mitkä on nämä tunnetut virheet?
Unohdin vastata tähän, mutta listataan nyt muutama mielestäni olennainen.
1. Puljujärven ensimmäinen kausi oli kehittymisen kannalta ihan täysi katastrofi. Kesätreenit menivät pieleen polvivaivan takia ja silti Oilers pakotti kielitaidoltaan täysin ummikon lapsen kokoonpanoon ja pelaamaan 5-8 minuutin peliajalla sekä istumaan katsomossa (tämä tulee nyt ulkomuistista)
yli kuukauden ennen kuin lähetti pelaajan viimein farmiin. Muistan katsoneeni Jessen peliä joskus joulun jälkeen ja yleensä iloinen kaveri vaikutti täysin maansa myyneeltä tuossa vaiheessa.
Tuo kausi Jessen olisi pitänyt pelata isoa roolia Suomessa tai ainakin AHL:ssä, koska amatöörikin näki kilometrien päähän, että Jesse on pelaajana tosi raakile ja kamppaili vielä pituuskasvun aiheuttaman heikenneen koordinaationkin kanssa.
2. Ketjupompottelu ja grinderiksi valmentaminen - kenen mielestä tämä on hyvä idea? Ymmärrän, että McLellan haluaa olla Quenneville 2.0 ja koota joka erään uudet ketjut (tämä onkin toiminut loistavasti...), mutta kehitysvaiheessa olevalle pelaajalle soisi jonkinlaista erityiskohtelua ainakin jos todella oletetaan, että hänestä kuoriutuu jossain vaiheessa joukkueen avainpelaaja.
Varsinkin ottaen huomioon tuo aikaisempi tausta.
3. Rangaistaan virheistä, muttei palkita hyvistä otteista, vaikka joukkue vetäisi ihan pohjamudissa pudotuspelipaikan menettäneenä. Sen sijaan peluutetaan ylivoimassa nelosketjun sentteriä, top 6:ssa aivan järkyttävän huonosti pelaavalla Lucicilla on sementoitu paikka jne. Viimekausi olisi ollut loistava paikka ajaa Pulju sisään NHL:n hyökkäävän ketjun rooliin sisään, mutta McLellan yksinkertaisesti kieltäytyi tekemästä niin jostain syystä, jota en itse jaksa lainkaan ymmärtää.
Olen siinä mielessä samaa mieltä, että vahvan pelaajan pitäisi kestää kaikki paska, mitä hänen päälleen kaadetaan, mutta jos tavoitteena on ulosmitata kaikki mahdollinen potentiaali joukkueen rosterista niin kuinka hedelmällinen sellainen lähestymistapa on, jossa pelaajia lähestytään heidän heikkouksistaan jne? Varsinkin jos kyse on joukkueen nuorista ja kypsymättömistä tulevaisuuden runkopelaajista? Ainakin itse olen hyvin kiitollinen siitä, ettei esim. Hurricanesissa ole tapana toimia tällä tavoin.*
*PS. Haluaisin kyllä jo Svechin Staalin ja Williamsin rinnalle 2. ketjuun, mutta se on toinen tarina.