Jonne Virtanen – Monsterimonni

  • 529 979
  • 1 780

Stabiil

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Tätä Jonnen casea on nyt väännetty niin monta sivua, että en jaksa/pysty selaamaan kaikkea läpi ajatuksella, mutta ohessa silti oma viisisenttiseni asiasta. Tepsin tiedottaminen/tiedottamattomuus on hankala paikka syiden ollessa Jonnen läträämisen ympärillä. Jonnen tämän päivän tiedote on tiivistettynä omien ”mokien” vähättelyä ja asettuu valkopyykkäämisen valoon. Varsinkin, kun seura ei ole tiedottanut työntekijänsä potkujen syistä niiden ollessa todennäköisesti arkaluontoisia. Liekö tiedottamista estävän myös työnantajan juridiset esteet/vastuut?

Jonnen alkoholinkäyttö on kuulemma jo viime kaudella ollut häiritsevää/toistuvaa pelireissuilla (viime kauden joukkueen sisältä kuultuna). Joten seuran/Kallen syy nämä potkut ei mielestäni ole, eikä seura välttämättä ole edes voinut tiedottaa asiasta sen enempää. Kai sitten loppujen lopuksi mitta vaan tuli offisella täyteen Jonnen käyttäytymistä.
 

Tuima

Jäsen
Jos käyttää vaikka kahta aivosolua ja lyö niitä vastakkain, niin saattaa ymmärtää tovin miettimällä, että seura ei voi missään tapauksessa tarjoilla itse järjestämässään tapahtumassa alkoholia alkoholiongelman takia hoitoon ohjatulle pelaajalle.

Käräjillä tulee niin pahasti pataan, että ei mitään järkeä, kun hoitoonohjausta ei ole ilmeisesti tehty eikä kirjallisia varoituksia annettu. Määräaikainen työsopimus ei ole purettavissa millään "olit kännissä ja me heristettiin pariin kertaan sormea" metodilla.

Jos Virtanen olisi jättänyt pelejä tai harjoituksia väliin ryyppäämisen takia, niin TPS:llä olisi edes jotain mahdollisuuksia perustella työsopimuksen irtisanomista ilman erillistä korvausta tai palkanmaksuehdon jatkumista. Nyt niitä ei juurikaan ole.


Tämä on koko case on eskaloitunut niin huikeaksi sagaksi, että yhdenkin aivosolun käyttäminen tämän tilanteen analysoimiseksi tuntuu haaskaukselta. Noh, tulipa sekin tehtyä.

Boldattuun:
Olet ilmeisesti tietoinut sopimuksen sisällöstä? Työsopimusko kattaa vain pelit ja harjoitukset?

Mitä itse olen isoilta pojilta kuullut, niin kyllä sopimuksessa on yleensä vahvistus (allekirjoitus) sille, että työntekijä sitoutuu noudattamaan työnantajan työpaikalle laatimia sääntöjä. Näitä sääntöjä noudatetaan aina, kun edustetaan työnantajaa (ts. työtehtävissä).

Ehkä Jonne on unohtanut lukea pienellä präntätyn.
 

Animal

Jäsen
Vai onko jonne (Jonne) itse ottanut sitä alkoholia? Seurahan ei varmasti ole sitä kenenkään kurkkuun vastentahtoisesti juottanut (tarjonnut), vai onko?

Jonnen Honda Monkey on lähtenyt lujasti keulimaan, jos dinnerin jälkeisenä päivänä tarvitaan loiventavia. Joukkueen ammattilaiset ovat ilmeisesti osanneet hoitaa dinnerin kunnialla läpi.
Pelimatkalla edustaa seuraa, sen mukaan myös käyttäydytään.

En tiedä kuinka kauan olet elämässäsi ollut työelämässä, mutta nähtävästi et ainakaan ymmärrä / tiedä, kuinka raskaansarjan henkilöstötoimenpiteestä alkoholiongelmaisen hoitoonohjaamisessa on kyse. Siinä on mukana lääkärit ja firman lakimiehet ja kevyin perustein siihen ei lähdetä, jos ongelma on ratkaistavissa muuten, koska ko. toimenpiteestä jää merkintä henkilön tietoihin. Yritys on myös velvoitettu sitoutumaan tähän prosessiin. Ja se sopiva muu ratkaisu ei ole potkut, sillä se on yksiselitteisesti laitonta jos alkoholi on ongelmien diagnosoitu syy. Tätä ei pidä sekoittaa, jos jonkun juopon määräaikaista sopimusta ei uusita.

Jos joku on saanut toistuvasti varoituksia läträämisen takia, niin munailu yrityksen tarjoaminen juominkien jälkeen ei yksiselitteisesti ole potkuperuste. Siinä yritys ei ole sitoutunut ongelman hoitoon, kuten pitää.

Toinen asia on se, onko mitään hoitoonohjausta yritetty. Jos ei, niin miksi ei, jos brenkku on peruste potkuille? Jos taas on ja siitä on pelaajan toimesta kieltäydytty, niin miksi herra on saanut roikkua mukana tähän saakka.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Toinen asia on se, onko mitään hoitoonohjausta yritetty. Jos ei, niin miksi ei, jos brenkku on peruste potkuille? Jos taas on ja siitä on pelaajan toimesta kieltäydytty, niin miksi herra on saanut roikkua mukana tähän saakka.

Tässä pätee jotenkin seuran värit musta ja valkoinen. Onko siinä välissä sitä harmaata aluetta, josta me kannattajat olemme pihalla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tippaakaan epäile etteikö Jonne ole juonut urallaan ihan reippaasti ja etteikö hän osasi käyttäytyä varsin mulkulla tavalla ollessaan humalassa tai että viimeisintä versiota ei ole väritetty, mutta siitä huolimatta jos faktat ovat vähänkään sinnepäin kuin mitä viimeisimmässä tweetissä Jonne antaa ymmärtää ja mitä julkisuudesta tiedetään, niin TPS ottaa tapauksessa taloudellisesti turpiin yhtä paljon kuin Jonne vs Kaskinen matsissa jälkimmäinen ottaisi.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Onko esittää mitään mikä kyseenalaistaisi tämän Jonnen julkilausuman?

Sitähän ei tarina myöskään kerro, oliko edes ehtinyt kääntyä krapulan puolelle ennen tätä yhtä tasoittavaa...

Kyllähän Jonnelle on eittämättä annettu aika paljonkin siimaa työnantajan puolelta ja Jonne on tähän saakka päässyt pälkähästä, jospa nytkin ajatteli, että "eipä ole ennenkään pahempaa seurannut" ja sitten osoittautui, että tällä kertaa työnantaja olikin ollut tosissaan, kun Jonne oli kokeillut rajoja.

Hiitelän twiittiin sen verran, että siltä tippuu aika lailla pohja pois, jos Jonnea on käytetty kauden alla mainosmannekiininakin. Vai miksi olisi käytetty sellaista pelaajaa uuden kauden mainosjulisteissa, jos tästä halutaan oikeasti eroon?

Tämä ylläoleva vain omaa pohdiskelua asiaan liittyen. Tosiasiahan on, että päihdeongelmainen ihminen on maailman paras vähättelemään ongelmaansa ja vierittämään syytä ja vastuuta muille. Kovasti olen myös yrittänyt miettiä TPS:n johdon motivaatiota toimia Jonnen kohdalla siten, kun on Jonnen omien sanojen mukaan toiminut...
 

Lätkäfani66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
En tiedä kuinka kauan olet elämässäsi ollut työelämässä, mutta nähtävästi et ainakaan ymmärrä / tiedä, kuinka raskaansarjan henkilöstötoimenpiteestä alkoholiongelmaisen hoitoonohjaamisessa on kyse. Siinä on mukana lääkärit ja firman lakimiehet ja kevyin perustein siihen ei lähdetä, jos ongelma on ratkaistavissa muuten, koska ko. toimenpiteestä jää merkintä henkilön tietoihin. Yritys on myös velvoitettu sitoutumaan tähän prosessiin. Ja se sopiva muu ratkaisu ei ole potkut, sillä se on yksiselitteisesti laitonta jos alkoholi on ongelmien diagnosoitu syy. Tätä ei pidä sekoittaa, jos jonkun juopon määräaikaista sopimusta ei uusita.

Jos joku on saanut toistuvasti varoituksia läträämisen takia, niin munailu yrityksen tarjoaminen juominkien jälkeen ei yksiselitteisesti ole potkuperuste. Siinä yritys ei ole sitoutunut ongelman hoitoon, kuten pitää.

Toinen asia on se, onko mitään hoitoonohjausta yritetty. Jos ei, niin miksi ei, jos brenkku on peruste potkuille? Jos taas on ja siitä on pelaajan toimesta kieltäydytty, niin miksi herra on saanut roikkua mukana tähän saakka.
Täällä on ilmeiseti nyt jokin "teilaa Jonne" -kampanja käynnissä. Ylläoleva kirjoitus on joka tapauksessa faktaa, jonka mukaan työnantajan olisi pitänyt toimia. Ymmärtääkseni niitä kirjallisia varoituksiakaan ei ole jaeltu?
Mutta mitä tulee tuohon itse Jonnen helvetilliseen dokaamiseen, herää kysymys... missä niitä on nyt sitten nähty/todennettu? Tarkoitan siis tätä palstalaisten mielestä umpijuopon kännäämistä. Keväällä oli joo se kikkelijupakka - veikkaan, että aika moni muukin joukkueesta veti kauden päätteeksi jonkinlaiset juhlajuomat - seurassa tai yksin. Julkisesti ja yksityisesti.
Enkä mitenkään halua puolustella juopottelua saatu julkijuopottelua, mutta kyllä täällä näyttää olevan melkoisia kukkahattutätejä jos nyt yhtäkkiä lätkänpelaaja, joka ottaa alkoholia, on jotenkin ihmeellinen tapaus? Älkää nyt saatana jeesustelko.
Oliko täällä YHTÄÄN juttua kyseisen kaverin touhuista ennen tuota kevään episodia? Siis ihan lähimenneisyydessä?
Jonne ei itsekään missään vaiheessa kieltänyt ottaneensa, ja omien sanojensa mukaan "osasi aavistaa jotain tämäntapaista".
Kuitenkin nyt tuossa viimeisessä julkilausumassa kertoo, ainakin omasta mielestäni, melko rehellisesti, mitä on tapahtunut.
Ja tuo lausuma on taatusti tehty yhdessä juristin kanssa, jotta ei sanota jotain, joka olisi vahingollista. Tuskin siihen on kuitenkaan täydellisiä valheitakaan laitettu - niillä ampuisi aika pian omaan nilkkaan kun tätä seuraavaksi käsitellään.
Tuo "keppihevos"-teoria on melko todennäköinen ja asiaan liittyy jokin muu, joka hiertää seuran/valmennuksen ja Jonnen välillä. Ja veikkaan itse sen olevan aiemmin täälläkin todettu kannanotto valmennukseen/pelitapaan yms.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Vai onko jonne (Jonne) itse ottanut sitä alkoholia? Seurahan ei varmasti ole sitä kenenkään kurkkuun vastentahtoisesti juottanut (tarjonnut), vai onko?

Tai seura on myös voinut kieltää Jonnelta alkoholin nauttimisen kyseisessä tilaisuudessa, vaikka onkin tervetullut ollut osallistumaan.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Tepsin päätös lopettaa yhteistyö Jonne Virtasen kanssa on varmaan seuran urheilullisen uskottavuuden kannalta viisasta. On aika kestämätöntä, jos joukkueen kokeneessa kaartissa on pelaaja, jonka alkoholin käyttö on epäterveellä tasolla suhteessa ammattilaisurheilun vaatimuksiin.

Täysin toinen asia on juridinen puoli. Työsuhteen purkaminen on raju toimenpide, johon pitää olla poikkeuksellisen painavat perusteet. Tähän mennessä saadun informaation perusteella pidän Virtasta selvänä ennakkosuosikkina voittamaan todennäköisesti edessä olevan oikeusprosessin.
 

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ottamatta kantaa oikeudenmukaisuuteen tai mikä on oikein, niin uskoisin annettujen tietojen perusteella tämän keissin maksavan seuralle aika paljon. Pari alkoholiongelmaista olen lakisääteisesti työurani aikana hoitoon-ohjannut ja kyseessä on suht raskas toimenpide jossa esimerkiksi työterveys on vahvasti mukana.
Virtasen ulostulon perusteella riittävät muotoseikat eivät ole täyttyneet varsinkaan jos "runsas alkoholinkäyttö" on kirjoitettu purun syyksi. Onko Jonne puhallutettu vai miten meinasivat asian todistaa?
Epäasiallinen tai imago-syyt olisivat olleet helpommin selitettävissä.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Pelaaja jonka alkoholinkäyttö on ollut epäterveellisellä tasolla on kummiskin kelpuutettu seuran mainoskasvoksi.

Joidenkin kirjoittajien teksteistä luulisi jottei selvää päivää ole nähty 4 vuoteen. Ika Lehkosen mukaan äijjä kummiskin treenannut kesän hulluna ja paremmassa kunnossa kuin kenties koskaan.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Ei tuollainen pitäisi kuulua normaaliin työssäkäyvän, aikuisen, perheellisen miehen elämään. Saati sitten huippu-urheilijan. Enkä edes pidä itseäni luterilaisena, ja tykkään kyllä alkoholista, mutta osaan silti kohtuukäyttää sitä.

Tämäpä tämä. Itseäni jaksaa aina näiden Karalahti yms keissien jälkeen ihmetyttää tämä "kenelle nyt ei olis vastaavaa sattunut? Kyllähän jokainen nyt joskus... kyl määkin välillä" -tason kommentointi. Itse olen onnistunut 40+ vuotta olemaan hengissä ilman että olen kertaakaan sammunut munasillani baariin, perseillyt kännissä työtapahtumissa, vedellyt tasoittavia tai lähtenyt krapulassa töihin. En myöskään ole mikään puristi vaan juon kun on juomisen paikka, mutta töitä edeltävänä iltana ei ole noin yleisesti se paikka missä vedetään krapulaan asti viinaa, eikä se, että firma kustantaa jonkun työreissun ole todellakaan mikään tekosyy heilua oksennukset rinnoilla.

Toisaalta eipä tämä ihme ole, Suomessa ongelmajuominen tuntuu olevan yllättävän monelle se maan tapa jota pitäisi vain ymmärtää ja suvaita.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Jossain mediassa kerrottiin, että Virtasella oli nimen omaan Callen kanssa kränää. Virtanen oli kyseenalaistanut Callen oppeja tai pelikirjaa tai jotain ja Calle koki Virtasen häiriötekijäksi joukkueessa. Olisikohan tämä kerrottu jossain Jatkoajan artikkelissa. Nyt sitten katsotaan häiriötekijän poistamisesta aiheutuvaa hintalappua. En puolustele Virtasen tekemisiä tai tekemättä jättämisiä, mutta eiköhän Calle halunnut hänestä eroon, tavalla tai toisella.

VIrtanen ilmeisesti aloittanut sopimusneuvottelut Tuton kanssa. Linkistä näkee Turun Sanomien otsikon ja pari riviä tekstiä, mutta itse juttu on maksumuurin takana.
Jonne Virtasella uudet sopimusneuvottelut käynnissä
 

12961

Jäsen
Jos Jonne on ohjattu hoitoon alkoholinkäytön vuoksi ja silti seuran järjestämässä tilaisuudessa hänelle on edelleen tarjoiltu alkoholia, niin siinä on aika paska käsi TPS:llä pokeripöydässä, kun käräjille mennään.

Nämä ovat niin perusasioita, etten millään jaksa uskoa jonnen sopparia puretun ilman asiallisia perusteita. Jos näin on menetelty, on johdon työoikeudellinen osaaminen käytännössä nolla eikä silti ole kilautettu juristille vaan lyöty rohkeasti kädet lämpimään paskaan.

Varsinkin kiekkoilijan ja juuri Jonnen kohdalla tälläinen amatöörimoka olisi todella outo. Sopimus olisi loppunut ennen pitkää pelaajan aloitteesta, kun kerran harjoittelumahdollisuuden voi antaa erillään muusta joukkueesta ja lisäksi pitää visusti pelaavan kokoonpanon ulkopuolella.

Jonnekin tietää, että jos haluaa pelata vielä sopimuksensa jälkeen, ei voi odotella paria vuotta em. kaltaisessa savustetussa koirankopissa esiintymättä julkisesti peleissä. Paine purkaa sopimus olisi siirtynyt suht nopeasti pelaajan puolelle.
 

Nati

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Eetu Liukas
Mielestäni konflikti Kaskisen kanssa lentokentällä ei ole vieläkään poissuljettu vaihtoehto. Ellei Kalle sitten ole ollut niin lammas, että ollut hiljaa ja sitten kannellut Turkuun.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Julkisessa työssä olevan ammattiurheilijan ei ole hyväksyttävää vetää tasottavia juhlaillan jälken.

Joo ja aika vahvoilla monnilaseilla täällä kommentoidaan. Paljon vähemmän tunnetun rivipelaajan kohdalla ihmeteltäisiin, että miten tällainen hönöily on sallittu näin pitkään.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se on vaan fakta että Monsteri mokasi ja kusi omiin muroihinsa. Varmasti taustalla on useampikin varoitus ja johonkin se raja on vedettävä ja kun Santtu jokinenkin sanoo sitä häneltä kysyttäessä ,ettei niistä voi puhua yksilösuojan takia. Nyt se raja tuli vastaan ja se on ikävää että näin kävi mutta silti. Onnea ja menestystä Jonnelle tuleviin koitoksiin ja katse eteenpäin. Eiköhän tämä tapaus ole jo meidän kannattajien osalta taputeltu ja joutava paskanjauhaminen ja toisten syyttely lopetettava ,varsinkin kun asiasta ei tiedä mitään. Molempien osapuolten niin Jonnen kuin seurankin on katsottava peiliin.
 
Viimeksi muokattu:

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kööpenhaminan lentokentällä on Burger Kingissä limuhanarivistössä myös olut mukana. Minä haluaisin nyt tietää, saako harjoituspelireissulta palaava TPS-pelaaja ottaa siitä hanasta Whopperin kylkeen, vai pitääkö mennä Fantalla.

On muuten monelle ei-tanskalaiselle kulttuurishokki kun sitä olutta saa siitä ottaa. Tiesiköhän Jonne Burger Kingistä?
 

petzku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Penguins & Patric Hörnqvist
Tässä tapauksessa on mun mielestä erittäin hyvä muistaa se, että tässä on vain Jonnen kertomus asiasta. Se, että onko kyseessä ollut vain yksi olut tulee tuskin koskaan selviämään, koska TPS:n puolelta sitä ei satavarmasti paljasteta jo ihan juridisista syistä. Mä en myös mitenkään jaksa uskoa, että Jonne olisi saanut kenkää vain yhden loiventavan takia - tässä tuskin on koko tarinaa kerrottu julkisuuteen. Koen myös, että on hieman erikoista "syyttää" työnantajaansa siitä, että piikki on ollut auki ja on pitänyt ottaa loiventavia seuraavana päivänä.

Sori vieraisiin pöytiin huutelusta, tilanne lähinnä kiinnostaa.
 

Päätykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki vakavasti otettavat organisaatiot.
Ette tosissanne nyt oleta, että Monni sai kenkää joukkueesta yhden sunnuntaisen oluen takia? Suhteellisen lapsellista lätinää...

Aika erikoisa, jos joku näin uskoo. Tämä Jonnen "tiedote" oli niin sekava ja ihmeellinen että olisi nyt jättänyt vain julkaisematta. Ellei ole kännissä ja läpällä tätä kirjoittanut yön pikkutunneilla. Jos tulee ulos tiedotteen kanssa, niin tuo sitten asiat aivan rehellisesti julki. Nythän tuosta munkkilatinasta ei jäänyt mitään käteen. Tai no se jäi, että Virtanen selkeästi yrittää vähätellä omaa osuuttaan tässä asiassa, mikä nyt taas on aika ihmeellistä. Kuitenkin loppujen lopuksi aikuinen ihminen on itse vastuussa omista tekemisestään ja käyttäytymisestään. Kuten esimerkiksi siittä, että juo itsensä sammuksiin ja on munasillaan julkisella paikalla. Minäkin olen joskus ollut kännissä, mutta eipä ole tarvinnut julkisilla paikoilla munasillaan istuskella tuhannen päissään. Loppujen lopuksi itselläni jää väistämättä sellainen fiilis ettei Jonne Virtanen ole oppinut mitään aikaisemmista hölmöilyistään. Tällä kertaa hänen hölmöilyjään ei katsottu läpisormien ja hän maksoi tästä työpaikallaan. Eli minä itse Jonnen asemmassa katsoisin syvälle peiliin ja yrittäisin sieltä löytää vastausta tähän tilanteeseen.

Minä en ainakaan usko, että TPS on kevyen perustein Jonne Virtasen sopimusta purkanut ja laittanut kaveria etsimään uutta seuraa. Pitää muistaa tässä sekin, että Virtasella oli sopimusta jäljellä vielä seuraavakin kausi. Kyllä siellä Virtasen Jonne on kussut omiin ja jonkun muunkin muroihin ihan kunnolla. Helppohan tässä TPS fanien epäsuosiossa olevasta Kaskisesta tehdä joku itse saatana, mutta minä veikkaan todellisuuden olevan jotain ihan muuta. Vaikka joku Ismo Lehkonen tästä asiasta piipitti ja melkein antoi ymmärtää että Jonnella pitäisi olla eri säännöt kuin muilla pelaajilla, niin ei missään joukkueessa toimita näin. Ei edes Ismo Lehkosen joukkueessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös