Viestin lähetti hull16
Myisitkö itse tuolla 16M€:lla Hartvall Areenan ja vielä isomman Hampurin hallin. No en minäkään joten oikea summa on ilmeisesti n. 160M€ koska tuo yhtiö omistaa molemmat.
Hull16:sta lienee syytä tarkastaa hieman käsitteitä. Lafkan _oma pääoma_ on nimenomaan tuo 16 M€. Oma pääomahan koostuu siitä rahasta, jonka firma saa perustettaessa osakkeitaan ostavalta taholta ja myöhemmin lisääntyy, kun osa liiketoiminnan voitosta jätetään yhtiöön. Tämän lisäksi firmalla on sitten vieras pääoma, joka jakaantuu pitkä- ja lyhytaikaiseen, joista pitkäaikaista Jokereilla on tuo puhuttu 38 M€. Ja nämähän löytyvät molemmat taseen vastattavaa puolelta.
Kokonaan toinen asia on taseen vastaavaa puoli, jolta nämä käsittelemäsi hallit löytyvät. Eli yhteenvetona tuolla oman pääoman arvolla ei ole suoraa yhteyttä hallien arvoon.
Viestin lähetti hull16
Olet nyt sekoittanut kaksi asiaa, Hjalliksen rahat ja yhtiön rahat, eli ei Hartwall areenaa kuin nyt Hampurin vastaavaa ole rakennettu vain Hjalliksen rahoilla vaan mukana ovat aitioiden omistajat, Club seat-omistajat ja myyntioikeuksien ostajat ja yms. ja heidän osuus ei ole vierasta pääomaa vaan ovat sen osa omistajia eli osakkeen omistajia ja vastaavat itse omasta velka osuudestaan ihan itse. Jäljelle jäävä osuus on jäänyt JHC Arena Holdingin harteille ja velaksi jonka joku pankkin on myöntänyt.
Tuollaiset luokitellaan ainakin myyntioikeuksien osalta etumaksuiksi, kun Hjallis totesi päivän A-Plussassa eli nuo aktivoidaan taseeseen vieraaksi pääomaksi eli firma on saanut rahat tuotteesta, jonka toimittaa myöhemmin (vrt vaikkapa, että maksat tietokoneen, muttet vielä saa sitä. firma on sulle siis velkaa)
edit: tuo tieto 16m€ on siis suoraan Kauppalehdestä eli pitäisi olla oikein ja Kauppalehden lähteenä oli Jokerit-konsernin tilinpäätös
edit2: etumaksuosa
Viimeksi muokattu: