En minä tuossa mitään sarkasmia viljellyt. Kunhan toin sitä esiin, mikä omaan silmään näkyi kun katselin noita Puljun vaihtoja että kehitteli parikin ihan niin unelmapaikkaa kuin vaan olla ja voi jotka näytti siltä että hemmetti, tuosta nyt olisin jo minäkin laittanut sisään. Eli jo niistä vähistä itse näkemistäni vaihdoista olisi voinut ja pitänyt hyvinkin tulla sellaiset 2-3 syöttöpinnaa lisää tehoihin.
Minun kaaliin ei vaan mahdu että miten ihmeessä Puljun kohdalla voi puhua tehottomuudesta, jos kerran käytännössä tehot oli nyt point per game (ei, en laske pelatuiksi otteluiksi noita 4 min. per peli pelejä vaikka ne virallisesti kirjoihin pelatuiksi peleiksi merkitäänkin), vai lasketaanko pelkästään maalit kun puhutaan tehoista? Että kuinka helvetinmoisella tahdilla niitä tehoja olisi sitten pitänyt muka tehdä? Kyseessä kuitenkin NHL:n nuorin pelaaja. Ja jo noissa otteluissa Jesse sai aikaiseksi tehot, mihin moni koko kautensa NHL:n puolella pelaava ei yllä edes koko kauden mittaan. Pikkaisen vaikuttaa että odotukset on nyt olleet täysin kohtuuttomat Puljujärven kohdalla, vaikka tavallaan ymmärrettävää koska kyseessä on noinkin poikkeuksellinen pelaaja.
Ok, joo aloin ajatella, että oli sarkasmia tai jotain vastaavaa kun suomalaispelaajan kohdalla vedettiin esiin se kortti, että muuten olisi paljon pisteitä, mutta ketjukaverit olivat heikkoja. Siis se klassikko. Ja kaveri pelasi McDavidin kanssa samassa ketjussa.
Kyllähän Puljujärvi alkukaudesta antoi muutaman hyvän syötön tekopaikkaan josta olisi voinut tai pitänyt ketjukaverin tehdä. Se on ihan totta. Toisaalta itse muistan myös McDavidin syöttämiä huippupaikkoja Puljujärvelle, josta tämä taas ei saanut kiekkoa sisään. Kuuluu pelin luonteeseen, että aina ei mene. Eli aika turha syyttää ketjukavereiden tehottomuutta ainakaan jos ei itsekään käyttänyt paikkojaan.
Niin oma pointtini oli se, että kyseessä on joukkuelaji, jossa joukkueen menestys ratkaisee. Jos joukkueelle tulee kolmen pelin tappioputki, niin silloin yleensä tehdään muutoksia. Lisäksi koko pelaavasta kokoonpanosta pitää saada paras kokonaishyöty käytettyä. Ei siten, että optimoidaan yhden pelaajan rooli.
Mielestäni Oilersilla ei ole ollut mitään kohtuuttomia odotuksia. Tai en ainakaan tiedä mistä sellaisen kuvan olisi saanut. Jos olisi ollut kohtuuttomat odotukset, niin sitten varmaan olisi peluutettu väkisin siinä ykkösessä, koska kyllä McDavidin rinnalla kuka vain tekee ihan kivasti pisteitä. (EDIT: Niin siis jos viitattiin jääkiekkoa seuraavan yleisöön kohtuuttomiin odotuksiin, niin se pitää varmasti pakkansa. Aikamoiset odotukset ovat olleet siitä, että 18-vuotias jannu ottaisi heti ison roolin NHL:ssä).
Puljujärvi on yksi pelaaja organisaatiossa ja hänen aikansa tulee vielä. Tällä hetkellä aika vaikea nähdä missä roolissa tai ketjussa Puljujärvi olisi nykyisiä vaihtoehtoja parempi Oilersin kokoonpanossa.
Oilers on lopultakin pääsemässä siihen tilanteeseen, että uusia varauksia ei ole pakko laittaa suoraan isoon rooliin vaan voidaan tuoda hitaasti sisään joukkueeseen. AHL:n kautta. Omasta mielestäni ainoa virhe, tai ihmetystä herättävä asia, on ollut se, että miksi roikotettiin puoli kautta ylhäällä kun olisi voinut laittaa AHL:ään heti alkukaudesta. Mutta eipä tuosta nyt sinänsä mitään harmia ole. Muuten kuin ehkä tulevaisuuden sopimusneuvotteluasioiden kannalta siinä mielessä, että tulee UFA:ksi vuotta aiemmin.
Oilersin ketjuun olen noita AHL-pelejä pintapuolisesti raportoinut, mutta laitetaan tännekin. Viime pelissä Puljujärvi pelasi Hamiltonin ja Platzerin kanssa samassa ketjussa. 3-2 tappiossa yksi takaisku tuolle ketjulle. Molemmista tehdyistä maaleista vastasi LaLeggia-Currie-Beck. Tähän mennessä Puljujärvellä siis AHL:ssä seitsemän peliä tehoin 2+3=5. Tehotilastossa -3 ja yhden kakkosen ottanut. Laukauksia maalia kohti tasan 3/peli eli ihan kohtuullisesti, mutta vieläkin enemmän voisi laukoa.