaan ei ole mitään tarvetta ajaa tietentahtoen ylinopeutta. En ajanut silloin kuin tuon kerran, jonka mainitsin. Ja silloinkin kyse oli inhimillisestä virheestä. Tarkoituksellisesti ja näyttämisen halusta en ole ajanut nopeusrajoitusten vastaisesti.

Tuo ylinopeustapaus siis sattui aikana, jolloin ajoin käytännössä joka päivä. Lasketaanpa. Muutin kotoa elokuussa 2000. Niin joo, vuosi armeijaa sattui myös tähän väliin... eli ajoin päivittäin aikana 02/98 - 07/99. Tulee n. 510 päivää, veikkaan, että 480 niistä oltiin auton ratissa. Tämän jälkeen vuosi inttiä, vapaalla siitä ehkä n.46 viikonloppua (pe-su, joskus la-su) + lomapäivät, tulee n. 100 päivää. Tämän jälkeen pari kuukautta kotosalla, 60 päivää. Tämän jälkeen arviolta kolmen vuoden aikana n.200 ajopäivää. Tulee siis... 870 päivää. Kyllä. Kyllä sitä on tullut autoiltua sen verran, että en enää ihan kokemattomana kuskina pidä itseäni, vaikkakaan nykyään en autoa omistakaan.

Isotteluun en ole ikinä kokenut mitään tarvetta. Jos jollakin on siihen tarvetta, niin suosittelen sitten, että se tehdään muuten kuin ajamalla kaistapäisesti tietentahtoen ylinopeutta vähät välittäen muista tielläliikkujista.

Puhut muuten kokemuksesta, ja siitä että se ei riitä isotteluun... outoa sinällään, yleensä ne ovat juuri ne tuoreet kuskit, jotka kaahailevat näyttämisen halusta. Eivät enää ne kokeneemmat. He ovat jo kasvaneet (suurelta osin) aikuisiksi.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Sistis
Ajan NYKYÄÄN harvemmin.

Ajokortti on minulla ollut helmikuusta -98, siis 5 vuotta ja 4 kuukautta.

Kuitenkin nuo reilut kaksi vuotta tuli ajettua
En laske sinua kokeneeksi kuskiksi. Pari vuotta riittää mainiosti siihen, että kelpaat tielläliikkujien sekaan ja uskon että hyvinkin kelpaat. Kokemus taas tulee vuosien mittaan. Jos aletaan puhumaan 10+ vuotta lähes joka päivä ratissa, niin voidaan alkaa puhumaan kokemuksesta.

Jos kutsut itseäsi kokeneeksi kuskiksi niin katson sen isotteluksi.

Muistan kun sain itse ajokortin. 80:n lätkä takaikkunassa ja fanaattisesti rajoituksien mukaan. Sen jälkeen on tullut paljon kilometrejä taakse. Yksin prätkällä saattaa tulla 6000 km heinäkuussa. Ensimmäiset ajovuodet menivät samaan tapaan kuin sinullakin, lainkuuliaisesti hommaan soluttautuen ja välillä autotta (intti). Vuosien varrella tapahtuu tosin paljon asioita autoilijalle. Hän totttuu ajamiseen, tulee varmemmaksi, eikä enää jännitä hommaa samalla tavalla. Jotkut ajavat nenä mittarissa kiinni sakkoja peläten, kun taas toiset pelaavat suuremmilla toleransseilla. Näet heidät joka päivä maantiellä. Jotkut taas eivät uskalla edes katsoa autoa joka liikkuu 100 lujempaa. Sitten tulevat he, jotka rikkovat nopeusrajoituksia aina ja lopuksi sekopäät. Ehdottaisin että jätämme nämä sekopäät käsittelemättä, sille he ovat häviävän pieni ryhmä - tosin kaikkein parhaiten näkyvä!

Kyllä, liikennesäännöt ovat tehty noudattamista varten ja on hyvä että noudatat niitä. Minä en noudata niitä aina.

Olenko sitten itse kokenut? Kyllä. 25 vuotta ratin takana, testaan työkseni autoja ja kotona on 180 heppainen prätkä. Se että minulla on raskas jalka ja notkea ranne on taas sitten ihan eri asia, jolla ei ole mitään tekemistä kokemuksen tai aikuisuuden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti finnishninja
En laske sinua kokeneeksi kuskiksi. Pari vuotta riittää mainiosti siihen, että kelpaat tielläliikkujien sekaan ja uskon että hyvinkin kelpaat. Kokemus taas tulee vuosien mittaan. Jos aletaan puhumaan 10+ vuotta lähes joka päivä ratissa, niin voidaan alkaa puhumaan kokemuksesta.

Jos kutsut itseäsi kokeneeksi kuskiksi niin katson sen isotteluksi.

Vuosien varrella tapahtuu tosin paljon asioita autoilijalle. Hän totttuu ajamiseen, tulee varmemmaksi, eikä enää jännitä hommaa samalla tavalla. Jotkut ajavat nenä mittarissa kiinni sakkoja peläten, kun taas toiset pelaavat suuremmilla toleransseilla. Näet heidät joka päivä maantiellä. Jotkut taas eivät uskalla edes katsoa autoa joka liikkuu 100 lujempaa. Sitten tulevat he, jotka rikkovat nopeusrajoituksia aina ja lopuksi sekopäät. Ehdottaisin että jätämme nämä sekopäät käsittelemättä, sille he ovat häviävän pieni ryhmä - tosin kaikkein parhaiten näkyvä!

Kyllä, liikennesäännöt ovat tehty noudattamista varten ja on hyvä että noudatat niitä. Minä en noudata niitä aina.

Olenko sitten itse kokenut? Kyllä. 25 vuotta ratin takana, testaan työkseni autoja ja kotona on 180 heppainen prätkä. Se että minulla on raskas jalka ja notkea ranne on taas sitten ihan eri asia, jolla ei ole mitään tekemistä kokemuksen tai aikuisuuden kanssa.
Eli sinun kirjoituksestasi voisi tulla siihen lopputulokseen, että kokemuksen myötä autoilijalla ja prätkäilijällä on oikeus olla noudattamatta liikennesääntöjä. Näin minä ainakin käsitän tuon tekstin.

Sistis ei kenties ole yhtä kokenut ratin takana kuin sinä, mutta huomattavasti fiksummalta kuskilta kuulostaa kuitenkin. Minun on turha alkaa kehumaan ajotaidoillani, kun kortti on ollut lompakossa vasta reilut kaksi vuotta. Ajokilometrejä on kyllä kertynyt mukavasti ja voisin jopa väittää olevani keskivertoa ikäistäni tyttöä kokeneempi kuski. Pyrin noudattamaan liikennesääntöjä, mutta myönnän muutaman kerran ohituksen menneen pitkäksi ja ylinopeuttakin olen ajanut, en kuitenkaan yli satasta kahdenksankympin alueella.

Eihän meistä kukaan pysty välttymään liikennesääntöjen rikkomiselta muuten kuin pysymällä pois liikenteestä. Tahallinen sääntöjen rikkominen ja oikein tietoinen sellainen onkin sitten aivan toinen juttu. Ninja esimerkiksi harrastat juuri tuota tietoista ja tahallista liikennesääntöjen rikkomista jos esimerkiksi jo valmiiksi tienpäälle lähtiessäsi tiedät ajavasi prätkällä 100 km/h alueella 180 km/h. Sekin kertoo jotain piittaamattomuudesta, jos kortin kuivattaminenkaan ei hiljennä vauhtia. Minusta tarkoituksellisesti ylinopeutta ajaville autoilijoiden tai moottoripyöräilijöiden on turha selittää ylinopeuttaan millään syillä. Suomessa täytyy ajaa tämän maan säännöillä, viis siitä miten Saksassa ajetaan.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Viestin lähetti finnishninja
Olenko sitten itse kokenut? Kyllä. 25 vuotta ratin takana, testaan työkseni autoja ja kotona on 180 heppainen prätkä. Se että minulla on raskas jalka ja notkea ranne on taas sitten ihan eri asia, jolla ei ole mitään tekemistä kokemuksen tai aikuisuuden kanssa.
Sanottakoon heti alkuun, että en halua missään nimessä moralisoida kaahaajia. Etenkään sinua, kun käsittääkseni asut länsinaapurissamme, joten vahingoitat mahdollisilla onnettomuuksilla todennäköisesti korkeintaan ruotsalaisia ja itseäsi. ;) Enkä itsekään aja rajoitusten mukaan, tosin lähes aina pidän nopeuden siinä +10 - +20 km/h rajoituksiin nähden. Autolla siis.

Itse olen kyllä hieman skeptinen tuon kokemuksen tuoman varmuuden suhteen. Tai lähinnä sen suhteen, että kuljettaja tiedostaa itse asian ja luottaa siihen liikaa. Tietenkin 25 v autoillut on tietenkin varmempi kuin vuoden kuljettanut. Kokemuksella ei kuitenkaan ole tuon taivaallista merkitystä, jos ajat vaikka 180 km/h moottoritien ohituskaistalla, ja joku papparainen päättää lähteä ohittamaan rekkaa 100 km/h nopeudella huomaamatta taustapeilissä lähestyvää moottoripyörää. Ei ne suuret nopeudet vaan nopeuserot. Onneksi suurin osa kokeneista kuljettajista tiedostaa tämän, mutta kaikki "kokeneetkaan" eivät - valitettavasti.

edit: Niin, piti vielä sanoa, että en ole niinkään huolissani lakien rikkomisesta sinänsä. Yleensä niitä lakeja ei vain ole säädetty huvin vuoksi, vaan niillä on joku tarkoitus. Jos esim. Saksan autobaanoilla ei ole nopeusrajoituksia, niin tilanne on siellä aivan eri kuin Suomessa, jossa moottoriteilläkin on vain kaksi kaistaa ja suurin osa autoista liikkuu noin 120 km/h. Jos nopeusrajoitus olisi tällä vaikka 160 km/h, olisi melko vaarallista liikkua vaikka 80 km/h nopeudella. Suomessa vain on niin perin vähän sellaisia kulkuneuvoja, jotka ovat rakenteellisesti kovinkaan turvallisia noissa nopeuksissa.
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Master God
Itse olen kyllä hieman skeptinen tuon kokemuksen tuoman varmuuden suhteen.
Tarkoitukseni oli jo äsken hieman laajentaa tätä. Kokemus nimenomaan parantaa ennakoimaan, mutta taas toisaalta kokemus tekee ajosta joskus hieman liian rentoa. Ratista pidetään väärin ja liian rennosti kiinni, ajatukset ovat ihan muualla kuin ajamisessa jne. Kokemuksesta on sekä hyötyä että haittaa. Mainitsemassasi tapauksessa kokemuksesta on tosin tosin hyötyä. Minulla ei tulisi mieleenikään lähteä ohittamaan rekkaa 180 lasissa, jos sen perässä on henkilö-auto. Kokemus osoittaa että papparainen voi tosiaankin lähteä ohittamaan nenäni edessä.
Chip kirjoitti

Eli sinun kirjoituksestasi voisi tulla siihen lopputulokseen, että kokemuksen myötä autoilijalla ja prätkäilijällä on oikeus olla noudattamatta liikennesääntöjä. Näin minä ainakin käsitän tuon tekstin.
Älä iske sanoja suuhuni. On hienoa että liikennesääntöjä noudatetaan. Minä en tee aina sitä. Minulla ei ole siihen mitään oikeutta ja rikon näin liikennesääntöjä. Tiedän tämän aina kun mittarissa on vankilaan johtavat lukemat, vaikken sitä joka sekunti ajattelekaan.
Sistis ei kenties ole yhtä kokenut ratin takana kuin sinä, mutta huomattavasti fiksummalta kuskilta kuulostaa kuitenkin.
Olisi helppoa jos raja voitaisiin vetää tähän. Valitettavan usein löydämme tosin kaikki jäykimmät kuskit juuri näistä mustavalkoisista joko tai tyypeistä. Siis kun en minä niin eivät muutkaan. Nopeusrajoitteiden noudattamisen perusteella on mahdoton panna kuskeja järjestykseen.
harrastat juuri tuota tietoista ja tahallista liikennesääntöjen rikkomista
Luulet siis että päätän aina: jaaha, lähdetäänpä rikkomaan hieman liikennesääntöjä. Ei. Kysymys ei ole siitä, vaan nautin ajamisesta ja pidän siitä kun saan viilettää kovaa vauhtia hyvällä tiellä.
Suomessa täytyy ajaa tämän maan säännöillä
Niinhän sitä pitäisi tehdä ja valtaosa näin tekeekin. Minä en pysty siihen aina.
osaatko muuten suoralta kädeltä kertoa kuinka monta metriä pyöräsi liikkuu sekunnissa tuolla 240 km/h vauhdissa?
En, mutta laskeskekelin kerran huippuja ottaessani että pyörä kulki n. 85 m sekunnissa mittarin näyttessä 290 km/h.
Kyllä juu varmasti jokainen ajaa jossain vaiheessa ylinopeutta mutta on eri asia ajaa tuolla liikenteessä pientä (5-15 km/h yli sallitun) kuin suurta (50+ km/h) ylinopeutta,
Hyvä esimerkki siitä miten omat rikkeet on ok. Eriasia? Ei ole. Kysymyksessä on liikennesääntöjen rikkominen. Jos minä ajan ylinopeutta konetiellä, sanotaan vaikka 50 km/h tunnissa ja sinä päiväkodin ulkopuolella 15 niin kumpiko pantaisiin ensin seinää vasten jos pitäisi valita?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti finnishninja
Olenko sitten itse kokenut? Kyllä. 25 vuotta ratin takana, testaan työkseni autoja ja kotona on 180 heppainen prätkä. Se että minulla on raskas jalka ja notkea ranne on taas sitten ihan eri asia, jolla ei ole mitään tekemistä kokemuksen tai aikuisuuden kanssa.

Kumma juttu. Äsken taas sanoit, että minä olen tuore kuski, jonka kokemus ei riitä isotteluun. Nyt taas sanot, että raskaalla jalalla ja notkealla ranteella ei ole mitään tekemistä kokemuksen kanssa.

Eli siis... jos et ole kokenut, et voi isotella, jos isottelet, et olekaan välttämättä kokenut... mikä sitten?

Ja tuo kokemus vs. isottelu-asetelma on hieman outo muutenkin. Jos kokemus tuo isottelua, niin kyllä varmaan nämä papparaiset, joita äsken parjattiin moottoritiellä rekan ohittamisesta saavat tehdä niin. Hehän vasta kokeneita kuskeja ovatkin ja nauttivat riskien ottamisesta. Heillähän ei enää juurikaan ole pelättävää oman henkensä takia, kun vanhoina muutenkin kuolevat piakkoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös