Joo eiköhän jokainen kiekkoa yhtään seuraava olisi.Jos Lepistö/Eronen olisi saatavilla ja se vaatisi yhden puolustajan ulostamista niin silmää räpäyttämättä olisin valmis pistämään Lyytisen pihalle.
Tuntuu olevan muodikasta haukkua Lyytistä joka pelin jälkeen. Itse en huomannut äskeisessä mitään sellaista mistä nää haukut taas ansaittiin. Pari paikkaa taas ja skodetkin maalia päin mutta ei verkon perälle asti. Omissa ei koomaillut yhtään.
Ei minkään muun joukkueen ja ei kuulu enää.Suora kysymys palstaveljille; kenen mielestä ”Luoti” () mahtuisi jonkin muun mestaruutta vakavasti tavoittelevan joukkueen kahteen ekaan pariin kiekolliseksi pakiksi? Vai, eikö rakas seuramme kuulu tuohon joukkoon?
Jos Pikkaraisella on yhtään älliä päässään, niin Lyytinen tippuu 3.parin kiekolliseksi pakiksi, johon voisi olla riittävä.
Mun silmiin tällä hetkellä nokkimisjärjestys on Teräväinen-Kousa-Lyytinen.
Jos Luoti ei tosiaan paranna. Se taas johtanee siihen, että Luoti on liian kallis pelaaja 3.pariin, koska siellä on jo liian kalliita pelaajia kuten Motin ja Ahonen.
Siispä Kangasniemen kaltaisesti kaverille etsitään uusi seura vuodenvaihteessa ja Dehner tekee paluun.
Kuten itse aikaisemmin sanoin, niin lopetetaan kokonaan Lyytisen sijoittelu kiekolliseen rooliin. Kaveri kuitenkin plusmerkkisesti hoiti oman pään viime kaudella. Jääaikaan ja ottelumäärään suhteutettuna HIFK:n paras puolustaja Motinin kanssa. Lyytinen 15 kertaa tasakentällisin jäällä, kun kolisi omissa. Motin 20 kertaa, mutta pelasi enemmän pelejä. Kousa 44 kertaa.
Kuten itse aikaisemmin sanoin, niin lopetetaan kokonaan Lyytisen sijoittelu kiekolliseen rooliin. Kaveri kuitenkin plusmerkkisesti hoiti oman pään viime kaudella. Jääaikaan ja ottelumäärään suhteutettuna HIFK:n paras puolustaja Motinin kanssa. Lyytinen 15 kertaa tasakentällisin jäällä, kun kolisi omissa. Motin 20 kertaa, mutta pelasi enemmän pelejä. Kousa 44 kertaa.
Mä väitän että jos Lyytinen siirretään puolustavaan rooliin, eli lähtökohtaisesti 3-4 kenttien taakse, niin +/- painuu pakkaselle ja komiasti. Vai onko Lyytinen kova puolustamaan omaa maalia? Mä väitän että ei, vaan hänet pelastaa tilastoharha kun hänet laitetaan kentälle yleensä silloin kun peli on toisessa päässä.
Joo Kousa on pakkasella ja pahasti, mutta kun katson Lyytisen peliä niin en löydä kyllä hyviä elementtejä mistään osasta kenttää.
Jos Pikkaraisella on yhtään älliä päässään, niin Lyytinen tippuu 3.parin kiekolliseksi pakiksi, johon voisi olla riittävä.
Mun silmiin tällä hetkellä nokkimisjärjestys on Teräväinen-Kousa-Lyytinen.
Jos Luoti ei tosiaan paranna. Se taas johtanee siihen, että Luoti on liian kallis pelaaja 3.pariin, koska siellä on jo liian kalliita pelaajia kuten Motin ja Ahonen.
Siispä Kangasniemen kaltaisesti kaverille etsitään uusi seura vuodenvaihteessa ja Dehner tekee paluun.
Kakkospariin all around-mieheksi. Kiekoliset pakit ovat tällä hetkellä Kousa ja Teräväinen.
Olen samaa mieltä että tässä kohtaa lähtökohtaisesti kiekolliset on Kousa ja Teräväinen. Toisen vierelle kuuluu Varakas, mutta en kyllä Lyytistä laittaisi sitten toisen vierelle, koska en luota häneen ollenkaan. Ja tässä se ongelma tulee. Winberg, Karjalainen, Motin, Ahonen. Kaikki nuo tuntuu tuossa paremmalta kuin Lyytinen, koska lähtökohdiltaan ovat kaikki niitä varmistavia ja tukevia pakkeja. Tietävät siis roolinsa. Nyt jos tuohon heitettäisiin vielä se Eronen niin en näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin toivottaa Lyytiselle onnea matkaan.
Tässä tullaan tähän ongelmaan, että kun niille pelaajille ei niin vain toivotella onnea matkaan. Mietitään vaikka tilannetta, että Kalpa ottaisi avosylin Lyytisen vastaan, niin väittäisin tässä tilanteessa HIFK:n maksavan ainakin puolet ensi kauden palkasta. Siis ainakin puolet. Miettikää vielä tilannetta, jossa Lyytinen nousisi Kalpassa avainpuolustajaksi, että miten naurettavalta se tilanne HIFK:n kannalta näyttäisi. Varsinkin kun Lyytinen viime kaudella tosiaan oli puolustussuuntaan tilastojen valossa jopa HIFK:n paras puolustaja, vaikka hyökkäyssuuntaan jäi paljon piippuun.
Toistellaan ottoja IFK-puolustajien sisäisistä tilastoista:
-Vähiten jäällä jääaikaan suhteutettuna, kun kolisee omissa.
-IFK:n pakkien syöttöpörssin 2.
-IFK pakkien +/- tilaston 2.
-Cor % laukaisutasapainon 1. (No kakkonen, jos Dehner otetaan mukaan...lol)
-5vs5 laukaisutasapainon ylivoimainen 1. (50 laukauksen ero seuraavaan)
-Hyökkäyspään aloituksia 273 ja puolustuspään 210. Kaikilla HIFK puolustajilla oli Järvistä lukuunottamatta enemmän hyökkäys-, kuin puolustuspään aloituksia.
En minä vain lähtisi maksamaan ulos tuollaisilla tilastoilla pelannutta puolustajaa, ellei kyseessä ole muuten ongelmatapaus, mutta esim. Kousamaista löysää oman pään pelaamista ei ole hänellä havaittavissa. Ennemminkin niitä räikeitä puolustuspään virheitä karsimalla kaveri olisi vielä jäätävimmillä tilastoilla.
Omasta mielestäni etenkin 1. parissa pitäisi olla Karjalaista, Motinia, Ahosta kiekollisesti laadukkaampi yleispuolustaja. Nuo kolme ovat selkeästi 4-7 pakin roolit. Haastava on palapeli, kun 8 sellaista puolustajaa on jo nyt, joille pitää saada peliaikaa, mutta roolitus ei ihan natsaa. Kieltämättä kyllä Kousa-Lyytinen ykköspari pelottaisi, mutta tässä on Kousalla yhtä paljon osuutta. Kokeilisin silti.
Tuohon lihavoituun kohtaan sen verran, että Lyytinenhän laukoo paljon eikä vähän. Lyytinen oli 31. eniten laukonut puolustaja koko Liigassa, vaikka hän pelasi vain 46 ottelua ja minuutit olivat vaatimattomat 16:39 ottelua kohden. Vertailun vuoksi Kousa pelasi 54 ottelua kellottaen keskimäärin 20:31 peliajan ja laukoi 209 kertaa. Vielä yksi huomionarvoinen seikka on Kousan selvästi suurempi ylivoima-aika. En jaksa ryhtyä laskemaan, mutta veikkaan Lyytisen laukovan 5vs5 tilanteessa HIFK:n puolustajista eniten minuuttia kohden.Olen jo ajat sitten luopunut ajatuksesta, että Lyytinen olisi maaleja tekevä puolustaja, mutta rehellisyyden nimissä en ole sitäkään päätöstä lyömässä vielä täysin lukkoon. Perustelen tätä sillä, että itseluottamuksella ja onnistumisilla on aivan järjettömän suuri merkitys maalinteossa. Ja kun Lyytiselle ei onnistumisia maalinteossa ole tullut, itseluottamus ei sen suhteen tietenkään ole tapissa. Itse koen, että potentiaalia maalintekoon on nähtyä enemmän, eikä sen potentiaalin realisoituminen itseasiassa ole välttämättä edes kovin kaukana. Ongelma on siinä, ettei niitä maaleja ole tullut.
Kahdesta asiasta nostan hattua Lyytiselle erityisesti:
- hän on monipuolistanut puolustuspelaamistaan ja osoittanut olevansa hyödyllinen joukkueelle muiden ominaisuuksiensa ansiosta.
- hän ei ole lakannut yrittämästä maalintekoa ja lopettanut laukomista kokonaan, joskin laukausmäärät eivät kyllä päätä huimaa. Tuolla onnistumis%:lla en kyllä myöskään suosittele laukaisumäärien kasvattamista varauksemattomasti.
Lyytinen ei todellakaan ole mikään suosikkipelaajani ja kestäisin hyvin hänen pelaamisensa muualla. Hänen pelityylinsä on ”näyttävää”, jos näin voi sanoa. Mokat näyttää usein paljon suuremmilta kuin muiden vastaavat. Paljon huonompia peliesityksiä katsotaan läpi sormien, koska maaleja tulee kuitenkin edes joskus. Tästä meillä on joukkueessa hyvä esimerkkikin Lyytinen-Kousa-kaksikon muodossa. Kansa rakastaa maaleja paljon enemmän kuin hyvin pelattuja tilanteita omassa päässä. Ja sitten on vielä ne ulkoiset tekijät :D.