Mun silmissä Jere Karalahdessa yhdistyy monet mielikuvat IFK:sta:
"Iso", "paha" ja "ilkeä", epäurheilullinen, kohuttu, mutta ei taitojensa takia, näyttävä, ruma, pelkän "kovan jätkän" olemuksen takia kaikenmaailman juntit möyhöävät tämän tyypin puolesta, taklaa epäpuhtaasti ja kovaa, äijä, luovuttaja, show, asennevammainen, punainen, ei yritä tosissaan, olisi voinut joskus olla jotain, mutta ei napannut.
Täydellisesti brändin näköinen pelaaja. Helsingin IFK.
Sen sijaan Karalahden huumetausta ei mua haittaa, enkä ole ikinä nostanut sitä pilkkaavaana asiana esille. On loistava juttu, että Karalahti on kuivilla ja IFK tuki Karalahtea esimerkillisesti ongelmien aikana.
Mä en olisi ikinä uskonut vuonna 1997, enkä 2005, enkä edes 2011, että jompi kumpi, Jarkko Ruutu tai Jere Karalahti, pelaisi Jokereissa. Saati, että molemmat! Mä olen katkera IFK:lle, että seura ei kotiuttanut näitä täydellisiä ikoneitaan, päästä varpaisiin brändin näköisiä pelaajia.
Mun ei tarvitsisi yrittää ymmärtää Jarkko Ruudun typeriä, jääkiekkoon kuulumattomia temppuja, joita IFK-fanit ovat puolustaneet, hyväksyneet ja ymmärtäneet yli 10 vuoden ajan. Mun ei tarvitsisi katsoa kun Karalahti taklaa vastuuttomasti kyynärpäällä, naapurileirille se on helpompaa, kun siellä fanit kävelevät t-paidoissa, joissa lukee Keep your head up, I'm back.
Okei, Karalahti on ongelmalapsi, joka on polttanut joitain siltoja kasvattajaseuraansa, eikä hän ole enää välttämättä kuin ainoastaan taustaltaan IFK. Karalahti on pelannut myös Bluesissa ja Kärpissä, joten sinänsä häntä ei voi puhtaaksi brändimannekiiniksi mieltää, vaikka näyttääkin täysin IFK:lta.
Mitä tulee Jokereiden heinäkuussa järjestämään fanitapaamiseen Karalahden kanssa, niin mä en voi ymmärtää miten jotkut näkevät asian naurettavana edes jälkeenpäin? Seurana Jokerit on toiminut esimerkillisesti, kun fanit protestoivat Karalahden siirtoa, niin Jokerit kutsuivat fanit keskustelemaan asiasta vakavasti Hjalliksen ja Väänäsen ollessa myös läsnä. Mielestäni tämä asia hoidettiin erinomaisesti, jossa joukkueen tärkein sidosryhmä huomioitiin parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Jos sä sanot, että mitä väliä koko tapaamiselle, koska Karalahti kuitenkin palkattiin, niin ei se nyt jumalauta ole meidän kannattajien tehtävä päättää pelaajahankinnoista. Loistava asia kuitenkin, että kannattajien mielipide otettiin vakavasti.
Jere Karalahti pelaa Jokereissa. Suurin osa Jokereiden kannattajista ei tykkää, mutta asian kanssa on elättävä. Seura on suurempi kuin kukaan yksittäinen pelaaja, eikä Karalahden sopimus muuta tätä kokonaiskuvaa millään tavalla.