Jokerit-Suomenruotsalaisten rahajyskyjen lippulaiva

  • 40 199
  • 395

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
"Oliko kyseessä myös uhkaava käytös??"


Otin yhteyttä Amnesty Internationaliin, joka oli pitänyt aiheesta välittömästi hätäkokouksen. Kokous on vielä kesken, mutta sisäpiiritietojen mukaan käytös oli ehdottomasti ollut uhkaavaa, ja villeimpien huhujen mukaan myös vittu-sanaa oli käytetty.


Rauhanturvajoukot on hälytetty täysvalmiuteen. Myös NATO on luvannut antaa tarvittaessa virka-apua.



Ranger
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Jet-Ace
Voisin lyödä vetoa, että sanojen "Harkimo" ja "Jokerit" sotkeminen lähestulkoon mihin tahansa hankkeeseen vaikka Turun seudulla olisi varmin tapa saada aikaan vaikeuksia hankkeelle. Ja todennäköisesti suurimmassa osassa Suomea tilanne olisi sama. Nuo sanat maistuvat happamilta kehä kolmosen ulkopuolella.

Juuri näin ja IFK:n vaikutus on aivan sama. Siksi brändillä onkin tarkkaan ja huolella valittu kohderyhmä, kuten jo tuolla brändin määritelmässä totesin. Ei Coca Colakaan istu marttakerhon kokouksiin, siellä brändin nimi on Juhlamokka.

Cobolilla on nyt käsitteet hieman sekaisin ja JHag sen aika osuvasti tuossa puki sanoiksi. Cobol lähti soitellen sotaan ja maalasi itsensä nurkkaan bröder Haagin sanoja lainatakseni.
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti tant gredulin
Back to the old drawing board: IFK:ssa brändiin istumaton osio ei kauaa puuhastele, vaan siirtyy/siirretään uusiin maisemiin. Vrt Nenä Jalosen lyhyeksi jäänyt vierailu. Jokereissa pelaa Timo Vertala yhä edelleen.

Tietysti pelaa, sehän on brändin näköinen mies jos kuka.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Isaksson
Tietysti pelaa, sehän on brändin näköinen mies jos kuka.
Tässä se meidän suurin ongelma taitaa olla. Minkä näköinen on Vertala, onko joku nähnyt sen ? Kenties jopa jäällä ?

Vaan eihän se Vertsin vika ole, että hyvää pahvia tarjotaan käteen kausi kauden jälkeen. Katse on suunnattava Masaan, joka ei luojan kiitos mitenkään yhdisty Jokerien brändiin. Siinä sitä vasta olisikin, jos brändi olis rakennettu Masan varaan.
 

strato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onhan ifk:n brändi vahva, jos olen oikein käsitteen ymmärtänyt. Kyseisen joukkueen kannattajat voivat olla asiasta ylpeitä, mutta ylpeily saa minut pahalle tuulelle. Se kuitenkin taitaa kuulua pelin henkeen.

Eikös Hjallis itse sanonut joskus, että haluaa luoda liikkuvaa taitokiekkoa esittävän joukkueen voimakiekon vastineeksi. Kyllähän Hjallis ja Jokerit kulkevat nyky-brändissä käsi kädessä. Se on myös tuonut ostojoukkueen maineen. Jokerit on ottanut askelia parempaan suuntaan, mutta eihän se maine heti katoa. Eihän se ifk:n voimakiekkomainekaan ole kadonnut (hymiö). Kiekkollinen linja on osittain ollut kadoksissa. Kultavuosien jälkeisestä ajasta ei välitä kauheasti puhua. S&W aikana otettiin taas askelia fyysisempään ja puolustavampaan linjaan. Nyt ollaan taas mielestäni aika hyvässä balanssissa. Pelityylin jatkuvuus tarpeeksi pitkään luo sen mahdollisuuden, että voidaan poiketa siltä tieltä hetkeksi ja ajatus siitä silti elää.

Mitä tähän suomenruotsalasuuteen tulee niin minun ymmärrykselläni mukaan Helsingin joukkueet ovat profiloituneet pidemmän ajan kuluessa, joten en minä nyt oikein Jokereita suomenruotsalaiseksi näe. Toisaalta tällainen suomensuomalaisten ja suomenruotsalaisten vastakkain asetelu ei ole koskettanut minun todellisuuttani, joten en näe ifk:ta siinä määrin suomenruotsalaisena kun se on joskus nähty. Yleistäminen ei muutenkaan toimi ihan samaan malliin kuin joskus kun isäni oli nuori.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Jet-Ace
Voisin lyödä vetoa, että sanojen "Harkimo" ja "Jokerit" sotkeminen lähestulkoon mihin tahansa hankkeeseen vaikka Turun seudulla olisi varmin tapa saada aikaan vaikeuksia hankkeelle. Ja todennäköisesti suurimmassa osassa Suomea tilanne olisi sama. Nuo sanat maistuvat happamilta kehä kolmosen ulkopuolella.

Väärinkäsitysten välttämiseksi korostan, että en tuo mitään omaa mielipidettäni tähän, vaan arveluni ihmisten tavasta ajatella.


Näinhän se voi hyvinkin olla. Kyllähän kateus ja nurkkakuntalaissuus varsinkin Turussa on sen verran tiukkaa, että epäilemättä olet oikeassa. Ja minä siten väärässä sen suhteen, että Suomessa joku saattaisi olla myönteisellä tavalla kiinnostunut ammattilaisten saavutuksista hallibisneksessä.

Mutta ei hätää, Jokereiden brändi kyllä kestää näin kevyet iskut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Cobolilla on nyt käsitteet hieman sekaisin ja JHag sen aika osuvasti tuossa puki sanoiksi. Cobol lähti soitellen sotaan ja maalasi itsensä nurkkaan bröder Haagin sanoja lainatakseni.

Tuskin tässä käsitteet on sekaisin ainakaan minulla, mutta sen ymmärrän hyvin, että naapurissa hermostutaan Jokereiden ylivallasta brändi-puolella. Tiukka paikkahan se teille onkin myöntää, että Jokerit nyt vaan on brändinä toista luokkaa kuin HIFK.

Kuten kirjoitin, asiasta olisi kiva lukea tutkimus. Esim Suomen Gallupin 1000 ihmisen haastattelu, jossa vastaajat edustasivat läpileikkausta Suomen kansasta. Todennäköisesti Jokerit paljastuisi selvästi tunnetummaksi ja arvostetummaksi merkkituotteeksi kuin HIFK. En juuri usko, että Jokerit olisi tuntematon kuin ehkä 1 prosentille vastaajista. HIFK:n osalta liikuttaisiin todennäköisesti moninkertaisessa määrässä.
 

Wiesn

Jäsen
Ketjun otsikkoon palaten:

Oletus 1:
Jokerit on kannattajien mielestä suomalainen toisin kuin yhtiön johto (tietääkseni muuten suomenruotsalaiset ovat myös suomalaisia (vaikka ruotsissahan vastaavat 200 000 ruotsinsuomalaista lasketaan ulkomaalaisiksi)).

Oletus 2:
HIFK on kannattajien mielestä kova ja röyhkeä, ottaa omansa jne. mutta Moberg+Matikainen, kuvaavatko he myöskin käytöksellään tätä HIFK:n tyyliä? Vastaan itse: Eivät sinnepäinkään!! Esimerkkejä: kun managerit valkkasivat/vaihtoivat 10 vuotta sitten pelaajia, Moberg istui hiljaa paikallaan ja odotti herrasmiesmäisesti että saisi joskus puheenvuoron sitä koskaan saamatta. Kun Matikaista pilkataan, se ei anna kovaa kovaa vastaan vaan valittaa iästään tms.

Mielestäni yhtiön johdon ei tarvitse täyttää kaikkia mielikuvia jotka liitetään yhtiöön.

Sitten kysymys että onko Hjallis sama kuin Jokerit?
Jos otetaan kaksi kuvaa, toisessa kuvassa Hjallis ja toisessa kuvassa virnistävä Otto Janecky, väittäisin gallupissa Hjalliskseen yhdistyvän mielikuvat naisseikkailuista, manageroinnista ja bisneksestä, Ottoon liittyvien mielikuvien ollessa Jokerit, taitokiekko, menestyminen.

Siis Otto=Jokerit
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti Wiesn
Jos otetaan kaksi kuvaa, toisessa kuvassa Hjallis ja toisessa kuvassa virnistävä Otto Janecky, väittäisin gallupissa Hjalliskseen yhdistyvän mielikuvat naisseikkailuista, manageroinnista ja bisneksestä, Ottoon liittyvien mielikuvien ollessa Jokerit, taitokiekko, menestyminen.
Siis Otto=Jokerit
Samaa mieltä. Paska juttu on se, että Otto on Tsekinmaalla, Hjallis Suomessa. Otto on historiaa, Hjallis ei vielä. Niinpä: Hjallis = Jokerit. m.o.t.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Wiesn

Sitten kysymys että onko Hjallis sama kuin Jokerit?
Jos otetaan kaksi kuvaa, toisessa kuvassa Hjallis ja toisessa kuvassa virnistävä Otto Janecky, väittäisin gallupissa Hjalliskseen yhdistyvän mielikuvat naisseikkailuista, manageroinnista ja bisneksestä, Ottoon liittyvien mielikuvien ollessa Jokerit, taitokiekko, menestyminen.

Jos Suomen Gallup pyytäisi 1 000 kansalaiselta ns. läpileikkaustutkimuksella mielipiteitä näistä kahdesta kuvasta ja niiden herättämistä sanoista (= mainitse 5-10 sanaa, jotka tulevat ensimmäisenä mieleesi kuvien esittämistä henkilöistä), Janceckyn ongelma olisi siinä, että häntä ei tunneta Jokereiden kannattajakunnan ja aktiivisesti jääkiekkoa seuraavien ulkopuolella lainkaan. Todennäköisisesti vain pieni osa vastaajista tuntisi ylipäätään Oton. Hjalliksen puolestaan tuntisi hyvin merkittävä osa vastaajista, joten heidän vertaamisensa tässä mielessä kääntyisi selvästi Hjallikselle.

Kaikki edellinen siitä riippumatta, mitä itse ajattelen Jokereiden brändistä, Hjalliksesta, Virmasesta tai Janeckysta. Tai koko asiasta.
 

RoopeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kontulan Ottawa
mitäs pahaa glory-hunttaamisessa on ? jotkut heistä voivat joskus myöhemmin olla oikeita faneja .

Aito gloryhunteri vaihtaa aina seuraa kärjen mukaan, siitä ei koskaan tule oikeata fania....:o)
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Kuten kirjoitin, asiasta olisi kiva lukea tutkimus. Esim Suomen Gallupin 1000 ihmisen haastattelu, jossa vastaajat edustasivat läpileikkausta Suomen kansasta. Todennäköisesti Jokerit paljastuisi selvästi tunnetummaksi ja arvostetummaksi merkkituotteeksi kuin HIFK. En juuri usko, että Jokerit olisi tuntematon kuin ehkä 1 prosentille vastaajista. HIFK:n osalta liikuttaisiin todennäköisesti moninkertaisessa määrässä.

Olipas lapsellista provotekstiä. Oletko myös pohtinut asiaa siltä (BRÄNDI-) kannalta, että MIKSI vastaajat mieltäisivät nämä?

Turhaa jossiteluahan tämä on, mutta minä väitän että HIFK mielletään juuri brändinsä mukaiseksi lätkäjengiksi valtaosassa vastauksista kun taas jokerit ovat useimmille yhtä kuin Hjallis, fudista seuraaville onnettomat PK-sähläykset, liike-elämässä mukana oleville yksi Hjalliksen monista bisneksistä (halli tai urheilu, mitä niitä nyt on?), toisille taas jakomäki/TUL-akseli jne. Näetkö eron? Toinen "brändi" (tietoisesti käytetty sanaa väärin) on hyvin pirstaleinen ja toinen ei. Voi vain arvailla kumpi on siten vahvempi.

Edelleen olen sitä mieltä, että teidän mainonnan poukkoilevuus kuvaa hyvin kaottista tilannetta. Ei näytä edes jokereiden omat markkinamiehet tietävän mikä on se juju jolla tuotetta myydään. Mutta onhan edes halli hieno.
 

Wiesn

Jäsen
Viestin lähetti aika epeli
Samaa mieltä. Paska juttu on se, että Otto on Tsekinmaalla, Hjallis Suomessa. Otto on historiaa, Hjallis ei vielä.

Otto on kentällä historiaa mutta joukkueenjohtajaksi.... tai Kurri-tyyliin GM:ksi tai vaikka aluksi apuvalmentajaksi junnuihin...

Olisihan se suurta jos Otto pysyisi organisaatiossa ja, kuten kulttuurimaissa/-lajeissa tapahtuu, suurista suurimpia legendoja ei unohdeta koskaan vaan niille tarjotaan eläkevirkaa organisaatiosta ja niistä pidetään aina huolta.
 

Wiesn

Jäsen
Viestin lähetti cobol
Jos Suomen Gallup pyytäisi 1 000 kansalaiselta ns. läpileikkaustutkimuksella...
Tarkoitin jääkiekkoa kausikorttitasolla jo 10 vuotta seuraavien joukossa.

Mikä siinä on että aktiivinen lukija ei ymmärrä jos ei ole rautalangasta väännetty? On lupa nähdä metsä puilta.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Mielikuva, brändi tai miksi sitä nyt sitten haluaa kutsua.

Kyllähän noista naapurifanien kirjoituksita selvästi loistaa läpi, että Jokerit mielikuvana tai sitten siinä brändinä on paha uhka, heidän nenestykselle ja kehitykselle kun stadissa on paha olla kakkonen.
Tätä sitten peitellään kaikennäköisillä omilla brändi ja pelitapa jutuilla, mutta täkeintähän ei ole mitä kirjoittaa vaan se, että uskoo asiaan.
Turhaa te nyt puhutte brändistä kun teidän peli kulkee paremmin kuin meidän.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti #12
Turhaa jossiteluahan tämä on, mutta minä väitän että HIFK mielletään juuri brändinsä mukaiseksi lätkäjengiksi valtaosassa vastauksista kun taas jokerit ovat useimmille yhtä kuin Hjallis, fudista seuraaville onnettomat PK-sähläykset, liike-elämässä mukana oleville yksi Hjalliksen monista bisneksistä (halli tai urheilu, mitä niitä nyt on?), toisille taas jakomäki/TUL-akseli jne. Näetkö eron?

Toki minäkin voisin lähteä tuolle linjalle ja kirjoittaa Mobergin Hesperia-kuvioista, huorista ja julkisuudesta, Jeren heroiinista ja juopumuksista, sponsoreilta vedetystä rahasta Mobergin taskuun (asiaa käsiteltiin aikanaan kovasti mediassa) jne. Näetkö eron?

Pointtini on kuitenkin sinulta mennyt ihan kokonaan ohi.

Kuten aika monta kertaa olen kirjoittanut, Hjallis on rakentanut tarkoituksella Jokereista brändiä. Jokerit on siis nostettu esille, sitä on tehty tunnetuksi eri tavoin, sille on laadittu erilaisia suunnitelmia jne. Tämä kaikki on ollut tietoista toimintaa, joka on edistänyt Hjalliksen omaa bisnestä. Se on ollut myös sen tarkoitus. Samalla Jokereista on luotu aivan erilainen brändi kuin mistään muusta seurasta Suomessa. Brändi tähtää menestykseen ja Jokerit on tuotemerkkinä ja narrilogina erittäin tunnettu ja siten vahva kautta Suomen.

Itse en ole kertaakaan ilmaissut omaa kantaani siitä, mitä mieltä olen tästä Jokereiden brändistä. Olen vain todennut, että kokonaisuutena se on paljon suurempi ja laajempi kuin HIFK:n brändi. Se on vaan fakta. Mulle on ihan sama, mitä asiasta Jatkoajassa itketään.

Jos rajataan brändi vain jääkiekkoon, niin - kuten olen kirjoittanut - tilanne on aivan toinen. Mutta siitähän ei ollut kysymys.

Itse en viitsi jatkaa tällä tasolla. Jätän brändit nyt muiden huoleksi.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Se on vaan fakta. Mulle on ihan sama, mitä asiasta Jatkoajassa itketään.

Koska sinä niin sanot?

Moberg-kortin veto oli aika onneton, koska HIFK on aina ollut yhtä ihmistä suurempi juttu. Sitä jokerit ei ole vieläkään. Eikä Blues ole koskaan ollutkaan. Tuohon tuotemerkin sekoittamiseen henkiöön liittyy riski, jonka varmaan huomaat ja tunnustat? Tässä ketjussahan oli ainakin alunperin kyse koko jokeri-imperiumin luojien taustoista ja tavoitteista eikä mistään paikallisista brändmissikisoista. On ihan kiva jos jokerit on sinusta aivan erityisen ainutlaatuinen.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti Wiesn
Otto on kentällä historiaa mutta joukkueenjohtajaksi.... tai Kurri-tyyliin GM:ksi tai vaikka aluksi apuvalmentajaksi junnuihin...
Sataprosenttisesti samaa mieltä. Otto olisi loistovalinta tuohon työhön eikä pelkästään tämän ah, niin ihanan brändin kannalta. Soitapa Hjallikselle tai Merikukalle.
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Viestin lähetti cobol
Näinhän se voi hyvinkin olla. Kyllähän kateus ja nurkkakuntalaissuus varsinkin Turussa on sen verran tiukkaa, että epäilemättä olet oikeassa. Ja minä siten väärässä sen suhteen, että Suomessa joku saattaisi olla myönteisellä tavalla kiinnostunut ammattilaisten saavutuksista hallibisneksessä.

Mutta ei hätää, Jokereiden brändi kyllä kestää näin kevyet iskut.
Tuo kateuskortti alkaa olla jo aika loppuunkaluttu argumentti. Ei se brändi taida ihan kunnossa olla, jos siihen liitettyihin negatiivisiin asioihin pystytään vastaamaan vain ylimielisellä anttipiippo-jargonilla.

Mitä tähän muuhun keskusteluun tulee, niin pointtisi on mennyt varmaan #12:n ohella kaikilta muiltakin ohi. Oletko edes itse enää kartalla siitä, mitä yrität selittää näillä koko kansan arvostamilla Jokereilla ja menestysbrändeillä? Mitä konkreettista Jokerit myy "menestysmielikuvan" avulla koko kansalle?
 

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Toki minäkin voisin lähteä tuolle linjalle ja kirjoittaa Mobergin Hesperia-kuvioista, huorista ja julkisuudesta, Jeren heroiinista ja juopumuksista, sponsoreilta vedetystä rahasta Mobergin taskuun (asiaa käsiteltiin aikanaan kovasti mediassa) jne. Näetkö eron?

Aivan huuhaata Cobol. Eikä mitään tekemistä brändin kanssa. Kukaan ei yhdistä IFK:ta Hesperiaan, se nyt on aivan varma. Olet täysin pihalla tässä brändiasiassa, mutta antaa olla.

Jos lukisit kaikki kirjoituksesi peräkkäin läpi näkisit, kuinka moneen otteeseen olet puhunut itseäsi vastaan. Yrität kiemurrella ja luikerrella omien sanomisiesi seassa täysin vailla päämäärää. Ota sanakirja käteen ja selvitä itsellesi mikä on brändi ja tule sitten uudelleen tähän ketjuun.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Isaksson
Jos lukisit kaikki kirjoituksesi peräkkäin läpi näkisit, kuinka moneen otteeseen olet puhunut itseäsi vastaan. Yrität kiemurrella ja luikerrella omien sanomisiesi seassa täysin vailla päämäärää. Ota sanakirja käteen ja selvitä itsellesi mikä on brändi ja tule sitten uudelleen tähän ketjuun.

Vastataan nyt vielä kerran. Mulla ei ihan oikeasti ole ongelmaa asiassa. Brändi on hallussa myös teoreettisesti. Olen tenttinyt alalta kaksi kirjaa ja toinen tutkinnoistani liittyy tiedotusoppiin. Naomin kirjan hankin heti kun se ilmeistyi englanniksi. Löytyy edelleen kirjahyllystäni.

Ei ole mun vika, että Jokereiden brändi on Suomessa merkittävämpi ja positiivisempi kuin HIFK:n. Jos se ottaa noin koville, olen syvästi pahoillani. Se on fakta, joka pohjaa silkkaan matematiikkaan Jokereiden ja Hjalliksen suuremasta esillä olosta koko Suomessa ja Hjalliksen henkilökohtaiseen menestykseen sekä hänen (ja tietysti Oton ja muiden pelaajien) suorittamasta Jokereiden pelastusoperaatioon ja nostamiseen moninkertaiseksi mestariksi 1990-luvulla. Kyllä kansa muistaa :)

Hassuinta on IFK-fanien 110 prosenttinen yksimielisyys oman brändinsä suuruudesta. Vaikka mitään tutkimusta tai selvitystä asiasta ei ole kenelläkään esittää. Ei minkäänlaista. Silti vaan kovana intetään. Jatkakaa vaan.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
HIFK:n brändi on varmaan aika erilainen siellä pääkaupunki-seudulla, kuin täällä maakunnissa. Kerrompa omista kokemuksista...

80-luvun alussa meidän muutettua Porista Raumalle, minä menin ala-asteelle. En seurannut jääkiekkoa, mutta minua haukuttiin suippokorvaiseksi ässäläiseksi. Tilanteeseen tuli helpotus, kun rinnakkais-luokalle tuli uusi oppilas Vantaalta. Tämä poika kannatti HIFK:ta ja siitäkös riemu repesi. Homohan se oli kaikkien mielestä ja minun kiusaaminen loppui siihen paikkaan. Tilanne tuntuu näin reilut 20-vuotta myöhemmin naurettavalta, mutta muistan hyvin kuinka toisten mukana räin tätä poikaa naamalle ja tunsin kuuluvani toisten joukkoon. Poika muutti pian pois Raumalta ja minusta tuli Lukko-fani.

En tiedä mikä tilanne on nykyään lapsien keskuudessa, mutta kiusaaminen on Raumalla edelleen paha ongelma. Lööpeistähän olemme saaneet lukea raumalaistytön järkyttävästä ratkaisusta. Siihen ei tosin onneksi lätkä ollut liittynyt millään muotoa, mutta en silti suosittelisi keneenkään lapsien kertovan kouluissa julkisesti kannattavansa HIFK:ta.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Hassuinta on IFK-fanien 110 prosenttinen yksimielisyys oman brändinsä suuruudesta. Vaikka mitään tutkimusta tai selvitystä asiasta ei ole kenelläkään esittää. Ei minkäänlaista. Silti vaan kovana intetään. Jatkakaa vaan.

Heh. Ainoa joka täällä jotain tämän suuntaista on väittänyt olet sinä. Moneen otteseen. Ja aina lopettanut (ilman perusteluja) että se on fakta. Kuten äsken edellisessä viestissäsikin. Sä oot kyllä kone.

Et sitten halunnut tarttua muuhun tässä keskustelussa kuin toistamaan omaa käsitystäsi Jokerien mahtavuudesta? Ketjun otsikkokin on ihan joku muu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös