ketjussa esitettin puoleen ja toiseen aika kärkkäitäkin mielipiteitä Jokerien identiteetin kehittymisestä. Joidenkin mielestä identitetti on muuttunut, toisten mielestä sitä yritetään muuttaa ja sitten on muutamia, joiden mielestä Jokerien identiteetti on ihan sama kuin aina ennenkin. Minua aihe kiinnostaa, sillä suomalaisen jääkiekon historia kiinnostaa noin ylipäätään. Jokerithan on alun alkaen leimallisesti helsinkiläinen seura, jonka tietyssä mielessä kärjistetysti on voinut nähdä myös suomenkielisenä seurana, vähän kuin vastavetona stadin kingien leimalliselle kaksikielisyydelle. Nyt KHL- kuvioiden myötä Jokereista on pyritty tekemään myös "koko Suomen seuraa".
Jotta väärinkäsityksiltä vältyttäisiin niin totean, että tavallaan ymmärrän markkinointimielessä tämän oikeinkin hyvin. On kuitenkin jossain määrin kyseenalaista, kuinka tällaista "kaksoisidentiteettiä" on mahdollista ylläpitää, Suomen edustajaksi leimautumalla voi helposti ärsyttää niitä perushelsinkiläisiä faneja, jotka sivumennen sanottuna aina Liiga-aikoina keräsivät energiaa ja pöhinää siitä, että böndeltä tultiin isolle kirkolle katsomaan Suomen kalleinta lätkäjengiä.
Lätkäluturistiti ovat vuosien varrella hakeneet tarkoituksellisesti vaikutteita eurooppalaisesta futisskenestä. Oli sitten kyse lajin kansainvälistymispyrkimyksistä tai kannattajakulttuurista, niin tuo on se suunta, mihin monesti päät ovat kääntyneet. On kuitenkin niin, etteivät edes globaalissa mielessä tunnetut suurseurat kuten Bayern, Barca, Real ja ManU ole saaneet kunnolla jalansijaa oman maan rajojen sisällä, jonain maansa edustajana, pikemminkin päin vastoin. Toki jossain Aasiassa faneja on paljonkin ja huvittavaa kyllä, myös täällä Suomessa.
Miten arvon keskustelijat näette tämän asian Jokerien identiteetin ympärillä? Onko kyseessä edelleen puhtaasti helsinkiläinen seura, jota vain vastarannan kiisket ovat kritikoineet? Vai onko kyseessä Suomen edustaja, jolle itse asiassa toivotaan saatavan laajaa kannatuspohjaa muualta Suomesta ja näettekö asian positiivisena, negatiivisena vai jotain siltä väliltä?
Mulla ei oikeastaan ole sen kummempaa mielipidettä puolesta kuin vastaankaan, mitä tulee "koko suomen Jokerit" - markkinointiin. Ymmärrän sen kyllä, mutta loppupeleissä kyse on aika turhanpäiväisestä eurojen polttamisesta. Viittasit jo itsekin europpalaisten jalkapallojoukkueiden onnistumiseen vastaavassa - joista imo Jokereiden kannattaa vaikutteensa markkinoinnin suhteen hakea - , eikä se Jokereiden menestyminen tule olemaan sen suhteen yhtään sen parempaa. Ja vaikka olisikin, niin ei sillä ole oikeastaan helvetinkään merkitystä. Tämä on niin kusisen pieni markkina, että yhtäkään sponssia ei kiinnosta laittaa Jokereiden budjetin mittakaavassa kovin montaa euroa likoon suomi-näkyvyyttä silmälläpitäen. Siinä mielessä ihan yksi lysti seisoisiko joukkueen takana koko Suomi, vai vaikka pelkästään yksi helsinkiläinen kaupunginosa. Sama pätee fanituotemyyntiin ja lipputuloihin. Ihan kiva, että Rovaniemelläkin voi ostaa pelipaidan ja järjestetään toisinaan VR:n kanssa pieniä markkinointijuttuja ulkopaikkakuntalaisille, mutta kokonaisuuden kannalta tuollaisten vaikutus yhtään mihinkään on ihan olematon, koska katsojavirrasta ja kotimaan fanituotemyynistä suuri osa tulee edelleen helsinkiläisiltä ja kohtuullisen automatkan päässä asuvilta kuten aina ennenkin.
Ja edelleen. Vaikkei tulisikaan, niin mitä vitun väliä. Ne 10% tai 20% lisäykset kyseisiin myynteihin ovat edelleenkin ns. kärpäsenpaska, eikä noissa luvuissa ole suomen osalta oikein mitään todellista kasvupotentiaaliakaan (pieni markkina, hallin kapasiteetti yms. ja niiden tulojen merkitys kokonaisbudjettiin), niin kyseessä on vähän enemmän tyhjään messuhalliin markkinointi puhtaasti imagosyistä kuin mikään oikea järkevä pyrkimys yhtään mihinkään.
Se minne Jokereiden pitäisi tuota markkinointia suunnata, on nimenomaan Venäjä, ja kaikki muutkin maat jossa KHL:ää voi television välityksellä seurata. Jos pelataan sarjassa, jonka potentiaalinen markkina on parisataa miljoonaa ihmistä, niin onhan se nyt ihan saatanan käsittämätöntä, että suuri osa markkinointipaukuista laitetaan jonkun helsinkiläisen tai uhtualaisen bussireitin varteen. Ne löytävät, tai ovat löytämättä sinne hallille muutenkin.
Yhtälaila pidän täysin käsittämättömänä, että joku ns. itseään faniksi kutsuttava alkaa unksuttamaan jos jokereiden fanituotemyymälässä myydään muutamia tuotteita joissa kyrilliset tekstit. KHL:ää on pelattu yli vuosi. Vittu tässä vaiheessa Jokereilla pitäisi jo olla sellainen sloboille suunnattu fanituotemyymälä olemassa josta saisi ostettua vaikka jokerilogolla varustettuja Ladoja ja samalla logolla tatuoituja maatuskoja jos niikseen tulee. Niitä ihmisiä Jokereiden pitää päästää rahastamaan, jos ikinä ajatus tehdä jääkiekosta mitään bisnestä. Fanituotemarkkina, tv-näkyvyys, sponsseja kiinnostava markkina/näkyvyys ovat jossain ihan muualla muualla kun tällä kotoisella leikkikentällä. Lisäksi lätkä on ihan olemattoman pieni laji länsi-eurooppalaisessa mittakaavassa, koska fudis,( joka tulee oikeutetusti myös aina iankaiken olemaan nro 1,2,3..10) ja rapakon tuolla puolen taas ei yleisesti ottaenkaan kiinnosta hevon vittua mitä täällä jalkapalloillaan tai jääkiekkoillaan. Jokerit olisi tällä hetkellä aika hyvin jalka oven välissä tekemässä brändiään tykö juurikin sillä ainoalla markkinalla, jossa eurooppalaisessakin kiekossa on potentiaali niille lajista diggaaville tuoda sitä brändiään tykö, ja sitä kautta sitä fyrkkaa liikuttaa.
Se nyt on se ja sama, jos joku meistä faneista pahoittaa mielensä, koska kyrillisiä t-paidassa, ja kuten todettua, omasta mielestänikin tuo fanituotemyymälä muutenkin ihan puuhasteluasteella ottaen huomioon, että tässä olisi jo vuosi ollut aikaa suunnata sitä krääsää myös rajojen ulkopuolelle ja tässä vaiheessa pitäisi olla jo omat kaupat suomalaisille faneille ja sloboille tarkoin harkituin tuotevalikoimin.
Siinä olet Mustat Kortit hakoteillä, että pidät suomea jotenkin poikkeuksellisena maana mitä tulee eurooppalaisten jalkapalloseurojen kannattamiseen. Emme ole mitenkään poikkeuksellisia siinä. Samaa tapahtuu ihan noissa ns. lutuurimaissakin, joissa on niitä omiakin huippujengejä tarjolla. On ihan yksi lysti mihin maahan joku mainitsemistasi joukkueista kiikuttaa kimpsunsa ja kampsunsa tykö, niin rahat ja pelipaidat vaihtavat vilkkaalla tahdilla omistajaa ja kaikki tekemisensä kiinnostavat. Me ollaan ennemmin sitä kusinuukaa osastoa, joka kyllä kannattaa, mutta ei pane siihen seuraan fyrkkaa kiinni kun tv-maksukortin ja ehkä parin tarjouspelipaidan verran kaudessa. Paskoja faneja. Nähnyt itse kun tuollaisesta fanimyymälästä lähdetään pari tonnia köyhempänä ja kassikaupalla tavaraa kannossa pihalle hymyhuulin ja se on ihan "normipäivä". Toki näitä sekoboltseja on suomalaisissa fudisfaneissakin, mutta sama pätee kun lätkänkin osalta. Pieni joukko, ja siitäkin vain promille niitä oikeasti fyrkkaa kuluttavia ostajia.