Jesse Jyrkkiö

  • 133 673
  • 592

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
.... Jyrkkiönkin kaltainen mikkihiiri voi paikata tuota fyysisen koon ja voiman puutetta puolustuspelissä terrierin kaltaisella asenteella ja oikea-aikaisilla kiekon eteen heittäytymisillä mutta pieni koko ja löysä puolustusasenne ei johda yhtään mihinkään vaikka olisi kuinka pehmeät kädet ja hyvä hyökkäyspelisilmä.

Niinhän Nummelin, Niskala ja vaikka Salmelakin tekevät, heittäytyvät kiekon eteen ja ovat terrierimäisiä kulmissa... Eiköhän sitä "mikkihiiri" ominaisuutta paikata pelisilmällä ja oikealla sijoittumisella??
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minustakin jokaisen pakin ensisijainen tehtävä on puolustaminen olivat kiekolliset avut mitä hyvänsä. Tästäpä syystä en olekaan täysin niellyt Jesse Jyrkkiön arvostelua mm. "huonoihin tehoihin" liittyen. Jyrkkiön puolustuspelaaminen taas on (kuten on monesti todettu) kehittynyt hurjasti tällä kaudella mistä syystä häntä on aika vaikea ohittaa 1 vs.1 tilanteissa. Puheita löysästä asenteesta en ymmärrä alkuunkaan, "mikkihiiri" kun on vähän väliä laittamassa kroppaansa isompiensa tielle. Mitään rymistelijää JJ:stä ei varmasti koskaan tule, mutta voimataso on selvästi noussut eikä poikaa enää paiskota jäähän joka toisessa vaihdossa.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Niinhän Nummelin, Niskala ja vaikka Salmelakin tekevät, heittäytyvät kiekon eteen ja ovat terrierimäisiä kulmissa... Eiköhän sitä "mikkihiiri" ominaisuutta paikata pelisilmällä ja oikealla sijoittumisella??

Kyllähän se nyt on jo tullut selväksi, että SJS:n pelikirjassa pelisilmä ja sijoittuminen, kurinalaisuudesta ja järkevyydestä puhumattakaan eivät kuulu jääkiekkoon.

Itse asiassa herran viestihistoriasta saa sellaisen kuvan, että jos joku ehdottaisi kiekon poistamista jäältä pelin ajaksi, niin SJS kannattaisi sitä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ajattelin Caldwellin tulon jälkeen, että Mielonen on ensin liipasimella mutta se taitaakin olla JJ.

Rocky sanoo: "Jesse Jyrkkiön poissaolo selittyi muilla syillä. - Meidän pitää tällä hetkellä käydä Jessen kanssa hieman hänen pelaamistaan läpi."
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ajattelin Caldwellin tulon jälkeen, että Mielonen on ensin liipasimella mutta se taitaakin olla JJ.

Rocky sanoo: "Jesse Jyrkkiön poissaolo selittyi muilla syillä. - Meidän pitää tällä hetkellä käydä Jessen kanssa hieman hänen pelaamistaan läpi."

Päinvastoin, uskon Jessen hyvinkin olevan kokoonpanossa jo Helsingissä, samoin Mielosta en lähtisi ainakaan pitkän päälle uhraamaan virheiden vuoksi. Nämä on kuitenkin niitä rightin pakkeja joilla on orastavaa kiekollista taitoa, jota tarvitaan pelitavan toteuttamiseksi.

Jos Caldwellin tieltä joku lähtee niin Sammalkangas ellei Kudroc sitten jatka vielä tuvalla.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Olihan Jyrkkiö ilmeisesti ollut lukkopelissä aika hukassa, mutta kyllä eilisessä pelissä poissaolo näkyi aivan liikaa. Ylivoimissa ei ollut päätä eikä häntää. Noh, eiköhän Rocky pojan kuosiin saa. Tuon tason kiekollisia pakkeja ei kuitenkaan liigassakaan ole montaa eikä Ässissä näkynyt vuosikausiin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Olihan Jyrkkiö ilmeisesti ollut lukkopelissä aika hukassa, mutta kyllä eilisessä pelissä poissaolo näkyi aivan liikaa.

No poika sai ennen taukoa aikamoisen tällin päähänsä ja varmasti tuo vieläkin vaikuttaa hänen pelaamiseensa tietynlaisena varovaisuutena. Ajan kanssa tuokin toki unohtuu ja JJ palaa takaisin omalle tasolleen.
 

Emiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hyh hyh, karmii.
Tänään Ässien turhin pakki. Hirveitä kiekonmenetyksiä ja muutenkin epävarmaa kimpoilua. Jotain tarttis tehdä, näinllä otteilla ennemmin vaikka Rahkola sitten rosteriin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Hyh hyh, karmii.
Tänään Ässien turhin pakki. Hirveitä kiekonmenetyksiä ja muutenkin epävarmaa kimpoilua. Jotain tarttis tehdä, näinllä otteilla ennemmin vaikka Rahkola sitten rosteriin.

Epäilemättä Rockyllä oli Jesselle asiaa pelin jälkeen. Sen kolmannessa erässä ylivoimalla tapahtuneen sähläyksen (turha kakkonen) jälkeen ei enää JJ:tä kentällä näkynyt ja ei tarvitse olla kummoinen ennustaja että lauantaina on huilivuoro edessä.

Oli muuten ainoa Pata eilen joka jäi miinukselle (-1).
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Kauanko sitä armonaikaa Jesselle pitää antaa? Toki eilen oli heikko matsi mieheltä, mutta mä en vaan näe sitä kehitystä. Itse olen tällä hetkellä aika kriittinen näkemään sitä potentiaalia, mitä miehessä on. Kyllä joku perushyvä suoritustaso pitäisi saada aikaan, ennenkuin ruvetaan tuomaan kiekollista taitoa joukkueen hyväksi.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kauanko sitä armonaikaa Jesselle pitää antaa?

Mitä helvetin armonaikaa? Eilen Jesse pelasi sellaisen perushyvän pelin, jossa muutamat virheet mustasivat kokonaisuutta, lähinnä nämä mitä tuli kolmanteen erään. Taas kerran tuli mieleen suurimpien ongelmien olevan henkisellä puolella. Eri asia sitten mitä sille voi tehdä.

Ikävintä asiassa on että Jyrkkiö pelaa vieraskentällä lähes järjestään paremmin kuin kotona.
 

JustinCase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, FC Liverpool
Mitä helvetin armonaikaa? Eilen Jesse pelasi sellaisen perushyvän pelin, jossa muutamat virheet mustasivat kokonaisuutta, lähinnä nämä mitä tuli kolmanteen erään. Taas kerran tuli mieleen suurimpien ongelmien olevan henkisellä puolella. Eri asia sitten mitä sille voi tehdä.

Ikävintä asiassa on että Jyrkkiö pelaa vieraskentällä lähes järjestään paremmin kuin kotona.

Onko perushyvä peli, jos pistetään penkille istumaan? Tai onko sitten valmentajalla huonoa koutsausta, jos parista virheestä penkitetään? Itse näin pääasiassa vain arkaa kiekkoihin menemistä sekä lukuisia vetoja ensimmäisen vastustajan suojiin. Homman kruunasi räikeä virhe omassa päässä.

Ja sillä armonajalla tarkoitan juuri tuota. Itse näen, että nuo samat ongelmat ovat olleen Jessellä on pitkän aikaa. Niistä ei vaan päästä eroon. Joten olisiko parempi pistää mies vaikka mestikseen pelaamaan ja hakemaan itseluottamusta, koska siitä se varmasti on kiinni. Vai hankitaanko psykologi avaamaan lukko?
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vellihousulta aika mielenkiintoinen pointti. Itse olen nähnyt vain kolme vierasmatsia, joten otanta on aika pieni. Tältä pohjalta kuitenkin tukisin väitettä, jonka mukaan Jesse pelaa paremmin vieraissa. Yksi suuri ero näissä matseissa ainakin on, nimittäin vierasmatseissa mukana olevat KANNUSTAVAT omiaan, Porissa Jyrkkiö on koko ajan tietyn seisomakatsomolauman hampaissa. Jyrkkiön tyylinen kaveri pitäisi saada buustattua täyteen itseluottamusta, silloin Jesseltä nähdään parasta osaamista. Ei taida pää kestää sitä kieltämättä täysin järjenvastaista huutamista ja vittuilua, mitä Porissa saa kuulla.

Kai tämäkin on vain yksi osoitus porilaisten traumoista. Aina pitää olla vähintään yksi oma kasvatti, jolle voidaan huutaa rivouksia. Eihän sitä nyt tarvitse päätäkään silitellä, jos ei peli kulje, mutta en ymmärrä tällaista "fanikulttuuria". Arvostan sitä, että käydään matseissa säännöllisesti ja tuodaan näin rahaa kassaan, mutta miksi pitää keskittyä omien morkkaamiseen? No tämä on jo asian vierestä.

Jesse on edelleen nuori kaveri, joka ei kehity penkillä. Satunnaisia penkityksiä voi ja pitääkin käyttää hyödyksi, mutta peliaikaa Jyrkkiö tarvitsee. Muuten on ura kohta naputeltu, ei Jessestä saada ikinä mitään seiskapakkia tekemälläkään. Jos tullaan siihen tulokseen, että peliaikaa ei nuorimies ansaitse, niin eikö sitten parempi vaihtoehto olisi mestis?
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Onko perushyvä peli, jos pistetään penkille istumaan?

No, oli perushyvä ennen kolmatta erää. Penkitys oli sinänsä täysin ansaittu, koska kolmannen erän pelillään JJ ei auttanut turvaamaan johtoa.

Siihen on vaikea ottaa kantaa millä tavalla Jyrkkiön pelistä saisi nuo pahimmat virheet pois, mutta mitään Mestiskeikkaa en todellakaan pidä ratkaisuna. Se olisi henkisellä tasolla nöyryytys ja pelillisesti Jyrkkiö on siihen sarjaan liian hyvä.

Henkistä valmentajaa en muuten pitäisi täysin poissuljettuna ratkaisuna. Sellaista käyttää paremmatkin pelaajat, Olli Jokisesta lähtien.

Toisaalta väitän ison osan ongelmasta liittyvän myös siihen että Jyrkkiöstä on tullut seisomakatsomon silmätikku minkä seurauksena häneltä nähdään kentällä sellaisiakin virheitä joita ei oikeasti edes tapahdu.
 

Tuamas

Jäsen
Tämä asia on tässä ketjussa jo moneen kertaan mainittukin, mutta toistetaan nyt vielä kertauksen ihanuuden vuoksi.

Eli jotain rotia nyt noihin kitinöihin Jyrkkiöstä, kaveri on 21 vuotias ja pelaa jo nyt kohtuullista peliä kiekollisen pakin roolissa.

Muistelkaa nyt ihan ajan kuluksi vaikka Niskalaa ja muita vastaavan roolin pakkeja jotka ovat liigassa nousseet pinnalle viimeisen viiden kauden aikana.

Kuinka moni heistä on esittänyt tuon ikäisenä edes Jyrkkiön tasoisia otteita?

Ja edelleen Vatasta ei kannata tähän sotkea, koska hän on poikkeuslahjakkuus, jonka tulevaisuus on NHL:ssä.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vellihousulta aika mielenkiintoinen pointti. Itse olen nähnyt vain kolme vierasmatsia, joten otanta on aika pieni. Tältä pohjalta kuitenkin tukisin väitettä, jonka mukaan Jesse pelaa paremmin vieraissa.

Minä olen nähnyt tällä kaudella kymmenen vieraspeliä joista kahdeksassa JJ on ollut mukana ja tällä perusteella yleisvaikutelma on ollut että Jyrkkiö pelaa vieraissa paremmin ja tekee huomattavasti vähemmän niitä räikeitä virheitä. Uteliaisuuttani vilkaisin jopa tilastoja jotka eivät tosin tukeneet vaikutelmaa merkittävästi: kahdeksasta tehopisteestään Jyrkkiö on tehnyt 5 (2+3) vieraskentällä, tehotilasto on kotona ja vieraissa sama (+3), samoin jäähyjä on tullut molemmissa yhtä paljon. Eli aika tasan menee kuten toivoakseni useimmilla Ässäjoukkueessa.

Joka tapauksessa uskon Jyrkkiön pelin paranevan vain ja ainoastaan pelaamalla. Näiltä osin Caldwellin tulo oli ehkä parasta mitä Jyrkkiölle saattoi tapahtua sillä siinä on äärimmäisen rauhallinen ja varmaotteinen pakkipari. Toki Udekin on varmaotteinen, mutta miehen olemus on kuin lentävällä paloautolla mikä ei välttämättä kannusta Jyrkkiötä ottamaan rennommin.
 

Rannari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Jollakin tasolla en ymmärää sitä Jyrkkiön puolustamista toistuvasti, kun mies tekee virheitä. Tottakai jokainen tekee virheitä niin kiekollisena kuin kiekottamanakin, mutta joidenkin mielestä ainakin minusta tuntuu, että Jyrkkiön pitäisi saada tehdä niitä virheitä liigapeleissä lähes mielinmäärin sen mitenkään vaikuttamatta miehen peliminuutteihin ja toisaalla huudetaan heti parin huonomman vaihdon jälkeen jotain toista pelaajaa sopimuksen purkuun, koirankoppiin, vaihtoon tai Mestikseen yms yms.

Kyseinen epäkohta on minulle ainakin jäänyt mysteeriksi. Miksi J.J:n pitäisi saada erityiskohtelua tällä saralla? Ikä ei voi olla peruste. Kysessä on kuitenkin miesten peli, joita J.J on tahkonnut jo riittävän monta vuotta ja peliä, ettei nähdyn kaltaisia junnumokia voi enää tulla. Kyse taitaakin loppupeleissä olla siitä, että J.J on oppinsa jo oppinut ja kehityskaari pysähtynyt ainakin hetkeksi. Kuka hänellä pystyisi opettamaan parempaa peruspeliä? Voimaa ja tasapainoa ainakin tarvitaan lisää ja rutkasti.

Perushyvästä pelistä eilen olen kyllä osittain eri mieltä. Liian vaikeita avauksia J.J yrittää koko ajan, omissa tyytyy seuraamaan miestään koko ajan, koska tietää ettei taklauksiin pysty (hyvä kun tietää rajoitteensa), harvoin pystyy hyökkäyksen kulmassa katkaisemaan ja vikkelien hyökkääjien kanssa vaikeuksissa koko ajan rittämättömän liikkeen vuoksi.

Yv:llä varsinkin eilen huonoin pakki vaikka pitäsi olla joukkueen eliittiä joidenkin mielestä. Yv:llä eteen menee mielestäni Caldwell, Uusitalo sekä Malkamäki. Jyrkkiö korkeintaan neljäs pakki yv-käytössä.

Peruspelissä J.J löytyy sijalta 5-7 edelle menee samat + ainakin Sammalkangas.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kauanko sitä armonaikaa Jesselle pitää antaa? Toki eilen oli heikko matsi mieheltä, mutta mä en vaan näe sitä kehitystä. Itse olen tällä hetkellä aika kriittinen näkemään sitä potentiaalia, mitä miehessä on. Kyllä joku perushyvä suoritustaso pitäisi saada aikaan, ennenkuin ruvetaan tuomaan kiekollista taitoa joukkueen hyväksi.
Itse näen potentiaalin, mutta mielestäni myös pikku hiljaa Jessen otteita tulee saada arvioida liigapelaajan standardeilla eikä enää nuoren ja lupaavan, kuten jotkut tuntuisivat vaativan (yleinen havainto Jatkoajan Jesse-keskusteluista). Alkaa noita liigapelejä olemaan kuitenkin jo sen verran vyöllä.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Muistelkaa nyt ihan ajan kuluksi vaikka Niskalaa ja muita vastaavan roolin pakkeja jotka ovat liigassa nousseet pinnalle viimeisen viiden kauden aikana.

Eikä se Uusitalon aloitus Ässissäkään ainakaan kaikkien suussa riemun kiljahduksia saanut aikaan. Tällä hetkellä tulos on jotain ihan muuta...

Edit. Lisäyksenä todettakoon, että itse kyllä odotan myös "Zessiltä" virheettömämpiä otteita.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Eli jotain rotia nyt noihin kitinöihin Jyrkkiöstä, kaveri on 21 vuotias ja pelaa jo nyt kohtuullista peliä kiekollisen pakin roolissa.

Muistelkaa nyt ihan ajan kuluksi vaikka Niskalaa ja muita vastaavan roolin pakkeja jotka ovat liigassa nousseet pinnalle viimeisen viiden kauden aikana.

Kuinka moni heistä on esittänyt tuon ikäisenä edes Jyrkkiön tasoisia otteita?
Niskala teki saman ikäisenä huomattavasti enemmän virheitä ottelua kohden. Siellähän oli Lehkosen kanssa kuulemma sopimus että sai tehdä muistaakseni kahdeksan virhettä ottelussa ennenkuin joutui penkille. Jyrkkiö teki kahden ekan erän aikana minun laskujeni mukaan kaksi (en laskenut Pelikaanien maalia koska sitä ei voinut laskea virheeksi). Kolmannessa erässä virheitä tulikin sitten kolme lisää ja poika joutui vilttiin.

En kyllä voi ymmärtää jos poika on katsomossa seuraavassa pelissä, varsinkin kun on vieraspeli. Puhutaan kuitenkin kiekollisesti poikkeuksellisen kyvykkäästä puolustajasta ja Ässissä ei yhtään vastaavaa ole (ollutkaan muutamaan vuoteen). Ei välttämättä pura pleksien kautta keskialueelle kovinkaan nöyrästi koska ei sitä ole ikinä tehnyt.

Eikä ole ensimmäinen oma kasvatti jolla otteet vieraskentillä ovat kotikenttää paremmat. Pikkuhiljaa alkaa vituttaa tuo katsomon huutelu, välillä jopa ihan ansaitsematta kun joku muu tekee virheen.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä voi ymmärtää jos poika on katsomossa seuraavassa pelissä, varsinkin kun on vieraspeli. Puhutaan kuitenkin kiekollisesti poikkeuksellisen kyvykkäästä puolustajasta.

Ei se pelkkä kiekon kanssa näpertely riitä mihinkään ja tuolla yv-ajalla pitäisi pisteitä olla huomattavasti enemmän.
Kiekollisen liiderin pitäisi omata myös henkisiä johtajan ominaisuuksia ja nähdyn perusteella, Jyrkkiöllä ei ole niitä. Uusitalon ollessa poissa, oli johtajan roolia tarjolla. Jyrkkiö on peesailija, ei johtaja.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jollakin tasolla en ymmärää sitä Jyrkkiön puolustamista toistuvasti, kun mies tekee virheitä. Tottakai jokainen tekee virheitä niin kiekollisena kuin kiekottamanakin, mutta joidenkin mielestä ainakin minusta tuntuu, että Jyrkkiön pitäisi saada tehdä niitä virheitä liigapeleissä lähes mielinmäärin sen mitenkään vaikuttamatta miehen peliminuutteihin ja toisaalla huudetaan heti parin huonomman vaihdon jälkeen jotain toista pelaajaa sopimuksen purkuun, koirankoppiin, vaihtoon tai Mestikseen yms yms.

Minun osaltani kyse on siitä että nimenomaan Jyrkkiö on se pelaaja jota vaaditaan vähän väliä "sopimuksen purkuun, koirankoppiin, vaihtoon, tai Mestikseen yms." Jyrkkiö on ainoa Ässäpelaaja jolle on tällä kaudella avattu Jatkoajassa pelaajan ulostamista koskeva erillinen ketju ja ainoa jolle olen kuullut katsomosta huudettavan "painu vittuun mun Ässistä". Ylipäätään Jyrkkiö saa jokaisesta virheestään enemmän paskaa niskaansa kuin vaikka Juho Mielonen vaikka ei ole Mielosta yhtään virhealttiimpi pakki. Kaikkea tätä pidän täysin suhteettomana pelaajan ikään ja yleistasoon nähden.

Siitä olen täysin samaa mieltä että 106 liigapeliä pelanneelta pakilta sopisi jo odottaa varmempaa peliä niin omassa päässä kuin vastustajan viivallakin. Uskon kaikkien tiedostavan tämän, JJ itse mukaan lukien ja uskon että töitä kehittymisen eteen tehdään koko ajan. Syy "erityiskohteluun" taas on nähdäkseni siinä että Jyrkkiön potentiaali on vielä lunastumatta ja potentiaalin puolesta hänellä on kaikki edellytykset nousta vähintään Uden tasoiseksi liigapakiksi, jollaisia ei muuten ole Porista kasvanut miesmuistiin. Tämä on pääomaa jota ei saa hukata ja tämän takia uskon valmennuksen olevan Jyrkkiön kohdalla kärsivällisempi kuin muiden. Pelaaja pitää penkittää kun on syytä, mutta jatkuvalla haukkumisella ja murskakritiikillä ei tulla saavuttamaan mitään.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kiekollisen liiderin pitäisi omata myös henkisiä johtajan ominaisuuksia ja nähdyn perusteella, Jyrkkiöllä ei ole niitä. Uusitalon ollessa poissa, oli johtajan roolia tarjolla. Jyrkkiö on peesailija, ei johtaja.

Just joo, 21 - vuotiaan pelaajan olisi pitänyt tuosta vaan kasvaa yhtä peliä varten henkiseksi johtajaksi ja suorittaa samalla tasolla kuin joukkueen kiistattoman ykköspakin. Jos joku tämmöistä odotti, odotti liikaa, kiekolliseksi ja henkiseksi johtajaksi kehitytään vuosien työllä. Joukkueessa on monta Jyrkkiötä vanhempaa ja kokeneempaa pelaajaa joiden olisi pitänyt ottaa Raumalla isompaa roolia Uusitalon korvaamikseksi, siellä koko joukkueen peli kusi ja sitä on turha laittaa Jyrkkiön syyksi.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse näen potentiaalin, mutta mielestäni myös pikku hiljaa Jessen otteita tulee saada arvioida liigapelaajan standardeilla eikä enää nuoren ja lupaavan, kuten jotkut tuntuisivat vaativan.

Olisi varmasti Jyrkkiölle itselleenkin helpompaa jos häntä arvioitaisiin tavallisena liigapakkina. Tässä ketjussakin näkee mikä on ongelma: omassa päässä pitäisi pelata mieluiten virheettömästi, olla kiekollinen ja henkinen liideri ja takoa tehoja yv:llä. On siinä miettimistä toista kokonaista liigakauttaan pelaavalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös