Nyt on muutama päivä sulateltu kauden päättymistä. Eihän se hyvältä vieläkään tunnu, mutta huomattavasti nykään näistä on helpompi päästä yli, jos vertaa vaikka kevääseen 2011, joka edelleen kummittelee mielessä. Tai keväällä 1999, kun SaiPa tiputti Jokerit, niin olihan se aikamoinen sokki, jota ei vain pystynyt käsittämään. Plus monta monta muuta kevättä. Asiaan toki vaikuttaa, kun ei ole enää vastapuolen faneja asiasta kuittailemassa.
Anttilan haastattelusta ratkaisevan pelin jälkeen sai kyllä sellaisen kuvan, että eihän tänne voittamaan edes lähdetty ja nyt päästään kotiin, koitetaan yrittää ensi kerralla paremmin. Marjamäki näytti tunteensa, siitä pisteet. Toki Kurrilla olisi pitänyt olla selkärankaa potkia koko valmennusjohto Makea lukuunottamatta pihalle.
Itse ketjun aiheeseen. Eihän fiilikset mitkään parhaat voi nyt tietenkään olla. Pettymään tässä on toki totuttu jo, tuntuu käsittämättömältä, että viimeisestä mestaruudesta on jo 19 vuotta (poislukien Continental Cupin voitto 2003), kun 1990-luvulla tottui siihen, että koko aika voitetaan.
Mukana jokatapauksessa ollaan viimeiseen hengenvetoon asti. Ja vaikka useampi fani on kääntänyt selkänsä ymmärrettävistä syistä, niin uusia tulee tilalle. Sukupolvet vaihtuu ja kohta katsomossa on paljon sellaisia, ketkä ei ole Jokereita SM-Liigassa ikinä nähneetkään. Jäi hyvin viime kaudelta mieleen eräs pikkupoika, ehkä seitsemän vanha. Käveli käsikädessä ilmeisesti isoisänsä kanssa pelin jälkeen hallin käytävällä ulko-ovea kohti, poika sanoi "kerron huomenna koulussa kaikille kavereille, että olin Jokereiden pelissä ja Jokerit voitti." Juuri tälläisistä jutuista se fanitus lähtee, ehkä seuraavassa pelissä oli joku kaverikin jo pelissä ja innostui Jokereista. Se että täällä käy joka päivä katkeroituneet entiset fanit kertomassa, miten ei enää kiinnosta, mutta silti kiinnostaa käyttää aikaansa tänne kirjoitteluun, milloin toivotaan syöpää tai muuta pimeitä vertauskuvia. Toki se varmasti ottaa koville, kun itseään on pidetty suurempana, kuin itse seuraa. Mutta onneksi uusia faneja kasvaa koko ajan ja todella moni meistä vanhoistakin pysyy mukana.
Ps. Vaihtaisin sen 2000-luvun vaihteen SM-Liigan ihan milloin tahansa KHL:ään. En ole KHL-fani varsinaisesti, mutta nykyinen Liiga on todella kaukana siitä SM-Liigasta, jollaisena sen haluan muistaa. Monella aika on kullannut muistot.