Jokerit & KHL – millä fiiliksillä?

  • 1 737 926
  • 8 198

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Olin juuri linkittämässä kyseistä pitkää kakkua. Eteenpäin on menty ainakin Jarin mielestä. Itse en elinkautisfanina seuraa hylkää mutta joka vuosi vituttaa enemmän. Aina kun miettii että nyt on pankki tyhjä aidan alittamisessa niin vähintään viestinnän puolelta lasketaan rimaa entisestään.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Päivän uutisia: "Sergei Tsihanovskille 18 vuotta vankeutta Lukasenkan vastaisten mielenosoitusten järjestämisestä"

Jari Kurrin mielestä asiat menevät Valko-Venäjällä parempaan suuntaan.

En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.
Tossahan se olennainen on boldattuna. Kurrin osaltahan asiat sujuvat erittäin hyvin ja ei siinä jotkut Sergeit paljon paina.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Päivän uutisia: "Sergei Tsihanovskille 18 vuotta vankeutta Lukasenkan vastaisten mielenosoitusten järjestämisestä"

Jari Kurrin mielestä asiat menevät Valko-Venäjällä parempaan suuntaan.

En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.

Karmea tuomio. Mutta se on myös osa Valko-Venäjän ongelmaa, jossa urheilujärjestöjen tulisi suojella jäseniään sorrolta ja vainolta. Näin ei tietenkään tapahdu, koska valta on kaikissa Lukashenkalla.

Valko-Venäjän tilanteesta on tehty urheilijoiden osalta myös suhteellisen kattavaa selvitystä. Valtion hallitsemien seurojen pelaajat pakotetaan pitämään Lukashenkaa tukevia t-paitoja ja Lukashenka käyttää seurojaan systemaattisesti propagandassaan hyödyksi. Jos pelaajat eivät allekirjoita Lukashenkaa tukevaa kirjettä, seuran rahoitus ja siten pelaajien palkka on uhattuna. Tämä pätee lukemissani selvityksissä nimiltä mainiten Valko-Venäjän merkittäviin jalkapalloseuroihin. Urheilijoita ja kannattajia uhataan ja osa jalkapalloseurojen pelaajista on pidätetty ja vangittu. Vaikea uskoa, että kiekkopuolella meno poikkeaisi kuin korkeintaan huonompaan suuntaan.

Se, että asiat menisivät parempaan suuntaan, on aivan tolkuton valehtelu Kurrilta.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Se, että asiat menisivät parempaan suuntaan, on aivan tolkuton valehtelu Kurrilta.

En Kurria tietenkään henk. koht. tunne, mutta sellainen kuva välittyy, että kyseessä ei ole tietoinen valehtelu, vaan yksinkertaisesti mies ei tiedä mistä puhuu. Mikä ottaen huomioon tämän aseman, lienee yhtä vakavaa kuin tietoinen valehtelu.

Karmea tilanne.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
"Samaa mieltä" ei nyt ole kovinkaan olennaista. Kyse on siitä, että Jokerit antaa seurana suoran tukensa Lukashenkalle ja Putinille. Tästä lienemme molemmat samaa mieltä? (Vai haluatko yrittää valkopestä Kurrin lausuntoja ja Jokereiden pelaamista Putinin sarjassa?) Tästä seuraa kaksi (tai kolme) vaihtoehtoa:

1. Tunnustaa asioiden olevan noin, mutta kannattaa silti Jokereita = antaa tukensa Lukashenkalle ja Putinille
2. Ei tunnusta asioiden olevan noin ja kannattaa Jokereita = elää valheessa tai tietämättömyydessä ja antaa tukensa Lukashenkalle ja Putinille
(3. Ei kannata Jokereita ainakaan ennen kuin asioiden tola muuttuu).
Kätevää; palaveri peruuntui joten voin käyttää arvokasta työaikaani jatkoajassa notkumiseen...

Argumentointi sanamuotojen halkomisella ei ole kovin hedelmällistä tässä kohtaa.

Muotoillaanpa vaikka virkkeeni näin mieliksesi toisella tavalla: "Jokereita voi seurata ja kannattaa tukematta silti aktiivisesti Venäjän tai V-Venäjän poliittista johtoa. Jokereita voi seurata ja kannattaa jakamatta näiden maiden diktaattorien ajamaa ideologiaa. Jokerien seuraaminen ja kannattaminen onnistuu jopa, vaikka olisi tästä ideologiasta täysin päinvastaista mieltä."

Toistan itseäni: Jokerit on minulle ja monelle muulle irtiotto arjesta, ei sukellus politiikan syvään päähän. Jokerit on urheiluviihdettä ja Jokerit on fanien yhteisöllisyyttä.

Tämäkin näköulma, usko tai älä, on mahdollinen niin, että samalla silti tiedostaa ja ymmärtää KHL:n, tai urheilun yleisesti, poliittisen luonteen ja mahdolliset tarkoitusperät.

Jokerien KHL-projekti saattaa olla venäläisittäin katsottuna osittain tai kokonaan Venäjän soft-power -ajattelun seurausta. Omiin kokemuksiini perustuen en kuitenkaan tuon soft-powerin voimaan oikein usko. Puhun nyt omasta viitekehyksestäni ja niistä ajatuksista, joita olen jakanut tuntemieni Jokerifanien kanssa: Jos jotain, niin KHL on vahvistanut venäläisiin oligarkeihin ja perivenäläiseen suhmurointiin kohdistuvia antipatioita. Maan tila on melko hyvin tiedossa, kiitos länsimaisen median, eikä KHL-seikkailu ole tuota julkisuuskuvaa onnistunut kiillottamaan, jos sitä on edes yritetty.

Itse en seuraavaa kokemusta jaa, mutta vierasmatkoilla pyörineiltä olen jäänyt käsitykseen, että KHL-saagan myötä perusvenäläiset ovat keränneet sympatioita ja siinä mielessä rikkoneet myös joitain ennakkoluuloja tai stereotypioita siitä, että tavan kansalainen olisi tuolla kiihkoissaan Putinia äänestävä ja mm. historian tosiasiat kieltävä patriootti. Näinhän se ei ole. Ja nuo sympatiat satavat kyllä jo niin kauas Putinin laarista, että käteen ei jää mitään, jopa päinvastoin.

Kuten aikaisemminkin totesin, urheilu ja politiikka ovat kiistatta yhteydessä toisiinsa, eikä se aina ole edes paha asia: urheilun avulla on todennäköisesti vältetty aika monet sodat ja rakennettu yhteyksiä kansakuntien välille. (Siinä teille "urheilu urheiluna" -ihmisille muuten vähän mietittävää.)

Täällä laajasti käytetyn soft-power-argumentoinnin keinoin voidaan myös todeta, että venäläisten, kazakstanilaisten, latvialaisten, v-venäläisten yms. näkövinkkelistä Jokerit edustaa, halusitte tai ette, KHL:ssä Suomea siitäkin huolimatta, mistä rahoitus tulee. Jokerit toimii sanansaattajana länsimaisten arvojen ja hyvinvointiyhteiskunnan puolesta (toki suomalaisesta näkökulmasta voidaan taas miettiä, pitäisikö näin tehdä mm. V-Venäjällä, Kiinassa tai Venäjällä ylipäätään).. Kuinka tehokasta tämä "Suomi-kuvan" levittäminen maailmalle jääkiekon keinoin on, siitä en osaa sanoa. Tuskin kovinkaan tehokasta. Tuskin kovin paljoa venäläistä soft-powria tehokkaampaa, olkoonkin, että Jokerit on yksi KHL:n seuratuimmista joukkueista. (Hauskaa sinänsä, että vielä osin venäläisten rahoittamana)

Tästä näkökulmasta ajatellen Jokerien KHL-matka venäläisenä soft-power vaikuttajana on mielestäni täysin epäonnistunut. Kun punnitaan tätä vs. edellisessä kappaleessa puolitosissani maalaamaa "Suomi-kuvaa", niin en anna kummallekkaan kovin suurta arvoa. Tämän vuoksi näen Jokerit lähinnä epäonnistuneena "pehmeän vallankäytön" yrityksenä. Ja tästä johtuen ei em. yritys minua häiritse tai vaikuta faniuteeni. Kun vastapainona voidaan ajatella, että Jokerit ja mm. Suomen verottaja vielä keiken lisäksi repii kaiken hyödyn tästä lystistä, voin hyvällä omallatunnolla seistä oman jengin tukena, muistaen kuitenkin ne realiteetit, jotka tässä sarjassa ovat jatkuvasti läsnä. Kaikkeen pitää suhtautua varauksella ja kaikkea pitää epäillä.

Täytyy myöntää, että olen myös pohtinut sitä skenaartiota, että soft-power olisi "alkanut puremaan". Puhun toki vain omasta puolestani, mutta minulla loppuisi mielenkiinto käydä Jokeripeleissä, jos ympärillä alkaisi pyörimään putin-nuoria tai edes Venäjää symppaavia tai sen hirmuteoilta silmät sulkeavia faneja. Täällä palstalla sen suuntaisia mielipiteitä joskus harvakseltaa näkee, mutta pisara meressä ei kokonaiskuvaa muuta. Tämän suuntaisiin näkemyksiin en Jokerifanien keskuudessa ole törmännyt.

Olenko sitten pro-khl vai anti-khl? En laittaisi itseäni kumpaankaan kategoriaan. Olen pro-Jokerit, oli sarja mikä hyvänsä. Uskon myös siihen, että vaikuttaminen sisältäpäin (fanin asemassa) on helpompaa, kuin ulkopuolelta huuteleminen ("ex-fanit", khl-tauolla olevat, maakunna jokerivihaajat tai jullit). Tämän vuoksi Eteläpäädynkin kanta on paljon merkittävämpi. Ihmisoikeudet olivat taas paljon paremmin framilla ja huomoituna, kuin että joku random Jokereista irtonainen kollektiivi olisi näistä puhunut.

Oma vaakakuppini kallistuu siis, ainakin nykytilanteessa, sen puoleen, että on OK olla Jokerifani ja käydä peleissä. Jokainen tehköön tämän arvovalinnan oman fiiliksensä mukaan. Mä oon aina sanonut, että myös anti-khl -ihmisillä on oikeus mielipiteeseensä. Totta; ja olen pyrkinyt heitä myös ymmärtämään ja moniin juttuihin voin samaistuakkin. Toisten faniuden arvostelemista se ei kuitenkaan oikeuta.

Pahoittelut polveilevasta ja ajoittain ehkä vaikelukuisestakin tekstistäni. Kaikki tekstissäni ei ole siis kohdistettu sinuun arvon @V-G- vaan puran ennemminkin yleisiä ajatuksiani ketjun ostikon mukaisesti.

Edit: lisätään vielä irrallinen huomioni Minskin tilanteesta: Vaikka tuolla ei missään nimessä olisi pitänyt pelata, jää Lukan poliittinen vipuvarsi tässä kuviossa melko köykäiseksi. Jokerit oli se seura, joka ei hänen maahansa suostunut lähtemään ja se on mielestäni liian pienelle huomiolle jätetty asia. Sen vaikutus näkyi tuon peruutuksen jälkeen suorastaa tulvana valko-venäläisten kiitteleviä kommentteja. Jokerit jäi tuolla teolla heidän hädän hetkellään kuitenkin ensisijaisesti mieleen heidän puolustajinaan instead of sortajinaan.

Jokerithan ei, poliittisista syistä johtuen (naurettavaa joo), matkan peruuntumisen todellista syytä voinut sanoa, mutta sen sanoi herra Potanin haastattelussa tuon jälkeen. Ja vieläpä julkisesti siunasi nämä toimet.

Ja mitä tulee Kurrin sanomisiin, niin täytyy ihmetellä miten huonosti tuo puhuu medialle. Jokerien "virallisen narratiivin" mukaan tappouhkaukset ja akuutti turvallisuustilanne aiheuttivat viime vuotisen Minskin matkan peruuntumisen. Tuo tilanne on "parantunut", eikä siitä saatu tälle vuodelle syytä matkan perumiselle. Olisivat edes sanoneet, että koko jengi on nyt kipeänä, ei voida tulla, sori...
 
Viimeksi muokattu:

S.allu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Otetaan vielä noihin hauk... Lee Cl... Kah... äh, boldauksiin kantaa
Mitä nuo ovat? haukkuminen? Lee Clark, Lee Clow? Kahvila ? entä tuo äh - liekö ähky? Miten nuo liittyvät otsikolla "Jokerit & KHL - millä fiiliksillä?" -ketjun aiheeseen?
Tään ketjun tekstit alkavat olla sitä luokkaa, että eivät kaipaa enää minun läsnäoloani.

Legendaarinen lopputoteama: Eiköhän tämä ollut tässä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Pakko ottaa sivustaseuraajana kantaa tähän kaikkeen. Itse ainakin koen, että seura on paljon muutakin kuin vain logo. Taustalla on yhteisö ja arvot. Nuo kaikki ovat muuttuneet täysin Jokerien mennessä KHL:ään. Tuo seura on muuttunut. Piste. Siksi hyvin moni on hypännyt tuosta sivuun, koska ei koe enää Jokereita Jokereiksi. Historiaa puolestaan ei mikään pyyhi pois ja siksi täällä on yhä niitä, jotka haluaisivat sen oikean Jokerit-seuran takaisin. Henkilöitä, jotka näkevät mitä taustalla tapahtuu eivätkä hyväksy vain kaikkea. Olisiko näillä henkilöillä polte katsoa Jokerit-joukkueen pelaamista? Aivan varmasti olisi, mutta he eivät tee sitä. Siitä on itsekkyys kaukana. Nämä henkilöt eivät ole hylänneet seuraa, vaan seura on hylännyt heidät heittämällä kaikki seuran arvot roskakuoppaan.

"Jokerien tehtävä KHL:ssä on toimia Suomen ja ylivertaisen demokraattisen hyvinvointiyhteiskunnan airueena Venäjälle ja itään. Jokereilla tämä on yksi perustehtävistä."

Miten tämä onnistui lauantaina? Mites kaikki omistajataustat jne. miten ne kestävät nämä kriteerit?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En Kurria tietenkään henk. koht. tunne, mutta sellainen kuva välittyy, että kyseessä ei ole tietoinen valehtelu, vaan yksinkertaisesti mies ei tiedä mistä puhuu. Mikä ottaen huomioon tämän aseman, lienee yhtä vakavaa kuin tietoinen valehtelu.

Karmea tilanne.

Jonkin verran tunnen ja olen matkustanut yhdessä Pohjois-Amerikassa NHL-otteluihin ja Euroopassa ainakin Saksassa. Kurri on poliittisesti varovainen kokoomuslainen. Ainakin aiemmin seurasi politiikkaa ja tiesi, missä maailma menee varsin hyvin.

No, jos olisi käynyt niin, että ei tiedä Valko-Venäjän tilanteesta, niin siihen en helposti usko. Ehkä enemmän siihen, että KHL ja eräs Jokerien hallituksen "poliittinen komissaari" on sanonut, mitä Kurrin tulee sanoa: Valko-Venäjää ei saa kyseenalaistaa mitenkään, ei myöskään Venäjää. Ja tämä koskee niin Kurria, Marjamäkeä kuin koko joukkuetta. Tuosta on sitten loihdittu tekstiä ulos.

Kapteeni Anttila höpisi myös omansa ulos ennen ko. propagandapeliä, ja hän ei sanonut mitään kun ei tiedä mitään. Viittasi sentään fiksummin Sparvin kannanottoihin ja antoi ymmärtää miettivänsä ehkä jotain tuohon suuntaan itsekin. Kurri ei voi mitään tällaista tehdä, sitä ei Venäjällä hyväksyttäisi.

Kertoo siitä, kuinka mielipuolisessa tilanteessa Jokerit tällä hetkellä on. Ja sekin pitää myöntää, että ei Qataria, Saudeja tai Venäjää arvostella Valioliigan tiettyjen managerien toimesta. Se ei käy.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Sitä mä olen aina ihmetellyt, enkä mielestäni järkevää vastausta saanut, että miten täällä nähdään muissa KHL-joukkueissa pelaavien suomalaisten asema? Isossa kuvassahan he pönkittävät samaa paskajärjestelmää saaden siitä toki reilun korvauksen. Ja toivottavasti tämän kyssärin myötä kukaan ei nyt asettele meikäläistä kumpaankaan poteroon. Olen sanonut jo aiemmin, että Jokerit kiinnostaa ilmiönä, kuten moni muukin asia tässä maailmassa. Oma jengini pelastui (raskailta?) tappioilta kerran myymällä ykkösvahtinsa rajan taakse kesken kauden. :)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sitä mä olen aina ihmetellyt, enkä mielestäni järkevää vastausta saanut, että miten täällä nähdään muissa KHL-joukkueissa pelaavien suomalaisten asema? Isossa kuvassahan he pönkittävät samaa paskajärjestelmää saaden siitä toki reilun korvauksen. Ja toivottavasti tämän kyssärin myötä kukaan ei nyt asettele meikäläistä kumpaankaan poteroon. Olen sanonut jo aiemmin, että Jokerit kiinnostaa ilmiönä, kuten moni muukin asia tässä maailmassa. Oma jengini pelastui (raskailta?) tappioilta kerran myymällä ykkösvahtinsa rajan taakse kesken kauden. :)

Eiköhän anneta pelaajien valita työpaikkansa arvojensa mukaan? Osa ei lähde periaatteesta Venäjälle, osa ei lähde periaatteesta venäläiseen seuraan ja osa lähtee Venäjälle, jos vaan sopimuksen saa. Tämä kuuluu länsimaiseen oikeuskäsitykseen työntekijän valintojen osalta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
En Kurria tietenkään henk. koht. tunne, mutta sellainen kuva välittyy, että kyseessä ei ole tietoinen valehtelu, vaan yksinkertaisesti mies ei tiedä mistä puhuu. Mikä ottaen huomioon tämän aseman, lienee yhtä vakavaa kuin tietoinen valehtelu.

Karmea tilanne.
Mä taas luulen, että Kurri ei sinänsä valehtele, vaan puhuu jonkun aivan muun suulla. Tuo Kurrin lausuntohan oli aivan suoraan Lukashenkan viestiä tukevaa: "Tilanne on rauhoittunut" = "Ei ikäviä mellakoita kaduilla, vaan kaikki vastustajat joko vankilassa, paossa tai hautausmaalla". Mutta kyllä, karmea tilanne aivan kaikilta näkökulmilta.

Muotoillaanpa vaikka virkkeeni näin mieliksesi toisella tavalla: "Jokereita voi seurata ja kannattaa tukematta silti aktiivisesti Venäjän tai V-Venäjän poliittista johtoa. Jokereita voi seurata ja kannattaa jakamatta näiden maiden diktaattorien ajamaa ideologiaa. Jokerien seuraaminen ja kannattaminen onnistuu jopa, vaikka olisi tästä ideologiasta täysin päinvastaista mieltä."
Kiitos vastauksesta. Näistä ei synny mukinaa, koska tällaisesta ei ole oikeastaan ollut kyse. Painohan tuossa on ensisijassa sanoilla "aktiivinen" ja "ideologia". Tuohon viimeiseen lauseeseen huomauttaisin, että yksin mielipide ei auta mitään, jos ei toimi sen mukaisesti. Niinpä...

Tämäkin näköulma, usko tai älä, on mahdollinen niin, että samalla silti tiedostaa ja ymmärtää KHL:n, tai urheilun yleisesti, poliittisen luonteen ja mahdolliset tarkoitusperät.
...tämä sisältää melkoisen ristiriidan. Jos tiedostaa, että Kurri (ja Kurrin kautta myös Jokerit) tukee Lukashenkan hirmuhallintoa suoraan jakamalla sen faktisesti valheellista propagandaviestintää puhdistuksista ja murhista, mutta silti pitää sitä vain urheiluviihteenä, kyse on silmien ummistamisesta ongelmilta. Eli juuri siitä, mistä aiemmin tuolla puhuin: Tunnustaa Jokereiden roolin KHL:n poliittisen agendan mahdollistajana, tunnustaa poliittiset tavoitteet, kuten myötämielisen suhtautumisen ihmisoikeusloukkauksiin ja silti kannattaa Jokereiden toimintaa sitä mitenkään kyseenalaistamatta (teoin, huom!).

Jokerien KHL-projekti saattaa olla venäläisittäin katsottuna osittain tai kokonaan Venäjän soft-power -ajattelun seurausta. Omiin kokemuksiini perustuen en kuitenkaan tuon soft-powerin voimaan oikein usko.
Soft poweria tuo Kurrin lausuntokin ilmentää. Mielestäni on päivänselvä asia, että Kurri ei sanoisi noin, jos hän ei olisi venäläisomisteisen, KHL:ssä pelaavan seuran nokkamies, eli toisin muotoiltuna venäläisen vallan kulttuurivaikuttaja. Nyt Lukashenka sai itselleen niin kovin tärkeänä pitämänsä erävoiton, kun pääsi katsomoon näyttämään peukkua länsimaista seuraa vastaan pelanneelle joukkueelleen. Toisaalta, kuten täällä ja muillakin somealustoilla on nähty, todella moni Jokereiden kannattaja vähättelee joko Valko-Venäjän tilannetta, Jokereiden merkitystä siihen tai ainakin sitä, että Jokerit toimii Suomen linjan vastaisesti menemällä Minskiin pelaamaan. Varsinkin jälkimmäinen on selkeästi faktapakoista toimintaa - etenkin kun pitää mielessä sen, mitä ja miten Kurri puhui ennen matkaa.

Muilta osin ymmärrän kyllä pohdintaasi, vaikken kaikkea allekirjoitakaan.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Keskustelut eivät koskaan tässä osiossa etene, koska pieni osa (olisiko 2-3 prosenttia) ei kykene myöntämään sitä, että Venäjällä on aivan oma tarkoituksensa Jokerien rahoittamiselle.

Tämä ei tietenkään ole sinulle Cobol tarkoitettu, saat toki vastata jos tiedät tai omaat valistuneen arvauksen. Myös muut saavat minua valaista, totta kai.

Minä haluaisin tietää minkä mainitsemasi vähemmistö uskoo olevan motiivi siihen, että Jokerit venäläisen rahan alle lähti.

Ensimmäisen omistuksen muutoksen voin "ostaa", kun oikein pinnistän. Siinä Jokerien voidaan katsoa tulleen hallin kylkiäisenä. Joskin voitaneen myös pohtia oliko halli Jokerien kylkijäinen.

Tämä tuoreempi omistajamuutos onkin paljon hankalampi käsittää. Miksi harjavaltalainen nikkelitehdas haluaisi ostaa vähemmistöosuuden helsinkiläisestä jääkiekkojoukkueesta hinnalla, joka kuittaa enemmistöomistajan kulut ko. seuran hankkimisesta?

Mikä oli Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n motiivi hankkia taloudellisessa vapaapudotuksessa olevasta yhtiöstä, joka ei liity Harjavallan omaan liiketoimintaan mitenkään osuus?
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mikä oli Norilsk Nickel Harjavalta Oy:n motiivi hankkia taloudellisessa vapaapudotuksessa olevasta yhtiöstä, joka ei liity Harjavallan omaan liiketoimintaan mitenkään osuus?
Lyhyestihän se vaan oli Putinin tahdon noudattaminen ja siten omien bisnesten suojeleminen.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Lyhyestihän se vaan oli Putinin tahdon noudattaminen ja siten omien bisnesten suojeleminen.

Näin olen itse myös taipuvainen uskomaan. Potainhan on, eräiden väitteiden mukaan, itsekin vanha KGB-mies ja Putinin ystäviä ajalta ennen Putinin valtaannousua.

Siksi kiinnostaakin tämä @Cobol in mainitseman vähemmistön vaihtoehtoinen näkemys motiiveista.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taitaa olla viisainta jättää tämä ketju kokonaan omaan arvoonsa.
Mutta sitä ennen sanon. Minä kannatan Helsingin Jokereita joka pelaa KHL kiekkoa.
En kannata Venäjän Jokereita koska sellaista seuraa ei ole olemassa.
Minusta on todella typerää että jotkut nimimerkit kääntävät aina poliittisen puolen esille. Sitten arvostelevat niitä jotka kannattavat KHL: ssä pelaavaa Jokereita.
Kaiken lisäksi spekuloivat vielä salaliitoilla. Olen puhunut.
 

Hokileidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dynamo Moskova, NHL, Jokerit 2014-2022
Varmaan sitä se KHL-Jokereiden kannattaminen onkin.

On varmasti raskasta etenkin kun:

- Joukkueen taustalta on poistunut kaikki merkittävät sponsorit
- Joukkue joutuu lentämään teatterinäytökseen Minskiin venäläisen lentoyhtiön koneilla, kun sinne ei suomalaisia yhtiötä lennä.
- Joukkue takoo yli 10M€ tappiota / kausi
- Joukkue on sarjan ainoa länsimainen seura
- Joukkue pelaa venäläisen oligarkin hallissa
- Joukkueen rahoitus tulee toiselta oligarkilta
- Joukkue toiminta on täysin riippuvainen venäläisen valtaeliitin oikuista
- Joukkue on ajautunut täysin sivuraiteille suomalaisen jääkiekon ytimestä
- Joukkueen tehtävänä on sparrata Punakonetta menestymään
- Siitä ei tullutkaan koko Suomen Jokereita
- Joukkueella ei ole, eikä koskaan tule olemaan konkreettista mahdollisuutta voittaa mestaruutta
- Sarja on poliittisesti värittynyt ja poliittiselle tarkoitusperälle rakennettu, kuten Mr. Putin on myöntänyt
- Katsojaluvut laskevat vuosi vuodelta.
- Oma junioripolku on tyrehtynyt
- Kotihallissa on soitettu vierasjoukkueen maalilaulua
- Kotihallissa vierasjoukkeen pukukoppi on maalattu päävastustajan väreillä
- Kotihallissa on myyty päävastustajan fanikrääsää
- Joukkue pakotetaan myymään suurimman tähtensä oikeudet päävastustajalle

Yritä siinä nyt tämän kaiken keskellä pakkohymyillä ja keksiä selityksiksi mitä ontuvampia whataboutismeja, kun oikein muutakaan ei voi. Faktat kun ei ole pelikentän sillä puolella vaikka kuinka maata polkisi.

On varmasti raskasta. Voimia.

On niin kevyt olo, että ehtiessäni muulta elämältä kirjoitan listan Jokereihin liittyvistä positiivisista asioista positiivisuusketjuun. Olen niitä sinne skrivannutkin, mutta hyvä koota iloa tuottavat asiat Jokereista samalla tavalla kuin sinä olet koonnut edelleen vuosien jälkeenkin mieltäsi painavat yksityiskohdat ja ainoastaan Jokereihin yhdistämäsi ”synnit”.

Meikäläiselle on jäänyt joka kaudelta mieleen lämpimiä ajatuksia Jokereista, sen pelaajista, muista kannattajista, ottelutapahtumista jne. Asiathan ovat harvoin mustavalkoisia ja eri näkökulmat laajentavat yleensä kokonaiskuvaa.

Listasi sisältää väitteitä, jotka eivät liity välttämättä Jokereiden pelaamiseen KHL:ssä vaan ovat osa isompaa kokonaisuutta. Esim. väite, että ”katsojamäärät laskevat vuosi vuodelta”. Katsojamääräthän ovat laskeneet myös SM-liigassa. Taustalla on ollut lähes kaksi vuotta korona. Jokereiden kohdalla vaikuttaa myös menestymättömyys, KHL-alkukausia vähäisempi viikonloppupelien määrä jne. Jos / kun koronakurimus hellittää ja Jokerit loistaa keväällä, niin uskon katsojamäärien kasvavan. Suomalaiset pitävät huippu-urheilusta ja erityisesti hyvästä jääkiekosta ja haluavat lisäksi asettua menestyjien puolelle, vaikka takin kääntämisen hinnalla. Sama koskee suomalaista mediaa.

Olen eri mieltä myös Jokereiden junioritoiminnan kuolemasta. Olen tältäkin palstalta lukenut ja eräältä työkaverilta kuullut aivan päinvastaista Jokereiden junioritoiminnasta.

Junioripolku Jokereiden A-junioreista edustusjoukkueeseen lienee elossa Tolvaseen verrattavissa olevien omien junioreiden kohdalla eikä se vähemmän lahjakkaiden kohdallakaan välttämättä katkea lopullisesti.

Katson juniorikiekkoilua varmaan vähän eri näkökulmasta (enemmän edustusjoukkueen näkökulmasta), kun mielestäni on ok, että
- juniorit pyrkivät joukkueeseen, joka vastaa heidän maksimitasoaan (niinhän he yleensä tekevätkin)
- kaikki Jokereiden tasoiset ja ”näköiset” pelimiehet ovat minun puolestani tervetulleita Jokereiden edustusjoukkueeseen riippumatta siitä, ovatko he KOO-VEE:n tai minkä hyvänsä muun seuran kasvatteja. Lisäbonuksena tietysti, jos uusi pelaaja on Jokereiden kasvatti.

Tällä kaudella on ollut mukavaa nähdä rosterissa mm. Hännikäinen ja Turunen. Itse asiassa kyseessä yksi tulevan listani positiivisista asioista:

- Jokereiden pelaajiston keski-ikä on nuorentunut tällä kaudella verrattuna edelliskausiin.
- Jokereiden pelaavassa kokoonpanossa on aikaisempaa enemmän oman juniorimyllyn pelaajia.
 
Viimeksi muokattu:

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taitaa olla viisainta jättää tämä ketju kokonaan omaan arvoonsa.
Mutta sitä ennen sanon. Minä kannatan Helsingin Jokereita joka pelaa KHL kiekkoa.
En kannata Venäjän Jokereita koska sellaista seuraa ei ole olemassa.
Minusta on todella typerää että jotkut nimimerkit kääntävät aina poliittisen puolen esille. Sitten arvostelevat niitä jotka kannattavat KHL: ssä pelaavaa Jokereita.
Kaiken lisäksi spekuloivat vielä salaliitoilla. Olen puhunut.

Miksi se on typerää että jotkut keskustelevat Jokereiden poliittisesta puolesta, miksi muiden pitäisi sulkea silmänsä näiltä asioilta vaikka joillekin ne olisi selkeästi vaikea myöntää?

Seuran nimi on toki Helsingin Jokerit, mutta onko se oikeasti se sama stadilainen Helsingin Jokerit, kun venäjän liigassa pelaavan seuran rahoitusta myöden koko hommaa pyörittää venäläiset?
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Suomalaiset pitävät huippu-urheilusta ja erityisesti hyvästä jääkiekosta ja haluavat lisäksi asettua menestyjien puolelle, vaikka takin kääntämisen hinnalla. Sama koskee suomalaista mediaa.
Suomalaiset -noin keskimäärin- ymmärtävät varsin hyvin mistä KHL:stä on pohjimmiltaan kysymys ja jo pelkästään se karsii mittavan osan Jokereiden potentiaalisista asiakkaista, aivan kuten on karsinut Jokereista kaikki autokorjaamoja ja urakointifirmoja suuremmat yhteistyökumppanitkin. Kun lisäksi yhä useampi on alkanut sisäistämään sen, ettei Jokereilla ole -useista muuttujista johtuen- sen enempää konkreettista kuin realististakaan mahdollisuutta voittaa mestaruutta jotain oleellista tuotteesta puuttuu.

Olen eri mieltä myös Jokereiden junioritoiminnan kuolemasta. Olen tältäkin palstalta lukenut ja eräältä työkaverilta kuullut aivan päinvastaista Jokereiden junioritoiminnasta.

Junioripolku Jokereiden A-junioreista edustusjoukkueeseen lienee elossa Tolvaseen verrattavissa olevien omien junioreiden kohdalla eikä se vähemmän lahjakkaiden kohdallakaan välttämättä katkea lopullisesti.
Mä en ole tietääkseni kritisoinut lainkaan junioritoimintaa / edes etäisesti väittäneen sen kuolleen, jos olen jotain Jokereiden junioritoiminnasta kirjoittanut niin positiivista. Tiedän, että siellä tehdään hyvää ja epäitsekästä työtä, jonka hedelmistä sitten nauttivat lopulta ihan muut seurat kuin Jokerit. Junioripolku on sen sijaan tukossa. Koko KHL:n aikana ainuttakaan Jokereiden junioria ei ole noussut edustukseen edes puolimerkittävään rooliin, joten pysyn kannassani junioripolun katkeamisesta kunnes toisin todistetaan.

Yhden hyvän asian löydän Jokereiden KHL toiminnasta ja se on sen generoimat verotulot valtiolle.
 
Viimeksi muokattu:

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mä en ole tietääkseni kritisoinut lainkaan junioritoimintaa / edes etäisesti väittäneen sen kuolleen, jos olen jotain Jokereiden junioritoiminnasta kirjoittanut niin positiivista. Tiedän, että siellä tehdään hyvää ja epäitsekästä työtä, jonka hedelmistä sitten nauttivat lopulta ihan muut seurat kuin Jokerit. Junioripolku on sen sijaan tukossa. Koko KHL:n aikana ainuttakaan Jokereiden junioria ei ole noussut edustukseen edes puolimerkittävään rooliin, joten pysyn kannassani junioripolun katkeamisesta kunnes toisin todistetaan.
Tuolla meidän puolella huhuillaan Kasper Halttusta ensi kaudeksi Nordikselle. Käsittääkseni on todella lupaava kaveri ja ilmeisesti hänkään ei näe tulevaisuuttaan Jokereissa.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Tuolla meidän puolella huhuillaan Kasper Halttusta ensi kaudeksi Nordikselle. Käsittääkseni on todella lupaava kaveri ja ilmeisesti hänkään ei näe tulevaisuuttaan Jokereissa.
Kukapa näkisi? Tuskin olisi Teuvo Teräväinen tai Esa Lindell mahtuneet pelaamaan peliäkään Jokereissa jos edustusjoukkue olisi pelannut KHL:ssä. Kyseiset pelaajat jalustalla siksi, että ovat viimeisimmät Jokereista NHL.ään lähteneet ja siellä pelipaikkansa vakiinnuttaneet pelaajat. Ensi vuonna molempien varauksesta tulee kuluneeksi 10 vuotta.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jaahas, nyt on juniorituotanto käsittelyssä ja se on kieltämättä harmi, että omille nuorille ei edes ainakaan ulospäin yritetä antaa ylhäällä mahdollisuutta.

Noin yleisesti tästä politiikka sävytteisestä keskustelusta sellainen huomio, että se on tällä palstalla aivan poskettoman suuressa painoarvossa kun taas normaali kiekkokatsoja tulee vaikkapa sitten lapsensa kanssa hallille, ostaa jätskit, popparit, nauttii pelin tapahtumista ja lähtee kivan illan jälkeen iloisena kotiin. En ole ikinä hallilla kuullut tuttuihin ja puolituttuihin törmätessä keskustellut sanallakaan tällä palstalla usein isolla värikynällä olevista asioista, toisin sanoen uskallan todeta että normaali ihminen tulee hallille nauttimaan vapaa-ajasta eikä pureksimaan asioita joihin ei voi vaikuttaa.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En ole ikinä hallilla kuullut tuttuihin ja puolituttuihin törmätessä keskustellut sanallakaan tällä palstalla usein isolla värikynällä olevista asioista, toisin sanoen uskallan todeta että normaali ihminen tulee hallille nauttimaan vapaa-ajasta eikä pureksimaan asioita joihin ei voi vaikuttaa.

No yllätys? Tuskin siellä kauheasti sellaiset henkilöt vieraileekaan, joita taustalla tapahtuvat jutut häiritsee. Ihmeellisesti lokeroit nyt normaalin ihmisenkin tuossa ohimennen.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No yllätys? Tuskin siellä kauheasti sellaiset henkilöt vieraileekaan, joita taustalla tapahtuvat jutut häiritsee. Ihmeellisesti lokeroit nyt normaalin ihmisenkin tuossa ohimennen.

Et ihan snaijannut (ymmärtänyt) pointtia. Se on 100-varma juttu, että tällä palstalla on helvetin negatiivinen ja ahdistava ilmapiiri vrt itsensä Jokerit faniksi luokitteleva ihminen joka ei päivittäin kiekkokeskusteluja ehdi tai halua seurata. Normaali satunnainen katsoja (ei mikään kausikorttilainen tms) ei varmasti häiritse näillä jutuillaan itseään niin paljoa kuin jotkut tällä palstalla ja kyllä ajoittain itseni kaltaisalle kaverille nämä polittiiset tietoiskut tulevat välillä korvista ulos ;D

Muutenkin normaali gaiffarille edes Jatkoaika ei välttämättä sano mitään. Tänään viimeeksi kuntosalilla juttelin erään jääpallon Suomen mestarin kanssa ja tuli kiekko puheeksi... kysyin onko Jatkoaika muuten tuttu ja sanoi "ehkä joskus kuulleensa mutta ei tiennyt tästä sillai mitään. Annoin asian olla... ;D". Tarkoitan sitä, että täällä kuitenkin ne tosi hc-kiekkofanit jotka elävät oman suosikkijoukkueensa mukana tunteella ja tarmolla ja siksi keskustelu ajoittain aika kuumaa koska se jääkiekko on/ollut meistä monelle elämässä se iso juttu ja tunteella mennään tässäkin, toisin siis satunnaisen katsojan kanssa joka haluaa tulla viettämään kivaa kiekkoiltaa vaikkapa sitten kaverinsa kanssa ja unohtaa murheet ja stressin.
 

S.allu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noin yleisesti tästä politiikka sävytteisestä keskustelusta sellainen huomio, että se on tällä palstalla aivan poskettoman suuressa painoarvossa kun taas normaali kiekkokatsoja tulee vaikkapa sitten lapsensa kanssa hallille, ostaa jätskit, popparit, nauttii pelin tapahtumista ja lähtee kivan illan jälkeen iloisena kotiin. En ole ikinä hallilla kuullut tuttuihin ja puolituttuihin törmätessä keskustellut sanallakaan tällä palstalla usein isolla värikynällä olevista asioista, toisin sanoen uskallan todeta että normaali ihminen tulee hallille nauttimaan vapaa-ajasta eikä pureksimaan asioita joihin ei voi vaikuttaa.
Hienosti kiteytit myös minun ajatukseni ja kokemukseni hallilta viime vuosilta. Ei ole hallilla korviin kantautunut sanoja, joita tietty taho täällä vuodesta toiseen toistaa, toistaa, toistaa... Toki onhan sillä ihan mukava viihdearvo lueskella, mitä kaikkea Jokeriorganisaation tulisi tehdä maailmanrauhan eteen.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Niin juttelin erään nykyisen Jokerien A-Junnu pelaajan faijan kanssa joka totesi ”ehkä surullisinta on se että ei ole edes yritystä saada parhaita kundeja mukaan KHL kiekkoon. Oma kundi saanut tarjouksia liigasta ja nyt puntaroidaan pelaako kundi äijä pelejä vai häipyy rapakon taakse pelaamaan kiekkoa koska KHL …..ei siitä ole siis edes puhuttu”.

Jokerien ”elämä” on paljon muuttunut siitä kun 1978 Nordikselle pikkupoikana menin .. siis eka peli jonka muistan..oli Jokerit - HIFK ja se logo veti puoleensa.
Kuten olen kirjoittanut joskus niin Jullit eivät ole koskaan vaihtoehto, nyky liiga ei houkuta yhtään koska sen taso verattuna KHL kiekkoon on iso. Toisaalta ei myöskään houkuta Yari ja Yanne kiekko jossa määräykset pelaajabudjetti ym ym asioihin tulee muualta.
A- junnut pelaa siellä Bunkkerissa ei sekään houkuta niin ollaan aika patti tilanteessa .. onneksi sentään Pirkkolassa on puitteet kohdillaan niin käydään sitten siellä. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös