No, kummasti esim. eurooppalaiset jalkapallosarjat pärjäävät tällä ah niin eksoottisella konseptilla, että sarjaan voi nousta ja siitä tippua. Eivätkä liene mitään köyhien puuhastelua nekään.
Kuten sanoin, niin on toinen arvokeskustelu "kumpi malli on parempi", mutta ero on tullut historian myötä missä kaikki Pohjois-Amerikan urheilusarjat ovat aina olleet bisneksiä. Euroopassa urheilu on ollut poliittinen, joskus jopa uskonnollinen liike, josta on sittemmin tullut niin sanotusti bisnes. Mutta historia on historiaa. Joku NHL:n draft-järjestelmä olisi laiton Suomessa, mutta, kun teet pelaajien kanssa työehtosopimuksen, siitä tulee sallittua. "Pärjäämisen" suhteen voidaan kärjistetysti sanoa, että eurooppalainen tapa on "reilumpi" faneja ja seuroja kohtaan, kun taas amerikkalainen malli taas on "tehokkaampi rahan tekemisen näkökulmasta":
maailman 50 arvokkaimmasta urheiluseurasta jopa 43 löytyy Pohjois-Amerikan ammattilaissarjoista ja 30 NHL-seurasta 22 teki voitollisen tilinpäätöksen. (Taas vastaavasti voidaan miettiä onko jenkkimäinen suljettu sarja toiminut Suomessa...)
Kuten jo aiemminkin kirjoitin, niin minun kritiikki NHL-seurojen suhteen on näiden kasvattajarahan osalta.
Mutta puuttumatta tähän avoimuuteen niin lähinnä siis kritisoin tätä omalaatuista "lojaalisuus"-vaatimusta pelaajille, jotka kuitenkin ovat tämän viihdeteollisuuden osan työntekijöitä ja joita täsmälleen kohdellaan sen mukaisesti, tuotannon tekijöinä ja kauppatavarana. Ja sitten vielä pitäisi kaupan päälle tuntea jotain pyyteetöntä rakkautta työnantajaansa kohtaan, joka voi vaikka huomenna kaupata sinut jonnekin mantereen toiselle puolelle, että hymyillään kun tavataan ja tikulla silmään joka vanhoja muistelee. Ihan absurdia.
No niin kauan pitää olla "lojaali" seuralle, kun he maksavat palkan. Sen jälkeen laulat jonkun toisen lauluja mutta tämähän pätee kaikessa työelämässä. Samoin jos jonkun arvomaailmaan ei sovi se, että ei välttämättä ole tiedossa pelaajalla ja perheellä pelaako jossain seurassa tai kaupungissa pitempää, niin sitten NHL ei ole oikea ympäristö. Sehän on mitä haluaa arvottaa elämässään ja on uravalintakysymys.
Muistan ajan, kun minä olin naiivi urheilun suhteen kunnes Peter Pocklington päätti treidata Gretzkyn pois Edmontonista, kun oli kussut oman taloutensa
sivubisneksissään. Ei urheilu ole aina reilua kaukalossa, eikä myöskään sen ulkopuolella.