Tämä on yksi Jokereiden markkinoinnin isoimmista ongelmakohdista. Iso osa markkinoinnista kohdistuu jo lipun ostaneisiin. Uusia kävijöitä ei osata tai yritetä saada. Lisäksi pääasiallisena kohderyhmänä on lapsiperheet, vaikka nykyisellään koko perheen vieminen otteluun on suhteettoman kallista.
Kuinka iso osa markkinoinnista kohdistuu jo lipun ostaneisiin? Minä tiedän asiasta jotain, mutta en kaikkea, enkä keksi muuta suoraa remarketing-väylää kuin sähköpostimarkkinoinnin. Ulkomainonta, sosiaalinen media ja verkkomainonta kohdistuu melko laajaan massaan. Ja muutenkin, ihan alasta riippumatta entiset asiakkaat ovat parhaita segmenttejä mainonnan kohdentamiselle. Veikkaisin, että urheilubisneksessä se vielä entisestään korostuu. Sanoisin että siihen satsataan ihan sopiva osa budjetista tällä hetkellä.
Lapsiperheen vieminen mihin tahansa on melko kallista. Jokereille kelpaisi osa siitä potista, jonka perheet jättävät elokuvateattereihin, hoploppeihin ja vastaaviin kohteisiin. Kyllä minäkin siellä käyttämätöntä potentiaalia vielä näen, mutta kaikkea ei tietenkään pelkällä markkinoinnilla voi tehdä. Tapahtuman on oltava kunnossa ja hinnan kilpailukykyinen vaihtoehtoisiin aktiviteetteihin verrattuna. Ihan kuten kaikissa muissakin asiakasryhmissä.
Ongelmaksi voidaan laskea se, että virallista markkinointipäällikköä ei taida olla ja Kohonen noita hommia ylätasolta tällä hetkellä valvoo. Paljon on ulkoistettu, mutta kyllä se eduksi olisi että markkinointia aktiivisemmin johdettaisiin organisaation sisältä.