Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 150 729
  • 844

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jees, perse vaikuttaa hiukan statementiltä.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Kiitos kommenteista.

Kieltämättä perse näyttelee pääroolia, mutta tarkoitus olikin, että enkelin kasvot eivät näy kuvassa. En tiedä miksi, mutta se tuntui jotenkin oikealta.

Perseessähän ei kuitenkaan ole mitään vikaa.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Löytyiskö palstan kameraoperaattoreilta mielipide kompakteihin kameroihin?
Itseäni polttelis ostamaan taskun pohjalle helpoksi, mutta tarpeeksi laadukaaksi reissukameraksi joko Sony Cyber-Shot DSC-HX5V tai Samsung EX1.
Kummatikin juuri EISA 2010-2011 ylistetty ja palkittu.
Speksejä osaan itsekin tulkita ja pääsen kaupan hyllylle käpistelemään, mutta osaako joku jakaa arvokasta lisätietoa tai omakohtaisia kokemuksia - suosituksia?

Tällä hetkellä olen arvostellut paremmuuden arvostamiini ominaisuuksiin seuraavasti:
Aukko: Samsung
Polttoväli: Sony
Opt. zoom: Sony
HD-video: Sony
Suljin: Samsung
RAW: Samsung
Muistikortit: Sony

Osaatteko kertoa vielä jotain, joka olisi jommassa kummassa ylitse toisen?
Tällä hetkellä vaaka on em. pisteytyksen puolesta Sonyn puolella, joka on hiukan halvempikin. Puhumattakaan siitä, että Sonyn kamerat on mulle tutumpia kuin Samsungin tuotteet.
Pitäiskö sittenkin valita toisin - tai joku kolmas osapuoli?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Löytyiskö palstan kameraoperaattoreilta mielipide kompakteihin kameroihin?
Löytyy. Pikkuruisen kennon takia suurin osa kriteereistä voidaan unohtaa samantien. Et tee mitään jollain 250 mm polttovälillä pokkarissa. Kuvat tärähtävät ilman jalustaa. Piste. Samoin Samsungin tarjoama suuri maksimiaukko menettää merkityksensä, koska et kuitenkaan sen pikkuruisen kennon takia saa syväterävyyttä hallintaan. Antaa se toki hiukan joustoa suljinaikoihin, joten ei se merkityksetön seikka ole. Nuo ovat edelleen, nyt, aina ja ikuisesti tarkoitettu kuvaamaan maisemia hyvässä valossa lyhyellä polttovälillä. Heti, kun valo vähenee ja/tai herkkyys kasvaa, kuvat kohisevat yli sietorajan.

Jos tarvitsee pokkaria matkoille, voi ihan rauhassa valita sen, joka miellyttää jostain syystä eniten. Olkoot se sitten hinta, muotoilu, valmis kasa muistikortteja tai muu yhtä hyvä syy. Joku arvostaa HD-kuvausmahdollisuutta. Minä en. Olen kuvannut tasan kaksi videota nykyisellä pokkarillani. En ole edes siirtänyt niitä kovalevylle. Kuinka moni HD:n valinnut oikeasti kuvaa sitä videota, ja vielä katselee niitä jälkeenpäin? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, en vittuillakseni.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö

Kiitos hyvästä vastauksesta, vaikkei se varmistanutkaan vielä ostopäätöstäni.

Totta, tollanen tele onkin vain bonussektorin mahdollisuus. On tullut reissuilla kaiken maailman patsaiden tuennalta yms. kuvattua, joten joissain rajoissa ei mahdotonta. En pidä sitä kuitenkaan tärkeimpänä ostokriteerinä.

Videoita kyllä kuvailen ja katselen, ja mielellään myös HD-tasolla. Reissujen, töiden ja harrastuksien kautta tarve. Nettiin, kovalevylle ja DVD:lle.

Samsungin aukko tavallaan ottaa kiinni Sonyn muun kiinnostavan etumatkan, joten oon vieläkin kahden vaiheilla.
Toisaalta asia on juurikin niin kuten sanoit ns. makuasioista ja fiiliksestä, eli luultavasti päädyn Sonyyn tottumuksen, ensivaikutelman jne. johdosta. Kunhan nyt kuitenkin vielä teen käsinkosketeltavat testit.

Saa silti antaa vielä läksytystä jos joku esim. omistaa näitä kamoja ja tietää paremmin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Samoin Samsungin tarjoama suuri maksimiaukko menettää merkityksensä, koska et kuitenkaan sen pikkuruisen kennon takia saa syväterävyyttä hallintaan. Antaa se toki hiukan joustoa suljinaikoihin, joten ei se merkityksetön seikka ole.

Ero 1.8:lla ja 3.5:lla on lähes aukko eli ero on ihan vitunmoinen, jos kameroiden kennot ovat vastaavanlaiset.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ero 1.8:lla ja 3.5:lla on lähes aukko eli ero on ihan vitunmoinen, jos kameroiden kennot ovat vastaavanlaiset.
Olkoot vaan. Syväterävyys on silti aika liki ääretöntä, ellei tarkenna ihan metrin päähän. Aika harva tarkentaa. En jaksa edes aloittaa vääristymistä.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olkoot vaan. Syväterävyys on silti aika liki ääretöntä, ellei tarkenna ihan metrin päähän. Aika harva tarkentaa. En jaksa edes aloittaa vääristymistä.

Pokkariin nyt on turha edes liittää syvätervyyskäsitettä. Aukon ero valovoimassa sen sijaan tuntuu pokkareissa jo ihan vitusti, kun suurimmat oikeasti käytettävät herkkyydet ovat ISO800:n paikkeilla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pokkariin nyt on turha edes liittää syvätervyyskäsitettä. Aukon ero valovoimassa sen sijaan tuntuu pokkareissa jo ihan vitusti, kun suurimmat oikeasti käytettävät herkkyydet ovat ISO800:n paikkeilla.
No enpä silti näe käytännön kuvaustilanteissa valtavaa hyötyä tuosta yhdestä aukosta. Sanoisin mieluummin "jonkin verran" kuin "vitusti". Vai kelpaako tuo jo sisäkuvaukseen ilman salamaa? Jos kelpaa, niin sitten puhutaan jo merkittävästä asiasta. Varsinkin, jos on vielä RAW-mahdollisuus. Se valkotasapaino kun menee joka tapauksessa poskelleen sisäkuvauksessa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mitähän nyt tällä tarkoitat?
Oletko kovin usein kuvannut ilman salamaa sisällä? Minä olen. Mikä tahansa keinovalo, varsinkin loisteputki riittää keikauttamaan valkotasapainon täysin poskelleen. Niitä onkin sitten kiva ruuvailla JPG:eistä kohdalleen. RAWilla riittää Kelvin-säätö.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletko kovin usein kuvannut ilman salamaa sisällä? Minä olen. Mikä tahansa keinovalo, varsinkin loisteputki riittää keikauttamaan valkotasapainon täysin poskelleen. Niitä onkin sitten kiva ruuvailla JPG:eistä kohdalleen. RAWilla riittää Kelvin-säätö.

Kuvaan aina ilman salamaa. Ja valkotasapainon vituralleen meno on kiinni kamerasta, eikä keinovalosta. Jos kameran autoWB toimii, niin se on ihan sama missä kuvaa, jos ei ole kuin yksi valonlähde. Ainoa ongelma on kaksi tai useampi erilaista valonlähdettä, kuten esim. ikkunasta tuleva päivänvalo ja sisällä olevista lampuista tuleva keinovalo.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ainoa ongelma on kaksi tai useampi erilaista valonlähdettä, kuten esim. ikkunasta tuleva päivänvalo ja sisällä olevista lampuista tuleva keinovalo.
No enkös minä juuri sanonut, että meillä on ongelma? En sanonut, että kaikki kuvat menevät poskelleen AWB:llä. Mutta usein menee. Kuinka monella meistä on kaikki valonlähteet viritetty sisäkuvausta varten? DC-netistä voi lukea hurjia tarinoita siitä, miksi kannattaa uusia asuntonsa valaistus mieluummin kuin käyttää lisäsalamaa. Minun olohuoneessani on usein tilanne, jossa hajavaloa tulee kattolampusta, jossa on erilaisia polttimoista, jalkalampusta, jossa on kupuvalo ja erillinen spotti. Lisäksi avokeittiössä on halogeeneja ja loisteputkia normaalien polttimoiden lisäksi. Ja sitten on vielä se luonnonvalo parvekkeen suunnasta. Välillä paistaa aurinko, välillä pilvet. Eivätkä nuo kaikki sisävalot ole läheskään aina päällä. Olenko harvinainen yksilö, vai voiko em. tilanne toistua helposti satunnaisella kuvaajalla?

Meneekö sinulla WB useammin kohdalleen kuin vituralleen sisäkuvauksessa? Kuvaatko pokkarilla vai järkkärillä? Kuvaatko RAWia vai JPGiä? Mitä suosittelet sellaiselle, joka pohtii kameran ostamista? Miksi jankutat näin selvästä asiasta?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Meneekö sinulla WB useammin kohdalleen kuin vituralleen sisäkuvauksessa?

Vituralleen menee erittäin harvoin, jos koskaan.

Kuvaatko pokkarilla vai järkkärillä?

Järkkärillä.

Kuvaatko RAWia vai JPGiä?

RAWia.

Mitä suosittelet sellaiselle, joka pohtii kameran ostamista?

Näistä edellisistä kameroista suosittelisin Samsungia, koska siitä löytyy 24 millin kuvakulma 1.8:n aukolla. Ja jos kennot ovat samaa tasoa, niin siinä missä Samsungilla ottaa kuvan 1.8:lla esim. ISO800:lla, niin Sonyyn pitää ruuvata sitten se ISO1600 aukolle 3.5. Aukon ero on huikea, jos ei sitten pilaa koko ajan kaikia kuviaan kameran omalla suoralla salamalla.

Erillinen salama on sitten oma asiansa, mutta sellaista harva pokkariin laittaa ja mahtaako noihin edes sellaista saada.

Miksi jankutat näin selvästä asiasta?

Koska tämä asia ei nyt vaan ole näin selvä asia kuin väität:
"Se valkotasapaino kun menee joka tapauksessa poskelleen sisäkuvauksessa."
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vituralleen menee erittäin harvoin, jos koskaan.
Onneksi olkoon. Mulla menee ainakin puolet jälkikäsittelyyn myös WB-poliittisista syistä. Syytän sekavaloa.
Järkkärillä.
RAWia.
Niin minäkin. Huolettomasta räpsimisestä huolimatta haluan aina kiinnittää huomiota tyypilliseen kuvaustilanteeseen. Sellainen, joka luulee saavansa pokkarilla hyvää JPGiä sisällä ilman salamaa, joutuu pettymään. Siksi otin esille tuon Samsungin valtavan aukon. Jospa siinä riittäisi valovoima sisäkuvaukseen normaaliolosuhteissa. Ei siis kynttilänvalossa tms.

Näistä edellisistä kameroista suosittelisin Samsungia, koska siitä löytyy 24 millin kuvakulma 1.8:n aukolla. Ja jos kennot ovat samaa tasoa, niin siinä missä Samsungilla ottaa kuvan 1.8:lla esim. ISO800:lla, niin Sonyyn pitää ruuvata sitten se ISO1600 aukolle 3.5. Aukon ero on huikea, jos ei sitten pilaa koko ajan kaikia kuviaan kameran omalla suoralla salamalla.
Minä taas kysyn, milloin tarvitaan 1.8 aukkoa 24 mm polttovälillä? Minulle ei tule mieleen kuin juuri tuo sisäkuvaus päivänvaloa huonommissa olosuhteissa. Tosin viittaan tässä kohtaa omiin kokemuksiini, jotka liittyvät yllättäen lähes pelkästään järkkäreihin. Laajiksella ampuillaan siis jotain 4-8 aukoilla ulkona, tynnyrivääristymän tappioksi. Ehkä pokkarilla tavoitellaan vain sitä suljinaikaa, kun ei tarvitse juurikaan pohtia syväterävyyttä. Eli voi olla painavakin kriteeri käytännön kuvauksessa. Räpsiikö pokkari aina täydellä aukolla, jos jättää säädöt kameran huoleksi?

Erillinen salama on sitten oma asiansa, mutta sellaista harva pokkariin laittaa ja mahtaako noihin edes sellaista saada.
Ei taida saada. Joissain kompakteissa lienee nykyään salamakenkäkin aika yleinen näky.
Koska tämä asia ei nyt vaan ole näin selvä asia kuin väität:
"Se valkotasapaino kun menee joka tapauksessa poskelleen sisäkuvauksessa."
Tuo oli enemmänkin sarkastinen heitto kuin kylmä fakta. Viittaan Murphyn lakiin. Minuun se laki iskee näköjään huomattavasti sinua useammin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Palstalaisilla kokemuksia ns superzoom-kameroista?
Käyttökokemuksia alla olevista, tai muita suosituksia?
Taustaa sen verran että kokemusta on 25 vuotta Nikonin filmi-järkkärillä kuvaamisesta.

Nikon Coolpix P100
(kuvanlaatu mietityttää, muuten olisi hyvä)

Panasonic Lumix DMC-FZ100
(suolainen hinta, mutta hyvät ominaisuudet)

Sony DSC-HX1
(vain Sonyn omat muistikortit käyvät, iso miinus)


Nuo ovat tällä hetkellä valikoituneet vahvasti harkittaviksi. Tosin alkuvuodesta saattaa tulla vielä jokin uutuus listalle. Fujin tuleva uutuus ei tosin tule listalle suuren painonsa vuoksi.

Järkkärihän olisi ääriolosuhteiden kuvanlaadun kannalta parempi (kuten hämärässä), mutta kokemuksesta tiedän että järkkäriä vain ei tule kannettua rinkan kanssa matkatessa, tai muutenkaan usein mukana.
Lisäksi superzoomin edut painavat vaakakupissa enemmän kuin järkkärin jonkin verran parempi kuvanlaatu.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Minä liityin myös järkkärikerhoon tässä loppusyksystä. Kaupasta mukaan lähti Nikon D3100 ja 18-105 kittiputki, joulukuussa piti ostaa sitten 1.8/35 kun merkittävä osa kuvauskohteista on kuitenkin lavavalaistuksessa soittelevia artisteja ynnä muuta hämärää eikä salaman käyttö tule kysymykseen. Tyytyväinen olen ollut, ehkäpä jotakin kuvia voi pistää näkösällekin saakka jossakin vaiheessa.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Tyytyväinen olen ollut, ehkäpä jotakin kuvia voi pistää näkösällekin saakka jossakin vaiheessa.

Laita rohkeasti vaan. Minäkin ostin syksyllä Pentax K-x järkkärin ja tuossa joulun aikoihin Tamronin 70-300mm telen siihen, kun tulee kuitenkin kesäisin kuvailtua vähän kaikkea, mihin tarvin pidempää zoomia. Varmaan jossain välissä täytyy ostaa joku 1.7 / 50mm manuaalilasi, kun niitäkin saa n. 40-50 eurolla käytettynä.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Muutama käsittelemätön otos sieltä täältä. Kamerasta JPG pihalle ja Flickr hoiti näemmä pienentämisen sen kummempia kyselemättä.

Tuosta kerrostalokuvasta ja maailmanlopun meiningeistä ajattelin teettää vallan posterit, katsotaan minkä kokoiseksi 12 mpix taipuu.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Muutama käsittelemätön otos sieltä täältä. Kamerasta JPG pihalle ja Flickr hoiti näemmä pienentämisen sen kummempia kyselemättä.

Tuosta kerrostalokuvasta ja maailmanlopun meiningeistä ajattelin teettää vallan posterit, katsotaan minkä kokoiseksi 12 mpix taipuu.

Meikä tykkää kyllä tuosta "the day after tomorrowsta". Rajaisin sen vaan tiukemmaksi. alhaalta ja ylhäältä molemmista abaut 1/3 pois jolloin jäisi jäisi hyytävän viileä yksinäinen torni keskelle utuista tyhjyyttä.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Palstalaisilla kokemuksia ns superzoom-kameroista?
Käyttökokemuksia alla olevista, tai muita suosituksia?
Taustaa sen verran että kokemusta on 25 vuotta Nikonin filmi-järkkärillä kuvaamisesta.

Nikon Coolpix P100
(kuvanlaatu mietityttää, muuten olisi hyvä)

Panasonic Lumix DMC-FZ100
(suolainen hinta, mutta hyvät ominaisuudet)

Sony DSC-HX1
(vain Sonyn omat muistikortit käyvät, iso miinus)

Panasonicin laitetta en ole testannut, mutta muista on töiden kautta kokemusta. Coolpix P100 on ihan ok, mutta esimerkiksi taskukokoisella Sony DSC-HX5:llä olen saanut hämärässä parempia kuvia kuin tuolla Nikonilla. Nikonin videokuvauksen tarkennus on aika heikko. Sonyn malleissa tarkennus on huomattavasti parempi. Tuo Sonyn 10 x zoom-malli on järkkäreiden alapuolella todella hyvä vaihtoehto, jossa on myös manuaalisäädöt. Mukana on myös panoraamakuvaus, eli yhdellä liipaisulla valmis panoraama (laiskan miehen panoraama) http://www.sony.fi/product/dsc-h-series/dsc-hx5v/

Sonyn malleista HX1 on enää yksi harvoista, joka käyttää omaa Memory Stick-muistikorttia. Muuten oman kortin rinnalla kameroihin käy nykyään myös SD.

Jos superzoomin haluaa, niin kehutuin on todennäköisimmin Fuji Finepix HS10. Itse pidän kameran haittapuolena oman akun puuttumista, eli kamera vaatii paristot tai neljä ladattavaa pyöreää akkua. Muuten kyseessä on loistotapaus...

Itse olen seuraavaksi järkkäriksi kaavaillut Nikon D700-mallia. Nykyjärkkärillä tulee tietyt rajat vastaan muotokuvauksessa ja pidemmillä valotusajoilla. Jos tuo hinta tuosta vielä vähän kuitenkin laskisi...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Panasonicin laitetta en ole testannut, mutta muista on töiden kautta kokemusta. Coolpix P100 on ihan ok, mutta esimerkiksi taskukokoisella Sony DSC-HX5:llä olen saanut hämärässä parempia kuvia kuin tuolla Nikonilla. Nikonin videokuvauksen tarkennus on aika heikko. Sonyn malleissa tarkennus on huomattavasti parempi. Tuo Sonyn 10 x zoom-malli on järkkäreiden alapuolella todella hyvä vaihtoehto, jossa on myös manuaalisäädöt. Mukana on myös panoraamakuvaus, eli yhdellä liipaisulla valmis panoraama (laiskan miehen panoraama) http://www.sony.fi/product/dsc-h-series/dsc-hx5v/

Sonyn malleista HX1 on enää yksi harvoista, joka käyttää omaa Memory Stick-muistikorttia. Muuten oman kortin rinnalla kameroihin käy nykyään myös SD.

Jos superzoomin haluaa, niin kehutuin on todennäköisimmin Fuji Finepix HS10. Itse pidän kameran haittapuolena oman akun puuttumista, eli kamera vaatii paristot tai neljä ladattavaa pyöreää akkua. Muuten kyseessä on loistotapaus...

Itse olen seuraavaksi järkkäriksi kaavaillut Nikon D700-mallia. Nykyjärkkärillä tulee tietyt rajat vastaan muotokuvauksessa ja pidemmillä valotusajoilla. Jos tuo hinta tuosta vielä vähän kuitenkin laskisi...

Sitten tietysti olisi Pen tai Sonyn Nex mutta yhdellä objektiivilla ei oikein pärjää, paitsi ehkä Pen 14-150 (siltikin kompromissi, ei kovin valovoimainenkaan), mutta sitten tulee vielä ongelmaksi Penin automaattitarkennuksen hitaus, heikkotasoinen lcd, kuvien oton hitaus on yli 2s kunnes voi ottaa seuraavan kuvan jne.
Pen on kiinnostanut kovastikin, mutta...

Fuji olisi ok, olen sitä miettinyt, ehkä kuvanlaadultaan paras noista superzoon kameroista, mutta yli 700gr paino on samaa luokkaa kuin järkkäreillä. Uutta finepix 20 mallia joka tulee keväällä odotan ehkä vielä.
Lisäksi saattaa tulla muutenkin pari uutuutta kesämarkkinoille muiltakin merkeiltä.
Mielestäni AA-kokoiset akut/paristot ovat vain plussa, mutta makunsa kullakin.
Kaukomailla/korvessa käyttö huomattavasti helpompaa kuin perinteisten akkujen.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mielestäni AA-kokoiset akut/paristot ovat vain plussa, mutta makunsa kullakin.
Kaukomailla/korvessa käyttö huomattavasti helpompaa kuin perinteisten akkujen.

Itse olen kypsynyt noihin surkeiden kestojen takia. Parilla oikealla tyyppiakulla pärjää korvessa melko pitkään verrattuna siihen, että paristoilla otat muutaman kymmenen kuvaa tai ladattavilla akuilla ehkä sata. Omalla tyyppiakulla kun päästään helposti 300-700 kuvaan. Ei ole Kilpisjärven tai Norjan reissuilla tyyppiakkujen virta loppunut koskaan kesken kuvausten, vaikka verkkovirtaa ei aina ole saatavilla...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Itse olen kypsynyt noihin surkeiden kestojen takia. Parilla oikealla tyyppiakulla pärjää korvessa melko pitkään verrattuna siihen, että paristoilla otat muutaman kymmenen kuvaa tai ladattavilla akuilla ehkä sata. Omalla tyyppiakulla kun päästään helposti 300-700 kuvaan. Ei ole Kilpisjärven tai Norjan reissuilla tyyppiakkujen virta loppunut koskaan kesken kuvausten, vaikka verkkovirtaa ei aina ole saatavilla...

Omat AA akkuni, GB Batteries ReCyco, eivät juuri tyhjene vaikka seisoisivat täyteen ladattuina kauankin. Latautuvat 2 tunnissa, Nikon L110 ottaa yli 550 kuvaa noilla ja siinä välissä kuvailin ajoittain videopätkiäkin.
Pärjäävät hyvin monille tyyppiakuille.
Saavat kyllä hyvän arvosanan minulta.
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=779
Muut akut eivät sitten saa samaa lausuntoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös