Tämän hetken tasolla Niemi kuuluu liigaan, Pihlström ja Joensuu rotaation.
Näiden kohdalla en kritisoisi niinkään nykytasoa, vaan tasoa jolla sopparit tehtiin. Joensuun kohdalla vielä voin nähdä tiettyjä ei-pelillisiä syitä sille aikanaan sovitulle pahville, mitenkään sitä puolustelematta, mutta Pihlströmin ja Niemen pahveilla ei pitäisi olla mitään perustetta tuollaisiin vuosituloihin.
Mutta noita enemmän mua pelottaa se, mitä vuoden päästä nähdään verovuodesta 2019. Joukkuetta on suomalaistettu merkittävästi ja tarkoituksella, mikä tarkoittaa kääntäen sitä, että spotille X on vähemmän tarjontaa pelaajamarkkinoilla. Siinä kun vaikka nyt Eronen tai Mäenalanen toteaa hinnan olevan pilvissä tai vaihtoehtoisesti voivat ottaa Möttösen tai Löppösen, niin paine pistää isompaa numeroa kasvaa. Mutta sen sijaan jos kuvitteellinen Wayne McHowe-Lemieux on tarjolla, niin pelaajalle on helpompi todeta hinnan olevan maltillinen tai pelipaikan muualla, pätevää jätkää kun on tiedossa. Nuo nimet nyt otin aivan hatusta suomalaisteemaan viitaten, heidän palkoistaan mulla ei ole mitään hajua.
Mun kaava kaudelle 2020-21 on sama, minkä jo
kirjoitin tälle kaudelle. Mä näen tilanteen vieläkin niin, että mitään tuosta en lähtisi muuttamaan, vaan pikemminkin tuon jälkeiset tapahtumat vain tukevat mun visiota:
- Verotiedoista nähdään, että sopimuspolitiikka ei ole kunnossa ja väärille jätkille maksetaan/maksettiin liikaa tasoon, rooliin ja potentiaaliin nähden.
- Rotaatio on vieläkin täysi vitsi. Nyt alkavalla vieraskiertueella ja härkäputkella voidaan vähän pelastaa, mutta isossa kuvassa tämä ei toimi.
- Skouttauksen osalta kirjoitin muun muassa, että "
Ei me voida vain ottaa näitä ns. "tiedetään mitä saadaan"-kortteja, vaan meidän täytyy pystyä löytämään ne tulevat supertähdet." No tämä kausi on vedetty käytännössä tyystin noilla korteilla. Hyvänä esimerkkinä oletettavan kallis Niemi maalilla, jonka hankinnasta en ole missään vaiheessa lämmennyt. Kontiolaa en haluaisi edes mainita...
- Mistä pääsenkin mukavasti tähän suomalaisteemaan. Oma mantrani tuolloin oli: "
Jos tarkoituksena on pelata mestaruudesta, ei pidä mestaruusmahdollisuuksia heikentää esimerkiksi juurtumalla liikaa kotimaisiin pelaajiin." No tämä on juuri miten on käynyt.
- Valmennuksen osalta kirjoitin, että: "
Suojatyöpaikkoja tai työharjoittelijoita ei voida ottaa." Nyt siellä on kahden vuoden Mestiksen kokemuksella oleva Tony Virta, eikä valmennus ole kyllä kiitosta liiaksi saanut. Erityisen huvittavaksi tämän teki tapa, jolla Virran tuli tiedotettiin. Kesti viikkoja, ennen kuin Marjamäki kertoi miksi Virta rosteriin tuli, ja Virta kuitenkin tuli ohuen ohuilla näytöillä hänen tiiminä jäseneksi.
- Valmennuksesta kirjoitin myös, että: "
Valmentajan ja rosterin on sovittava toisiinsa. " Ansiokkaasti muun muassa
@Cobol on
Marjamäen ketjussa hieman avannut sitä, muissakin kuin vain linkitetyssä viestissä. Marjamäen Jokerit ja Marjamäen peluutus eivät kohtaa optimaalisella tavalla, ja tästä maksetaan hintaa.
- Toimisto ryssi aivan tyystin omistajakuvioista tiedottamisen.
Voisin jatkaa loputtomiin, mutta en jaksa. Karu fakta on kuitenkin se, että tämän kauden nipussa on paljon muutakin omasta mielestäni pielessä, kuin muutaman jätkän pahvit. Kauteen 2020-21 on vielä hyvin aikaa, joten toivon Kurrin ja muun toimiston väen tunnistaneen ongelmakohdat ja etsineet niihin ratkaisuja. Näin jälkiviisaana ja kesken kauden voin kuitenkin todeta, että työsarkaa tulee riittämään.