Siirrän keskustelun positiivisuusketjusta tänne, jotta vältyttäisiin OT:lta.
En sinänsä haluakaan ajatella KHL:ää jonain venäiläisen politiikan etäpesäkkeenä mitä tulee peliin nimeltä jääkiekko. Kuitenkin muutoin KHL on hyvinkin voimakkaasti sidoksissa Venäjän politiikkaan jossa epäkohtia on aivan liikaa. Viestini oli sinänsäkin vain vastaus jundebooYn viestiin.
Kyllä jengi jaksaa kitistä Venäjästä. Ei se jääkiekko nyt niin iso asia ole, että tarvisi lähteä arvioimaan koko Venäjää. Isossa maassa homma pyörii aina hieman eritavalla, kuin pienissä maissa. Ei siitä kannata panikoida ei Jokereiden tarkoituskaan ole lähteä politiikkaan Venäjälle vaan pelaamaan lätkää. Nyt vähän jäitä hattuun. Hyvä tästä tulee. Venäjä on Venjänä ja Suomi on Suomi ja hyvä niin. Kummassakin on puolensa ja ne huonot puolensa niin kuin kaikessa. Ilmeisesti monella nykyaikanakin vielä vallitsee Venäjä pelko, mutta se on ihan turhaa. Ei Suomessa ole mitään mikä Venejää nykyaikana kiinnostaa. Joten olkaa rauhassa. Nykyäänhän ensinnäkin ei Venäjän tarvitse hyökätä pyssyillä, kuin Suomen voi ostaakin. Eli vaikka Venäjällä monessa suhteessa on paljon parannettavaa, niin monessa suhteessa Venäjä on mennyt myös hyvin paljon eteen päin.
Minulle ei mitenkään istu tällainen laissez-faire-asenne, nimettäköön syyksi vaikkapa poliittinen valveutuneisuus tai yhteiskunnallinen tietoisuus. Kenties myös inhimillisten arvojen merkitys voisi olla käypä selite omille näkemyksilleni.
En haluaisi suin surminkaan olla osa jotain sellaista, mitä en voi ideologisista ja inhimillisistä syistä missään tapauksessa tukea tai hyväksyä. Vastustan Venäjää sen nykyisyyden ja nimenomaan nykyisten toimintamallien takia, en siksi, että se kävi aikanaan sotia Suomea vastaan tms.
Olen kirjoittanut tätä asetelmaa sivuten aiemminkin. KHL ei millään tavalla kiehdo minua juuri siksi, että se on niin leimallisesti venäläinen liiga. Nyt, kun Jokerit siirtyy sinne pelaamaan, kannatan sitä tottakai, mutta aiemmanlaisella intensiteetillä en sitä pysty tekemään. Tämä johtuu juurikin siitä, että halveksun oikeastaan kaikkea, mitä KHL edustaa (joo: en tarkoita taitokiekkoa, en), mistä syystä tunnetta katoaa aimo annos. Toisaalta venäläiset seuratkaan eivät juuri kiinnosta vastustajina.
Tuskin itse ainakaan lähden katsomaan vieraspelejä Venäjälle, kun tarjolla on kuitenkin mm. Prahaa ja Bratislavaa.
Tähän voin kieltämättä yhtyä! Praha ja Bratislava ovat molemmat hienoja kaupunkeja, joten ei lainkaan haittaisi käydä kaupunkiloman yhteydessä vähän yytsimässä jokerilätkää.