Voi herranmunjee
...täällähän on matsi käynnissä, piti tulla oikein Epsanjasta asti ihmettelemään.
Ihan muutamia hajahuomioita:
Jokerifaneissa on mielestäni muutama huippuhyvä kirjoittaja, joilla on kirjoitustaidon lisäksi ammattimainen ote myös jääkiekkoon. Ts. ymmärrystä oman faniuden ylitsekin katsella ilman silmälappuja naapurienkin pelimiehiä. cobol, Vakio, Mike, liigajyrä ovat asiahemmoja, vaikka väärää jengiä kannattavatkin. (hymiö)Osaavat myös perustella, mitä sanovat ja kuunnella myös muidenkin perusteluja.
Sitten joukossa on yllättävän monia provoajia ja esimerkiksi nimenomaan HIFKin dissaajia. Täytyy olla poikkeuksellinen torvi, jotta päästää suustaan kommentteja tyyliin "Kovalla pelillä/tappeluilla ei ole koskaan Suomessa voitettu mestaruutta. Ei edes 90-luvulla Jokerien ja TPS:n juhliessa". Täh? Mitenkäs HIFK 97-98? Vaikka siitä jengistä ei tykkäisikään ei se sitä tarkokita, ettei sitä ollut olemassa. Tai sitten se, että "Tomek kyllä hoitelee Vopatin tarvittaessa" Herranmunjee, se nauratti jopa itse Tomekia, joka on kaudella 02/03 elämänsä kovimmassa näyttöpaikassa. Hän haluaa pf:ksi (ei gooniksi...) NHL:ään ja tulee saamaan tilaisuuden näyttää kykynsä. Ainakin kolme NHL-seuraa väijyy haukan lailla miestä. Tomek ei edes itse laske itseään tappelijaksi. Hän on kovaa pelaava laitahyökkääjä agenttinsakin papereissa. Kovuus tuli nuorten maajoukkueessa Summasen aikana, kun ex-taitoniekalle ei muuta hommaa löytynyt. Tomek suostui rouhijaksi ja saa nyt palkintonsa näyttömahdollisuuden muodossa. Marko Tuomaisella on samanlainen tausta kuin Tomekilla; junnuna ja Kalpassa taitopelaaja. Muualla joutui rouhimaan jo kokonsakin takia.
Kolmas loistava HIFK-dissauskommentti oli se, että "HIFK joutuu vielä käymään kaupassa taistellakseen playoff-paikasta. Joukkue näyttää jopa huonommalta kuin viime kaudella". Vankkaa, viiltävää ja objektiivista asiantuntemusta. Valmistelen itse juuri artikkelia siitä, että Kimmo Kuhta on snaipperina selkeästi Frank Banhamia parempi. Odottakaas vaan. Ja eiköhän samantien mollata Kari Lehtonen maanrakoon, kaverihan on nyt vuoden vanhempi kuin viime kaudella, joten hän ei enää ole nuori lupaus.
Pikkarainen, Luttinen, Vihko, Hirsovitch...kaikilla on NHL-varaus ja näistä varsinkin Pikkaraiselta odotetaan kovia otteita. Ne, jotka kävivät katsomassa A-junnujen matseja pari kautta sitten, tietävät Pikkaraisenkin potentiaalin, joka ei dissauksesta pienene. Siinä olisi itse asiassa Jokereille kelpo Tomekin stuntti (hyyymiööö...)
Mäkkäri. Siitä jätkästä riittää mielipiteitä ja monien mielestä mies ei ole enää kova. Pelaajien mielestä hän on kova. Se riittää. Asiantuntijakatsomoista ei matseja ratkaista. Vakiolle: On totta, että Mäkkärin aikanakin tapahtui mm. Calounin suhteen ylilyöntejä, mutta voit olla varma, että niitä oli vähemmän kuin olisi ollut ilman Mäkkäriä. Mäkkäri esti monta sikailua jopa vaihtopenkillä istuessaan. Minä alan Mäkiahon dissaajaksi heti, kun alan kuulla pelaajilta, että ei siitä mihinkään ole.
Ja veli cobol; onhan SM-liigassa ollut tasan yksi ihan oikea gooni. Trevor Doyle. Eikä se Gagnonkaan kaukana ollut goonista.
Nielikäisen dissaajiakin on oikein armeijan verran. Joka joukkueessa. Mutta siinä on ehkä ainoa suomalainen, joka voisi alkaa pelkäksi gooniksi. Tästä kommentista tykkäsi jo ribis Blues-ketjussa, joten laitetaanpa tännekin: Nielikäinen on tapellut sekä Omskin että Manchesterin poliiseja vastaan. Seuraus: Sekä Omsk että Manchester tarjoavat diiliä. Varmaan siksi, että Pasi oli niin pehmeä ja kiva luttana nallekarhu.
liigajyrän huomio Soosi Sihvosesta on hyvä. Ne olivat nimenomaan Soosi ja Pasi, jotka tappelivat Englannissa menestyksekkäästi Manchesterin kanukkeja vastaan ja tanssit jatkuivat sitten HIFKin hallissa. Käsivoimat ovat Soosilla aikamoiset.
Heleniuksesta: Miehellä on nyt paikka pelaavassa kokoonpanossa Dallasissa. Ei se siellä pelkästään tappelemassa ole. Luulen, että Heleniuksen pelilliset kyvyt olisivat olleet vähintään Haakanan luokkaa.
Muistakaa: poliisi on ystävä!
PS. Yksi suuri ero HIFKin ja Jokerien kannattajien välillä; molemmat myöntävät, että goonit ovat hyviä lähinnä viihteen vuoksi. Jokereissa halutaan kuitenkin enemmän menestystä, meillä viihdettä...