U16 ja U18 on tällä hetkellä valovuoden päässä noista sarjoista. Valtakunnan ranking on jossain 40-50 välissä molemmissa ikäluokissa. Eikä tuonne ole enää helppo nousta. Jos suomi-sarjoista, jonne molemmat ikävä kyllä taitavat joutua, tehdään esim. 3 lohkoa ja vain voittajat nousee ja kakkoset karsii on nousukin toiveajattelua.
Ja, jos tilanteeseen tyytyminen on virhe, niin sitä on myös susirajalla liian positiivinen ajattelu. Teidän junioripuoli on pahassa syöksyssä alaspäin eikä sille loppua ole näköpiirissä. Saa väittää muuta, mutta tämä on helppo todentaa tulospalvelusta käymällä joukkueiden kokoa, sijoituksia ja tuloksia kenelle kaikille hävitään u14 ylöspäin läpi.
Se että joku asia ei ole helppoa, ei tarkoita, etteikö sitä voisi ja pitäisi tavoitella. Se mikä tilanne on tällä hetkellä, ei tarvitse määrittää tulevaisuutta. Jos katsoo toisessa ketjussa esiin nousseita nimiä esim. -06 ikäluokasta, niin kyllä noilla nimillä varmasti taisteltaisi paikasta top-24:ssä.
Jos nousut joskus onnistuu, ne voi tulla ikäluokista, jotka eivät ole edes aloittaneet vielä kiekkoa. Voi olla, että onnistuu aiemminkin. Joensuun kokoisessa kaupungissa ei mun mielestä pitäisi olla mitään muuta tavoitetta kilpaikäluokissa, kuin kammeta tie tuohon top-24:ään. Mitä muuta se voi edes olla isossa kuvassa?
Juniorikehityksessä strategioita voi toki olla erilaisia. Voi pyrkiä kehittämään omaa junioripolkua sellaiseksi, että parhaimmistokin haluaa käydä sen läpi. Toisaalta voi keskittyä vain lapsikiekkoiluun ja kannustaa kunnianhimoisimpia vaihtamaan maisemaa todellisiin kilpaurheiluseuroihin. Jos edustuksen tavoitteena on liiga aikavälillä x, silloin junioriorganisaatiossa ei voi mielestäni tyytyä kakkosvaihtoehtoon.
Johan Joensuussa on nyt melkei puolet enemmän väkeä kuin esim. Rovaniemellä. Ite unohtaisin väestöennusteet. Laadukas toiminta on A ja O. Kykyä itsekriittisyyteen tulisi löytyä. Kilpaurheilutyö on tulosvastuullista työtä. Raaka peli ranualla, tulosta tai seuraava kokelas saa vuoron. Junioriorganisaatioissa tää "tulos tai ulos" on hieman vaikeempi varmaa toteuttaa... Taas yksi syy lisää miksi U20 pitäis olla siellä edustuksen alla. Ei siellä kateltais pitkään jos ei tulos johtoporrasta tai kannattajia/sponsoreita miellytä.
Asenne taitaa olla edelleen niin kuin on aina ollut. Organisaation ja valmennuksen arvostelu ja/tai toiminnan tarkastelu on edelleen pyhä asia, siihen ei kosketa.
Silloin kun voitetaan meillä on helvetin hyvät valmentajat ja organisaatio.
Silloin kun hävitään pelaajamateriaali on vähän laadutonta ja tänne on helvetin vaikea saada muualta hyviä pelaajia tai alueen sosioekonomisessa rakenteessa ja väestöennusteessa on vika.
Tässä on mun mielestä asiaa. Välillä toimintaa pitää arvioida kovastikin, jotta voi kehittyä. Realiteetit pitää ymmärtää, mutta on keskityttävä asioihin joihin voi vaikuttaa ja parantaa jatkuvasti. Turha on mennä väestöennusteiden taakse. Edellä on kaupunkeja, joissa on vähemmän väkeä tai vielä huonompi ennuste.
Ei lätkäjoukkuekkaan mene kentälle häviämään, vaikka vastustajan selässä on kovempia nimiä. Organisaatiolla täytyy olla ihan sama asenne. Pitää uskaltaa tavoitella asioita, jotka vaikuttavat vaikeilta ja tehdä p*keleesti asioita niiden eteen. Juustoinen vertaus, mutta montako maailmanmestaruutta Suomella olisi, jos olisi alistuttu siihen, että kaverilla on parempi materiaali.
Itse olen sen verran ulkopuolinen junioritoiminnasta, etten oikeasti pysty arvostelemaan toimintaa. Tulosten perusteella olen huolestunut. Väitän, että Joensuussa on potentiaalia parempaan.