Jokerit 2002-2003

  • 359 991
  • 3 490

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Laine on mielestäni samaa luokkaa kuin Riiviö-Eero jonka SM-liigan läpilyönti on jostain pienestä kiinni, koska uskon hänen olevan jo nyt sen luokan pelimies, joka pystyy pelaamaan SM-liigan huipulla ja hetkeä on vain odotettava. Toivottavasti osuu Jokeri kaudelle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti hull16
Minun mielestäni, että jos meillä ei ole vastatata Vopati kovuuteen, jota ajatusta kylläkin epäilen, niin ei se ainakaan pelkästään Heleniuksesta olisi saannut olla kiinni. Jos olisimme yhden "goonin" varassa olisi se helppo pelata pois ottelun ensi minuteilla järjestämällä hänelle varjotanssit jonkun vitosketjun pojan kanssa, joka olisi roolitettu tata hommaa varten.
Kyllä meidän joukkueesta joka mies pystyy vastaamaan vaikka Vopatille niin, että kunnia säilyy ja Vopat lepäilee riittävästi otteluja jos sille tielle lähtee. Ei tarvitse kuin muistella Doyle-Rita tanssia niin Doyle lähinnä näytti huvittavalta hermonsa menettäneeltä nuoriso-ohjaajalta.

Peruslähtökohta on se, että jos Jokereissa olisi Sami Helenius, kukaan SM-liigan pelaaja ei taklaisi esimerkiksi Ville Peltosta ns. puuntakaa tarkoituksenaa vahingoittaa Peltosta. On aivan sama, olisiko Helenius saatu suihkuun samassa ottelussa jo aiemmin. Pelaajat tietävät sen, että asia muistetaan viimeistään seuraavassa kohtaamisessa.

Todellisuudessa Jokereista ei löydy yhtään kaveria tällä hetkellä, joka pystyisi vastaamaan kovuudessa Vopatille. Toki voidaan lähteä siitä, että AJ tai joku muu menee sitten ja ottaa turpaansa kuin Puolan ratsuväki Saksan panssarivaunuilta, mutta tästä ei ole kysymys. Ensinnäkin se olisi älytöntä ja toiseksi muistutan, että AJ tai muutkin puolustajat ovat aivan toisia tehtäviä varten joukkueessa.

Jos Sami Helenius tai SH-stuntti on joukkueessa, hommeli toimii jo sillään. llman että asiasta tarvitsee vastapuolta mitenkään muistuttaa.

Kai te nyt vielä sentään muistatte Sean Gagnonin ja muiden joukkueiden - kuten vaikkapa HIFK:n suhtautumisen - häneen? Ja samalla sen, kuinka Jokereiden tähdet saivat pelata ilman mitään pelkoa ylimääräisistä torppauksista yms.

Vai mitä -;)
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Re: Re: Re: Maalinteko-ongelma?

Viestin lähetti Vakio


Koska olit lainannut minun laatimaani kokoonpanoa, niin puolustellaan tuota Bergenheimin pudottamista noin alas. Se perustuu yksinkertaisesti siihen, että en tiedä kuinka paljon kaveri on kesän aikana kehittynyt. Viime kaudella Sean ei ollut vielä ihan valmis miesten peleihin, nyt voi olla toisin. Junnupelit ovat kuitenkin niin eri asia kuin miesten pelit.

Jos Sean on kehittynyt, olen valmis ilomielin nostamaan kaverin vaikka ykköskenttään. Toinen, jonka panosta odotan mielenkiinnolla, on Jukka Voutilainen. Hän pääsi loppukaudesta pitkästä aikaa pelaamaan sitkeiden loukkaantumisten jälkeen ja pelasikin hyvin.


Seanin kanssa samassa joukkueessa pelanneena voin vannoa, että siitä tulee todella kova pelimies... Puhkeaa kukkaan, kunhan vaan saa peliaikaa sanon minä... Laineesta mä en taas oikeen pidä!
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Cobol,

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta esim. viimekauden Vähä-Ruhola tapausta on vaikea pohtia niin, että joku peloite olisi sen estänyt koska se oli kuitenkin normaali taklaus kuten oli Ruurujen Playoff-taklauksetkin ja jos siinä olisi ollut jokin peloite tuskin joku Vähä-Ruohola olisi ymmärtänyt asiaa kun peli-aikaa innokkaasti metsästi.
Toki SM-liigassa seilaa idioottejakin, mutta niihinkään tuo pelote ei olikein ole toiminut koska liigassa ei saa tapella kun linjat tulevat heti väliin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti hull16
Cobol,

Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, mutta esim. viimekauden Vähä-Ruhola tapausta on vaikea pohtia niin, että joku peloite olisi sen estänyt koska se oli kuitenkin normaali taklaus kuten oli Ruurujen Playoff-taklauksetkin ja jos siinä olisi ollut jokin peloite tuskin joku Vähä-Ruohola olisi ymmärtänyt asiaa kun peli-aikaa innokkaasti metsästi.
Toki SM-liigassa seilaa idioottejakin, mutta niihinkään tuo pelote ei olikein ole toiminut koska liigassa ei saa tapella kun linjat tulevat heti väliin.

Joo-o. Usko ihan vaikka huviksesi, että en ole asiaa keksinyt omasta päästäni. Kysele oikeastaan minkä tahansa SM-liigan joukkueen miltä tahansa pelaajalta asiasta, niin kuulet suunnilleen samanlaisen kannan kuin mitä minäkin edustan...

Miksi vaikkapa sinä hull16 - kaikella kunnioituksella - tiedät tämän asian paremmin kuin SM-liigan pelaajat itse? Miksi väität, että Sean Gagnonilla ei ollut minkäänlaista vaikutusta pelotteena silloin kun hän pelasi Jokereissa, vaikka SM-liigan ex-pelaajilta ja nykyisiltä pelaajilta olen kuullut ja lukenut aivan erilaisen näkemyksen?

Ja huomaa vielä sekin, että mun kanta ei (eikä varmasti myöskään liigapelaajien kanta) sisällä suinkaan pelkkää poliisia Jokereiden puolustukseen. Ei siitä ole kysymys. Kyllä ukon täytyy osata myös pelata ja siivota vastustajan ilkeimmät hyypiöt pois Lehtosen tai Helasen edestä. Tästä on kysymys -;)
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti cobol
Kyllä ukon täytyy osata myös pelata ja siivota vastustajan ilkeimmät hyypiöt pois Lehtosen tai Helasen edestä. Tästä on kysymys -;)

Tämän kyllä allekirjoitan, mutta muuten SM-liigan säännöt vaikeuttavat goonien toimintaa ja siihen pitää saada muutos!
En myöskään pidä mitenkään mahdottomana, että SH:n stuntti ilmestyy kuvioihin ennen kauden alkua, mutta toivon veroteknillisistä syistä mihen ilmestyvän kuvioihin vasta ennen joulua kevääksi millon häntä eniten tarvitaan pelaamaan se vajaa 6kk kausi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
cobol: Hyvä kun muistutit pelaajien omasta näkemyksestä. Itse yritin samaa mm. Calounin ja Nummelinin kommenttien kautta. Ilmeisesti pelaajat eivät ole tarpeeksi vakuuttavia Jokeri-leirille:D , joten yritetään vielä yhtä kiekkolegendaa:

Ketä Wayne Gretzky pitää uransa parhaimpana ja tärkeimpänä pelikumppanina, jonka ansioiksi hän pitkälti laskee omankin menestyksensä? Kurria? Messiereiä? EI. Vaan Dave Semenkoa, Edmontonin kivikovaa goonia.

Cairnsin luvalla (kai se on ok) suoraa lainausta herra Gretzkyn esipuheesta Semenkon omaelämäkertaan "Looking out for number one". Näin Wayne gooni-Davesta:

"To score in the NHL, you need first to get into position, then you need time to shoot the puck. During our years with Dave Semenko as a teammate on the Edmonton Oilers, both Jari Kurri and I had lots of time to shoot the puck! In fact, Dave made sure that we could shoot the puck from the Players Entrance of every building in the league"

Ja näin:

"Everyone knows that hockey is a tough sport. With the exception of one or two of us, it´s played by very tough guys. Believe me when I say, that Dave Semenko was the touhghest of the tough. Maybe ever. His reputation for toughness was legendary among the pros. He may be the only player, who intimidated opponents into actually not dressing for games!"

Ja näinkin:

"When I think Dave Semenko now, and I often do, I remember the little smile, the quick wink, and the words: "Don´t worry, Gretz". And you know what? I never did"

Taitopelaajan paras kaveri on oman joukkueen kova kundi. Jos niitä ei ole joukkueessa, taitopelaajia huolestuttaa. Näin se menee. Vaikka Antsa Mertarannan mielestä Semenkokaan ei liene jääkiekkoilija koskaan ollutkaan, vaan "käsittämätön tapaus, joka ei kuulu kiekkokentille. Kyllä suomalaiset rintaset ja kumppanit ansaitsisivat pelipaikat näiden pellejen sijaan"

PS. Niille, jotka muistuttavat, että törkeyksiä tapahtuu kuitenkin, vaikka jengeissä on Mäkkäriä, Gagnonia, Pasia ja kumppaneita: tottakai tapahtuu. Kyseessä on maailman nopein kontaktilaji. Myös Semenkon aikana Oilersin tähtiä kohdeltiin kaltoin. Mutta on satavarmaa -ihan Calouninkin kokemuksen perusteella- että ylilyöntejä tapahtuu vähemmän, jos kaveri tietää, että kuitti tulee. Jos ei nyt, niin sitten seuraavassa matsissa. Yksi esimerkki. Ilman uhoa, vain faktat: Saipan Myllykoski ajaa Hyvösen jalan paskaksi HIFK-Saipa ottelussa Helsingissä. Kuukauden päästä joukkueet kohtaavat Lappeenrannassa ja Toni Mäkiaho ajelee Myllykosken + yhden muun Saipalaisen sairastuvan kautta ulos pelistä. Myllykosken otteet esimerkiksi Calounin suuntaan ovat kiltit tästä eteenpäin.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
JHag(ja Cobol),
Jos Jokerit pelaisi NHL:ssä niin olisin varmasti näissä gooni asioissa kanssanne samaa mieltä, mutta kun ei pelaa ja SM-liiga säännöt ovat mitä ovat, asiat saavat täysin omat kuvakulmat ja goonien arvo laskee silmissä. Goonien tärkein taito SM-liigassa onkin tätänykyä se miten toimit ilman rangaistuksia, rajojen venytyksen avulla.
 

theref

Jäsen
"Jos ei nyt, niin sitten seuraavassa matsissa. Yksi esimerkki. Ilman uhoa, vain faktat: Saipan Myllykoski ajaa Hyvösen jalan paskaksi HIFK-Saipa ottelussa Helsingissä. Kuukauden päästä joukkueet kohtaavat Lappeenrannassa ja Toni Mäkiaho ajelee Myllykosken + yhden muun Saipalaisen sairastuvan kautta ulos pelistä. Myllykosken otteet esimerkiksi Calounin suuntaan ovat kiltit tästä eteenpäin."

Eli tästä voidaan todeta myöskin se, että jos joku taklaa joukkueen "tähtipelaajaa" aivan niin maan perusteellisen puhtaasti, ja tämä "tähti" sattuu loukkaantumaan, niin jollakin goonilla on oikeus kostaa?

Paskan marjat sanon minä. Kyllä kaukalossa pitää saada taklata kaikkia samalla tavalla. Ehkä juuri tämän takia Suomessa ei koskaan mennäkään tuohon pelkkään vitoseen tappeluissa.

Tästäkin asiasta voi vääntää kättä vaikka kuinka pitkälle, mutta mielestäni Suomessa ei vieläkään ole todellista kiekkokulttuuria jossa kovat miehet tappelee vain kovien kanssa, paitsi jos se joojoo-mies menee aloittamaan nujakan.

Kyllä näitä gooneja saa olla, mutta heidän pitäisi pienissä päissään tietää kuinka kaukalossa sitten tulee toimia.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti JHag
Yksi esimerkki. Ilman uhoa, vain faktat: Saipan Myllykoski ajaa Hyvösen jalan paskaksi HIFK-Saipa ottelussa Helsingissä. Kuukauden päästä joukkueet kohtaavat Lappeenrannassa ja Toni Mäkiaho ajelee Myllykosken + yhden muun Saipalaisen sairastuvan kautta ulos pelistä. Myllykosken otteet esimerkiksi Calounin suuntaan ovat kiltit tästä eteenpäin.

Jeps. Täytyy sanoa, että gooneja olen Saipaan kaivannut pari vuotta lyömään tuolta Mäkkäriltä naaman ruttuun. Tämä rauhan lähetti on muutaman vuoden aikana lähettänyt useammankin Saipalaisen sairaslomalle väärillä taklauksilla. Joten kiitos vaan. Kaiken huippuna muutaman vuoden takainen Sputnik-Cupin peli, jossa sälli haastoi Jussi Pekkalan tappeluun. Ja kun Jussi ei perin rauhallisena miehenä lähtenyt, Mäkkäri jäi sähläämään yksikseen. Jotenkin ressukka tuo Toni oli, onneksi rauhoittui.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
theref: Ihan pikku välihuomautus Mäkkäristä/Myllykoskesta: Myllykosken niitti Hyvöselle ei ollut puhdas taklaus. Muuten olen suunnilleen samaa mieltä siitä, että kovien jätkien pitäisi selvitellä välejä lähinnä keskenään. Mutta eipä ole Mäkkärilläkään juuri ollut tanssikaveria. NHL:ssä löytyy paikallisesta Saipastakin ainakin yksi gooni.

Ja koska tämä on Jokerit -ketju, niin loppuun tietenkin kommentti Jokerien ensi kauden joukkueesta: Onko kukaan muuten huomannut, että Sami Helenius ei tullutkaan Jokereihin? Harmi homma! Hankkivatkohan he Heleniukselle stuntin? Nyt keskustelu toivottavasti ohjautuu asiallisille urille..
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
TRuutu ei ole järkälemäinen maaliedustaa siivoava pakki, mutta hyvä esimerkki fyysisestä pelaajasta, jota vastustajat kunnioittavat. Kyllä, uskallan näin väittää vaikka viime kevään muiden joukkueiden fanien kirjoitukset teilasivat hänet lähes täytenä psykopaattina. Käykääpä nyt katsomassa muita ketjuja ja kotisivuja. Lähes jokapaikassa mainitaan nimenomaan TRuutu toivehankintana.

Samaa levyä pyörittäen olen myös sitä mieltä, että Haakanan (ja Heleniuksen) mentävä aukko on syntynyt puolustukseen fyysisyydessä ja kun näin on kerran käynyt, niin se on paikattava jossain vaiheessa. Esim. Ströba ja AJ eivät tähän rooliin sovi, joten yksi blake puolustukseen tarvitaan. Kaipaan häntä kuitenkin enemmän nimenomaan maalinedustan putsaajaksi ja Lehtosen auttajaksi kuin pelkäksi peloitteeksi Vopatille ja kumppaneille. Se homma menee siinä sivussa, mutta kova fyysinen peli omalla alueella ja maalin edessä olkoon ykköshomma.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No kerro cobol?

Millä joukkueella on riveissään tällä hetkellä pelaaja joka pystyy vastaamaan Vopatin kovuuteen? Itse en heitä meinaan löytänyt mutta ehkä sinä tiedät paremmin.

Ja toinen asia on tuo sinun jatkuva Saarisen ja Alangon roikottaminen mukana kun kerrot että meillä oli nämä ja nämä kun voitettiin mestaruus - niin olikin mutta katsomon puolella ei kentällä, joten heidän tuomasta fyyisyydestä on ihan turha pitää meteliä kun sitä ei oikeasti ollut viime kaudella tarjolla. Samalla kerrot tulevan kauden puolustuksen olevan vain ja ainoastaan Kankaanperän fyysisyyden varassa autuaasti unohtaen AJ Niemen ja Strömbergin. Tarkoitushakuista?!?

Ja vielä viime kaudestakin niin HIFK oli liigan fyysisin jengi mutta niin vaan se jäi ulos pudotuspeleistä, ja mikkihiiret Pelicans, Kärpät ja TPS pelasivat niissä tosipeleissä. Ja eipä tainnut Kerholla tai Tapparallakaan olla riveissään ketään todella pelottavaa kaveria ja silti kyseessä on todellakin viime kauden runkosarjan kärkikaksikko.

Ja edelleenkin jaksan ihmetellä että mitä helvetin väliä sillä oli jos Hentusta pelotti tuo Mielipuolen uhkailu, kun kentällä kuitenkin homma ainakin tehojen valossa toimi.

Ja en muista että olisimme juhlineet mestaruutta kaudella 1999/2000 vaikka riveissämme olikin Gagnonin tapainen pelote jonka fyysisyyteen Tepsillä ei ollut mitään millä vastata, outoa eikö totta?
 
Viimeksi muokattu:

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
T.Ruutu

Pete62: Hyvä huomio T.Ruudusta, jota kukaan meistä punaisista ei varmastikaan pitänyt psykopaattina puhtaan taklauksensa (M.Ojanen) vuoksi. Tuomon ykkösavu ei ole kuitenkaan fyysinen kovuus missään goonimielessä. Hän on tyylipuhdas voimahyökkääjä, jolla on annettavaa nimenomaan taito- ja pelisilmäpuolella. Lisäelementtinä halukkuus/kyky kontaktipeliin. Ei kuitenkaan tappeluihin. Kun hän lisäksi on vielä sentteri, ei ihme, että kaverin perässä roikutaan. Suomen edellinen tähtisentteri maailmalla on Saku Koivu. Yhä, 10 vuoden jälkeen. Olisiko TR:ssä ainesta seuraavaksi?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Valitettavasti voin tänään vastata vain tämän yhden ainoan kerran - tai onko se nyt niin valitettavaa -;)

Ensinnäkin flintstone: puristaako luistin siitä, että haluan Jokereihin yhden kovan luutijan alakertaan niin paljon, että ryhdyt selittelemään jotain HIFK:n jäämisillä ulos pudotuspeleistä? Hoh-hoijaa, koita nyt edes pysyä meidän joukkueessa - jookos?

Toiseksi flintstone ja muutkin: jos mä kerron, että Jokereiden pelaajat ja kotiotteluiden katsojat - kenties jotain pientä flintstonen edustamaa näkemystä huomioimatta - tykkäsivät Sean Gagnonista myös tietyistä syistä, miksi tämä asia pitää vääntää muotoon "Ja en muista että olisimme juhlineet mestaruutta kaudella 1999/2000 vaikka riveissämme olikin Gagnonin tapainen pelote jonka fyysisyyteen Tepsillä ei ollut mitään millä vastata, outoa eikö totta?"

Mikä tuossa on pointti? Enhän minä nyt herra paratkoon ole sellaista väittänyt, että esimerkiksi Sami Helenius riveissämme Jokerit voittaisi mestaruuden, koska meillä on nyt pelote... Hoh-hoijaa tätä "keskustelun" tasoa!

Miksi te flintsotnet ja vastaavat ette voi pysyä asiassa? Vai onko kyse sittenkin siitä, että tuollaiset uskomattomat asian ohi kirjoittamiset eivät olekaan tahallisia, vaan kuvaavat juuri sitä, mitä todellisuudessa ajattelettekin -;)

Jotenkin toivoisin, että lukisitte edes sen mitä olen tästä gooni-asiasta tähän ketjuun kirjoittanut. Jos olette eri mieltä, se sopii mullekin. Mutta kirjoittakaa nyt edes sitten siitä, mistä tässä Heleniuksen stuntti-asiassa on kyse. Ja jos ette sitä teekään, älkää nyt viitsikö laittaa mun kynään jotain niin mahdottoman typerää, mitä tuossa flintstone laittelee. Mä olen seurannut Jokereiden otteluja vuodesta 1976 paikan päällä. Tuolla kokemuksella - ja tällä iällä - en varmasti ajattele asiasta kuten peruskoulun ala-asteella oleva kauhukakara -;)

Ja vaikka monille Jokereiden kannattajille tuntuu vaikeata olevankin, suosittelen tustustumaan ensin JHagin alla olevaan kirjoitukseen Gretzkyn ja Semenkon suhteesta. Sen jälkeen - jos vielä jää asia epäselväksi - vaikka hankkimaan kirjan suomennetun laitoksen.

Ja lopuksi vielä kerrran tiivistys: mun ja monen muunkin tässä ketjussa kirjoittavan arvio on se, että Heleniuksella, Haakanalla, Gagnonilla ja monella muullakin vastaavalla Jokrereiden ex-pakilla on ollut oma, hyvä panoksensa Jokereiden menestykseen. Heleniuksen panos olisi nähty ensi kaudella, mutta NHL veti pitemmän korren. Niinpä Haakanan, Brooksin sekä pitkälti loukkaantumisten vuoksi reservissä olleiden, mutta viime kaudella myös useita otteluita pelanneiden Alangon ja Saarisen korvaaminen ei ole onnistunut. Korvaajiksi hankittiin Helenius ja Kankaanperä. Se olisi riittänyt oikein hyvin. Ja näin valmennusjohto ja Virmanen suunnittelivatkin. Mutta Heleniuksen tilanteen muuttuminen veti tuon korvauspuolen erittäin pahasti miinukselle. Ja nyt olemme siinä tilanteessa.
 

yyz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Team Korak, Tapanilan Erä
Jokeriristeily

Hieman off topicina, kuinkas moni on lähdössä huomenna Jokeriristeilylle?

Itse olen paikalla 7 v. poikani ja saman ikäisen naapurin pojan kanssa. Ovat molemmat muuten laskeneet jo n. kuukauden ajan päiviä risteilyn alkuun...
 

Durable

Jäsen
Mikäs helvetin meteli täällä on nyt noussut siitä kun meillä ei ole ketään puukättä puolustuksessa pistämässä väkee sairaalaan..??


Miksi ei hankita poliisia esim. neloskenttään?Siel olis paikka vapaana..ja uskon että siihen rooliin on vielä vapaita pelaajia maailmalla
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
En pistäisi pahitteeksi että Heleniuksen stuntti meille tulisi

Mutta en näe nykyistä pakistoamme katsellessa (AJ:lla vahvistettuna) mitään hirveitä uhkakuvia meidän tähtien vapaana riistana olemisesta. Vaikka se on täällä jo usean kertaan todettukin (esim Vakion kirjoituksissa) niin meidän pakistomme ei ole liigan fyysisin mutta aivan riittävän fyysiseltä se ainakin allekirjoittaneen silmissä SM-liigaan näyttää, ellei sitten jossain ole tehty salaista kassakaappi-sopimusta sääntöjen totaalisesta muuttamisesta.

Ja olen todennut monen monituista kertaa Gagnonin ja Haakanan arvon joukkueelle mutta mikään itsearvo nämä herrat onnistuneelle ja menestyvälle paketille ei välttämättä ole.

Eli ei mua haittaa pätkääkään että haluat meille lisää fyysisyyttä mutta se yksisilmäisyys tuossa asiassa sen sijaan on ihmetyttänyt.

PS. Alangon ja Saarisen panos viime kauden mestaruuden eteen oli todella minimaalinen, joten en vieläkään ymmärrä miksi näiden herrojen nimet yhä edelleen nousevat esiin. Parhaimmillaan kumpikin toki on erinomainen fyysinen voimavara puolustukselle mutta ei viime kauden panoksella.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, tässä kun eräät herrat ovat niin kovasti liputtaneet tämän "gooni-kulttuurin" puolesta vetoammalla siihen, että ylilyöntejä tällä tavoin tapahtuu vähemmän, niin olisi kiva nähdä jokin todiste tässä vaikkapa tilastojen muodossa. Ainoa argumentti tähän asti on ollut tähän tyyliin, että: "No kyllähän sen järkikin sanoo, että pistää pelaajat ajattelemaan kahdesti ennen kuin menevät ajelemaan vastustajaa jos siellä on joku kova pelaaja valmiina kostamaan" Tai : "No kun Gretzky, Nummelin etc etc sanoo, että kyllä poliisi helpottaa pelaamista".

Jos jollakin on mustaa valkoisella esittää, että esim AHL:ssä ottelukohtaiset loukkaantumiset per joukkue ovat merkittävästi pienemmät kuin SM-liigassa, niin uskon, että väitteessä voi olla jotain perää.

Ja vielä Cobolille, flintstonen kantaa ei ole mitään syytä vähätellä, ei nähdäkseni ole jäänyt herra mielipiteineen yksin. :p
 

porta

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
voimaa tarvitaan

keskustelu on selvästi jakanut mielipiteet kahtia, omasta mielestäni jokerit tarvitsee ihan oikeaa kunnon poliisia ja nimenomaan hyökkääjää. hyökkäyskalusto on jo taidollisesti ja voimallisestikin riittävän hyvä, joten aito oikea poliisi ei syö hyökkäysrintamalta reservejä. annetaan taitavien ja vahvojen puolustajien hoitaa oma tontiinsa ja tarpeen tullen luistelutetaan hyökkäyspään poliisia rusettiluistelun omaisesti vaihto tai kaksi ja jos naapuri ei usko päästetään se irti duuniin jonka osaa.

liigan tämänhetkiset ns kovat kundit ovat tasolla kiekko päätyyn ja perään ei siinä kannata kauheesti alkaa maalin edessä kahvaamaan tai painimaan... otetaan kiekko ja tehdään maali.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Virmasen linjoilla

Sen verran ehdin, että kerron olevani tässä asiassa edelleen samaa mieltä Matti Virmasen kanssa. Tässä vielä hieman Virmasen vetämää linjanvetoa Jatkoajassa toukokuussa 2002:

"Jokereiden hyökkäyksestä löytyy tulevallakin kaudella nuoria, oivaltavia pelaajia. Meidän ykkösmaalivahtimme Kari Lehtonen on myös erittäin nuori, joten on vain hyväksi, että puolustuksesta löytyy hieman enemmänkin kokemusta ja kovuutta. Eihän meidän nuoret pelaajat mitään riisikeppejä ole, mutta silti on hyvä, että joukkueesta löytyy tällainen poliisi- tai isähahmo, joka pystyy tarvittaessa pelaamaan vähän kovempaa."

"Eräänlainen ideaalitilanne on sellainen, jossa kentällä valitsee kauhuntasapaino. On joku pelaaja, jonka ei tavitse tehdä mitään siksi, että kaikki tietävät hänen voivan todella tehdä jotain. Kun luotamme erittäin nuoreen ykkösmaalivahtiin, haluamme myös turvata hänen koskemattomuutensa."

Sami Heleniuksen tehtävä Jokereissa ei siis ole tapella ja istua puolet kaudesta pelikiellossa, vaan auttaa joukkueen puolustusta, pitää maalinedusta sellaisena ilkeänä paikkana, että sinne ei mene kukaan mielellään. Mutta Helenius on myös 200 senttinen ja yli 100 kiloinen kaveri, jota SM-liigassa kukaan ei tulisikaan mielellään valssiin kutsumaan.

"Toisaalta kahden pelaajan yhdessä sopima raikas tappelu olisi varmasti hyvä tapa purkaa tunteita. Se sopisi pelaajille ja se sopisi minulle ja Jokereiden kannattajille. Mutta rangaistukset ovat SM-liigassa näistä sovituista tappeluista aivan liian kovia, hinta on liian korkea. Se on väärin, sillä yhteisesti sovitut tappelut puhdistavat ilmaa eikä niissä kukaan loukkaannu. Loukkaantumiset tapahtuvat SM-liigassa aivan muista syistä. Olen yrittänyt puhua tästä SM-liigan hallinolle, mutta tätä asiaa on vaikea käsitellä kiihkottomasti."

- - -

Mulle on ihan yksi lysti, jos joku flintstone pitää näkemystäni yksipuolisena. Se kertoo vain sen, että hän ei edes ole vaivautunut lukemaan mitään siitä, mitä tästä asiasta olen kirjoittanut. Tai ei ole lukemaansa ymmärtänyt.

Blue linen jeesustelut AHL:n ottelukohtaisten loukkaantumisten ja SM-liigan vastaavien tilastojen vertailusta taas kertovat sen, että hän ei tiedä sitä, mikä on AHL tai mitä on kanadalainen jääkiekko ylipäätään.

Ei pahalla, mutta koittakaa pojat jotenkin pysyä asiassa. Älkää sotkeko todella yksinkertaiseen asiaan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Milloin HIFK:ta, Saipaa tai AHL:ää...
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Nyt olen, ainakin osittain, samaa mieltä cobolin (ja Virmasen) kanssa. Jutun lopussahan tuo pointti tuli esiin. Eli hinta tappelusta on turhan kova. Juuri tätä olen tarkoittanut, kun olen todennut puhtaan goonin tai poliisin tai minkä lie olevan Suomessa paljon turhempi kaveri kuin vaikkapa NHL:ssä. Juuri siksi en hirveästi lotkauta korviani noille Gretzky/Semenko jutuille, kun puhutaan SM-liigasta.

Portan ehdotus sinänsä voisi olla ok, mutta jos tuonne nyt vielä yksi hyökkääjä hankitaan pelotteeksi, jää se "junnujen" peliaika aina vaan vähemmälle.

Jos jostain löydetään Blake-tyyppinen pakki, joka siis osaa ison ja fyysisen olemuksensa lisäksi myös pelata, niin meille vaan heti. En pane hanttiin.
 

Handzus11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Gagnonin pelatessa Jokereissa, ei joukkue kertakaikkiaan voinut silloiselle ykkösjoukkueelle mitään. Puhdas fakta on se, että Gagnon aiheutti välillä jopa sikamaisesti pelatessaan Jokereiden maalinympärille "suoja-alueen" runkosarjan aikoihin. Jokainen vastustajan hyökkääjä tiesi Seanin ollessa jäällä että mitä seuraa jos menee tökkimään Nupen hanskan alle....ja jos ei Sean ollut juuri kentälä niin aiemmin tapahtuneesta mies jaksoi kuitenkin aina käydä muistuttamassa. Jokereiden paras mahdollinen sijoitus kyseisellä kaudella oli 2. sija. Tepsin hyökkäysvoimaan ei pystytty vastaamaan ja sillä sojo. Viime kaudella varmasti jokainen pleijareita/finaaleja seurannut muistaa minkänäköistä jälkeä Haakanan ollessa kentällä oli Jokereiden maalinsuulla tiukan hässäkän päätteeksi. Vastustajan hyökkääjät olivat kaikissa muissa mahdollisissa asennoissa, paitsi pystyssä. Kertokaa minullekin rehellisesti ajateltuna että kuka ensi kaudella "siivoaa" hyökkääjät pois liian läheltä Lehtosta?? A-J? voi hyvinkin olla, toivon ainakin niin muttei riitä. Kankaanperä? Taklata mies osaa muttei varmastikaan pysty siirtämään 110 kiloista hyökkääjää senttiäkään. Kuka muu?

Ja sitten vielä nämä tappelut. Fyysinen ylivalta antaa aina etulyönti aseman sen haltijalle, ja tottakai fyysisen ylivoiman voi saavuttaa agressivisella pelillä ja kovalla luistelulla mutta joka tapauksessa erilaisia ylilyöntejä sattuu jokaisen joukkueen pelaajille ja esimerkkinä nimettömän vastustajan turhautunut mailanisku vaikkapa Banhamin käsivarteen miehen pitäessä kiekkoa. Mitä siitä seuraa? Tällä fyysisyydellä ei ainakaan Jokereita vastaan mitään muuta kuin tuomareille ruikuttamista ja vastustajan vaihtopenkille huutelua. Eiei...Henkilökohtaisen mielipiteeni mukaisesti täytyy tällaisia tilanteita varten olla mestaruutta ja taitojääkiekkoa tavoittelevalla joukkueella todellakin sellainen kaveri rivistössään, jolla on resursseja astua jäälle askel eteen ja "kertoa" kyseiselle turhautuneelle pelaajalle se, miten kaukalossa toimitaan. Tässä asiassa luotan ainakin toistaiseksi Summaseen/Mattiin sen verran, että molemmat miehet tiedostavat uhkan ja tekevät toimenpiteitä sen korjaamiseksi ennen kauden alkua...
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Uskon että jos liigassa olisi muutama Helenius,Vopat tai vastaava niin koiruudet ja jopa tappelutkin vähenisivät totaalisesti vaikka se ehkä hullulta kuulostaakin.
Pelote toimisi ilman muuta "toimintaa" vähän kuin kylmässä sodassa ja tätä Cobolkin ilmeisesti koko ajan ajaa takaa.
 
K

kangaroo

Viestin lähetti Handzus11
Kertokaa minullekin rehellisesti ajateltuna että kuka ensi kaudella "siivoaa" hyökkääjät pois liian läheltä Lehtosta?? A-J? voi hyvinkin olla, toivon ainakin niin muttei riitä. Kankaanperä? Taklata mies osaa muttei varmastikaan pysty siirtämään 110 kiloista hyökkääjää senttiäkään. Kuka muu?

No niin. Tässähän se aiheellinen kysymys on hyvin tiivistettynä. Minunkin mielestäni tarvitaan riittävän iso, painava ja tarvittaessa ilkeä äijä, jotta ainakaan hänen ollessaan kentällä ei oman maalin edessä ole vapaana kuin makuupaikkoja. Nykyisistä pakeista ei siihen ole. Piste. Tietysti tällä ilkeällä äijällä pitää olla vähintään perusvalmiudet myös kiekolliseen peliin. Tällä saralla Haakanakin kehittyi Jokereissa pelatessaan huomattavasti.

Tämä kahteen leiriin jakautunut keskustelu on mielestäni livennyt osittain jeesusteluksi gooneista ja tappeluista. Eihän tästä ole kysymys, koska "sovitunkin" tappelun hinta on liian kova. Kyse on puhtaasti henkisestä pelotteesta, jotta vastapuolella kiusausta sikailuun ei helposti syntyisi.

Mutta mielipiteitä on monia. Toivottavasti takatukka on sitä mieltä, että Heleniuksen korvaajan tarvetta on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös