Löytyy. Pikkuruisen kennon takia suurin osa kriteereistä voidaan unohtaa samantien. Et tee mitään jollain 250 mm polttovälillä pokkarissa. Kuvat tärähtävät ilman jalustaa. Piste. Samoin Samsungin tarjoama suuri maksimiaukko menettää merkityksensä, koska et kuitenkaan sen pikkuruisen kennon takia saa syväterävyyttä hallintaan. Antaa se toki hiukan joustoa suljinaikoihin, joten ei se merkityksetön seikka ole. Nuo ovat edelleen, nyt, aina ja ikuisesti tarkoitettu kuvaamaan maisemia hyvässä valossa lyhyellä polttovälillä. Heti, kun valo vähenee ja/tai herkkyys kasvaa, kuvat kohisevat yli sietorajan.Löytyiskö palstan kameraoperaattoreilta mielipide kompakteihin kameroihin?
Samoin Samsungin tarjoama suuri maksimiaukko menettää merkityksensä, koska et kuitenkaan sen pikkuruisen kennon takia saa syväterävyyttä hallintaan. Antaa se toki hiukan joustoa suljinaikoihin, joten ei se merkityksetön seikka ole.
Olkoot vaan. Syväterävyys on silti aika liki ääretöntä, ellei tarkenna ihan metrin päähän. Aika harva tarkentaa. En jaksa edes aloittaa vääristymistä.Ero 1.8:lla ja 3.5:lla on lähes aukko eli ero on ihan vitunmoinen, jos kameroiden kennot ovat vastaavanlaiset.
Olkoot vaan. Syväterävyys on silti aika liki ääretöntä, ellei tarkenna ihan metrin päähän. Aika harva tarkentaa. En jaksa edes aloittaa vääristymistä.
No enpä silti näe käytännön kuvaustilanteissa valtavaa hyötyä tuosta yhdestä aukosta. Sanoisin mieluummin "jonkin verran" kuin "vitusti". Vai kelpaako tuo jo sisäkuvaukseen ilman salamaa? Jos kelpaa, niin sitten puhutaan jo merkittävästä asiasta. Varsinkin, jos on vielä RAW-mahdollisuus. Se valkotasapaino kun menee joka tapauksessa poskelleen sisäkuvauksessa.Pokkariin nyt on turha edes liittää syvätervyyskäsitettä. Aukon ero valovoimassa sen sijaan tuntuu pokkareissa jo ihan vitusti, kun suurimmat oikeasti käytettävät herkkyydet ovat ISO800:n paikkeilla.
No enpä silti näe käytännön kuvaustilanteissa valtavaa hyötyä tuosta yhdestä aukosta.
Se valkotasapaino kun menee joka tapauksessa poskelleen sisäkuvauksessa.
Oletko kovin usein kuvannut ilman salamaa sisällä? Minä olen. Mikä tahansa keinovalo, varsinkin loisteputki riittää keikauttamaan valkotasapainon täysin poskelleen. Niitä onkin sitten kiva ruuvailla JPG:eistä kohdalleen. RAWilla riittää Kelvin-säätö.Mitähän nyt tällä tarkoitat?
Oletko kovin usein kuvannut ilman salamaa sisällä? Minä olen. Mikä tahansa keinovalo, varsinkin loisteputki riittää keikauttamaan valkotasapainon täysin poskelleen. Niitä onkin sitten kiva ruuvailla JPG:eistä kohdalleen. RAWilla riittää Kelvin-säätö.
No enkös minä juuri sanonut, että meillä on ongelma? En sanonut, että kaikki kuvat menevät poskelleen AWB:llä. Mutta usein menee. Kuinka monella meistä on kaikki valonlähteet viritetty sisäkuvausta varten? DC-netistä voi lukea hurjia tarinoita siitä, miksi kannattaa uusia asuntonsa valaistus mieluummin kuin käyttää lisäsalamaa. Minun olohuoneessani on usein tilanne, jossa hajavaloa tulee kattolampusta, jossa on erilaisia polttimoista, jalkalampusta, jossa on kupuvalo ja erillinen spotti. Lisäksi avokeittiössä on halogeeneja ja loisteputkia normaalien polttimoiden lisäksi. Ja sitten on vielä se luonnonvalo parvekkeen suunnasta. Välillä paistaa aurinko, välillä pilvet. Eivätkä nuo kaikki sisävalot ole läheskään aina päällä. Olenko harvinainen yksilö, vai voiko em. tilanne toistua helposti satunnaisella kuvaajalla?Ainoa ongelma on kaksi tai useampi erilaista valonlähdettä, kuten esim. ikkunasta tuleva päivänvalo ja sisällä olevista lampuista tuleva keinovalo.
Meneekö sinulla WB useammin kohdalleen kuin vituralleen sisäkuvauksessa?
Kuvaatko pokkarilla vai järkkärillä?
Kuvaatko RAWia vai JPGiä?
Mitä suosittelet sellaiselle, joka pohtii kameran ostamista?
Miksi jankutat näin selvästä asiasta?
Onneksi olkoon. Mulla menee ainakin puolet jälkikäsittelyyn myös WB-poliittisista syistä. Syytän sekavaloa.Vituralleen menee erittäin harvoin, jos koskaan.
Niin minäkin. Huolettomasta räpsimisestä huolimatta haluan aina kiinnittää huomiota tyypilliseen kuvaustilanteeseen. Sellainen, joka luulee saavansa pokkarilla hyvää JPGiä sisällä ilman salamaa, joutuu pettymään. Siksi otin esille tuon Samsungin valtavan aukon. Jospa siinä riittäisi valovoima sisäkuvaukseen normaaliolosuhteissa. Ei siis kynttilänvalossa tms.Järkkärillä.
RAWia.
Minä taas kysyn, milloin tarvitaan 1.8 aukkoa 24 mm polttovälillä? Minulle ei tule mieleen kuin juuri tuo sisäkuvaus päivänvaloa huonommissa olosuhteissa. Tosin viittaan tässä kohtaa omiin kokemuksiini, jotka liittyvät yllättäen lähes pelkästään järkkäreihin. Laajiksella ampuillaan siis jotain 4-8 aukoilla ulkona, tynnyrivääristymän tappioksi. Ehkä pokkarilla tavoitellaan vain sitä suljinaikaa, kun ei tarvitse juurikaan pohtia syväterävyyttä. Eli voi olla painavakin kriteeri käytännön kuvauksessa. Räpsiikö pokkari aina täydellä aukolla, jos jättää säädöt kameran huoleksi?Näistä edellisistä kameroista suosittelisin Samsungia, koska siitä löytyy 24 millin kuvakulma 1.8:n aukolla. Ja jos kennot ovat samaa tasoa, niin siinä missä Samsungilla ottaa kuvan 1.8:lla esim. ISO800:lla, niin Sonyyn pitää ruuvata sitten se ISO1600 aukolle 3.5. Aukon ero on huikea, jos ei sitten pilaa koko ajan kaikia kuviaan kameran omalla suoralla salamalla.
Ei taida saada. Joissain kompakteissa lienee nykyään salamakenkäkin aika yleinen näky.Erillinen salama on sitten oma asiansa, mutta sellaista harva pokkariin laittaa ja mahtaako noihin edes sellaista saada.
Tuo oli enemmänkin sarkastinen heitto kuin kylmä fakta. Viittaan Murphyn lakiin. Minuun se laki iskee näköjään huomattavasti sinua useammin.Koska tämä asia ei nyt vaan ole näin selvä asia kuin väität:
"Se valkotasapaino kun menee joka tapauksessa poskelleen sisäkuvauksessa."
Tyytyväinen olen ollut, ehkäpä jotakin kuvia voi pistää näkösällekin saakka jossakin vaiheessa.
Muutama käsittelemätön otos sieltä täältä. Kamerasta JPG pihalle ja Flickr hoiti näemmä pienentämisen sen kummempia kyselemättä.
Tuosta kerrostalokuvasta ja maailmanlopun meiningeistä ajattelin teettää vallan posterit, katsotaan minkä kokoiseksi 12 mpix taipuu.
Palstalaisilla kokemuksia ns superzoom-kameroista?
Käyttökokemuksia alla olevista, tai muita suosituksia?
Taustaa sen verran että kokemusta on 25 vuotta Nikonin filmi-järkkärillä kuvaamisesta.
Nikon Coolpix P100
(kuvanlaatu mietityttää, muuten olisi hyvä)
Panasonic Lumix DMC-FZ100
(suolainen hinta, mutta hyvät ominaisuudet)
Sony DSC-HX1
(vain Sonyn omat muistikortit käyvät, iso miinus)
Panasonicin laitetta en ole testannut, mutta muista on töiden kautta kokemusta. Coolpix P100 on ihan ok, mutta esimerkiksi taskukokoisella Sony DSC-HX5:llä olen saanut hämärässä parempia kuvia kuin tuolla Nikonilla. Nikonin videokuvauksen tarkennus on aika heikko. Sonyn malleissa tarkennus on huomattavasti parempi. Tuo Sonyn 10 x zoom-malli on järkkäreiden alapuolella todella hyvä vaihtoehto, jossa on myös manuaalisäädöt. Mukana on myös panoraamakuvaus, eli yhdellä liipaisulla valmis panoraama (laiskan miehen panoraama) http://www.sony.fi/product/dsc-h-series/dsc-hx5v/
Sonyn malleista HX1 on enää yksi harvoista, joka käyttää omaa Memory Stick-muistikorttia. Muuten oman kortin rinnalla kameroihin käy nykyään myös SD.
Jos superzoomin haluaa, niin kehutuin on todennäköisimmin Fuji Finepix HS10. Itse pidän kameran haittapuolena oman akun puuttumista, eli kamera vaatii paristot tai neljä ladattavaa pyöreää akkua. Muuten kyseessä on loistotapaus...
Itse olen seuraavaksi järkkäriksi kaavaillut Nikon D700-mallia. Nykyjärkkärillä tulee tietyt rajat vastaan muotokuvauksessa ja pidemmillä valotusajoilla. Jos tuo hinta tuosta vielä vähän kuitenkin laskisi...
Mielestäni AA-kokoiset akut/paristot ovat vain plussa, mutta makunsa kullakin.
Kaukomailla/korvessa käyttö huomattavasti helpompaa kuin perinteisten akkujen.
Itse olen kypsynyt noihin surkeiden kestojen takia. Parilla oikealla tyyppiakulla pärjää korvessa melko pitkään verrattuna siihen, että paristoilla otat muutaman kymmenen kuvaa tai ladattavilla akuilla ehkä sata. Omalla tyyppiakulla kun päästään helposti 300-700 kuvaan. Ei ole Kilpisjärven tai Norjan reissuilla tyyppiakkujen virta loppunut koskaan kesken kuvausten, vaikka verkkovirtaa ei aina ole saatavilla...
Itse olen kypsynyt noihin surkeiden kestojen takia. Parilla oikealla tyyppiakulla pärjää korvessa melko pitkään verrattuna siihen, että paristoilla otat muutaman kymmenen kuvaa tai ladattavilla akuilla ehkä sata. Omalla tyyppiakulla kun päästään helposti 300-700 kuvaan. Ei ole Kilpisjärven tai Norjan reissuilla tyyppiakkujen virta loppunut koskaan kesken kuvausten, vaikka verkkovirtaa ei aina ole saatavilla...