Rosteriin olisi mahtunut vaikka 100 ukkoa, jos olisi ollut rahaa palkata. Mutta kun ei ollut. Miten se on niin vaikea sisäistää?
Mä en tiedä faktana kaikkien pelaajien tilannetta. Voidaan kuitenkin spekuloida esimerkiksi Henri Ikosen sopimuksella. Luulen, että on ollut 2-suuntainen, vaikka täysin vedenpitävää faktaa mulla tästä ei ole. Esim. Mäksän tilanteesta mulla on varma tieto.
Tiedän myös faktana sen, ettei meillä pääsääntöisesti ole ollut 25:ttä 1-suuntaista sopimusta, vaan vähemmän. Ja tuskin noita 25:ttä 1-suuntaista on monellakaan KHL-seuralla. Jos kenelläkään.
Jotain suuntaa-antavaa voisi kuitenkin laskea käymällä kokoonpanoja läpi ja vertailemalla ristiin pelattuja pelejä ja pitkäaikaispotilaita. Jotkut 2 päivän flunssat eivät käsittääkseni vaikuta siten, että 1-suuntainen pelaaja ei olisi teknisesti ajatellen "pelikuntoinen". Siinäkin on siis tietyt ehdot, että pelaajan voi laittaa NHL:n tyyliselle LTIR (long time injury reserve) -listalle. Haapala nyt esimerkkinä.
En tunne tämän sääntökohdan kaikkia pykäliä täysin. Jotain vaatimuksia myös 1-suuntaisille sopimuksille on. KHL:ssä on myös palkkalattia, joka on vähimmäismäärä palkkaa, jota pelaajille voi maksaa. Olisikohan noilla eri tasoisilla sopimuksilla ollut myös jotain vaikutusta tähän laskentaan.
Jos nyt katsotaan vaikka ska:n rosteria (
SKA St. Petersburg at eliteprospects.com), niin siellä on kohta 45 kenttäpelaajaa käynyt pelaamassa tällä kaudella, osa toki jo kengitty tai treidattu muualle. Sen lisäksi 4 veskaria on käynyt torjumassa kiekkoja. Lähes 50 pelaajan pyörittämiseen tarvitaan siis useampi 2-suuntainen soppari, kuten melko ilmeistä onkin. Jokereille ei ole niin väliä, onko 2-suuntaisia sopimuksia 2 vai 5, kun pelaajabudjetti tulee kuitenkin pian vastaan. Yksi tai pari helpottaa kuitenkin kokoonpanon säätämistä pikkuvammojen, flunssien ja henkilökohtaisten syiden kohdalla ja näin on toimittukin.
Joku SKA taas toimi omalla tavallaan, kun siellä on käytännössä katsoen rajaton budjetti, vaikka palkkakatto heihinkin vaikuttaa.