cobol:
''Kyllä se on turhauttavaa, Senior - usko pois.''
Ei se ole uskon asia. Tyylillesi uskollisena ja taitavana keskustelijana käänsit kysymysteni huomion toisaalle jättäen kuitenkin vastaamatta suoriin kysymyksiini.
''Ensiksikin siksi, että meistä kukaan ei tiedä riittävän tarkkaan sitä, mitä kaikkia omistus- ja muita järjestelyjä (kuten vaikka veroihin liittyviä) Jokereiden konserniin liittyy.''
Julkisiin numeroihin tässä on kai enemmän luotettu ja niistä keskusteltu. Se on itse koettu kantapään kautta, että konsernien omistus- ja muut järjestelyt ovat usein vaikeasti hallittavia ja ymmärrettäviä jopa asianosaisille. cobol-hymiö.
''Ilman näiden yritysten talouteen liittyvien perusasioiden tuntemista koen aina itseni suhteellisen jääviksi.''
Jääviyden sijaan tarkoitat varmaan enemmän 'kykenemättömyyttä', sillä jäävi et liene. Sitäpaitsi tiedän Sinulle olevan kykyä näissä asioissa vähintään hyvään keskusteluun asti.
''Asian voi sanoa suomeksi ja suoraan: jos joku ulkopuolinen tulisi noin kevyin tiedoin varustettuna kuin me Jokereiden konsernin osalta arvioimaan minun johtamien yritysten taloutta, pitäisin häntä melkoisena harrastelijana -;)''
Arviointia ja keskustelua ei kai luokitella _neuvomiseksi_ asiassa, jonka ymmärtäjät ja tekijät ovat talossa duunissa, ei Jatkoajan kirjoittajina. Voin minä keskustella vaikka Nokiasta ollen samalla tietoinen omista rajoistani.
''Toiseksi sen vuoksi, että kuten Senior hyvin tiedät, keskustelu muuttuu leimaavaksi pelkästään jo siksi, että tappioita on tullut.''
Sepäse. Kaikki firmat tekevät joskus tappioita, eikä siinä ole sen kummempaa mystiikkaa. Jotkut jopa tekevät tietoisesti, kun se toimii pohjana jollekin suuremmalle tulevaisuudessa. Näi voi hyvin olla Jokereittenkin tapauksessa. Uskon tuntevani sen verran kiinteistöbisnestä, että seuraan hyvin tarkkaan jatkossakin Hjalliksen busineksiä. Minua ne kiinnostaa aidosti ja positiivisesti, ei esim mistään inhosta Hjalliksen persoonaa kohtaan. Minusta on todella hienoa ja kunnioitettavaa, kun joku yrittää ja saa aikaan. Mitään et saa, jos et yritä. Rapatessa roiskuu. Persoonat rules, jne.
''Jokereiden konsernin oma pääoma on SM-liigan muihin seuroihin verratuna niin omassa sarjassaan, että se on yksin kevyesti suurempi kuin kaikkien muiden yhteenlaskettu osuus.''
Taisin jo nostaa hatun 16 MEur omalle pääomalle, enkä koe tuskaa asian kunnioittamiselle.
Uskon ymmärtäväni puheessa olevat numerot, mutta niiden hyvyys ei edelleenkään minusta poista mahdollisuutta keskustella niistä, varsinkaan silloin, kun pysytään keskustelussa asioissa ja aiheessa.
''Näin siksi, että valtaosa keskustelijoista on tiukasti sivuraiteilla asian ymmärtämisen suhteen''
(Valtaosa sivuraiteilla? Ketkä tähän keskusteluun osallistuneet?)
Uskon toisin. Kannattamani seuran tämän ketjun keskusteluun osallistuneet valtaosaltaan ymmärtäävät riittävän paljon asiasta voidakseen/osatakseen osallistua tähän keskusteluun.