Jokelan yläasteella Tuusulassa ammuttu

  • 286 798
  • 1 244

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Aivan helvetin sama, että mitkä asiat tämän pojan teon taustalla on. Ihan sama , että mitä tollanen sekopää on kokenut elämässään tai millaista musiikkia on kuunnelut ja sarjoja katsellut: MIKÄÄN EI OIKEUTA TEKEMÄÄN TÄLLAISTA.Olisi voinut päästää itsensä päiviltä ilman, että aiheuttaa viattomille ihmisille tällaisen järkytyksen.

Luulen, että tappajalla oli pohjalla vakavaksi edennyt psykoosi ei mielisairaus. Psykoosi on tila, jossa sisäinen hyvinkin perverssi maailma muuttuu sairastuneen mielessä faktatodellisuudeksi. Psykoottinen ihminen voi aivan tosissaan olla sitä mieltä, että hänellä on jumalainen oikeus päättää ihmisten elämästä tai kuolemasta. Nämä oikeusvaltioissa mukaanluetuna USA jätetään tuomitsematta. Niin houkuttelevaa kuin olisikin tämmoinen pirulainen lynkata.

Eihän kukaan tämmoisia kauheuksia voi hyväksyä, mutta niitä pitää ymmärtää ja tulkita. Ei siksi, että syyllistä paapotaan, vaan siksi, että voidaan miettiä ennaltaehkäisyä.

Mm. opettajille voitaisiin opettaa psykiatristen sairauksen varomerkkien havainnointia, jolloin alkava psykoosi saadaan ajoissa hoidon piiriin. Se voisi estää ainakin joitain tämmoisia tragedioita. Mikään poliisivaltio ei näille vinksahtamisille voi mitään.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Miksihän Yle toistuvasti kertoo että se verilöylyyn viittaava video olisi laitettu nettiin eilen vaikka se todellisuudessa on laitettu tänään aamulla noin klo 9-10 aikoihin? Se että videon tiedoissa luki päivämääränä 6.11. johtuu siitä että jossain amerikan maalla päivä ei vielä ollut vaihtunut (PST = UTC-8, 10h aikaero Suomeen). Mutta kun katsoi sen laittamien videoiden listaan niin kahden aikoihin siellä luki "4 hours ago".

Eikös tuo saata johtua siitä, että se video ei sinne Tubeen mene samalla sekunnilla.. Tai ainakin itselläni usein kestää useita tunteja ennenkuin video lähettämisen jälkeen Tubessa on.

Iltalehti näköjään on sitten ottanut sivuilleen tuon Youtubesta poistetun pätkän, eipä kyllä yllättänyt yhtään. Tämän lehden tasoon voi aina luottaa..

Useimmat, joilla on kouluikäisiä lapsia, varmasti kokevat tämän tapahtuman syvällä sisällään.

Pahalta tuntuu ja itselläkin nousi pala kurkkuun, kun on noita kuvia katsellut ja Vanhasen puheen kuunteli.. En tiedä sitten että enkö voi tuntea näitä tapahtumia syvällä sisälläni , koska minulla ei ole lapsia..

Luulisi että jokaista ihmistä tämä koskettaa, oli lapsia tai ei.
 
Viimeksi muokattu:

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Tottakai se on niiden jäsen, jotta voi levittää sairasta manifestiansa. YouTubeen liittyi joidenkin tietojen mukaan kaksi viikkoa sitten.

Tämän toki ymmärsin. Siksi pohdinkin että mies itsekin ilmeisesti ansaitsi mielestään kuolla, koska samaistui inhoamaansa ihmistyyppiin.

Tuusulaa vertasin Erfurtiin ihan siksi, että siellä viisi vuotta sitten kävi samalla lailla.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Useimmat, joilla on kouluikäisiä lapsia, varmasti kokevat tämän tapahtuman syvällä sisällään.

Niin ja kaikki muut kohauttavat olkapäitään ja jatkavat normiaskareitaan ? Myös ne, joilla on aikanaan ollut kouluikäisiä lapsia / tulee tulevaisuudessa olemaan / on itse ollut joskus kouluikäinen lapsi, eivät kykene samaistumaan tilanteeseen? Tai ylipäänsä kaikki, joiden tunnevalikoimiin kuuluu myös empatia?

Aika tarpeetonta varmaan tällainen arvottaminen, että nämä ja nämä saavat tuntea asian voimakkaammin, mutta muut eivät voi tietää tästä yhtään mitään.
 

scholl

Jäsen
Ihme muuten, ettei ampuja ollut Steinerkoulussa. Faija soittaa aikuisena ihmisenä kitaraa ja mutsi on joku yhteiskunnan vastainen hihuli, joka kertoo sivuillaan mm., että ihmisten pitäisi pyrkiä alhaiseen elintasoon. Ei ihme, jos tuollaisessa kasvuympäristössä sekoaa. Ei sitä toki tuollaista hulluutta kodin piikkiin voi totaalisesti laittaa, mutta kun kerran täällä ollaan kieltämässä aseita niin minä kiellän kyllä mielummin Lordin, kitaran ja tuollaiset vanhemmat.

Itsekin olen harrastanut ammuntaa, mutten ole koskaan kuunnellut heviä. Yleensä se musiikkijengi on se turmiollinen aines tässä yhteiskunnassa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Toivottavasti kilahtaja ei menettänyt henkeään oman kätensä kautta, vaan saa kokea todellisen rangaistuksen teostaan. Aika halpa hinta.

Niin, jotenkin on ristiriitainen olo siitä, mikä olisi oikein tuolle tyypille. Toisaalta jos kuolee pois, niin se säästää yhteiskunnalta aikamoisen läjän euroja ja tietysti sen uhan ja kysymykset, että mitä sitten kun kaveri armahdetaan "uskoon" tulon myötä. Viittaan tällä esim. tapaus Valjakkalaan, kun pelkkä armahdusanomus on täytetty, niin puolen Poria paskoo housuunsa.

Toisaalta vaikea vammautuminen ja sen ymmärtäminen/sen kanssa eläminen olisi tällaiselle "master race"-tyypille ihan oikein. Yhtäkkiä olo ei olekaan niin kaikkivoipa ja voimakas. Voi sitten samalla katsella nuoruusajan nettivideoitaan, kun äiti vanhoilla päivillään käy tyhjentämässä kusi ja paskapussit.

Elämme hulluja aikoja ja olen nuorisosta todella huolissani jo työni takia. Tietynlaisen empatian puuttuminen on ollut jo pitkään näkyvissä ja nykyään mahdollisuudet löytää epäilyttäviä asioita on helppoa mm. internetin avulla. Todellakaan en halua saarnata, kuuntelen itsekin metallia, katson väkivaltaelokuvia ym.. Mutta netistä löytyy hirveä määrä paskaa, mitä ei pysty kukaan valvomaan.

Oma lukunsa ovat tällaisten yhteisöjen ns. johtajat, jotka keräävät milloin millekin asialle joukkojaan ja levittävät "oikeaa" sanomaa. Yleensä nämä "johtajat" ovat säälittäviä paskahousuja, kuten esim. Pekka Siitoin. Mutta nuori itsensä kanssa sekaisin oleva kaiffari saattaa ottaa tällaisen pelleilyn tosissaan ja jälki on juuri noin karmaisevaa, mitä tänään on jouduttu vedet silmissä todistamaan.

Edelleen voimia omaisille.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Niin ja kaikki muut kohauttavat olkapäitään ja jatkavat normiaskareitaan ? Myös ne, joilla on aikanaan ollut kouluikäisiä lapsia / tulee tulevaisuudessa olemaan / on itse ollut joskus kouluikäinen lapsi, eivät kykene samaistumaan tilanteeseen?

Anteeksi. Tätä en todellakaan tarkoittanut. Minulla on kaksi kouluikäistä lasta lähellä tätä Jokelan koulua ja siksi ehkä ajattelin asian tuolta kannalta.

Vielä kerran pahoittelut, jos loukkasin.
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Luulen, että tappajalla oli pohjalla vakavaksi edennyt psykoosi ei mielisairaus. Psykoosi on tila, jossa sisäinen hyvinkin perverssi maailma muuttuu sairastuneen mielessä faktatodellisuudeksi. Psykoottinen ihminen voi aivan tosissaan olla sitä mieltä, että hänellä on jumalainen oikeus päättää ihmisten elämästä tai kuolemasta. Nämä oikeusvaltioissa mukaanluetuna USA jätetään tuomitsematta. Niin houkuttelevaa kuin olisikin tämmoinen pirulainen lynkata...

Juurikin näin. Tuskin kukaan suunnittelee lapsesta asti "minusta tulee isona murhaaja". Ihmismieli on todella outo - niin outo, että sitä ei terve ihminen voi käsittääkään. Tuskin tässä tietynlaisella musiikki-genrellä tai itsearvoisesti millään ideologialla on juuri tekemistä. Pahaa oloa, josta voi tulla pahuutta varmaankin voi kanavoida tai hakea sille oikeutusta tai selitystä itselleen esim. jonkin ideologian kautta. Kunnes selityksiä ei enää itselleenkään tarvita ja ajatusmaailmasta muodostuu henkilölle itsellee ns. normaali ja hyväksytty.

En halua tällä sohvapsykologialla pätkääkään ottaa pois henkilön velvollisuutta vastata karmeasta teosta jota ei saa enää tekemättömäksi.
 

viza

Jäsen
Mitenhän kaverin musiikkimaku ja sen yleistäminen kaikkiin ihmisiin liittyy asiaan. Vaikkka hepun kuuntelemassa musiikissa puhutaankin tappamisesta etc. eivät liene biisejä tehneiden bändien jäsenet moista ole tehneet? Pään sisästä se kaikki on kiinni, kaverilla vain naksahti.
 

Artsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vanhanen piti kyllä vaikuttavan puheen, tuskin kauaa kerkes valmistelemaan. Tai ainakin minuun teki vaikutuksen.

Itse tapahtumaa en yritä edes pukea sanoiksi.


Hatunnosto täältäkin Vanhaselle hyvästä puheesta. Matissa on selvää valtiomies ainetta.

Tapahtuma on järkyttävä, mutta valitettavasti kuvaa nykyisyyttä liiankin hyvin. Ihmishenki ei ole enää pyhä, vaan ihmiset surmaavat niin siskojaan, kuin vanhempiaan ilman mitään järjellistä syytä. Helposti syytetään, että mielenterveyspalvelujen heikkous on näiden tapausten syynä, mutta itse näen ihmisten yleisen piittaamattomuuden olevan suurin syy. Yksinäisen ihmisen päässä syntyy käsittämättömiä ajatuksia.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Emäntä kysyi olenko kuullut päivän uutisen, kun tulin töistä kotiin. Minä "Ai Karalahden putkareissun?"...Tuli oikeasti huono olo, kun tajusin mitä on tapahtunut.

Koko kansakunta saa hetken kokea miltä haavoittuvaisuus tuntuu. Koskaan ei tiedä milloin lähtö tulee ja miten.
 

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä toivon ainakin kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että Sturmgeist89 kuolee aiheuttamiinsa vammoihin ja säästää yhteiskunnalta mittavan tukun euroja.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ihme muuten, ettei ampuja ollut Steinerkoulussa. Faija soittaa aikuisena ihmisenä kitaraa ja mutsi on joku yhteiskunnan vastainen hihuli, joka kertoo sivuillaan mm., että ihmisten pitäisi pyrkiä alhaiseen elintasoon. Ei ihme, jos tuollaisessa kasvuympäristössä sekoaa. Ei sitä toki tuollaista hulluutta kodin piikkiin voi totaalisesti laittaa, mutta kun kerran täällä ollaan kieltämässä aseita niin minä kiellän kyllä mielummin Lordin, kitaran ja tuollaiset vanhemmat.

Itsekin olen harrastanut ammuntaa, mutten ole koskaan kuunnellut heviä. Yleensä se musiikkijengi on se turmiollinen aines tässä yhteiskunnassa.

Nyt täytyy sanoa, että on väärä hetki esittää ns. huumoria. Ja jos tämä ei ollut huumoria, silloin mielipiteesi ovat hyvin lähellä ampujan maailmankatsomusta ja pidän sinua idioottina.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ampujalle oikein, että jäi henkiin ja epäonnistui suunitelmassaan.

Miten tälläisiä voi ehkäistä jatkossa? Ei mitenkään. Ellei joku nyt kirjoita suunitelman selvästi nettiin. Joskushan suuniteltiin vartijoita kouluihin, mutta mitä se olisi tässä tapauksessa auttanut? Ei mitään.

Kouluammuskelut niin yleisiä maailmalla, mutta kuitenkin kun jotain tapahtuu juuri Suomessa, niin kyllä se yllättää. Ja koulua kun pidetään kuitenkin oikeasti turvallisena paikkana Suomessa.
Myyrmannin pommitapaus unohdettiin yllättävän pian ja niin myös tämä. Se on karu totuus, jonka psykologikin juuri telkkarissa kertoi.

Mitä järkyttävää seuraavaksi tapahtuu? Tietyin väliajoin kauheita asioita kuitenkin tapahtuu myös Suomessa.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Minä toivon ainakin kädet kyynärpäitä myöten ristissä, että Sturmgeist89 kuolee aiheuttamiinsa vammoihin ja säästää yhteiskunnalta mittavan tukun euroja.
Kyllä niitä euroja kuluu - uhrien omaisille todennäköisesti valtio joutuu jokusen euron maksamaan. Puhumattakaan mielenterveyspalveluista koituvista kustannuksista. Nyt rahaa talousarviossa ennaltaehkäisyyn.
 

VolmariP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers, LFC
Syvä osanotto tragedian uhrien omaisille ja läheisille. Jaksamista ja voimia. Vetää aika hiljaiseksi.
 

ensio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Greg "Paras" Jacina & John "0+2" Lammers
Ihme muuten, ettei ampuja ollut Steinerkoulussa. Faija soittaa aikuisena ihmisenä kitaraa ja mutsi on joku yhteiskunnan vastainen hihuli, joka kertoo sivuillaan mm., että ihmisten pitäisi pyrkiä alhaiseen elintasoon. Ei ihme, jos tuollaisessa kasvuympäristössä sekoaa. Ei sitä toki tuollaista hulluutta kodin piikkiin voi totaalisesti laittaa, mutta kun kerran täällä ollaan kieltämässä aseita niin minä kiellän kyllä mielummin Lordin, kitaran ja tuollaiset vanhemmat.

Itsekin olen harrastanut ammuntaa, mutten ole koskaan kuunnellut heviä. Yleensä se musiikkijengi on se turmiollinen aines tässä yhteiskunnassa.

No just. Tämä nyt vaan yhtenä esimerkkinä käydystä keskustelusta, mutta kitara, vanhemmat ja aseetko ihmiset pistävät tekemään tällaista näin harkitusti? Itsellä on näistä kaikkea aseita lukuunottamatta (kolme kitaraa kyllä), mutta enpä ole miettinyt moiseen ratkaisuun päätyväni. Kyllä se viimeinen operaattori näissä tilanteissa, kuten kaikissa muissakin, on ihminen.
Ymmärrän kyllä, että meistä kaikista löytyy eri määrin eriasteista asenteellisuutta, mutta tässä tilanteessa jotenkin toivoisi että suuremmat mölyt ainakin pidettäisi mahassa.

Käsitykseni mukaan Columbinen kaksikkoa tämä kaveri ihaili ja sitä kautta oli päättänyt tehdä, mitä teki. Se on tuo alle 20 vuoden ikä kyllä pelottavaa aikaa: siinä kohtaa kun hirveässä tunteiden viidakossa alkaa syrjäytyä, niin sieltä ei välttämättä koskaan löydä tietään ns. järki vielä mukana-tilanteeseen. Tässä nyt toistaiseksi valitettavin esimerkki siitä. Toivottavasti tämä nyt ei rohkaise muita samanhenkisiä. Nyt tärkeä rooli on myös ympäristöllä: mitä tehdään siinä kohtaa, kun havaitaan ettei toisella ole kaikki hyvin? Toivottavasti järki pidetään siinäkin mukana, hysteriasta ei hyvä seuraa. Järjellä on aika loogista myös pitää loitolla kaikki vähemmän järkevä.

Mutta, kaikkiaan surullinen tapaus. Voimia omaisille. Paljon mahdollista, että jatkoajankin käyttäjissä löytyy ihmisiä, jonka läheinen on ollut tänään tuolla. Jaksamista teille koko sydämestä.
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä niitä euroja kuluu - uhrien omaisille todennäköisesti valtio joutuu jokusen euron maksamaan. Puhumattakaan mielenterveyspalveluista koituvista kustannuksista. Nyt rahaa talousarviossa ennaltaehkäisyyn.

Mitä sitten? Ne ovat ns. uponneita kuluja eli ne menevät joka tapauksessa. Ampujan hoito/vahtiminen eivät ole.
 

Ilmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä niitä euroja kuluu - uhrien omaisille todennäköisesti valtio joutuu jokusen euron maksamaan. Puhumattakaan mielenterveyspalveluista koituvista kustannuksista. Nyt rahaa talousarviossa ennaltaehkäisyyn.

Tarkoitin sitä, että tuon molopään hoitamiseen ei kulu resursseja, eikä myöskään oikeudenkäyntiin, jos heittää veivinsä.

Nuo mainitsemasi kulut tulevat yhteiskunnan hoidettavaksi joka tapauksessa.

EDIT: FreezingHell oli nopeampi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös