Perusasiat ensin. Kommenttini lähti Ilmalan-pojan väitteestä jonka mukaan Everi olisi korviaan myöden paskassa. Mun vastine oli:
1) HIFK ei tarvitse mitään kirjanpidollisia temppuja näyttääkeen positiivisen tuloksen
2)HIFK ei tarvitse ottaa rosteriin naapurin ylijäämämiä. Mieluummin mä näen rosterissa Puustisia ja Hussoja
3) Vain Jokerit on itkenyt siitä että heitä ei huolita johonkin liigaan.
4) Ei kestomenestyjä mutta selkeästi enemmän mestaruuksia kuin muilla paikallisilla jengeillä. Lasketko sä muita kuin mestaruuksia?
5) Tästä ei luulisi olevan kahta sanaa. HIFK:n juna menee tällä hetkellä paljon paremmassa nosteessa kuin koutsin just ulostaneessa Ilmalassa.
6) Sä et edes tiedä miltä dino näyttää
7) HIFK:n katsomo ei välttämättä ole sitä äänekkäintä finninaama-osastoa. Se isompi juttu on se että lippujen keskihinta on korkein. Isolla marginaalilla.
8) Koff on edelleen yksi HIFK:n pääsponsseista. Pelaajia tulee ja menee.
Ei elämä elinkautisena Nordiksella herkkua ole, mutta silti on paksua tulla ilmalasta huutelemaan korvia myöden paskassa olemisesta. Jotain rotia ilmaisten kahvien ryystämisessäkin pitää olla.
Vastataan nyt vielä kerran tähän "hieman" offtopicciin.
1. Ifk:lla ei myöskään ole hallia. On vain hallin pienoismalli, joka on vielä kaukainen kuvitelma. Tosin toteutuessaan on sielläkin vuokralla. Isommissa konserneissa on tapana pelailla erilaisilla kirjanpidollisilla tempuilla ja järjestelyillä saadakseen tulokset parempaan valoon eri liiketoiminnoittain. Tämä ihan normaali käytäntö.
2. Jos esim Karalahti katsotaan "ylijäämäksi", eikä tasollisesti riittäväksi pelaajaksi ifk:hon, mulla ei ole mitään sitä vastaan. Siinä asiassa ifk lähinnä ampuu itseään jalkaan, kun noita maajoukkue-edustuksia ei nykyisessäkään joukkueessa kovin montaa ole. Ifk:lla on myös varsin merkittävä historia Jokereissa pelanneiden pelaajien värväyksessä. Otetaan vaikka nykyjoukkueesta Mikko Jokela. Kumman ottaisit mielummin kokoonpanoon ja uskot olevan enemmän pelillistä hyötyä: Mikko Jokela vol 2013 vai Jere Karalahti vol 2013? Äläkä edes yritä tulla kehumaan miten ifk:ssa on omia junnuja nostettu pelaavaan kokoonpanoon. Yksi Husso ei sitä asiaa muuta mihinkään, mitään Husson hienoista esityksistä poisottamatta.
3. Vain Everi on jääny tässä keississä housut nilkoissa rysän päältä kiinni. Täysin yhdentekevä asia ylipäätään omasta mielestä, molemminpuolin.
4. C.Orr varsin hyvin perkasi tämän pointin. Lisäyksenä voidaan vielä ottaa Euro-menestys parin vuosikymmenen ajalta. Vieläkö ifk:lla on selkeästi enemmän mestaruuksia? Älä viitti...
5. Näin tällä hetkellä. Miten oli kuukausi sitten? Mikä on tilanne kuukauden tai kahden päästä? Kummatkin taistelee edelleen niin kotiedusta, kuin säälien välttämisestä. Unohtanet, että ifk myös päätti pelinsä ennen taukoa kahden tappion putkeen. Onko jossain sanottu ettei putki jatku tauon jälkeen? Tasaisessa liigassa saattaa tapahtua kaikenlaista jännää..
6. Ja pointti oli?
7. Kertonee kaiken oleellisen meidän suhtautumiseroista kannattajatoimintaan ja kannustukseen peleissä. Mulle merkkaa enemmän parempi kannustus ja aktiivisen fanitoiminnan laajuus. Sitä voi mitata monellakin eri mittarilla: Kuinka äänekäs fanikatsomo on (myös tiistai-illan peleissä tappioasemassa), miten paljon on vierasreissuja järjestetty ja kuinka monta osallistujaa niissä mukana, kuinka iso on kotihallin fanikatsomo yms. Sulle taitaa merkata vain lippujen hinnat? Saavutushan sekin on, mutta samalla myös huono peruste fanitoiminnan hienoille perinteille ja tasolle, että syödään katkarapuleipiä katsomossa ja ollaan ostettu itsensä hiljaisiksi kalliilla kausikorteilla. Mun silmissä rikas fani on joukkueen fani siinä missä köyhäkin, kun sulle faniuden taso ilmeisesti mitataan pankkitilin numeroiden perusteella.
8. Tiedän kyllä oikeen hyvin Koffin olevan iso sponsori. Jopa niin iso, et pystyy sanelemaan pelaajapolitiikkaa ja kävelemään Nybarin ja Summasen yli. Mikäli ifk:n fanit saisivat valita, olisiko Koff enää ifk:n sponsori Gillies-tapauksen jälkeen?
Itse en tosin ole tainnut edes käydä huutelemassa mistään korvia myöten paskassa olemisesta. Korjasin vain paria olennaista suht hatarilla perusteilla heitettyä väitettä.
Asiasta itse aiheeseen. Onhan tää naapuri"sota" saanut ihan naurettavia mittasuhteita niin seurajohtojen välillä, kuin myös fanien, mikä on täältä hyvin luettavissa. Kummatkin osapuolet ovat tässä asiassa pää aika syvällä pensaassa, eikä ulospääsyä ole näkynyt aikoihin. Hjallis ilmoittelee joka asiaan useimmiten täysin turhia kommentteja ja Everi leikkii asiallista johtajaa, mutta ei huomaa ripulin jo olevan housuissa ja housut nilkoissa. Molemminpuolin paremmalla suhtautumisella asioihin ja jopa yhteistyöllä sais molemmat huomattavasti enemmän hyötyessään toisistaan ja kilpailuasetelmasta, mutta kun ei niin ei. KHL:n ja ens kauden myötä tää tilanne rupee toivottavasti taas helpottamaan, kun ei tarvii samalla hiekkalaatikolla leikkiä. Siltäkin kannalta ihan positiivista ettei Jokerit päässyt (tai mikä onkaan nyt se oikea sana) mukaan CHL:ään. Saadaan vihdoinkin kunnollinen pesäero näiden kahden välille.