Kommentoin siirtohuhut -ketjussa asiaa typerästi ja yksisilmäiseltä näkökulmalta ja poistin sen. Sitä pahoittelen erityisesti JYP-leiriin päin. Yritetään uudelleen. Olen tähän tapaukseen joka tavalla ulkopuolinen, mutta luonteeltani utelias...
Siis periaatteen tasolla on totta, että sopimuksen teko toiseen seuraan kauden aikana on kiellettyä. Käytännössä sitä tekevät kuitenkin kaikki, myös JYP. On toki teknisesti mahdollista, että joku sitovin paperi allekirjoitetaan vasta vappuna, mutta eivät seurat näitä todellakaan jätä kauden aikana ihan ohhoon päälle. Mielestäni ei ole syytä olettaa, etteikö Virtanen olisi tehnyt ihan lakituvan kestävää sopimusta HIFK:n kanssa. Yksinkertaisesti en näe mitään syytä, miksi puolivalmis sopimus julkistettaisiin, siitä ei olisi kuin haittaa HIFK:lle tai siis mille tahansa ko. seuralle, HIFK nyt vain on tässä se toinen osapuoli.
On mielestäni kornia, jos vedotaan tähän herrasmiessopimukseen, joka toki teoriassa toimii, mutta jota JYP itsekin rikkoo. Muutenhan kaikki sopimukset tehtäisiin tässä kesän tuntumassa, ja ei kai täällä nyt yhtään kirjoittajaa siihen tosissaan usko.
Virtasen pelaaminen tässä on sivuseikka. Jos haluaa pelata Jyväskylässä, se hänelle suotakoon. Periaatteen tasolla vain edelleen toivon, että tämä kortti käännetään, vaikka se olisi kiusallistakin, sillä pahimmillaan tässä avataan porsaanreikä, joka tuottaa aitoja ongelmia jo nyt villiksi käyneessä pelaajasopimusten maailmassa.
Se riittää, että KHL kutsuu luokseen käytännössä miten haluaa, ei SM-liigan sisälle tarvitse yrittää luoda samaa systeemiä. Joku tässä joutuu maksumieheksi, mutta tuskin nyt sentään ihan huikeista summista on kysymys, tuskin Virtanen JYP:ssä pelaa tai on pelannut näkkileipäpalkalla, vaikka kyse onkin alempien ketjujen miehestä. Minä suosittelisin, että pikapuoliin suostuttaisiin sovintoon, siis korvaamaan HIFK:lle joku summa x. Pitkä oikeusprosessi haittaa kaikkia ja käy kalliiksi. Lisäksi Virtanen on itse tässä heikoimmilla jäillä joka tapauksessa.