Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 150 722
  • 844

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Itse olen kypsynyt noihin surkeiden kestojen takia. Parilla oikealla tyyppiakulla pärjää korvessa melko pitkään verrattuna siihen, että paristoilla otat muutaman kymmenen kuvaa tai ladattavilla akuilla ehkä sata. Omalla tyyppiakulla kun päästään helposti 300-700 kuvaan. Ei ole Kilpisjärven tai Norjan reissuilla tyyppiakkujen virta loppunut koskaan kesken kuvausten, vaikka verkkovirtaa ei aina ole saatavilla...

Minun Pentaxissa oli valmiina Energiser litium+ (tjs.) paristot valmiina ja niillä otin muistaakseni vähän päälle 1000 kuvaa. Ladattavat Eneloopit ei sitten kestäkään, kuin jonkun ~300 kuvaa. Riippuu ihan miten käyttää salamaa yms.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Juuri kun olen kironnut että sellaista kameraa ei ole mitä haluan niin Olympus teki sen... eli lähes järkkärin kuvalaatua kompaktissa paketissa.
Kaikki mistä en ole pitänyt aikaisemmassa Pen epl1 kamerassa on korjattu tähän.
http://visualsciencelab.blogspot.com/2011/01/olympus-epl2-final-installment-kirks.html

http://www.photographyblog.com/reviews/olympus_epl2_review/

Pakettina myynnissä 14-42mm ja 40-150mm putkilla. Pidempi riittää useimmassa käytössä reissulla ainoana linssinä.

Ainoastaan vähän suolainen hinta, 749€ nipistää... luulen että kevään kuluessa hinta vetelee 600€ hujakoilla ja silloin taitaa tulla kaupat.
Edit: linkeissä siis kaksi eri tyyppistä arvostelua kamerasta.
 

adidasler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vauhdikas ja hyökkäysvoittoinen taitokiekko.
Syksyllä tuli hankittua ensimmäinen järjestelmäkamera ja nyt voi sanoa, ettei paluuta vanhaan tule. :D Hemmetin vänkää ja koukuttavaa hommaa tuo kuvaaminen!

Kaupan hyllyltä tarttui mukaan Canon eos 550D 18-55 putkella. Ammattikuvaajana työskentelevä kaverini sen minulle valitsi, kun kerroin hänelle tiukan budjettini. Olen kameraani pääosin tyytyväinen, mutta toki nälkä kasvaa syödessä. Hankinnassa olisi hieman "tehokkaampi" putki, jolla voisi napsia mm. lähikuvia katsomosta käsin esim. kiekkopeleissä.

Osaako joku sanoa, missä on vika, kun videokuva on hieman sinertävä. Kuvasin syksyn aikana useassa jäähallissa peliä. Valokuvat olivat kirkkaita, mutta videokuva hieman tumma ja sininen. Jäähalleissahan ei ole tunnetusti liikaa valoa kuvausta ajatellen, mutta olettaisin, että tämän tason kamerasta löytyy jokin asetus, jolla tuota valoa saisi videokuvaukseen..?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Osaako joku sanoa, missä on vika, kun videokuva on hieman sinertävä. Kuvasin syksyn aikana useassa jäähallissa peliä. Valokuvat olivat kirkkaita, mutta videokuva hieman tumma ja sininen. Jäähalleissahan ei ole tunnetusti liikaa valoa kuvausta ajatellen, mutta olettaisin, että tämän tason kamerasta löytyy jokin asetus, jolla tuota valoa saisi videokuvaukseen..?

Oletko kokeillut vaihtaa asetuksista White balancea?
Fluorescen/loisteputki tms jos vaihdat asetuksiin ja koitat sitten kuvata.

Toinen mitä voit kokeilla on valotuksen korjaus.
550 muistaakseni sallii videon valotus? valikossa manuaaliset säädöt videokuvalle, ISO arvon muutokset ja aukonkin.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Asiaa on varmaan jo kyseltykin, mutten äkkiseltään löytänyt. Eli osaisitteko suositella tällaiselle vasta-alkajalle jotain hinta-/laatusuhteeltaan hyvää järjestelmäkameraa, jolla olisi helppo päästä alkuun. Aikaisempaa kuvauskokemusta on lähinnä sellaisilla perusdigikameroilla. Varsinaista budjettia ei ole, mutta jos nyt alle 700€ selviäisi, niin olisi plussaa.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Asiaa on varmaan jo kyseltykin, mutten äkkiseltään löytänyt. Eli osaisitteko suositella tällaiselle vasta-alkajalle jotain hinta-/laatusuhteeltaan hyvää järjestelmäkameraa, jolla olisi helppo päästä alkuun. Aikaisempaa kuvauskokemusta on lähinnä sellaisilla perusdigikameroilla. Varsinaista budjettia ei ole, mutta jos nyt alle 700€ selviäisi, niin olisi plussaa.
Suurten valmistajien aloittelijatason järjestelmäkamerapaketit maksaa jotain 400-500, sisältäen siis yleensä rungon ja yhden normaalizoom-objektiivin (yleensä 18-55) ja joskus vielä teleputkenkin. Enpä muuten oikein osaa suositella mitään merkkiä, muuten kuin että kovin pahasti et metsään voi mennä valitsetpa sitten Nikonin, Pentaxin, Canonin tai vaikka Sonyn.

Sen sijaan suosittelisin kylmästi harkitsemaan seuraavan tason kaluston hankkimista käytettynä. Jonkin Nikon D90:n tai Canon 40D:n taitaa saada kittiputken kanssa ainakin lähelle 700 euroon. Nämä rungot ovat jo huomattavasti paremmin käteensopivia ainakin isompkouraisille, kuin nuo aivan aloittelijatason mallit. Kuvanlaadussa ei käytännössä ole eroa, joten valintatilanteessa käteensopivuus on tärkein peruste.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Suurten valmistajien aloittelijatason järjestelmäkamerapaketit maksaa jotain 400-500, sisältäen siis yleensä rungon ja yhden normaalizoom-objektiivin (yleensä 18-55) ja joskus vielä teleputkenkin. Enpä muuten oikein osaa suositella mitään merkkiä, muuten kuin että kovin pahasti et metsään voi mennä valitsetpa sitten Nikonin, Pentaxin, Canonin tai vaikka Sonyn.

Kiitoksia vinkeistä! Tuo Canonin EOS 500D taitaa olla sellainen malli, jota on aika paljon kehuttu. Mites tuo mukana tuleva objektiivi (18-55), onko siitä mihinkään vai tuleeko väistämättä tilanne vastaan, että se täytyisi vaihtaa?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kiitoksia vinkeistä! Tuo Canonin EOS 500D taitaa olla sellainen malli, jota on aika paljon kehuttu. Mites tuo mukana tuleva objektiivi (18-55), onko siitä mihinkään vai tuleeko väistämättä tilanne vastaan, että se täytyisi vaihtaa?

Kannattaa muuten käydä Digital Cameras: Digital Photography Review, News, Reviews, Forums, FAQ sivuilla katselemassa ja vertailemassa järkkäreitä. Tuolla on yleensä mallista kuin mallista erittäin kattavat ja hyvät arvostelut, samalla voi yleensä verrata kameran kuvanlaatua eri ISO-herkkyyksillä muihin saman hintaluokan kameroihin.

Edit: Kävin Anttilassa hakemassa uuden muistikortin ja katselin kameroita samalla. Canon 550D näytti olevan perus kittilinssillä 699€. 500D näytti olevan 499€
 
Viimeksi muokattu:

adidasler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vauhdikas ja hyökkäysvoittoinen taitokiekko.
Oletko kokeillut vaihtaa asetuksista White balancea?
Fluorescen/loisteputki tms jos vaihdat asetuksiin ja koitat sitten kuvata.

Toinen mitä voit kokeilla on valotuksen korjaus.
550 muistaakseni sallii videon valotus? valikossa manuaaliset säädöt videokuvalle, ISO arvon muutokset ja aukonkin.

Kiitoksia! Noita mainitsemiasi säätöjä kokeilin ja kuva parani huomattavasti.. Pitää aloittaa tältä istumalta kameran ohje- ja kurssikirjan uudelleen läpikäyminen, että osaa tuon vehkeen metkut.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Uuden kaluston testailua.
Olympus Pen.

Tässä taitaa olla kyllä meikäläisen 30-vuotislahja itselleni. Nikonin D300 on aika raskas kuljettaa reissuissa mukana, eikä kännykkäkamerat tai kompaktit ole itseäni miellyttäviä vaihtoehtoja. Tuommoisen jos hankkisi niin tulisi varmaan kuvattua paljon enemmän spontaanisti.

Toinen projekti mikä pitäisi aloittaa, on filmille kuvaaminen ja tietysti sitten kehittäminen. Faijalta saatu Nikonin F2 moottoriperällä ja kehitysvehkeet ovat odottanut kohta reilun vuoden ilman kunnon testausta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Asiaa on varmaan jo kyseltykin, mutten äkkiseltään löytänyt. Eli osaisitteko suositella tällaiselle vasta-alkajalle jotain hinta-/laatusuhteeltaan hyvää järjestelmäkameraa, jolla olisi helppo päästä alkuun. Aikaisempaa kuvauskokemusta on lähinnä sellaisilla perusdigikameroilla. Varsinaista budjettia ei ole, mutta jos nyt alle 700€ selviäisi, niin olisi plussaa.

Noin 700 €: Sony A33, ei ole paljon muita vaihtoehtoja, jos haluaa parhaan. Yhtä nopeaa kameraa et tällä rahalla saa. Yhtä hyvää hämäräkuvausta et tällä rahalla saa. Yhtä hyvää videokuvanlaatua ja tarkennusta et tällä rahalla saa. Puoliläpäisevä peili on ihan kiva juttu. Vrt. videokuvaus vs Canon Eos 550D: http://www.youtube.com/watch?v=kHPaVD0pHpQ
Huomaako joku esim. eron tarkennuksessa? Miksi ostaisit Canonin (tähänkö hymiö?) A55 on A33:n sisarmalli. Sama kamera muuten, paitsi enemmän megapikseleitä (ei merkitystä), GPS ja sarjakuvaus hieman nopeampi.
SLT-A33 (SLTA33) : Yleistä : Kamerat ja videokamerat : Sony

Jos rahaa yli 700 €, niin Nikon D7000. Kaikki tuntuu toimivan. Pikkukennoisista kameroista tällä hetkellä paras. Ainoa, jossa häviää, on videokuvan tarkennus Sonyn puoliläpäiseville peileille. Mutta, se onkin eri asia kuka arvostaa videokuvausta järkkärissä? http://www.nikon.fi/fi_FI/product/digital-cameras/slr/consumer/d7000
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No ennen kuin ryntäät ostamaan sen ihmeellisen Sonyn, niin katso nyt toisenlainenkin näkemys, tosin tunnettu samanlaisesta hypetys- ja dissauskohelluksesta joka nimimerkki skeletoriakin vaivaa:
Sony A33, A55 and A55V

Omana kantanani että Hartiapankin suosituksiin voi yhtyä. Suurten valmistajien peruspakettien kanssa tuskin menee pahasti metsään, erot ovat laatua enemmän vehkeiden muotojen ja oman kouran ja käyttöliittymien ja omien hermoratojen kohtaamisessa. Se kannattaa huomioida, että Canonilla ja Nikonilla on ylivoimaiset objektiivi- ym. härpäkevalikoimat ja käytettyjen markkinat, ja siksi ja vähän muistakin syistä mitä pitemmälle edetään asteikolla näppäilijä - harrastaja - vakava harrastaja - puoliammattilainen - ammattilainen, sitä täydellisemmin nämä kaksi merkkiä hallitsevat. Näppäilijälle tällä ei ole merkitystä, jossain vakava harrastaja -kohdassa voi jo alkaa olla.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kiitoksia vinkeistä! Tuo Canonin EOS 500D taitaa olla sellainen malli, jota on aika paljon kehuttu. Mites tuo mukana tuleva objektiivi (18-55), onko siitä mihinkään vai tuleeko väistämättä tilanne vastaan, että se täytyisi vaihtaa?

Kyllä noilla milleillä pärjää peruskuvauksessa ihan hyvin, mutta veikkaan, silti että aika nopeasti tulee halu päästä objektiivikaupoille. ;) Tosin Canoneissa ei taida olla rungossa vakaajaa, joten jos teleä halajat, niin joudut maksamaan siitä paljon enemmän, koska siinä on melkein välttämättä oltava vakaaja.

Sen takia suosittelisin vaikka Pentaxia, koska niissä on rungossa vakaaja, joten objektiiveissa ei tarvitse sitä olla. Esim. omassa K-x:ääni ostin joulun tienoilla käytetyn 70-300 millisen linssin 80 eurolla.

Itse K-x:n ja kittilinssin taitaa saada 499 eurolla, jossain vaiheessa taisi olla jossain tarjouksessa jopa 399, mutta sen koommin en ole sellaista hintaa nähnyt, itse maksoin tuon 499 syksyllä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sony A33
<klips>
Yhtä hyvää hämäräkuvausta et tällä rahalla saa.
Tuo on ihan silkkaa paskapuhetta. Nikon D3100 hakkaa tuon vaikka toinen käsi selän taakse sidottuna. Kannattaa hakea hiukan faktaa väitteidensä tueksi vaikka DxOMarkin testeistä. Minkä mukaan A33 ei muuten juurikaan vakuuta ISO:n kasvaessa.

Kummeli: Älä viitsi retostella sillä runkovakaimella, kun Pentaxin telezoomit eivät juuri laadulla häikäise. Samaan hintaan saa Canonilta ja Nikonilta ihan yhtä laadukkaita vakaajaputkia. Ja valikoimaa löytyy pikkaisen kovempaankin tarpeeseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Oletko kenties testannut vai luotatko johonkin nettiartikkeliin? Netistähän voi aina lukea kaikkea kivaa...
Mitäs vertailukappaleita sulla on heittää A33 rinnalle hämäräkuvaukseen? Mallit ja putket riviin, kiitos.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
A33, D3100, EOS 550D peruskiteillä. D7000 on sitten omansa, eikä sitä voi oikein edellisiin vertailla. Lisäksi kokonaisuutta paransi vielä 18-105 VR Nikkorin putki. Lähinnä D7000 on verrattu 60D:n kanssa, joka on Canonilta myös hieno tekele. Sonylta kun ei D7000- tai EOS 60D-tasolle löydy oikein vielä kilpailijaa. Sitten tietenkin iso läjä wanhoja malleja, mutta eiköhän tämän päivän mallit ole hyviä vertailukohtia. Mutta, itse kun saa omat mieltymyksensä kokeilemalla, niin joku muu voi nähdä asian toisin.

Ennen kun tämä menee taas juupas-eipäs väittelyksi ja Canonistit hyökkäävät entistä lujempaa kimppuun, niin

1. Kaikilla järjestelmäkameroilla saa hyviä valokuvia. Jos et saa, on vika todennäköisesti kuvaajassa.
2. Lisäksi kannattaa vakavasti harkita, ostaako sitä ensimmäistä järkkäriä sillä halvimmalla suttuputkella. 100-200 euroa lisää, niin saat optiikalla hurjasti lisää mahdollisuuksia.
3. Vaikka joku olisi aivan yyber testeissä ja se tuntuu kädessäsi lelulta, jätä ostamatta. Hyvä tuntuma runkoon omassa kädessäsi on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista. Ei se kilpailija kuitenkaan ole huono. Jos testivoittaja on saanut lehdessä 8,9 pistettä ja kolmonen 8,6 pistettä, onko järkeä lukea testiä kuin raamattua?
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
A33, D3100, EOS 550D peruskiteillä. D7000 on sitten omansa, eikä sitä voi oikein edellisiin vertailla. Lisäksi kokonaisuutta paransi vielä 18-105 VR Nikkorin putki.
Ohos, sulla on sentään oikeasti kokemusta muistakin kuin yhdestä rungosta ;)

Yleisesti kyllä DxOMarkia pidetään luotettavana saittina ja testaajana. Jos tyytyy kvg-testiin, Pentaxin K-x taitaa viedä voiton hämäräkuvauksessa (*tässä hintaluokassa*). Mutta jos kiistellään makuasioista, niin sitten mulla loppuu argumentit.

Kun sinulla on käytännön kokemuksia A33 sarjakuvauksesta, joka lupaa huimat 10 fps, niin onko se oikeasti käyttökelpoinen? Pahat kielet kertovat, että etsin ei pysy perässä, ja burstin jälkeen menee melkein minuutti, ennen kuin kameraa voi käyttää seuraavan kerran.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Yleisesti kyllä DxOMarkia pidetään luotettavana saittina ja testaajana. Jos tyytyy kvg-testiin, Pentaxin K-x taitaa viedä voiton hämäräkuvauksessa. Mutta jos kiistellään makuasioista, niin sitten mulla loppuu argumentit.

Kun sinulla on käytännön kokemuksia A33 sarjakuvauksesta, joka lupaa huimat 10 fps, niin onko se oikeasti käyttökelpoinen? Pahat kielet kertovat, että etsin ei pysy perässä, ja burstin jälkeen menee melkein minuutti, ennen kuin kameraa voi käyttää seuraavan kerran.

Itse olen kovin penseä kaikkien testisaittien ja testilehtien puolueettomuudesta. Kyllähän sieltä taustalta aina löytyy joku iso kameranvalmistaja (yleensä 3 suurinta). Tai ainakaan kukaan ei ole vielä pystynyt todistamaan, ettei löytyisi ;) Suomessahan kaikki testit voitaisiin antaa vaikka Jore Puusalle, niin saataisiin oikea totuus (hymiö).

A33 pystyy maksimissaan 7 kuvaan sekunnissa (mikä on myös ohjearvoissa). Rinnakkaismalli A55 on sitten noin pari sataa eskoa kalliimpi ja sillä on mahdollisuus siihen 10 kuvaa sekunnissa-nopeuteen (ainakin valmistajan mukaan). A55:sta ei ole henkilökohtaista kokemusta vielä sarjakuvauksesta, mutta ainakin tuo A33 toimi niin kuin pitikin sarjakuvauksesta annettujen ohjearvojen mukaan. Kuulostaahan tuo 10 fps kovalta arvolta ja se täytyy kyllä päästä koittamaan...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Aa, meni mallit hiukan sekaisin mulla. 7 fps on toki oikea. Mutta siis, käyttäytyykö se niin kuin A55 (netistä olen lukenut), eli toipuu suht hitaasti sarjakuvauksesta?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Aa, meni mallit hiukan sekaisin mulla. 7 fps on toki oikea. Mutta siis, käyttäytyykö se niin kuin A55 (netistä olen lukenut), eli toipuu suht hitaasti sarjakuvauksesta?

En itse ole huomannut tällaista. Tosin sarjakuvaus ei ole ollut pääasiassa siinä mitä olen koittanut, joten tässä tapauksessa kunnon johtopäätöksien tekeminen vaatii kyllä lisää kokeilua.

Hyvää, valovoimaista optiikkaa haluavien kannattaa tutustua Samyangin optiikoihin. Ei muita yhtä valovoimaisia laseja samalla hinta / laatusuhteella voi edes kuvitella. Manuaalitarkennus tuskin on kenellekään ongelma: Samyang.pl
Itse pistin juuri tilaukseen tuon 85mm / 1.4 lasin...
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Aa, meni mallit hiukan sekaisin mulla. 7 fps on toki oikea. Mutta siis, käyttäytyykö se niin kuin A55 (netistä olen lukenut), eli toipuu suht hitaasti sarjakuvauksesta?

No nyt on kokemusta myös A55:n sarjakuvauksesta. Kyllähän siinä viive on sarjakuvauksen jälkeen. Itse kellotin noin 5-6 sekuntia, kun kamera toipuu 10 kuvan peräkkäissarjoista takaisin täysin toimivaksi. Pyyhkäisypanoraama on hieno lisä. Yhdellä liipaisulla saa valmiin panoraaman. Lisäksi koordinaatit suoraan kuvissa palvelee ainakin omissa harrastuksissa.

Itse en oikein pidä tästä nykytrendistä tehdä kameroiden rungoista mahdollisimman kevyitä rimpuloita. Sony on myös lähtenyt tälle tielle mukaan ja A55 tuntuu käteen melkoiselta rimpulalta. D7000 taitaa olla kuluttajamalleista se kunnon miesten käteen sopiva ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös