Jokerit-Suomenruotsalaisten rahajyskyjen lippulaiva

  • 40 270
  • 395

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti #12
Et sitten halunnut tarttua muuhun tässä keskustelussa kuin toistamaan omaa käsitystäsi Jokerien mahtavuudesta? Ketjun otsikkokin jo ihan joku muu.

Minusta Jokerit ei ole mikään mahtava, vaan osittain jopa amatöörimäisesti johdettu jääkiekon osalta.

Mitä siihen otsikon aiheeseen tulee, niin minusta on pelkästään positiivista, että Jokereiden johdossa on suomenruotsalaisia. Oma kotini (siis vanhempien luona) oli kaksikielinen ja me lapset saimme itse päättää sen, menemmekö suomenkieliseen vai ruotsinkieliseen kouluun. Siihen aikaan valtaosa kavereistani oli ruotsinkielisiä. Joten minulla ei kyllä ole minkäänlaista vaikeutta hyväksyä rahamiehiä. Äidinkielenään ruotsia puhuaviakaan.

Ainoa asia mikä vituttaa on se, että hyvän jääkiekkoseura Jokereiden urheilullinen kehitys vaatisi ehdottomasti pääsemistä eroon Hjalliksesta ja Virmasesta. Muuten ei saada välttämättömiä ja isoja muutoksia toteutettua urheilullisella puolella. Jokereille pitäisi rakentaa jääkiekkoilullinen visio siitä, mitä seuran kanssa halutaan tehdä vähintään keskipitkällä aikavälillä. Nyt mennään välillä perse edellä puuhun asiassa kuin asiassa eikä valtavia resursseja käytetä oikein tai läheskään maksimaalisesti nimenomaan jääkiekon eteen.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Aika monta virhettä, Isaksson. Tosin niistä näkee, että et tunne markkinointia etkä brändien kehityshistoriaa. Brändin tärkein tehtävä on synnyttää kuluttajille halu tuotteen ostamiseen. Se on koko brändeilyn ydin. Brändiä ei sinänsä kukaan omista, vaan se on mielikuva.

Katso Cobol vaikka tätä avausviestiäsi tässä bränsiasiassa. Mieti kuinka myöhemmät kirjoituksesi käyvät yksiin tämän "brändiä ei sinänsä kukaan omista" lausahduksesi kanssa. Vertaa sitä myöhempiin Hjallis tekee sitä, Hjallis tekee tätä juttuihin. Huomaat kuinka hakusessa kirjoituksesi ovat riippumatta siitä, kuinka hyvin perillä "brändäilystä" olet tai kuinka monta loppututkintoa sinulla on aiheesta. Voi hyvinkin olla, mutta tässä väittelyssä olet kyllä harvinaisen heikoilla jäillä.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti cobol

Ei ole mun vika, että Jokereiden brändi on Suomessa merkittävämpi ja positiivisempi kuin HIFK:n. Jos se ottaa noin koville, olen syvästi pahoillani. Se on fakta, joka pohjaa silkkaan matematiikkaan Jokereiden ja Hjalliksen suuremasta esillä olosta koko Suomessa ja Hjalliksen henkilökohtaiseen menestykseen sekä hänen (ja tietysti Oton ja muiden pelaajien) suorittamasta Jokereiden pelastusoperaatioon ja nostamiseen moninkertaiseksi mestariksi 1990-luvulla.

Ai, ai, ai nyt koskee vanhan sydämeen.
Siis Jokereiden brändi on merkittävämpi ja positiivisempi kuin HIFK:n?? Jos tuo on faktaa mitä kirjoitat puhut varmaan jääkiekosta koska HIFK on monessa muussa lajissa julkisuudessa ja yhteenlaskettuna taatusti enemmän julkisuudessa kuin Jokerit. Uskallan väitttää näin vaikkei ole tilastoja käsissäni, ei taida olla sinullakaan. Unohtaa ei saa historia, juniorimäärä sekä jäsenmäärä, joka taitaa olla HIFK:n suhteen kirkkaasti suurempi kuin Jokereilla.
Minä en usko, että kaikki iltapäivälehtien lukijat yhdistävät Hjallista Jokereihin. Moni lukija ei ole urheilusta pätkääkään kiinnostunut mutta kylläkin joistakin Leenoista ja Merikukista sun muista julkisuuden henkilöistä.
Sen verran kova HIFK:n brändi on, että seura (emoseura) on rekisteröinyt IFK-nimen itselleen ja kun uusia IFK-seuroja perustetaan käydään kiltisti kyselemässä HIFK:lta lupaa. Kaikki eivät sitä saa, valitettavasti tai onneksi. Viimeksi saanut taisi olla Willmanstrands IFK (eli Lappeenranta) ja muistaakseni eräs Varkauden IFK ei saanut käyttöönsä IFK:n nimi.

Mutta otsikkoon palatakseni, niin se on varmaa, että Jokereilla on paljon suomenruotsalaisia kannattajia Hjalliksen lisäksi.
Sekin asia tuntuu pahalta ;-)
Ja lopuksi: Ilman Jokereita ei IFK:n lätkäbrändi olisi niin hyvä/kova kuin on - ja päinvastoin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Katso Cobol vaikka tätä avausviestiäsi tässä bränsiasiassa. Mieti kuinka myöhemmät kirjoituksesi käyvät yksiin tämän "brändiä ei sinänsä kukaan omista" lausahduksesi kanssa. Vertaa sitä myöhempiin Hjallis tekee sitä, Hjallis tekee tätä juttuihin. Huomaat kuinka hakusessa kirjoituksesi ovat riippumatta siitä, kuinka hyvin perillä "brändäilystä" olet tai kuinka monta loppututkintoa sinulla on aiheesta. Voi hyvinkin olla, mutta tässä väittelyssä olet kyllä harvinaisen heikoilla jäillä.

Ei brändeillä ja niiden tutkimisella ole mitään tekemistä mun työn kanssa. Opiskelin tiedotusoppia ja siinä sivussa tuli perehdyttyä jonkin verran brändeihin, mutta varsinainen koulutukseni, osaamiseni ja työni on aivan muilla alueilla. En viitsi niitä tarkemmin määritellä, mutta IT saattaisi kuvata jotain :)

Ja tuosta voit jo arvata, että en koskaan usko mihinkään, mitä ei voi tavalla tai toisella osoittaa bittijonona todeksi. HIFK:n brändi on olemassa, mutta sen todellinen merkitys koko Suomen tasolla on täysin tuntematon. Siitä ei päästä mihinkään, sillä asiaa ei ole tutkittu. Yhtä vähän on tutkimuspohjaista tietoa Jokereiden brändistä. Olisin melkein valmis tilaamaan haastattelututkimuksen Suomen Gallupilta aiheesta. Ihan vaan mielenkiinnon vuoksi. Pitää pohtia asiaa ja kysymyksenasetteluja.

Ja Isaksson, kyllä muakin nauratti nuo kirjoitukseni. Pitää vängätä aiheesta, jota ei tunne riittävän hyvin. Tosin ne ovat kummasti auttaneet parin muun asian tuumaamista :)

Tosin ärsytti ja ärsyttää edelleenkin se totaalisen ylimielinen, mutta faktoihin perustumaton asenne, jolla monet IFK-fanit kuvittelevat ratsastavansa brändinsä selässä. Jos brändi on niin kunnossa kuin monet heistä uskovat, miksi HIFK ei saa edes pientä halliaan täyteen ilman ilmaislippujen lähettämistä mm. allekirjoittaneelle (2 kausaria nordiksella)? Jos HIFK:n brändi on niin kunnossa, miksi fanituotteet eivät myy sen enempää?

Mä mietin asian aina niin, että jos brändi on onnistunut, se näkyy rahan teossa. Kyllä, kaikki voidaan aina laskea rahassa. Edes Helsingin tasolla HIFK ei ole tässä Jokereita edellä.

Perstuntuma on edelleen sellainen, että HIFK on tuntemattomampi ja epäsuositumpi ja siihen liitetään enemmän negatiivisia sävyjä maaseudulla kuin Jokereihin. Mutta tämä pitäisi tutkia.

Jääkiekossa Jokereiden brändissä olisi paljon kehittämisen varaa. Jokereilla on Suomen paras pelaaja, paras halli, parhaat harjoitteluolosuhteet ja paras valmentaja. Mutta tätä ei ole osattu hyödyntää mitenkään Jokereiden brändin kehittämisessä. Onko kysymys siitä, että brändi nimeltä Hjallis Harkimo kokisi ne uhaksi itseleen - vai onko kyseessä sittenkin pelkkä osaamattomuus?
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Ja tuosta voit jo arvata, että en koskaan usko mihinkään, mitä ei voi tavalla tai toisella osoittaa bittijonona todeksi.

Tässähän ei muuta vikaa ole kuin vanha sanonta siitä, että jos on tukka tulessa ja jalat jäässä, niin on keskimäärin hyvä olla. Jos jollekulle onnettomalle on näin katalasti käynyt, voin melkein luvata, ettei se niin kovin hyvältä ole tuntunut. Ja tuntemuksia ei kuitenkaan voi laskea.

Sanoit, että Jokerit on edellä rahan teossa. Millä aikavälillä? Eikö merkkiuskollisuus ole mielestäsi suure jota voi mitata?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti tant gredulin
Sanoit, että Jokerit on edellä rahan teossa. Millä aikavälillä? Eikö merkkiuskollisuus ole mielestäsi suure jota voi mitata?

Tällainen käsitys rahanteosta Jokerit vs. HIFK mulla on siitä ajasta, jonka Hjallis on ollut mukana. Tästäkään ei ole ymmärtääkseni olemassa mitään selvitystä tai tutkimusta, mutta aika yleisesti käsitys taitaa olla tämä.

Merkkiuskollisuus Jokerit vs HIFK on mitattavissa. Mutta onko sitä mitattu? Mitä mittareita pitäisi ottaa mukaan - kausikorttilaisten pysyvyys ja tyytyväisyys lienee yksi.
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti cobol
Mä mietin asian aina niin, että jos brändi on onnistunut, se näkyy rahan teossa. Kyllä, kaikki voidaan aina laskea rahassa. Edes Helsingin tasolla HIFK ei ole tässä Jokereita edellä.

Brändin menestymisen paras mittari on sen myyvyys. Tässä mielessähän Jokerien brändi on Suomen paras.

IFK:n brändi perustuu perinteisiin, mutta Jokereille oli vaan Helsingissä aikoinaan törkeä tilaus (toinen helsinkiläinen joukkue pääsarjatasolle). Selänne oli kuin taivaan lahja iltapäivälehdille ja muulle medialle. Ja sitä kautta Jokerit. Jokereillakin on toki perinteitä, mutta eipä sillä ilmiön syntymisen kanssa ollut aikoinaan nähdäkseni hirveästi merkitystä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Begbie
Brändin menestymisen paras mittari on sen myyvyys. Tässä mielessähän Jokerien brändi on Suomen paras.

Näin myös minä asian ymmärrän. Samaa ajatusta edustaa mm. Naomi Klein, jonka on vaiheittain määritellyt sen, miten brändi valloittaa urheilun ja mikä on brändin tarkoitus. Se on yksinkertaisesti voiton tekeminen.
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
1) Ja Isaksson, kyllä muakin nauratti nuo kirjoitukseni. Pitää vängätä aiheesta, jota ei tunne riittävän hyvin. Tosin ne ovat kummasti auttaneet parin muun asian tuumaamista :)

2) Mä mietin asian aina niin, että jos brändi on onnistunut, se näkyy rahan teossa. Kyllä, kaikki voidaan aina laskea rahassa. Edes Helsingin tasolla HIFK ei ole tässä Jokereita edellä.

Lisätty pari numeroa lainaukseen.

1) Hienoa, että pystyt tunnustamaan ristiriidan. Ei sillä, että väittäisin, että brändi ei olisi sinulla hallussa, ja myönnänkin, että lähestymme asiaa hieman eri suunnalta.

2) Pääosin käytännössä noin, mutta brändin määritelmän varsinaisessa merkityksessä ei välttämättä. On olemassa selkeitä brändejä, joissa kaupanteko ei ole pääasia. Sanotaan vaikka, että Hell's Angels on alallaan vakuuttava brändi jos mikä, huolimatta siitä, että ei herätä positiivisia mielikuvia puhumattakaan siitä, että sillä jotain myytäisiin ainakaan suuremmalle joukolle.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti cobol
Ja Isaksson, kyllä muakin nauratti nuo kirjoitukseni. Pitää vängätä aiheesta, jota ei tunne riittävän hyvin. Tosin ne ovat kummasti auttaneet parin muun asian tuumaamista :)

Löysin näiltä riveiltä good old cobolin ja nostan hattua tälle kommentille. Olisin itsekin aika heikoilla jäillä kertoessani bittijonojen teorioista ja niihin liittyvistä käytännön sovelluksista. Mä vaan käytän tietokonetta :). Tämä ei tietenkään estä mua mitenkään menemästä IT-tyyppisiin väittelyihin alan ammattilaisten pariin. Noin nanosekunnissa huomaan heti, että "uups, väärä arpa" ja koetan tehdä olemisestani edes näkyvää ja kuuluvaa. Mikä puolestaan on omalla tavallaan edes hauskaa. Oli miten oli, cobol on eräs Jatkoajan brändeistä.

Hajahuomiona mainittakoon, että kovinkaan moni jokerifani ei kuitenkaan koe asiaa erityisen epäselväksi, ts. ovat vetäytyneet hienotunteisesti keskustelusta. Sekin on asiallinen liike. Vähän niinkuin kentällä epäselvissä maalitilanteissa; pelaajista ja heidän reaktioistaan kyllä näkee oliko se maali vai ei, molempien joukkueiden pelaajista. Ja mitä brändien substanssiin tulee (substansseistahan tässä kinastellaan, ei laajuudesta), niin pisteet SM-liigassa jaetaan edelleen tietääkseni niin, että ottelun voittaja saa 3 pistettä, hävinnyt 0 pistettä. Ja tasapeli peliajalla tuottaa 1 pisteen kummallekin, lisäksi toinen joukkue voi napata lisäpisteen jatkoaikamaalilla tai rankkarivoitolla. Näin yksinkertaisesti pisteet jaetaan, vaikka ottelun osapuolista toinen seura olisi perustettu 2004 ja toinen 1844.

Tutkimusdatasta (jota kaikki tuntuvat kaipaavan) sen verran, että muistaakseni pari vuotta sitten väänsin, ja erittäin hedelmällisesti vieläpä, har Panzerfaustin kanssa vihatuimman seuran käsitteestä. ja tuolloin mulla oli hallussani nettiversiona Jyväskylän Yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa tehty gradu vuodelta 2002 aiheena "Suomalaiset jääkiekkoseurat; mielikuvat ja niiden suhde todellisuuteen" Tämä oli siis vapaasti muisteltu nimi. Sain linkin tuohon tutkimukseen eräältä toimittajaystävältäni, joka voisi, jos tätä sattuu lukemaan, meilata sen uudestaan. En pitänyt gradua ja sen tuloksia niin vavahduttavana (kannaltani yllättävänä) materiaalina, että olisin säilyttänyt sen. Eniveis tuo tutkimus, jossa oli haastateltu satoja henkilöitä ympäri Suomea sekä liigapaikkakuntien katsomoissa että täysin kadulta vedettyinä ilman mitään ikärajoja, kertoi että joukkueista HIFK:lla oli ylivoimaisesti selkein mielikuva itse jääkiekkopeliin liittyen; HIFK miellettiin sekä katsojien että tavisten joukossa "kovaotteiseksi, paljon jäähyileväksi, sikailevaksi", toki myös "viihdyttäväksi" ja myös "Karalahden huumesekoilut" nousivat esiin . Linjat olivat katsojien puolelta selvemmät, tottakai, mutta kaduntallaajienkin joukosta nämä elementit nousivat esiin riittävän selvästi, jotta ne katsottiin kelvolliseksi "näytöksi". Huomioita peliin liittyen sai seuraavaksi eniten Ilves, joka miellettiin "taitavaksi", sitten HPK "viihdyttävä" ja TPS "voittaa aina". Jokereista löydettiin "menestyy" ja "rikas". Oikeastaan vain HIFK, HPK, Ilves ja TPS saivat enemmän itse pelaamiseen liittyviä määreitä kuin muita eli ulkoisia juttuja. Seuroista absoluuttisesti tunnetuimmat olivat HIFK ja Jokerit. Ja seuroista vihatuin, mutta myös rakastetuin oli HIFK kun perusteeksi katsottiin toiminta jäällä ja katsomossa . Jokerit oli absoluuttisesti vihatumpi kuin HIFK ollessaan vihaelementein aika tasoissa. Mutta Jokereita ei vastapainoksi juurikaan rakastettu yli seurarajojen. Huomionarvoista oli se, että Jokereita vihattiin samasta syystä kuin Kärppiä nyt; joukkueella on rahaa ja se menestyy siksi . Tämä siis haastateltujen mielestä. Lisäelementtinä Hjallista vihattiin myöskin ja kateellisten Suomessa jo se, että joku on henkilönä tienannut paljon rahaa, katsotaan paskaksi hommaksi. Verrokkeina Renny Harlin, Keke Rosberg, Mika Salo. Hjallis ja raha olivat tietenkin kuitenkin kaukalon ulkopuolinen juttu ja ainakin vielä 2v sitten HIFKin imago kaukalossa ja sen toteutuma reaalimaalmassa olivat omaa luokkaansa kiekkoseurojen keskuudessa. Tutkimuksen tekijä ei omien sanojensa mukaan ollut minkään seuran intomielinen fani ja kävi eniten katsomassa otteluita luonnollisesti Jyväskylässä. Mutta gradun haastatteluja tehtiin runsaasti kautta maan.

Jotain siis kuitenkin on tutkittu. Ja Isakssonin Hell´s Angels on loistava esimerkki brändistä; brändiin ei liity olennaisena osana rahan tekeminen, mutta yleensä se tulee globaaleissa tuotteissa sivutuotteena tietenkin. Yamaha ja Kawasaki ovat aivan apuriluokan brändejä Harley Davidsoniin verrattuna. Silti ne saavuttavat huomattavasti suuremman liikevaihdon ja kannattavuudenkin kuin HD moottoripyöräbisneksessä kautta maailman. Mutta minkä prätkän valitset, jos haluat äijäillä? Harrikan, Kawasakin vai Yamahan?
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minusta brändiä ei voi rinnastaa siihen kuinka hyvin joku joukkue tekee rahaa. Eikös Kärpillä ole silloin viime vuosina ollut ihan ylivoimainen brändi muihin verrattuna.

HIFK:n ja Jokereiden mahdollisuudet teoriassa tienata rahaa ovat ihan erilaiset, koska Jokereilla on oma halli, joka on vielä paljon suurempi kuin HIFK:n halli. Tämän pitäisi olla ihan selkeä win-win kilpailuetu verrattuna HIFK:hon ja olisikin varmaan sitä ihan missä busineksessa hyvänsä, paitsi urheilu-elämässä.

Eläköön se fakta, etta urheilussa pitää olla myös urheilupuolen ammattimaista osaamista. Kuten Cobol kirjoitti, niin Jokerit on sillä puolella osittain aika amatöörien (Harkimo/Virmanen) käsissä. HIFK Pentin johdolla ei ole amatöörimäinen, se on välillä organisaation ulkopuoliselle käsittämätön toiminnassaan, mutta pääsääntöisesti ammattimainen. Tämä tasoittaa pääkaupungissa kilpailua HIFK:n kannalta siedettäväksi, vaikka meillähän ei oikeasti pitäisi olla juuri tämän taloudellisen syyn takia olla mitään mahdollisuuksia olla parempi kuin Jokerit.

Minä en sotkisi näitä asioita mihinkään brändi-juttuun.

edit. typoja
 
Viimeksi muokattu:

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun nyt päästiin rahastakin puhumaan, niin olisi muuten hauska saada käsitys paljonko nämä Hankenin riskinottajat ovat jokeri-investoinnillaan voittaneet. Osinkoja tuskin on matkan varrella maksettu nimeksikään, arvonnousu on tietysti jotain, mutta suurin osa on varmaankin kilahtanut hurripoikien taskuun SanomaWSOY ja Rautakirjan ostaessa merkittävät osat jokereita. Epäilen, että tuo kokonaisuudessaan tuskin mikään rahasampo on ollut ja että varovaisilla rahastosijoituksillakin olisi netonnut paremmin. Onko joku tutkinut tätä lähemmin? Nyt tuntuu siltä, että koko sähläyksen suurimmat voittajat ovat Hjallis (=paljon ilmaista media-aikaa) ja jokerifanien gloryhunterosasto.
 

Wiesn

Jäsen
jokerifanien gloryhunterosasto.
Hyvä mies, olet ymmärtänyt gloryhunter-termin täysin väärin! Kaikkien seurojen kannattajat toivovat omalle seuralleen menestystä, gloryhunting tarkoittaa kannatusseuran vaihtamista menestyksen perässä!

Myöskin olet väärässä kun väität että Hjallis olisi mukana ainoastaan sijoitusmielessä, kyllähän se on ehdottomasti jääkiekkomiehiä.

Myös se keskustelu jossa verrataan Jokerit HC:n tulosta muiden joukkueiden tulokseen on virheellinen, Jokerithan on osa konsernia jonka tulos on se merkittävä asia, jääkiekon ollessa "perusteollisuutta" muuttuvien ja suurimman voiton tuovien tapahtumien ollessa ykkössijalla. Kuten esimerkiksi sahateollisuudessa sahaaminen ei tuo voittoa vaan se pitää firman pystyssä ja sivutuotteet tekevät voiton.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Wiesn
Hyvä mies, olet ymmärtänyt gloryhunter-termin täysin väärin! Kaikkien seurojen kannattajat toivovat omalle seuralleen menestystä, gloryhunting tarkoittaa kannatusseuran vaihtamista menestyksen perässä!

Jep nimenomaan. Ja tuolla tarkoitinkin niitä, jotka ryhtyivät jokerifaneiksi Hjalliksen ja delachapen massiivisten investointien jälkeen, joihin luen myös Areenan rakentamisen. Eli kun menestystä tuli ja puitteet olivat "kivat" niin gloryhunterit vaihtoivat tähän leiriin, eikö?

Myöskin olet väärässä kun väität että Hjallis olisi mukana ainoastaan sijoitusmielessä, kyllähän se on ehdottomasti jääkiekkomiehiä.

Hjallis kiekkomiehiä?? No kyllähän se HIFK:ta kaikkien muiden hankkenilaisten tapaan kovasti kannusti ja kuulemma yritti jossain vaiheessa ostaakin siitä siivua. Ei saanut, ja tulos on sitten tässä. Mutta mikä on se taloudellinen tulos investoinnin tekijälle - ns. "kannattiko lähteä, mitä?"

Myös se keskustelu jossa verrataan Jokerit HC:n tulosta muiden joukkueiden tulokseen on virheellinen, Jokerithan on osa konsernia jonka tulos on se merkittävä asia, jääkiekon ollessa "perusteollisuutta" muuttuvien ja suurimman voiton tuovien tapahtumien ollessa ykkössijalla. Kuten esimerkiksi sahateollisuudessa sahaaminen ei tuo voittoa vaan se pitää firman pystyssä ja sivutuotteet tekevät voiton.

Minusta voidaan tarkastella konsernia tai HC:ta (FC:tä kun ei paljon enää kannata tuijottaa ;), ihan sama. Pointti olikin, että pajonko on tullut massia tehdystä investoinnista. Sitäpaitsi minulla on sellainen kutina, että tämä sahaaminen pitää koko konsernin pinnalla. Hallien rakentamisen konsultointi tuskin on mikään kultakaivos ja Hjallis on ollut melkoinen antimidas muiden jengien ja lajien osalta (FC, AIK, Englannin episodi, ...). En tiedä, onko kellään faktoja?
 

Wiesn

Jäsen
#12:

Väittäisin että uuden hallin takia ei ole tavallisia katsojia tullut mitenkään poikkeavaa määrää lisää. Palveluiden takia ja koska on helpompaa viedä asiakkaita viihtymään lätkämatsiin uuteen halliin niin firmakatsojia on tullut lisää.

Uskon että suuri osa 90-luvun alkupuolella aloittaneista jokerikannattajista oli taitokiekon puolella ja IFK:ta vastaan, määräävänä tekijänä ei ollut mestaruudet. Toki mestaruudet aina tuo gloryhunttereita, samoin kävi kun IFK nousi pohjakastista vuonna 1997.

Kun Hjallis purjehtikin IFK:n paita päällä sekä yritti ostaa IFK:ta, sehän tarkoittaa sitä että se on jääkiekkomies, ethän nyt sekoita sanaan Jokerimies?

Otsikkoon palatakseni sanot että kaikki (tietämättömille tiedoksi: Hanken on suomenruotsalaisten kauppakorkeakoulu) Hankenin opiskelijat ovat IFK:n kannattajia, samaahan olen väittänyt ja muut väittää vastaan...

Käsitykseni on että HC ei tuota voittoa vaan konserni tuottaa, tämän konsernin tuottoja on mm. Hesari koittanut selvittää siinä onnistumatta, ongelmana on ollut mm. kun jonain vuonna tulee iso investointi (Hampurin halli(joka itse asiassa menestyy hyvin)) niin miten se jyvitetään jne.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti Johannes
... Jokereilla on oma halli, joka on vielä paljon suurempi kuin HIFK:n halli. Tämän pitäisi olla ihan selkeä win-win kilpailuetu verrattuna HIFK:hon ...
Tiedän, tämä on kerrassaan noloa. Alkaa nyt viilata - sitä - oman leirin kannattajan kanssa, mutta ... mitä mahdat tarkoittaa "win-win kilpailuedulla"? Mun pääkkösessä win-win tarkoittaa, että kumpikin voittaa/hyötyy. Miten tähän määritelmään liittyy jomman kumman osapuolen selkeämpi etu?
 

Begbie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Viestin lähetti Isaksson
2) Pääosin käytännössä noin, mutta brändin määritelmän varsinaisessa merkityksessä ei välttämättä. On olemassa selkeitä brändejä, joissa kaupanteko ei ole pääasia. Sanotaan vaikka, että Hell's Angels on alallaan vakuuttava brändi jos mikä, huolimatta siitä, että ei herätä positiivisia mielikuvia puhumattakaan siitä, että sillä jotain myytäisiin ainakaan suuremmalle joukolle.

Teikäläisen määrittelyssä fasismistakin saadaan hyvä brändi. Brändi on käsittääkseni liikemaailman termistöä, eikä siihen mitään moottoripyöräjengejä pidä sotkea. Olet kyllä itse brändin määrittämisessä äärimmäisen kaukana hakoteillä, vaikka sinun mielestäsi muiden perustelut sitä ovat. Sama kun sanoisisi, että Venäjän mafialla on äärimäisen hyvä brändi.
 
Viimeksi muokattu:

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti aika epeli
Tiedän, tämä on kerrassaan noloa. Alkaa nyt viilata - sitä - oman leirin kannattajan kanssa, mutta ... mitä mahdat tarkoittaa "win-win kilpailuedulla"? Mun pääkkösessä win-win tarkoittaa, että kumpikin voittaa/hyötyy. Miten tähän määritelmään liittyy jomman kumman osapuolen selkeämpi etu?

Joo, tarkoitin sitä, että Jokereilla on isompi halli kuin meillä. He tienaavat enemmän rahaa teoriassa kuin me myymällä pääsylippuja. Se oli se eka win.

Toinen voittava tekijä taloudellisesti on se, että Jokerit omistavat itse hallinsa. Se on se toinen win.

Käytin termiä win-win vähän löysästi, kuten ystävällisesti huomautit.

Perusideani oli se, että urheilussa menestystä ei onneksi ratkaise pelkästään raha. Pitää osata se urheilupuolikin ja siinä Jokerit ei ole Harkimo/Virmanen-osastolla ihan vahvimmillaan.
 
Viimeksi muokattu:

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Wiesn
Kun Hjallis purjehtikin IFK:n paita päällä sekä yritti ostaa IFK:ta, sehän tarkoittaa sitä että se on jääkiekkomies, ethän nyt sekoita sanaan Jokerimies?

En mielestäni. Hjallis rakennutti hallin, eikä ole mitenkään leimallisesti rakennusmies. Hjallis osti fudisjengin, eikä ole mitenkään leimallisesti fudismies. Hjallis osti lätkäjengin ja olisi yht'äkkiä henkeen ja vereen lätkämies? Hjallis omistaa erilaisia osakkeita eikä ole erityisesti mikään-muukaan-mies, Hartwall-Hackmanin sukua tosin. På svenska. Niin, ja pirun hyvä purjehtija.

Kannattajalukumäärien osalta saatat olla oikeassa. Laskuongelmiin törmätään näissä aina, ja merkittävänä ongelmana on jokerien tapa ilmoittaa myydyt liput + kausikorttilaiset + ilmaisliput ym ottelua seuraavien sijasta. Muistathan iltapulun jutut yli kymmenestä tuhannesta ilmoitetusta katsojasta kun paikalla oli n 4000? Tämäkin on osa Hjalliksen bisnestä, eikä välttämättä jokerikiekon syy.

Tuo mainitsemasi konserni- vs. HC-kannattavuus onkin mielenkiintoinen asia, joskaan ei kovin vaikeasti selvitettävissä JOS tilinpäätökset olisi asianmukaisesti toimitettu PRH:lle. Useamman Oy:n ryppäässä voidaan aina kikkailla jonkinverran, mutta edes isojen investointien poistot eivät kokonaistilannetta muuta miksikään. Jostain syystä asioita ei haluta päivänvaloon.

Oli hauska huomata, että olet kanssani samaa mieltä siitäkin, että jokerien 90-luvun alkupuolen kannatus perustui vahvasti anti-HIFK-henkeen. Kaikkein ironisinta tietysti on että tämän "suomi!, suomi!"-ilmiön takana ovat aikanaan investointinsa tehneet ruotsinkieliset HIFK-fanit. Tähän uskon ketjun avaajankin viitanneen. Sääli, että keskustelu on ajautunut (johdettu?)sivupoluille, koska minusta tässäkin aiheessa olisi paljon keskusteltavaa joka varmasti antaisi monelle ajattelemisen aihetta. Oman joukkueensa taustat olisi hyvä tuntea tarkoin, ettei turhaan synny kiusallisia tilanteita.
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Begbie
Brändi on käsittääkseni liikemaailman termistöä, eikä siihen mitään moottoripyöräjengejä pidä sotkea.

Myönnän, että Hell's Angels oli vähän kaukaa haettu esimerkki. Mutta esimerkiksi JHagin Harrikka vs Kawasaki/Yamaha ajoi tarkoittamani asian erinomaisesti. Rolls Royce vs Nissan/Toyota kelpaa myös malliksi, että myynnin määrä ei ole ratkaiseva tekijä.
 

Tenkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maaseudun Tulevaisuus
Viestin lähetti RoopeS


Nämä olivat alussa Hjalliksen kavereita, ja kavereitten lapset. Tätä kautta syntyi sitten tällainen pieni suomenruotsalainen narrifaniryhmä, joka on pikkasen kasvanut gloryhunternuorukaisilla.
///
Jos tekisit sosiaalisen polkuanalyysin löytäisit suurella todennäköisyydellä oman jokerifaniutesi taustalla joku linkki Hjallikseen. Tämä suomenruotsalainen pieni saareke voi jopa kuolla pois narrifanien joukosta sinä päivänä kun Hjallis myy osansa.....

Olisi mielenkiintoista lukea enemmänkin tarkoista analyyseistäsi ja tutkimusmenetelmistäsi. Olet varmaan oikeassa, niin suureen otantaan ja asiantuntemukseen tuo kuitenkin ilmeisesti perustu.

---

Onko kenellekään ikinä tullut mieleen että eräiden IFK-piirien ja joidenkin fanien vuosikymmeniä jatkunut ylimielisyys olisi joskus saattanut ajaa porukkaa, etnisestä taustasta riippumatta, Jokereiden faneiksi? Minulla kun on vähän sellainen tunne että näin on saattanut käydä aika monellekin viimeisen 20 vuoden aikana.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Begbie
Teikäläisen määrittelyssä fasismistakin saadaan hyvä brändi. Brändi on käsittääkseni liikemaailman termistöä, eikä siihen mitään moottoripyöräjengejä pidä sotkea.

Juu ja ei. Ihan Jok / HIFKiin liittymättä mainittakoon, että eräissä markkinoinnin oppikirjoissa / oppiahjoissa edellä mainitsemasi fasismi ja varsinkin siitä erillisenä osana 30-luvun kansallissosialismi Saksassa katsotaan jopa brändinrakennuksen malliesimerkeiksi. Puhtaasti teoreettisesti perustellen. Natsismissahan mentiin logoa / liikemerkkiä myöten brändinrakentamisen syvimpään olemukseen ja myös toteutettiin "jakelutie" eli kenttätason levitys huikealla tavalla esim Hitler Jugendia käyttäen. Berliinin olympialaiset oli "natsibrändin" massiivinen voimannäyttö. Kaiken lisäksi natsien liikemerkki ei ollut edes omaa keksintöä, vaan vanhasta merkkimytologiasta kaivettu juttu, jolle annettiin uusi sisältö. Alunperinhän hakaristi on ollut uskonnollinen symboli.

Kaikki em. on akateemista väittelyä ja itsekin pidän brändiä ensisijaisesti liikemaailman asiana. Mutta fasismi / natsismi / Hell´s Angels -ideologia ei sinänsä ole kovinkaan kaukana brändikäsitteestä, kun sen oikein oivaltaa. Jopa Greenpeace on eräänlainen brändi, Naomi Kleinista puhumattakaan. Vaikka hänen brändinsä sisältö onkin taistella monikansallisia liikemaailman brändejä vastaan.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti JHag
Kaikki em. on akateemista väittelyä ja itsekin pidän brändiä ensisijaisesti liikemaailman asiana. Mutta fasismi / natsismi / Hell´s Angels -ideologia ei sinänsä ole kovinkaan kaukana brändikäsitteestä, kun sen oikein oivaltaa. Jopa Greenpeace on eräänlainen brändi, Naomi Kleinista puhumattakaan. Vaikka hänen brändinsä sisältö onkin taistella monikansallisia liikemaailman brändejä vastaan.

Ei tuossa päättelyssä mitään väärää ole. Kyllä fasismista ja brändäyksestä voidaan nykypäivänä puhua samassa yhteydessä, ilman ideologisia, poliittisia tmv. sitoumuksia. Hiukan vastaavalla tavallahan nykyään suhtaudutaan marxismiin akateemisessa keskustelussa - uskonkappaleen ja teologian sijaan puhutaan yhdestä analyysin / käsitteellistämisen välineestä muiden joukossa.
 

Punalippu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Pentin pojat (kukkuu-osasto)
Aiheeseen palaten, tuossa alkuperäisessä viestissä ei tullut mainittua sitä että itseasiassa HIFK:n suomenruotsalaistausta ei mielestäni ole ollenkaan niin häiritsevä, sillä HIFK:n taustalla vaikuttavat muutamat suomenruotsalaiset ovat ns.kansanmiehiä paljon enemmän kuin Jokereiden omistajat, jotka kuuluvat siihen ryhmään jotka heiluttelevat pikkusormea Svenskä Klubbenilla.

Itse olen aina viihtynyt paremmin huorien, varkaiden ja parittajien seurassa kuin sisäsiitettyjen suomenruotsalaisten aatelisten joukossa Svenska Klubbenilla.

Joten onko siitenkin niin että fanikatsomon kikkelis-kokkelis huudot ovatkin tervehdys seuran omistajille? Kun fanikatsomon yleisöstä suurin osa näyttäisi iältään olevan sitä luokka että ovat tulleet kannattajiksi aikana jolloin Jokerit ovat suomenruotsalaisten omistama joukkue, en oikein ymmärrä tuota kielipolitiikka taustaa näiltä ihmisiltä. Kyllä se vaan on narrifanit niin että molemissa joukkueissa on vahva suomenruotsalaistausta ja Jokereissa jopa niin vahva että suomenruotsalaiset siitä ennemmistön omistavat ja näinhän se on että sen lauluja laulat kenen leipää syöt.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
asia vaan ei ole noin. Joukkuetta ei määritä sen omistaja ja taustahahmot, vaan sen kulttuuri ja perinteet.

Jokerien perinne on Töölön Vesan ja historiansa kautta kautta sekä suomalainen, kantakaupunkilainen että työväenhenkinen. Lähiöperinne tuli lähinnä junioritoiminnan kautta. Kotikenttä oli kuitenkin noordiksella ja nytkin lähes kantakaupungissa.

Tämä viimeksimainittu työväenperinne on "suuren rahan" ja uuden hallin myötä hävinnyt.

HIFK edustaa suomenruotsalaista ja porvarillista kultturia, huolimatta siitä, että osa faneista mieltää joukkueen " duunariperinteideksi vastapainona Jokerien rahavallalle ".

Ei chelseakaan ole venäläinenjoukkue, vaikka omistaja onkin sieltä.

Se on kiletämättä totta, että Harkimo määrittää joillekin Jokereita, koska on sen keulakuva. Minä en kuitenkaan määritä jokereiita hjalliksen kautta, kuten en HJK:takaan Lyytikäisen kautta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös