Jokerien mediaketju

  • 2 136 358
  • 8 710

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässähän tämä Jokeri-kannattajien alhainen tai olematon moraali hienosti kiteytyy. Kiitos rehellisistä havainnollistuksista. MOT.

Kannattajien ja fanien syyttäminen yhtään mistään on ehkä vähän löysää tekemistä. Kellään meistä ei ollut mitään sananvaltaa siihen mitä Jokereille on tapahtunut. Korkeaa moraalia on helppo vaatia sieltä muiden joukkueiden leireistä.

Vaikka luen itsenikin ex-fanien joukkoon, niin en katso, että minulla on oikeutta vaatia muitakin hyppäämään laivasta. Ei sillä ole isossa kuvassa ollut mitään merkitystä, että minä lopetin hallilla käymisen viimeisen SM-liigakauden jälkeen. Sillä ehkä olisi, että kaikki lopettaisivat siellä käymisen, mutta norsunluutornista on helppo huudella, kun ei ole oma fanitussuhde tai kannatushistoria kysymyksessä. Ymmärrän heitä, jotka haluavat yhä käydä hallilla katsomassa pelejä ja sulkea silmänsä ja korvansa kaikelta negatiiviselta, mikä Jokerien nykyiseen tilanteeseen liittyy, koska peleissä käymisen lopettaminen on pirun vaikeaa varsinkin jos fanius on ollut iso osa elämää.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
@sininen Hyvä kirjoitus. Kiitos siitä, sä oot selvästi fiksu jätkä.

Se vaan on joillain joku pakkomielle mitä pitää saada työstää, vaikka nyt sillä tavoin et kaikki ketkä käy nykysin hallilla ja kattoo Jokereita ja KHL:ää nii on trolleja, Pietarissa asuvia ryssänkätyreitä.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Harryhän on ollut ihan julkisuudessakin myymässä osuuttaan vajaa puoli vuotta. Hassu juttu, kukaan ei ole ostanut.

Luuletko sä todella, että HS:n kuukausilitteen kertoma tulisi uutisena mahdolliselle ostajalle? Pidätkö ihmisiä tyhminä, vai oletko itse?

No ei tietenkään noi omistajakuviot yllätä ketään mutta tällainen negatiivinen pöhinä Jokereiden ympärillä tietysti vähentää Hjalliksen osakkeita (heh!) tässä neuvottelu / myyntitilanteessa.
 
Tässähän tämä Jokeri-kannattajien alhainen tai olematon moraali hienosti kiteytyy. Kiitos rehellisistä havainnollistuksista. MOT.

Miten jääkiekkojoukkueen kannattamisesta saa alhaisen tai olemattoman moraalin? Muista että puhutaan tässä kohtaa jääkiekosta, joukkueesta kentällä jne.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En ole syyttänyt ketään, enkä vaatinut keneltäkään mitään. Olen vain todennut, että Jokerien kannattaminen vaatii tänä päivänä joko alhaista moraalia tai Venäjä-myönteisyyttä.)

Voi hitsi. Kyllä nämä ovat surullisia uutisia näin sunnuntai aamuna. Minä kun juuri heräsin, keittelin kahvit ja sitten päivä alkaakin näissä merkeissä. Kannatukseni, joka on näin henkistä ja periaatteessa aina läsnä ja osa minua, tekee minusta siis pysyvästi Venäjä-myönteiseksi tai alhaisen moraalin omaavaksi henkilöksi. Onneksi en kuitenkaan ole juutalainen natsi-Saksassa, joten asiat voisivat kai olla huonomminkin.

Toivon myös hartaasti niiden ihmisten puolesta, jotka ovat erehtyneet esim. Hartwall arenalle menemään näiden vuosien aikana katsomaan koripalloa, maajoukkuekiekkoilua tai taitoluistelua, että he eivät kokisi myös tätä kohtaloa ja julmaa leimautumista, joka kieltämättä synkistää tulevaisuutta. Ennen kaikkea toivon leimautumisen välttämistä tulevana talvena, kun menen katsomaan ystävieni kanssa mm. änäriä Arenalle. On ilman muuta selvää, että osa rahoistahan menee venäläisen diktatuurin hyväksi amerikkalaisen urheilubisneksen ohella, mutta en koe, että ryhmämme olisi valmis luopumaan satojen eurojen arvoisista lipuista.

Välillä toivoisin, että elämä olisi yksinkertaisempaa. Ehkä pitäisi muuttaa maalle, jossa varmasti neuvojia riittää sen suhteen, miten elämää pitäisi elää. Noin moraalinkin kannalta.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Kannattajien ja fanien syyttäminen yhtään mistään on ehkä vähän löysää tekemistä. Kellään meistä ei ollut mitään sananvaltaa siihen mitä Jokereille on tapahtunut. Korkeaa moraalia on helppo vaatia sieltä muiden joukkueiden leireistä.

Tässä on hieno kappale. Vaikka tämä KHL-viritys on mielestäni äärimmäisen vastenmielinen viritys ja toivon että se ajaa karille mahdollisimman isosti, niin kannattajien moralisointi puoleen tai toiseen ulkopuolelta on melko köyhää.

Tämä siksi, että olen niin monta kertaa miettinyt mitä tekisi itse vastaavassa tilanteessa. Hylkäisinkö seuran jota olen kannattanut 43/49 vuotta elämästäni vai jatkaisinko kuten ennen? Ja koska en osaa todellakaan tuohon vastata, niin siitä asiasta jeesustelu on omalta osaltani turhaa.

Itse ymmärrän hyvin molempia puolia, perusteet ovat olemassa molemmin puolin. Mutta ulkopuolisen on mahdoton sanoa mitä itse kunkin pitää tuntea.
 
Itse ymmärrän hyvin molempia puolia, perusteet ovat olemassa molemmin puolin. Mutta ulkopuolisen on mahdoton sanoa mitä itse kunkin pitää tuntea.
Tässähän nämä omatkin ajatukset ja tunteet on auki sanoitettuna. Ja mielestäni jeesustelu oikeassa olemisesta tai toista paremmin tuntevaksi on äärimmäisen ylimielistä toimintaa. Toki osa keskustelupalstan dynamiikasta on riidan haastamista ja provoilua, mutta niissä tapauksissa kun ihan aidosti ollaan parempia ihmisiä kuin toiset, herää kysymys onko kaikki ihan kunnossa.

Tietty moraalin ristiriita Jokereiden seuraamisessa ja kannattamisessa on. Se mitä itse koen tärkeäksi ja mihin voin itse vaikuttaa, on suurvaltasuhteissa ja -politiikassa aika vähäistä. Meuhkaaminen puoleen tai toiseen mielestäni tukee softpower-vaikuttamista. Siksi en osallistu siihen mitenkään. Järjen ääni ja asioiden yleinen tila on jokaisella kuitenkin melko hyvin tiedossa.

Ja lisätään vielä että, hyvä kirjoitus @sininen
 

AaWikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HPK
En ole syyttänyt ketään, enkä vaatinut keneltäkään mitään. Olen vain todennut, että Jokerien kannattaminen vaatii tänä päivänä joko alhaista moraalia tai Venäjä-myönteisyyttä.

Moraalisesti kestämättömät ratkaisut eivät muutu moraalisesti kestäviksi vaikka niiden taustalla olisi pitkä historia ("olen kannattanut niin kauan"), välinpitämättömyys ("ei mua kiinnosta ne muut jutut") tai vastuun vältteleminen ("ei mikään kuitenkaan muutu vaikka tekisin mitä").


Siis v#%^*# kyllä sulla on vaikeeta joukkueen kannattamisessa mikäli mietit moisia asioita joukkueen kannattamisessa. Lopetatko Jypin kannattamisen jos Hjallis tai joku muu henkilö joka ärsyttää sua, niin päättää ostaa sen ja myydä osaomistuksen venäläisille.

Mulle on ainakin ihan sama mitä taustalla tapahtuu, kun näen viihdyttävää jääkiekkoa kaudesta toiseen. Seuraan jääkiekkoa siis muidenkin seurojen osalta kuin vaan Jokereiden ja ei mulla ole intressejä miettiä muidenkaan seurojen omistajuuksia tai saatika niiden omistajien taustoja. Jääkiekko on mulle viihdettä eikä mitään poliittista kannanottoa (joidenkin mielestä näköjään on).

Blue Linelta olikin tuossa myös hyvä kirjoitus sulle....
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oudot kaksoisstandardit. Aiemman tekstisi perusteella sinua käy sääliksi ne Jokeri-fanit, jotka eivät huomioi jääkiekon ulkopuolisia tekijöitä, mutta itse Tappara-fanina suhtaudut ilmeisen välinpitämättömällä tavalla oman seurasi omistajaportaan moraalittomaan toimintaan.

Sorry kun näin ulkopuolelta huutelen, mutta onko Tappara osa jotain sellaista toimintaa, jolla on selkeitä poliittisia (lännenvastaisia) tarkoitusperiä?
Tekeekö se vuosittain miljoonien tappiot, jotka Poju kuittaa?

Näillä asioilla ei ole kertakaikkiaan mitään yhteistä. Lisäksi Poju saa kai ihan vapaasti tehdä bisneksiään kaikissa todellisissa oikeusvaltiossa, joten mikään suurrikollinen suhteessa yhteenkään todelliseen lakikirjaan hän tuskin on.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Mut ties vaikka maailma silti paranisi.

Vaikka olenkin HIFK-kannattaja, eikä asia minua koske, niin täytyy todeta että tälläistä ylivertaista moraalisäteilyä ei voi tulla kuin Jyväskylästä.
 

AaWikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HPK
Riippuu keille venäläisille, Jokerien omistajien kaltaiselle sakille, kyllä. Mut mä olenkin mää enkä sää. Enkä edelleenkään vaadi ketään tekemään mitään. Sanon vaan ääneen miten asiat oikeasti ovat. Ymmärrän, ettei teidän hiekkalaatikolla tällainen puhe ole suosittua. Mut ties vaikka maailma silti paranisi.


Et usko tuohon itsekään. Jos kuvitellaan että Jypillä olisi joku venäläinen oligarkki (vaikka tässä tapauksessa nämä Jokereiden rahoittajat) rahoittamassa toimintaa ja tämän myötä teillä 4 kentällistä hyviä pelaajia joista osa euroopan kärkimiehiä sekä ottelut euroopan kärkitasoa. Tämän takia jätät siis seuran kannattamisen jota olet pikkulikasta asti tehnyt? No niinku sanoit...sää olet sää! Mä olen niin kauan tyytyväinen, kun pelaavat laadukasta hokii joka miellyttää mun silmää. Mun kannattamiseen ei siis vaikuta taustajoukot tai niiden toiminta.

Ja kyllä täällä saa mielipiteitä laukoa ja pitääkin, muuten ei saada aikaan keskustelua.
 

Pazix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tässä on hieno kappale. Vaikka tämä KHL-viritys on mielestäni äärimmäisen vastenmielinen viritys ja toivon että se ajaa karille mahdollisimman isosti, niin kannattajien moralisointi puoleen tai toiseen ulkopuolelta on melko köyhää.

Tämä siksi, että olen niin monta kertaa miettinyt mitä tekisi itse vastaavassa tilanteessa. Hylkäisinkö seuran jota olen kannattanut 43/49 vuotta elämästäni vai jatkaisinko kuten ennen? Ja koska en osaa todellakaan tuohon vastata, niin siitä asiasta jeesustelu on omalta osaltani turhaa.

Itse ymmärrän hyvin molempia puolia, perusteet ovat olemassa molemmin puolin. Mutta ulkopuolisen on mahdoton sanoa mitä itse kunkin pitää tuntea.

Mä tiedän miltä tää tuntuu. Olen yli 40 vuotta fanittanut Jokereita. Pakko myöntää, että tää on välillä vähän vaikeaa itselleni. Silti en ole pystynyt hylkäämään tätä jengiä. Tuntuis jotenkin oudolta elää ilman Jokereita. Varmaan moni tietää sen fiiliksen kun se jengi on sun sydämmessä. Luultavasti yhtään peliä ei jää tälläkään kaudella näkemättä.

Huomenna se alkaa.
 

Jopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuukausiliitteen jutun taustaselvitys on ansiokkaasti tehty, mutta sinänsä mitään olennaisesti uusia kulmia se ei paljastanut: Jokereiden rahoitus on edelleen hämärillä keinoilla rahansa hankkineiden, kv. pakotteiden piiriin ja Putinin lähipiiriin kuuluvien liikemiesten varassa. Tappiota on tullut (ja tulee varmasti jatkossakin) runsaasti, joten vähemmistöosakkaiden "avokätisyyden" varassahan seuran taustayhtiö pyörii.

Heitetäänpä tähän nyt omia näkökulmia tästä rahoituskuviosta, miten olen onnistunut perustelemaan sen, että Jokereiden kannattaminen edelleen on ihan ok. Realistina on pakko todeta, että Venäjällä valta ja taloudellinen omaisuus ovat keskittyneet ryöstökapitalismin seurauksena pienen oligarkkijoukon käsiin. Tämä valitettavasti tuskin tulee ihan lähiaikoina muuttumaan. Se, että muutamat oligarkit haluavat (vastineeksi mahdollisuudesta ylilaskuttaa Venäjän valtiota rakennus- yms. urakoista) syytää kymmeniä miljoonia rahaa suomalaisen jääkiekkoseuran pyörittämiseen, on lopulta ihan kiva juttu. Alla muutama pointti, miksi ajattelen näin:
  • Jokerit maksaa todennäköisesti suomalaisista urheiluseuroista eniten veroja Suomeen. Vaikka seuraankin itse paljon huippu-urheilua, en voi älyllisesti perustella, miksi siihen tulisi sijoittaa verorahoja, niille kun on tärkeämpiäkin kohteita. Joten parempi siis, että ulkomaalaiset sijoittavat maksavat minun huippu-urheiluviihteeni vs. se, että sen tekisi paikallinen kaupunki/kunta (hallin ylläpidon, halpojen hallivuokrien yms. muiden suorien tai epäsuorien tukien kautta). Verrokkina, jos olisin espanjalainen, niin voisi hieman harmittaa, että paikallishallinto tukee Realia ja Barcelonaa valtavilla rahasummilla samaan aikaan kun nuorisotyöttymyys on jotain 40 %.
  • Jokerit tekee kunnon tappiota. Se tarkoittaa, että tämä raha on venäläisoligarkeilta pois. Hehän voisivat käyttää sen vaihtoehtoisesti vaikkapa sotatehtaiden ja mammuttitankkien rakentamiseen. Paljon ikävämpihän tämä kuvio olisi, jos Jokerit olisi jonkinlainen (suora) rahasampo oligarkeille. Tältä pohjalta en ymmärrä joidenkin kirjoittajien perusteluja siitä, että esim. Tapparan talouskuviot ovat moraalisesti Jokereita paremmalla pohjalla. Sehän tuottaa voittoa aseita myyvälle ja Israelin politiikkaa tukevalle henkilölle. Mielestäni tällaiset henkilöt eivät tarvitse yhtään lisää rahaa, päin vastoin.
  • Liittyen edelliseen pointtiin: tiedän kyllä hyvin, että Jokereidenkin venäläiset omistajat rahoittavat Jokereita poliittisen suosion takia, joka tuo heille voittoja valtion urakoiden kautta. Näen tämän kuitenkin lopulta niin, että Putin liikuttelee hänen hallitsemiaan rahoja taskusta toiseen. Taskujen nimi voi olla esim. Rotenberg tai Timtshenko. Jokerit on pieni osa tätä kuviota, joka pyörisi ihan samalla tavalla ilman Jokereitakin. Jokerit vain aiheuttaa sen n. 10 M€:n arvosta kitkaa/vuosi, joka on vain hyvä.
Sananen vielä soft powerista: Uskoisin, että Putinin suunnitelmissa KHL on ennen kaikkea sirkushuveja omalle kansalle ja väline venäläisen jääkiekkoilun kunnianpalautukseen. Ulkomaille suuntautuvana PR-instrumenttina on kovin hankala nähdä sen saavuttavan paljoakaan. Niin paljon (ainakin Suomessa) keskustellaan KHL:ään liittyvästä "venäläisestä meiningistä", käytännössä aina negatiiviseen sävyyn. Jokerit on osa sitä koneistoa, jonka Putin on rakentanut pitääkseen kansansa tyytyväisenä, mutta loppujen lopuksi aika merkityksetön siinä tarkoituksessa. Vaikka kannatankin kovempia talouspakotteita Venäjän nykyhallintoa kohtaan, ei Venäjää mielestäni kannata kokonaan eristää (tyyliin ei pelata enää edes jääkiekkoa heidän kanssaan), en usko, että se johtaisi mihinkään hyvään.

Eniten itseäni tässä koko kuviossa harmittaa Rotenbergin kaksoisrooli. Vaikka Hjallis tekikin omistajana todella tyhmiä ratkaisuja, niin silti aina saattoi uskoa, että Hjalliksella on halu tehdä parhaansa Jokereiden puolesta. Rotenbergistä tätä samaa ei voi sanoa.

Noin kokonaisuutena KHL-retki tuntuu välivaiheelta, on vaikea nähdä, että Jokerit pelaisi KHL:ssä "pysyvästi". Toivottavasti koskaan Jokerit ei joudu Riikan/Zagrebin/Slovanin tilanteeseen, jossa omistajat avaavat rahahanoja tasan sen verran kuin on pakko, ja siten tuomitsevat Jokerit pelaamaan jämäsijoista kaudesta toiseen. Välillä epäilyttää, ovatko vähemmistöosakkaat olleet tarkoituksella anteliata viime vuosien ajan. Osakeyhtiön taseeseen on kertynyt sellainen potti pääomalainoja, jotka pitävät yhtiön lieassa hamaan tulevaisuuten. Teoriassa on mahdollista kuvitella, että jostain voisi löytyä taho (todennäköisesti tarkemminkin joukko tahoja), jotka saattaisivat suostua KHL-Jokereiden pyörittämiseen hieman järkevämmällä tappiomäärällä. Mutta sellaista porukkaa, joka suostuisi kattamaan kyseiset tappiot JA ostamaan merkittävän osan kymmeniä miljoonia velkaantuneesta yrityksestä ei varmasti löydy. Eikös Ilveksellä ollut vähän samanlainen tilanne pidemmän aikaa Manngardin kanssa? Ipa-fanit varmaan osaavat kertoa, kuinka miellyttävä tilanne se oli.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Toivon myös hartaasti niiden ihmisten puolesta, jotka ovat erehtyneet esim. Hartwall arenalle menemään näiden vuosien aikana katsomaan koripalloa, maajoukkuekiekkoilua tai taitoluistelua, että he eivät kokisi myös tätä kohtaloa ja julmaa leimautumista, joka kieltämättä synkistää tulevaisuutta. Ennen kaikkea toivon leimautumisen välttämistä tulevana talvena, kun menen katsomaan ystävieni kanssa mm. änäriä Arenalle. On ilman muuta selvää, että osa rahoistahan menee venäläisen diktatuurin hyväksi amerikkalaisen urheilubisneksen ohella, mutta en koe, että ryhmämme olisi valmis luopumaan satojen eurojen arvoisista lipuista.

@SOF1969 tuossa jo hyvin kiteytti omat ajatuksenikin, enkä moralisoi ketään Jokerien kannattamisesta. Muutamaa täälläkin kaiken puhtaaksipesevää voisin moralisoidakin, mutta jääköön nyt.

Mutta ihan sama toisinpäin, ei piipahdus jaffalassa jossain tapahtumassa, jota ei muualla ole mahdollista nähdä, tee yhdestäkään kriitikosta kaksinaismoralistia. Minulle käynti jaffalasssa on vähän epämiellyttävää johtuen omistajakuvioista, ja pyrin sitä parhaani mukaan boikotoimaaan. Olen silti käynyt lasten harrastusten, Apassionatan ja nuorten MM- kisojen takia, ja marraskuussa tulen NHL- otteluun. Itse asiassa koko NHL- kiekkoa ei kovin helposti näe tukematta samalla KHL:aa koska jo Viaplayn tai Viasatin soppareiden kautta tukee jo samalla myös KHL:aa. Katson silti änäriäkin Viasatilta. Siksi onkin hyvä, että vihdoin ollaan rakentamassa myös uusia halleja, joissa näitä tapahtumia voidaaan järjestää, ja kuluttajilla on parempi mahdollisuus äänestää jaloillaan.
 

pyy

Jäsen
Mä en ole ymmärtänyt, enkä ymmärrä, tätä taivastelua ja kiemurtelua Jokerien rahoituksen suhteen. Alusta saakka on ollut täysin selvää että venäläiset maksaa viulut, osin siksi että KHL olisi uskottava kansainvälinen liiga, osin siksi että miljardööreillä nyt vaan on lelunsa kuten jääkiekkojoukkueet tai kokonaiset liigat. Ammattilaisurheilu harvemmin on mitään tervettä normaalia bisnestä, vaan jossain takana on massimies joka maksaa viulut.

Näin katsojan näkökulmasta en ymmärrä miksi se olisi minun ongelma että venäläinen oligarkki subventoi minulle laadukasta jääkiekkoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Näin katsojan näkökulmasta en ymmärrä miksi se olisi minun ongelma että venäläinen oligarkki subventoi minulle laadukasta jääkiekkoa.

Tämä on jokaisen katsojan henkilökohtainen asia, toiset näkevät vain jääkiekon, toiset laajemman yhteiskunnallisen kuvan. Jokereiden taustalla olevat oligarkit ovat Ukrainan ja Krimin tilanteiden takia kansainvälisten pakotteiden alla. Jotkut katsojat voivat nähdä heidän Jokeri rahoituksessaan moraalisen ongelman.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Aika vähiin jää kyllä maailman huippu-urheilun seuraaminen, jos kaikki moraalisesti arveluttava pitää jättää. Puhumattakaan moraalisesti arveluttavista lähteistä tuleva raha vaikkapa formuloihin, futikseen tai NHL:ään. Pitänee keskittyä talkooporukalla toteutettavaan puulaakikiekkoon, vaikka kyllä sielläkin vähän ikävää suhmurointia on nähty...

Minulle Jokereiden tilanne rahoituksineen on hyvin kiusallinen, enkä itseäni näe kovinkaan Venäjämyönteisenä ihan jo työn takia. Silti tuntuisi aika vaikealta jättää koko seura. Tunnepuolen juttujahan nämä on ja jos joku ei enään koe omaksi, niin sitten se on niin. Vai osaako joku perustella järjellä miksi aikuiset miehet jännittää kyynel silmäkulmassa kun erivärisiin paitoihin puetut miehet hakkaa kumilätkää?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mistä Jokerit siis voisi Hesarin oikeuteen haastaa? En tiedä mitkä lait ovat Venäjällä, eikä oikeastaan kiinnostakaan, mutta tiedoksi sinne, että täällä Suomessa Jokereiden kiukuttelulla ei ole mitään painoarvoa.
Tuossa vastineessa on peitelty uhkaus ja menetelmä on suoraa putinistien oppikirjasta.
Harkimo ja Jokerit ovat varmaan Sanomalle edelleen yksi ja sama asia, koska Harkimo on edelleen Jokereiden enemmistöomistaja.
Hyvin outoa, jos nykyään joku pitää HH muuna kuin keulakuvana, koska kaikki tietää, että se ei maksa laskuja.

Itse en ole huomannut, että Sanoma kirjoittaisi erityisen kärkevästi tai kriittisesti Harkimosta itsestään tai tämän uudesta kerhosta. Luulisi siihen kohdistava kostonsa, mutta tämä offtopicista.
Olisi aihetta kirjoittaa. Harva kansanedustaja saa yli 10 miljoonaa vuosittain ulkomailta vastikkeetta...
Ulkomaille suuntautuvana PR-instrumenttina on kovin hankala nähdä sen saavuttavan paljoakaan.
Olisi ehkä tullut jotain, mutta Venbäjä-Ukraina sota pilasi kaiken laajentumisen länteen toistaiseksi.

Noin kokonaisuutena KHL-retki tuntuu välivaiheelta, on vaikea nähdä, että Jokerit pelaisi KHL:ssä "pysyvästi".
Kun retki päättyy joskus, niin taseessa on vähintään yli 100milj velkaa -> Logo voi jatkaa matkaa, mutta nykyinen organisaatio ei.
 

Tuamas

Jäsen
Aika vähiin jää kyllä maailman huippu-urheilun seuraaminen, jos kaikki moraalisesti arveluttava pitää jättää. Puhumattakaan moraalisesti arveluttavista lähteistä tuleva raha vaikkapa formuloihin, futikseen tai NHL:ään. Pitänee keskittyä talkooporukalla toteutettavaan puulaakikiekkoon, vaikka kyllä sielläkin vähän ikävää suhmurointia on nähty...

Sinänsä näkisin pientä sävyeroa siinä, onko vaikka omistaja oligarkki/saudiprinssi vs. osallistuminen Putinin pakotteiden alaisen käsikassaran rahoittamana sarjaan, jossa ei ole yhtään joukkuetta joka ei pyörisi puolipakotetun oligarkin tai paikallishallinnon rahoilla.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Sinänsä näkisin pientä sävyeroa siinä, onko vaikka omistaja oligarkki/saudiprinssi vs. osallistuminen Putinin pakotteiden alaisen käsikassaran rahoittamana sarjaan, jossa ei ole yhtään joukkuetta joka ei pyörisi puolipakotetun oligarkin tai paikallishallinnon rahoilla.

On varmasti ja paljonkin. Mihin vedetään raja hyväksyttävän ja hyväksymättömän epäoikeudenmukaisuuden välillä? Oliko Sotchin olympialaisia tai futiksen MM-kisoja ok tukea? Onko mestareiden liigan(jalkapallo) katsominen ok? Formulat? Korean, Kiinan tai Brasilian olympia- ym. kisat? Vai onko Jokerit ja KHL ainoa joka ylittää paheksunnan rajat? Koska noissa kaikissa on aika isoja ongelmia mm. rahan ja ihmislikeuksien kautta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinänsä näkisin pientä sävyeroa siinä, onko vaikka omistaja oligarkki/saudiprinssi vs. osallistuminen Putinin pakotteiden alaisen käsikassaran rahoittamana sarjaan, jossa ei ole yhtään joukkuetta joka ei pyörisi puolipakotetun oligarkin tai paikallishallinnon rahoilla.

Maailmaa syleilevät vertailut kannattaa tosiaan unohtaa. Oleellisinta on edelleen se, onko oma seura osa jonkun dikataattorin politiikkaa vai ei.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Maailmaa syleilevät vertailut kannattaa tosiaan unohtaa. Oleellisinta on edelleen se, onko oma seura osa jonkun dikataattorin politiikkaa vai ei.

Mielenkiintoinen rajaus. Ei sillä, ettenkö ymmärrä Jokereiden omistajien ja sitä myöten koko joukkueenkin vieroksumista. Mutta tämä rajanveto siihen mitä urheilua saa seurata välittämättä taustoista ja mitä ei on aika mielenkiintoinen. Paljon enemmän vaikkapa potkupallokisoissa tai olympialaisissa oli softpoweria mukana, kuin Jokereiden KHL-projektissa. Ja jälkimmäistä käytettiin hyväksi myös eurooppalaisen maan miehittämiseen. Ei ihan niin "softpoweria".
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kohoselta hyvä veto leikkiä halla-ahommaista uhriutujaa ja ohjata keskustelu johonkin muualla kuin judokavereiden hämärärahoihin. Näyttäisi onnistuneen ainakin täällä.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kohoselta hyvä veto leikkiä halla-ahommaista uhriutujaa ja ohjata keskustelu johonkin muualla kuin judokavereiden hämärärahoihin. Näyttäisi onnistuneen ainakin täällä.

Eipä tuosta HS:n artikkelista ole keskusteltu juuri yhtään. Minä keskustelisin kyllä ihan mielelläni, koska se oli hyvinkin positiivinen Jokereita kohtaan. Mahtaa olla artikkelin sisältö aikamoinen pettymys monelle anti-KHL-kirjoittajalle, jossa jopa Forsbergin Tuomas jakaa hyvin neutraaleja kommentteja "soft powerista". Gennadi on hyvä jätkä ja mukava liikemies. :) Vois heittää entisenä kulosaarelaisena toki pari miltsiä vielä lisää pelaajabudjettiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös