"Samaa mieltä" ei nyt ole kovinkaan olennaista. Kyse on siitä, että Jokerit antaa seurana suoran tukensa Lukashenkalle ja Putinille. Tästä lienemme molemmat samaa mieltä? (Vai haluatko yrittää valkopestä Kurrin lausuntoja ja Jokereiden pelaamista Putinin sarjassa?) Tästä seuraa kaksi (tai kolme) vaihtoehtoa:
1. Tunnustaa asioiden olevan noin, mutta kannattaa silti Jokereita = antaa tukensa Lukashenkalle ja Putinille
2. Ei tunnusta asioiden olevan noin ja kannattaa Jokereita = elää valheessa tai tietämättömyydessä ja antaa tukensa Lukashenkalle ja Putinille
(3. Ei kannata Jokereita ainakaan ennen kuin asioiden tola muuttuu).
Kätevää; palaveri peruuntui joten voin käyttää arvokasta työaikaani jatkoajassa notkumiseen...
Argumentointi sanamuotojen halkomisella ei ole kovin hedelmällistä tässä kohtaa.
Muotoillaanpa vaikka virkkeeni näin mieliksesi toisella tavalla: "Jokereita voi seurata ja kannattaa tukematta silti aktiivisesti Venäjän tai V-Venäjän poliittista johtoa. Jokereita voi seurata ja kannattaa jakamatta näiden maiden diktaattorien ajamaa ideologiaa. Jokerien seuraaminen ja kannattaminen onnistuu jopa, vaikka olisi tästä ideologiasta täysin päinvastaista mieltä."
Toistan itseäni: Jokerit on minulle ja monelle muulle irtiotto arjesta, ei sukellus politiikan syvään päähän. Jokerit on urheiluviihdettä ja Jokerit on fanien yhteisöllisyyttä.
Tämäkin näköulma, usko tai älä, on mahdollinen niin, että samalla silti tiedostaa ja ymmärtää KHL:n, tai urheilun yleisesti, poliittisen luonteen ja mahdolliset tarkoitusperät.
Jokerien KHL-projekti saattaa olla venäläisittäin katsottuna osittain tai kokonaan Venäjän soft-power -ajattelun seurausta. Omiin kokemuksiini perustuen en kuitenkaan tuon soft-powerin voimaan oikein usko. Puhun nyt omasta viitekehyksestäni ja niistä ajatuksista, joita olen jakanut tuntemieni Jokerifanien kanssa: Jos jotain, niin KHL on vahvistanut venäläisiin oligarkeihin ja perivenäläiseen suhmurointiin kohdistuvia antipatioita. Maan tila on melko hyvin tiedossa, kiitos länsimaisen median, eikä KHL-seikkailu ole tuota julkisuuskuvaa onnistunut kiillottamaan, jos sitä on edes yritetty.
Itse en seuraavaa kokemusta jaa, mutta vierasmatkoilla pyörineiltä olen jäänyt käsitykseen, että KHL-saagan myötä perusvenäläiset ovat keränneet sympatioita ja siinä mielessä rikkoneet myös joitain ennakkoluuloja tai stereotypioita siitä, että tavan kansalainen olisi tuolla kiihkoissaan Putinia äänestävä ja mm. historian tosiasiat kieltävä patriootti. Näinhän se ei ole. Ja nuo sympatiat satavat kyllä jo niin kauas Putinin laarista, että käteen ei jää mitään, jopa päinvastoin.
Kuten aikaisemminkin totesin, urheilu ja politiikka ovat kiistatta yhteydessä toisiinsa, eikä se aina ole edes paha asia: urheilun avulla on todennäköisesti vältetty aika monet sodat ja rakennettu yhteyksiä kansakuntien välille. (Siinä teille "urheilu urheiluna" -ihmisille muuten vähän mietittävää.)
Täällä laajasti käytetyn soft-power-argumentoinnin keinoin voidaan myös todeta, että
venäläisten, kazakstanilaisten, latvialaisten, v-venäläisten yms. näkövinkkelistä Jokerit edustaa, halusitte tai ette, KHL:ssä Suomea siitäkin huolimatta, mistä rahoitus tulee. Jokerit toimii sanansaattajana länsimaisten arvojen ja hyvinvointiyhteiskunnan puolesta (toki suomalaisesta näkökulmasta voidaan taas miettiä, pitäisikö näin tehdä mm. V-Venäjällä, Kiinassa tai Venäjällä ylipäätään).. Kuinka tehokasta tämä "Suomi-kuvan" levittäminen maailmalle jääkiekon keinoin on, siitä en osaa sanoa. Tuskin kovinkaan tehokasta. Tuskin kovin paljoa venäläistä soft-powria tehokkaampaa, olkoonkin, että Jokerit on yksi KHL:n seuratuimmista joukkueista. (Hauskaa sinänsä, että vielä osin venäläisten rahoittamana)
Tästä näkökulmasta ajatellen Jokerien KHL-matka venäläisenä soft-power vaikuttajana on mielestäni täysin epäonnistunut. Kun punnitaan tätä vs. edellisessä kappaleessa puolitosissani maalaamaa "Suomi-kuvaa", niin en anna kummallekkaan kovin suurta arvoa. Tämän vuoksi näen Jokerit lähinnä epäonnistuneena "pehmeän vallankäytön" yrityksenä. Ja tästä johtuen ei em. yritys minua häiritse tai vaikuta faniuteeni. Kun vastapainona voidaan ajatella, että Jokerit ja mm. Suomen verottaja vielä keiken lisäksi repii kaiken hyödyn tästä lystistä, voin hyvällä omallatunnolla seistä oman jengin tukena, muistaen kuitenkin ne realiteetit, jotka tässä sarjassa ovat jatkuvasti läsnä. Kaikkeen pitää suhtautua varauksella ja kaikkea pitää epäillä.
Täytyy myöntää, että olen myös pohtinut sitä skenaartiota, että soft-power olisi "alkanut puremaan". Puhun toki vain omasta puolestani, mutta minulla loppuisi mielenkiinto käydä Jokeripeleissä, jos ympärillä alkaisi pyörimään putin-nuoria tai edes Venäjää symppaavia tai sen hirmuteoilta silmät sulkeavia faneja. Täällä palstalla sen suuntaisia mielipiteitä joskus harvakseltaa näkee, mutta pisara meressä ei kokonaiskuvaa muuta. Tämän suuntaisiin näkemyksiin en Jokerifanien keskuudessa ole törmännyt.
Olenko sitten pro-khl vai anti-khl? En laittaisi itseäni kumpaankaan kategoriaan. Olen pro-Jokerit, oli sarja mikä hyvänsä. Uskon myös siihen, että vaikuttaminen sisältäpäin (fanin asemassa) on helpompaa, kuin ulkopuolelta huuteleminen ("ex-fanit", khl-tauolla olevat, maakunna jokerivihaajat tai jullit). Tämän vuoksi Eteläpäädynkin kanta on paljon merkittävämpi. Ihmisoikeudet olivat taas paljon paremmin framilla ja huomoituna, kuin että joku random Jokereista irtonainen kollektiivi olisi näistä puhunut.
Oma vaakakuppini kallistuu siis, ainakin nykytilanteessa, sen puoleen, että on OK olla Jokerifani ja käydä peleissä. Jokainen tehköön tämän arvovalinnan oman fiiliksensä mukaan. Mä oon aina sanonut, että myös anti-khl -ihmisillä on oikeus mielipiteeseensä. Totta; ja olen pyrkinyt heitä myös ymmärtämään ja moniin juttuihin voin samaistuakkin. Toisten faniuden arvostelemista se ei kuitenkaan oikeuta.
Pahoittelut polveilevasta ja ajoittain ehkä vaikelukuisestakin tekstistäni. Kaikki tekstissäni ei ole siis kohdistettu sinuun arvon
@V-G- vaan puran ennemminkin yleisiä ajatuksiani ketjun ostikon mukaisesti.
Edit: lisätään vielä irrallinen huomioni Minskin tilanteesta: Vaikka tuolla ei missään nimessä olisi pitänyt pelata, jää Lukan poliittinen vipuvarsi tässä kuviossa melko köykäiseksi. Jokerit oli se seura, joka ei hänen maahansa suostunut lähtemään ja se on mielestäni liian pienelle huomiolle jätetty asia. Sen vaikutus näkyi tuon peruutuksen jälkeen suorastaa tulvana valko-venäläisten kiitteleviä kommentteja. Jokerit jäi tuolla teolla heidän hädän hetkellään kuitenkin ensisijaisesti mieleen heidän puolustajinaan instead of sortajinaan.
Jokerithan ei, poliittisista syistä johtuen (naurettavaa joo), matkan peruuntumisen todellista syytä voinut sanoa, mutta sen sanoi herra Potanin haastattelussa tuon jälkeen. Ja vieläpä julkisesti siunasi nämä toimet.
Ja mitä tulee Kurrin sanomisiin, niin täytyy ihmetellä miten huonosti tuo puhuu medialle. Jokerien "virallisen narratiivin" mukaan tappouhkaukset ja akuutti turvallisuustilanne aiheuttivat viime vuotisen Minskin matkan peruuntumisen. Tuo tilanne on "parantunut", eikä siitä saatu tälle vuodelle syytä matkan perumiselle. Olisivat edes sanoneet, että koko jengi on nyt kipeänä, ei voida tulla, sori...