Esitin, että Rotenbergit ryöstävät venäläistä ja kansaa ja Ukrainan resursseja. Kaikki tietävät esimerkit näistä asioista. Ovat Venäjän lain mukaan ihan ok, kansainvälisesti taas eivät. Siksi pakotteet on langetettu. Eivät nämä asiat ole uusia: taloudellisen vallan uusjako Venäjällä täyttää kohta 30 vuotta. Sen aikana oligarkit ovat syyllistyneet todella vakaviin rikoksiin riistäessään venäläistä kansaa. Muiden muassa näistä syistä Venäjä on niin rupuinen valtio kuin on: köyhillä on kurjat olot, talous on pieni kuin mikä ja pienenee lisää koko ajan yms.
Pakotteet on asetettu Putinin tiedetylle lähipiirille painostuskeinona Putinin ja Venäjän toimia vastaan, eikä rangaistuksena lähipiirin ja oligarkkien tekemistä rikoksista. Siinä on aika iso ero. Siinäkin on melko iso ero käyttääkö moraalittomasti hyödykseen Putinin aggressioiden seurauksia vai onko mukana tekemässä käskyjä aluevaltauksista ja sotilaallisista väliintuloista. Sen lisäksi on hyvä ottaa huomioon tekeekö esim Boris Venäjän aggressioiden yhteydessä rikollisella tavalla vai moraalittomalla tavalla rahaa. Vai kenties kummallakin? Voidaan hieman samantyyppisenä vertailukohtana ottaa Halliburton ja Irak. Mutta onko Putinin lähipiiri tai vielä enemmänkin tässä viestiketjussa rikolliseksi syytelty Boris Rotenberg tehnyt jotain konkreettisia rikoksia vai toiminut ainoastaan moraalittomasti, on se kysymys, mihin mä oon tässä odottanut ja kysellyt vastauksia todella laihoin seurauksin. Sulta ei Boriksen rikoksiin ole edelleenkään tullut mitään konkreettista vastausta, joten lopetan tältä erää myös sellaisen odottelun. Palataan asiaan, jos tuot jotain konkreettista esille tuolta osin. Odotellaan myös osaako
@-Ville- nimetä nyt jotain tiettyjä Boriksen tekemiä rikoksia, kun täällä Boriksesta puhuu rikollisena. Vahvasti epäilen ja mikäli ei, on kyse myös tuolta osin täysin tyhjänpäiväisestä huutelusta ryssittelyn ohella.
Mainitset myös yllä oligarkkien syyllistyneen todella vakaviin rikoksiin riistäessään venäläistä kansaa. Minkä tyyppisiin ja nimisiin rikoksiin he ovat syyllistyneet? Mitkä heidän tekosistaan on Venäjän lain mukaan ok, mutta kansainvälisesti taas eivät? Toit tuon nyt sen verran selkeässä muodossa esille, että olettaisin tuosta olevan jotain tarkempaa tietoa. Onko kenties Boris mukana tuossa joukossa ja miten toisaalta muut Rotenbergit? Nyt puhutaan siis rikoksista, eikä vain moraalittomasta toiminnasta, koska noilla kahdella on varsin selkeä ero. Kaipaisin nyt ihan konkreettisia esimerkkejä.
Otetaan perään yksi OCCRP:n artikkeli liittyen Rotenbergeihin ja etenkin Borikseen:
https://www.occrp.org/en/investigations/7675-how-to-hide-a-russian-fortune-on-the-french-riviera
Tuossa puhutaan pitkälti samasta asiasta. Härskiä ja moraalitonta toimintaa ja hyötymistä Venäjän aggressioista, mutta varsinaisia rikoksia vaikea raportoida tai todistaa. Eikä tuossa edes oikeastaan mainita mistään rikosepäilyistä, vaan hyvä veli-systeemin tuomista pikavoitoista.
Voinhan mä tähän oman mielipiteen tuoda myös perään julki. En henkilökohtaisesti usko, että yksikään oligarkeista pelaa puhtaat jauhot pussissaan ja monella heistä on hyvinkin todennäköisesti ollut peliä myös rikollisuuden/mafian kanssa ainakin jonkunlaisessa mittakaavassa. Toimintaa noin yleisesti ottaen en pidä missään mielessä hyvien länsimaisten tapojen mukaisena tai moraalisesti olevan lähelläkään kohtuullisia rajoja mun moraalikäsityksen sisällä. Siitä huolimatta enpä mä silti niistä oikein kehtaa rikollisinakaan huudella, kun ei ole mitään lihaa sellaisten väitteiden ympärille tarjota. Mutta kuten sanottu, meitä on moneen junaan.