Brändin rakentaminen
Pitää vielä jatkaa vähän tästä brändin rakentamisesta. Markkinointiviestinnän avulla pyritään tietysti myös rakentamaan brändiä. Olen itse ihmetellyt pari asiaa tänä vuonna jotka ovat herättäneet ristiriitaisia ajatuksia minussa.
Ensin oman joukkueen alkuvideo kotiotteluissa, joka on kaikin tavoin ok paitsi, että videon loppupuolella kuvassa näkyy tulta. Liekkejä jotka täyttävät koko kuvan. Minun ensimmäinen reaktioni oli "kopio bluesin viime vuoden alkuvideosta" ja narrien viime vuoden mainoksesta. Ei hyvä.
Kun taas näin Jokerien "Liity joukkoihin" mainokset ja alkuvideon Areenassa, ihmettelin sen ristiriitaisuutta Jokerien ns. taitokiekon kanssa. Ensinnäkin kapteeni Lind joka on varmaan narrien "herrasmiesmäisimpiä" pelaajia maastopukuun sonnustautuneena ja "vaarallisen ilkeänä", ja samalla koko sota-logiikka osana brändin rakentamista. Kovin ristiriitaista.
Olen myös ihmetellyt bluesin viime vuoden vastustajaa "halventavat" videopätkät ennen ottelua, kuten myös narrien hassu piirretty moottorivene-purjevene videopätkä. Tämä moottorivene video herättää kaikissa saaristossa liikkuvissa ihmisissä (myös narrifaneilla) hyvin kielteisiä reaktioita. Saaristossa on nimittäin juuri narrien veneilijän tyyppisiä mänttejä, jotka eivät kunnoita muita veneilijöitä ja häiritsevät muskeliveneillään myös lintujen pesinnän. Ovat myös usein huonossa ajokunnossa, ja käyttäytyvät muutenkin äänekkäästi ja tyhmästi saariston rauhallisessa luonnossa. Tämänkö pienen porukan kanssa Jokerit haluaa brändinsä samaistettavan ?
Brändin rakentaminen on pitkäjänteistä ja määrätietoista duunia, (kuten JHag) tuossa jo totesi. Sekä bluesin että narrien ongelma brändin rakentamisessa on poukkoiluvuus. Kun joukkueen imagoa väännetään säännöllisin väliajoin eri suuntiin, ja viestinnässä käytetään ihmeellisiä vertauskuvia, syntyy myös hajanainen ja epäselvä kuva ns "tuotteesta".
Kompaan toisaalta cobolia siinä, että Jokerien logo, voi olla jopa tunnetumpi kuin HIFK.n petologo, ja syy siihen on nimenomaan se, että HIFK:lla on kaksi vahvaa logoa (peto ja kilpi). Nimitasolla joukkueet ova varmasti tasavahvoja tunnettuudessa.
Mutta tunnettuus sinällään ei ole kovin merkityksellinen, etenkin jos se on väärässä kohderyhmässä korkea. Ei auta jos kaikki yli 65 vuotiaat eläkeläiskotirouvat pystyvät yhdistämään Jokerit Hjallikseen, Leenaan ja Merikukkaan, kun he eivät koskaan osta yhtään ottelulippua.
Kaikkein mielenkiintoisinta olisikin tutkia katsojien tunnesidettä pelaavaan joukkueeseen jossakin ottelussa, sekä selvittää miten paljon he käyttävät rahaa, aikaa ja vaikutusvaltaa oman joukkueensa toiminnan seuraamiseen. Mikäli esim. Nordiksen hallissa vaikkapa 70 %:lla katsojista on "vahva" tunneside HIFK:hon ja 20 %:lla "keskinkertainen" ja 10 "heikko" tai "kielteinen", ja vastaavasti Jokerien hallissa vastaavat luvut ovat 50 %, 30 % ja 20 %, niin tämä kertoisi, että HIFK:ta seuraavien tunneside on voimakkaampi omaan joukkueeseen kuin esim. narrien vastaavilla.