Puljärveähän ei tuossa vaiheessa (kolmannen erän alkupuolella) ainoastaan siirretty pois ykkösestä vaan jäi käytännössä ulos myös pelaavasta kokoonpanosta. Kävi tuon jälkeen ainoastaan yhden kerran jäällä (pl. ottelun viimeinen vaihto pelin jo ratkettua). Mielestäni tuo kuvaa hyvin sitä, että McLellanin luotto Puljuun ei ole kovin korkealla tasolla (syystä tai toisesta).
Toki olisi voinut antaa Puljulle vähän paremmat saumat onnistua. Ei sitä voi kiistää ettei Pulju ainakaan suosikkipelaajia ole McLellanin joukkueessa. Toisaalta itse olen näkevinäni kuitenkin logiikkaa Puljujärven kohtelussa ja pikkuhiljaa hän on päässyt jo kakkosylivoimaan, kuten viime pelissäkin. Samaan hengenvetoon todettakoon että Oilers on kuitenkin yleensä se joka jäähyilee eikä itse saa hankittua vastustajalle tarpeeksi jäähyjä eli harvoihin ylivoimakertoihin on saatava se porukka jäälle, jotka ovat todistetusti jo sitä tulosta tehneet. McLellan ja Oilers on tukalassa tilanteessa ja ymmärtäähän sen, ettei siinä välttämättä ole jonkun yksittäisen pelaajan kehitys päällimäisenä tapetilla. Noh.. jotkut saattaisivat kyseenalaistaa mm. Letestun paikan ylivoimalla, mutta mutta..
Ja muistaakseni Red Wings ja Sabres -peleissä Puljujärvi sai selvästi luottoa McLellanilta ihan ottelun kannalta tärkeilläkin hetkillä. Puljujärvi oli erittäin hyvä noissa peleissä, joten kyllä sitä luottoa tulee jos vain vastaa huutoon. Toki jännä sinänsä, että Pulju tippui noiden pelien jälkeen kokoonpanon ulkopuolelle, mutta sitäkin taidettiin perustella lepuuttamisella. Liekö jotain flunssan poikasta vai voiko syy olla kuntopohja? Se nähdään kauden edetessä.
Pregame-haastiksissa McLellan on moneen kertaan puhunut, että Puljujärvi on aikuistumassa. Joukkuetoverit ovat puhuneet itseluottamuksesta hänen kohdalla ja nuo kaksi asiaa kulkee tietenkin käsi kädessä. Sen kahden maalin illan jälkeen Lucic naureskeli, että ehkä Jesse on keskittynyt liikaa siihen mitä Laine ja Matthews ovat saaneet aikaan ylivoimalla ja alkaa nyt vasta pikkuhiljaa löytää oman pelinsä. Siis aivan junnumaisia juttuja ja sana aikuistuminen on varmasti oikea kuvailemaan sitä prosessia mitä nyt läpi käydään.
Kaikki tämä on johtanut siihen, että Puljun peli on mennyt selvästi eteenpäin ja on todellakin valmis tekemään töitä kokonaisvaltaisen paketin saavuttamiseksi jolla pärjää aikuisten peleissä. Tuossa moniongelmaisessa Oilersissa Pulju on ihan itse raivannut tietänsä ylös ja ansainnut nykyisen pelaikansa ja paikkansa. Ilmaiseksi se ei ole tullut ja mun mielestä hyvä niin. Haluan uskoa, että tuo kohtelu ja seuran tilanne kasvattaa Puljua ja hän on käsitellyt tilanteen varsin hyvin.
Ensi yötä odotellessa..