Jokereiden kohuttu fanikatsomo..

  • 13 795
  • 170
Tila
Viestiketju on suljettu.

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Tyttökoulun talonmies työntouhussa

Viestin lähetti hull16
PS. Valvontakamerat ovat olleet Areenan alusta asti paikallaan ja käytössä.


Niin, eikös samaisilla kameroilla ole tarkoitus kuvata (huhujen mukaan) Henkka Saaren uusin jyystöspektaakkeli "Tyttökoulun jokeritalonmies"? Tosin tämä tieto tuli taksikuskien tietotoimistosta joten saapa nähdä kuinka loppupelissä käy? ;)

Täältä tähän
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Re: Tyttökoulun talonmies työntouhussa

Viestin lähetti ervatsalo



Niin, eikös samaisilla kameroilla ole tarkoitus kuvata (huhujen mukaan) Henkka Saaren uusin jyystöspektaakkeli "Tyttökoulun jokeritalonmies"? Tosin tämä tieto tuli taksikuskien tietotoimistosta joten saapa nähdä kuinka loppupelissä käy? ;)

Täältä tähän

Tämä pitää kyllä paikkansa, koska meitä ei tarvitse valvoa kun Areenalla ei Jokerit pelaa niin kamerathan olisi joutokäytöllä muuten väliajat. Erva kyselisit noita muitakin asioita samasta paikasta äläkä luota noihin lehtiin.
 

Jantse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Valvontakamerat

Ainoa paikka missä olen valvontakameroita nähnyt konkreettisesti hyödynnettävän, on LA-areena. 211-212 katsomoita valvotaan useamman kameran voimin.

Kolme järjestyksen valvojaa ilmestyivät 'kuin tyhjästä' ja raahasivat erään katsojan pois paikaltaan, vaikka peli oli käynnissä. Tämän jälkeen seurasi aulassa lain vastainen varustarkastus. Vaaralliseksi ja luvattomaksi esineeksi paljastui oma pullo. Lähdevettä, siitähän seurasi kalabaliikki, ei Espoossa tällaista myydä, ei niin.
 

vandy

Jäsen
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Viestin lähetti Tommy


Nielikäinen ei pelannut, Antti "poliisi" Törmänen oli taklannut Nielikäiselle aivotärähdyksen.

Hyvä Espoon kasvatti, hyvä.
--------------------------------------------------------------------------------
Kommentoi nyt Tommy jotain tohon:D
 
Viimeksi muokattu:

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Makkaratehtailijan nokianaaperot käyvät kuumana kun ottelussa huudellaan herjoja. Ottakaa yhteyttä vaikka Iltiksen Petri Seppään, niin saatte valituksenne oikein lehteen. Fanikatsomon pääasiallinen tehtävä on kaksijakoinen;
1. Kannustaa omat voittoon
2. Kuumentaa vastustaja tappioon
Näissä onnistuttiin hyvin eilen. Sikakatsomo nimeä ette valitettavasti voi jokerikatsomolle antaa sillä se on jostain syystä jo varattu. Mitä enemmän valitatte, sitä enemmän huudetaan!
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Törkeää toimintaa ne kuole pois-huudot. Muita huutoja vastaan ei periaatteessa minulla mitään ole, mutta mielestäni nämä seula-huudot sun muut huudot voisi jättää pois ja keskittyä oman joukkueen kannustamiseen enemmän! En nyt tarkota, etteikö jokereiden fanilauma kannustaisi omiaan.

Muuten tunnelma hallissa ei ollut mikään kaksinen, vähän liian iso halli on tuo hjartwall. Espoossa istuvat kaikki tiiviisti toisissaan kiinni ja halli on yleensä täynnä näissä jokeri-peleissä, pienemmästä yleisökapasiteetistaan johtuen ja tunnelma on mitä mahtavin.

Matsin jälkeen olisi kyllä varmasti tullut mahtavaa tekstiä ja päätinkin nukkua yön yli ennen kuin mitään raapustan.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Re: Myrsky vesilasissa!!!

Viestin lähetti reds1897
Höh,miksi tämmöisestä aiheesta piti oikein uusi otsikko avata.Jokaisen joukkueen faneista löytyy tyhmiä,minä luokittelisin itseni myös tähän kategoriaan.Mutta kun esim redsi menee matsiin ja jumalauta maksaa ylihinnoitellun flabarin samaan aikaan kun suurin osa muista katsojista tulee ilmais lipuilla,niin kyllä siinä myös huutaa saa.

Pidän itseäni melko rauhallisena henkilönä siviilissä,mutta halliin saavuttuani laitan järkeni niinsanotusti narikkaan.

Ja kun pää jää tyhjäksi, ni sehän pitää täyttää muutamalla litralla olutta, ettei tule läpiveto korvien välissä;) . Heh heh Reds kun olit mun mukana paikoillani tsiigaamassa matsia, jengi kyseli seuraavassa pelissä "Kuka se kaveri oli sun kanssas viimeksi mukana??" Porukka oli siinä meidän ympärillä ulvonnut välillä vedet silmissä.

Ihmettelen tosissaan näitä jeesustelijoita fanikäyttäytymisessä, jokainen voi heittää ns. ensimmäisen kiven, joka ei olisi jotain törkeätä huutanut. Itsellänikin on monta kertaa keittänyt ylitse, mutta pyrin välttämään kirosanoja, koska lähistöllä on myös pienempiä lapsia, enkä itsekään kahden lapsen faijana haluaa, että vanhempi poikani 2,5-v alkaisi pihalla huutelemaan "V***n puusilmäh**o". En myöskään väitä, etteikö näitä voimasanoja olisi käytetty.....hmmmm toivottavasti tähän sai jotain järkeä:)

Fanikatsomon tehtävähän on kannustaa ja yrittää saada se tarttumaan hallin muihinkin ihmisiin, ei suomalainen kovin helposti huutamaan ala, siinä saa hullun tai juopon maineen jos möykkää julkisella paikalla, ihan oikeasti, kokeilkaapa vaikka sanoa ystävällisesti päivää/huomenta spårassa, junassa & bussissa, niin kyllä sinua kieroon katsotaan.

Narrien fanikatsomon "ugh ugh"-huudothan ovat hemmetin hyvä juttu, ja jos sillä saisi "jonkun" hermostumaan kentällä, niin asiahan on toiminut, samallahan sekin on kannustusta omille, koska he tietävät, että se kohdistuu vastustajaan ja fanit ovat oman joukkueen takana. Sitten voi itse huumorinpilke silmässä kuittailla mm. täällä, että meno näytti kuin Korkeasaaren paviaani-laumalta.

Seula-huudothan on hyvä asia (ja Jamohan on seula heh heh). Joku täällä kirjoitti, että veskari oli pelannut hyvin ja sitten päästi jonkun lirun sisään tai jotain, no silloinhan on hyvä veto huutaa seulaa, jos kaveri on päästänyt helpon sisään, siinä voi alkaa vaikkaa räpylä täristä, ja seuraava veto voi olla veskarille tosi paha.

Ja lopuksi tuomarithan ovat aina (paitsi kun vastustaja saa jäähyn) väärässä, joten aina löytyy joku pilkattava, sehän on jo lähes kansalaisvelvollisuus:D , vai mitä theref??;)
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Ai niin, vielä hauska tarina tähän, kun kauden alussa tuossa ärrä-cupissa vein poikani katsomaan narrit-HIFK-peliä, olin kotona vain tokaisut ilmeisesti vaimolleni, että "narrit saa kyytiä". Niin kun sitten kävelimme jaffalan käytävillä, ( 2,5-v pojallani HIFK-paita päällä), tuli vastaan pari narri-paitaista fania, poikani tokaisi kovaan ääneen "narri saa kyytiä", niin nämä fanit ainakin repesivät tosi pahasti nauruun ihmetellen tuon pienen miehen (fanin) lähes riitaa haastavaa komenttia:D,
 

KlapKlap

Jäsen
Suosikkijoukkue
NoMoreHockey
Viestin lähetti Korak
pienen miehen (fanin) lähes riitaa haastavaa komenttia:D,

Oletko jo "aivopesemässä" poikaasi IFK:n faniksi vai riittääkö faijan punaiset geenit elämänohjeeksi :-)
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Se Myllyksen pieni tälli ensimmäisessä erässä pelotti jo hiukan. Viime kaudella Draperin polvivamma syntyi jotakuinkin vastaavassa tilanteessa (pelaaja liukuu maalivahdin päälle)

Seula-huudoissa ei muuten mitään, mutta huvitti erityisesti se, että huuto kaikui pelikatkon aikana jo silloin, kun peli oli 0-0. Yksi Bluesin faniryhmästä kiteytti seula-huudot hyvin: "Ei se ole jokeripelaajien hyvyyttä, vaan vastustajan maalivahdin huonoutta"

Kyllä mä ainakin kuulin maalintekijän nimeä huudettavan, mutta vasta Jokerien neljännen ja viidennen maalin jälkeen, eli tilanteessa, jossa Blues oli tehnyt maalinsa.
 

#12

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Myrsky vesilasissa!!!

Viestin lähetti reds1897
Höh,miksi tämmöisestä aiheesta piti oikein uusi otsikko avata.Jokaisen joukkueen faneista löytyy tyhmiä,minä luokittelisin itseni myös tähän kategoriaan.Mutta kun esim redsi menee matsiin ja jumalauta maksaa ylihinnoitellun flabarin samaan aikaan kun suurin osa muista katsojista tulee ilmais lipuilla,niin kyllä siinä myös huutaa saa.

(Tää nyt menee vähän off-topic, mutta se suotakoon)

Olen jo aiemmin kirjoitellut katsomokäyttäytymisestä ja jotkut ovat jo moralistiksi ehtineet tuomita kun haluaisin jopa tuoda 2-4vuotiaat lapseni mukaan hallille ja toivoisin että nää vielä suht viattomat natiaiset eivät joka pelin jälkeen olisi oppineet uusia kirosanoja ja käyttäytymismalleja. Ehdotukseni (myös toimistolle mennyt) onkin että rauhoitetaan esim. joku C2 perheellisille jotta ihan viereen ei tule näitä Paavoja tai muitakaan Nasse-setiä...

Sitten asiaan: Tää kollega reds:in perustelu lippujen hintoihin liittyen on mun mielestä täysin hanurista. Oletko myös sitä mieltä että jos mä olen ostanut ihan v**tun kalliin mersun tai bemarin, mun ei tarvii välittää liikenne- tai muistakaan säänöistä?! Entä jos lennän businessluokassa saan siis örveltää huomattavasti turisteja ja ilmaislentäjiä enemmän? *bullshit*

Tuskin kukaan hallilla rymyävästä jengistä mitään pyhäkoululaisia on kuitenkaan tekemässä.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Re: Re: Myrsky vesilasissa!!!

Viestin lähetti #12


Sitten asiaan: Tää kollega reds:in perustelu lippujen hintoihin liittyen on mun mielestä täysin hanurista. Oletko myös sitä mieltä että jos mä olen ostanut ihan v**tun kalliin mersun tai bemarin, mun ei tarvii välittää liikenne- tai muistakaan säänöistä?! Entä jos lennän businessluokassa saan siis örveltää huomattavasti turisteja ja ilmaislentäjiä enemmän? *bullshit*

#12, tuntien hieman Redsiä, ja ehkä jos luet tuon Redsin jutun uudestaan, vaatii kovaa itsetuntoa sanoa itseään tyhmäksi, niin huomaat varmasti siinä pientä ironiaa:)
 

fakiiri

Jäsen
Lisää melua!

tse olen käynyt yli 15 vuotta niin fudis- kuin lätkämatseissakin. Yleisesti olen sitä mieltä, että suomalaiset käyttäytyvät katsomoissa erittäin hyvin. Suuria ongelmia ei ole. Mielestäni on tärkeää, että katsomoissa on värikkäitä fanilaumoja, jotka luovat huudoillaan ja lauluillaan tunnelmaa. Niin kauan, kun fanijoukot keskittyvät peleissä omiensa kannustamiseen, ongelmia ei ole.
Periaatteessa jokainen matsiin flabarin hankkinut saa huutaa peleissä mitä haluaa, jos siltä tuntuu. Mutta, kyllä katsojilta toivoisi hyvää makua. Jatkuva vastustajan pilkkaaminen ja halventaminen ei ole kauhean sivistynyttä toimintaa. Haistattelevat ja rasistiset huudot ovat kaikkein pahimpia.
Korostan, että en halua matsien muuttuvan lopullisesti hymistelyksi. Kyllä peleissä yleisön tulee voida eläytyä ja käyttäytyä spontaanisti.
Ylipäätään toivon katsomoihin lisää melua, mutta tietyissä rajoissa. Eli vastustajan pilkkaamisen sijaan enemmän painoa oman joukkueen värikkääseen kannattamiseen. Jääkiekkokatsomot ovat Stadissa muuttuneet mauttomiksi ja värittömiksi. HIFK:n matseissa tunnelma on kaukana siitä, millainen se oli vielä Hannes Kapasen valmennuskaudella. Jostain syystä tunnelma alkoi HIFK:n matseissa laskea sitä mukaa, kun menestys parani Westelund-Summasen aikana.
Myöskään Jokereiden peleissä fiilis on todella heikko vanhoihin aikoihin verrattuna.
Hupaisaa on, että HJK:n fudismatseissa on kiitos Forzan paljon enemmän melua kuin Stadin lätkämatseissa.
Olin Hollannissa Ajaxin ottelussa syyskuussa. Siellä Ajaxin kannattajat pitivät todella hienoa meteliä stadionilla omiaan villisti kannustaen. Vastustajajoukkue Spartaa he eivät pahemmin pilkanneet, vaan keskittyivät luomaan tunnelmaa huutamalla oman joukkueen puolesta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ymmärtäkää jo hyvät ihmiset että ei täällä ketään häiritse 'normaalit' huudot vaan nämä ala-arvoiset 'kuole pois' huudot joita kuului Jokerien fanikatsomosta.

Mua vois vähempää kiinnostaa huutaaks jengi seulaa tai jotain muuta pientä mutta noi 'kuole pois' huudot ei todellakaan kuulu halliin.
 

marek

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti bambamcam
Reds1897 kirjoitti näköjään samaa mitä minäkin
olin juuri tuhertamassa. Nämä UGH UGH huudot ovat
ihan jees. Hyvähän se vaan on, että ääntä lähtee.
Siitä se tunnelma nousee.


PITÄÄKÖ SE ÄÄNI KÄYTTÄÄ VASTUSTAJAN MOLLAAMISEEN EIKÄ OMIEN KANNUSTAMISEEN?!?!??!?!
MONET FANIT EIVÄT TÄTÄ HARRASTA-JOKERI FANIT TEKEVÄT TÄTÄ SÄÄNNÖLLISESTI-ELI MOLLAAVAT KANNUSTAMISEN SIJAAN!!!
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Re: Mitä järkeä?

Viestin lähetti TommyT
Mitä järkeä on tällä lailla yksittäisten huuteluiden perusteella suorastaan hyökkäävästi käydä joukolla arvostelemaan ihmisiä?
En halua tuomita TommyT:tä, jonka postit tähän ketjuun edustavat sentään ihan asialinjaa, mutta en voi välttyä huomioimasta tuon kommentin koomisuutta suhteutettuna puheenaiheeseen. Niin makaa kuin petaa, tai jotain?
Tietenkin olisi kiva jos kaikki osapuolet tietäisivät mitä puuta haukutaan, *nudge nudge, piikki espoolaisille* niinpä minäkin vaikenen tämän ketjun osalta.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti marek


PITÄÄKÖ SE ÄÄNI KÄYTTÄÄ VASTUSTAJAN MOLLAAMISEEN EIKÄ OMIEN KANNUSTAMISEEN?!?!??!?!
MONET FANIT EIVÄT TÄTÄ HARRASTA-JOKERI FANIT TEKEVÄT TÄTÄ SÄÄNNÖLLISESTI-ELI MOLLAAVAT KANNUSTAMISEN SIJAAN!!!

Sinulta näkyy ainakin ääntä lähtevän, vai miksi pitää kirjoittaa isoilla kirjaimilla?

Jokerifanit eivät mollaa kannustamisen sijaan, vaan kannustamisen lisäksi. Arviolta 90% on omien kannustamista ja 10 % mm. Z:n ja Jamon lämmittämistä. Hyvin tuntuu purevan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti Vakio
Sinulta näkyy ainakin ääntä lähtevän, vai miksi pitää kirjoittaa isoilla kirjaimilla?

Jokerifanit eivät mollaa kannustamisen sijaan, vaan kannustamisen lisäksi. Arviolta 90% on omien kannustamista ja 10 % mm. Z:n ja Jamon lämmittämistä. Hyvin tuntuu purevan.

Noi prosentit muuten ei pidä läheskään paikkaansa :)
40 % - 60 % ehkä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti marek


MONET FANIT EIVÄT TÄTÄ HARRASTA-JOKERI FANIT TEKEVÄT TÄTÄ SÄÄNNÖLLISESTI-ELI MOLLAAVAT KANNUSTAMISEN SIJAAN!!!

Ja koville tuntuu ottavan. Oikein huutaa pitää.

Eiköhän se nyt kuitenkin ole niin, että jokaisella seuralla/fanikatsomolla on oma vuosien saatossa muovautunut meininkinsä. Ei sen todellakaan tarvitse muita miellyttää - ei ole totta tosiaan tarkoituskaan - eikä muiden mielipiteet voisi sinällään vähempää kiinnostaa.
Jokereiden fanikatsomolla vastustajan pelaajille vittuilu kuuluu asiaan - on aina kuulunut - jollain muulla katsomolla ehkä ei. Näin se on aina ollut ja tulee varmaan aina olemaan.
Näin monta kertaa kun täälläkin on asiasta keskusteltu, niin on pakko vetää johtopäätökset, että yllättävän monille se vittuilu tuntuu myöskin toimivan. Useasti on keittänyt sekä pelaajalla kentällä, että vastustajan kannattajalla katsomossa - joitakin näköjään vielä julkisilla foorumeillakin.
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Miksi tällainen puheenaihe pitää tehdä Jokerien fanikatsomosta? Hämennlinnassa esimerkiksi on myös nämä täällä moititut asiat mutta ne ovat kymmenen kertaa pahempia ja niitä käytetään kymmenen kertaa enemmän.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Mikähän tässä nyt taas mättää? Eilen Jyp-Pelicans - matsissa koko pelaajapäädyn seisomakatsomo huusi 4-0 - tilanteessa maalinsuulle luistelleelle Rämölle SEULA - huutoa. Hyvinhän poika pelasi loppujen lopuksi, mutta tunnelmaahan huuto nostattaa. Eri asia sitten on jos huudetaan Kuole pois. Mutta ei koko fanikatsomoa voi syyllistää jos pari tyyppiä mesoaa sensuuntaista, ainahan näitä on. Hippoksella ainakin yleensä saa vastustajankin pelaaja aplodit, jos selviää pahannäköisestä tilanteesta ilman loukkaantumista.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Tj
Mikähän tässä nyt taas mättää? Eilen Jyp-Pelicans - matsissa koko pelaajapäädyn seisomakatsomo huusi 4-0 - tilanteessa maalinsuulle luistelleelle Rämölle SEULA - huutoa. Hyvinhän poika pelasi loppujen lopuksi, mutta tunnelmaahan huuto nostattaa.

Jos te huudatte sen jotenkin silleen väärin, että se ei ärsytäkään vastustajan kannattajia. Tehän ette silleen kato oikeesti tarkota mitään pahaa, toisin kun ne siellä Hartwall Areenalla ja muutenkin olette paljon parempia ihmisiä.
Paidan väri ja kotikaupunki se ei ainakaan ole... eikä tähän suhtautumiseen vaikuta..
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti Mike


Jos te huudatte sen jotenkin silleen väärin, että se ei ärsytäkään vastustajan kannattajia. Tehän ette silleen kato oikeesti tarkota mitään pahaa, toisin kun ne siellä Hartwall Areenalla ja muutenkin olette paljon parempia ihmisiä.
Paidan väri ja kotikaupunki se ei ainakaan ole... eikä tähän suhtautumiseen vaikuta..

Aivan, ja olen varma, että Jyväskylässä ei ole läskejä ja teinejä, toisin kuin Hartwall Areenalla. Siitä se johtuu.
 

fakiiri

Jäsen
Viestin lähetti Mike


Ja koville tuntuu ottavan. Oikein huutaa pitää.

Eiköhän se nyt kuitenkin ole niin, että jokaisella seuralla/fanikatsomolla on oma vuosien saatossa muovautunut meininkinsä. Ei sen todellakaan tarvitse muita miellyttää - ei ole totta tosiaan tarkoituskaan - eikä muiden mielipiteet voisi sinällään vähempää kiinnostaa.
Jokereiden fanikatsomolla vastustajan pelaajille vittuilu kuuluu asiaan - on aina kuulunut - jollain muulla katsomolla ehkä ei. Näin se on aina ollut ja tulee varmaan aina olemaan.
Näin monta kertaa kun täälläkin on asiasta keskusteltu, niin on pakko vetää johtopäätökset, että yllättävän monille se vittuilu tuntuu myöskin toimivan. Useasti on keittänyt sekä pelaajalla kentällä, että vastustajan kannattajalla katsomossa - joitakin näköjään vielä julkisilla foorumeillakin.


Tämä viesti vahvistaa kaikki ennakkoluulot ja käsitykset, jotka Jokerileiristä on olemassa. Jokereiden fanikatsomon huudot ovat ajoittain mauttomia, mutta ilmeisesti se sopii näiden hesalaisten tapoihin. Onneksi Stadissa asiat ovat toisin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti JjZz
Miksi tällainen puheenaihe pitää tehdä Jokerien fanikatsomosta? Hämennlinnassa esimerkiksi on myös nämä täällä moititut asiat mutta ne ovat kymmenen kertaa pahempia ja niitä käytetään kymmenen kertaa enemmän.
Tuo on eittämättä ihan tarkkaan tutkittu juttu, eikä suinkaan mikään hätäisesti hatusta vedetty mutu. "Ei meidän talo ole vinossa, mutta hei katsokaa ton naapurin taloa, se vasta vinossa on". :)

Tämä keskustelu voi jatkua maailman tappiin asti ilman, että se tästä enää kehittyy. Ihmisiä ärsyttävät eri asiat, makuasioista ei kannata kiistellä, jokainen omalla tyylillään, jatka tätä listaa niillä kliseillä joilla haluat. Lyödään vaan leimoja, mutta ei hämmästytä kun omaan otsaankin sellainen tömähtää.

Mutta jatkakaa vaan sen kammen kiertämistä, jään itse sivuun odottamaan. Tämähän voi kehittyä mielenkiintoiseksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös