palle fontän
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- RDS
Saisko speksiä tästä kuvasta kiitos.
Kuvassa on EXIF-datat tallella.
edit: Jottei mene pelkäksi kuittailuksi, niin itse käytän Firefoxin kanssa EXIF viewer -ekstensiota.
Viimeksi muokattu:
Perkeleen hieno kuva, vaikka ehkä itse olisin hiukan lisännyt kontrastia, mutta se on puhtaasti makuasia.
e: Tai nyt kun tuota vähän aikaa tuijottelin, en välttämättä lisäisikään. Saatanan hieno kuva.
Tyhmä kysymys, mutta miten ne saa näkymään?
Mielenkiintoista noissa arvoissa oli ISO 1600 ja valotusaika 1/4000. Toki noin kirkkaassa kuvassa ei korkean herkkyysarvon rakeisuus erotu, mutta en ole itse koskaan tähän mennessä ainakaan ajatellut kuvata noin lyhyellä valotuksella ja samalla käyttää ISO 1600 arvoa, vaan olisin todennäköisesti alkanut tuohon tyrkkäämään jotain ehkä jopa ISO 200 arvoa ja sitten pidentänyt valotusaikaa.
Mielenkiintoista noissa arvoissa oli ISO 1600 ja valotusaika 1/4000. Toki noin kirkkaassa kuvassa ei korkean herkkyysarvon rakeisuus erotu, mutta en ole itse koskaan tähän mennessä ainakaan ajatellut kuvata noin lyhyellä valotuksella ja samalla käyttää ISO 1600 arvoa, vaan olisin todennäköisesti alkanut tuohon tyrkkäämään jotain ehkä jopa ISO 200 arvoa ja sitten pidentänyt valotusaikaa.
Tämä ei nyt sitten ole mitään ammattilaisen jorinaa, mutta jotain kuitenkin. Pelkästään ISO-arvo ei tuo sitä rakeisuutta, eli tappava yhdistelmä on usein korkea ISO + kasvava valotusaika. Saattanee siis olla, että korkeammalla ISO-arvolla saat vähemmän rakeita, jos saat valotusaikaa pudotettua. Onko muilla samanmoisia havaintoja?
Mitä taas tule ISO-arvojen vaikutukseen muuten, niin mitä pienempi ISO, sitä suurempi erottelukyky löytyy värien ja kirkkauserojen suhteen. Tämäkin on amatööritulkinta, joku voi antaa täsmällisemmän kuvauksen. Esimerkkinä tästä vaikkapa kuva, jossa etuosa on tummempaa ja taivas takana meinaa palaa. Paras onnistumisen mahdollisuus on pienimmällä kamerasta löytyvällä ISO-arvolla.
Saitko ne jo näkyviin? Jotenkin tuntuu, että pienikokoisena tuo kuva näyttää paremmalta, voisin laittaa tuon täysikokoisenkin näkyviin.Tyhmä kysymys, mutta miten ne saa näkymään?
Tällaisen kuvan täräytin 300-millisellä keittiön ikkunan läpi.
StoraEnso ja Arizona Chemicals in the dead of night
Tällaisen kuvan täräytin 300-millisellä keittiön ikkunan läpi.
StoraEnso ja Arizona Chemicals in the dead of night
Onpahan maisemat. :) Jotenkin on kyllä aavemainen tunnelma, ja pitkähkö valotusaika myös lisää tuotta savun määrää ja näyttäisi, että savu suorastaan syöksyisi voimalla ulos piipuista, ihan kiva kuva.
Ei tuossa kai sinänsä mitään vikaa ole. Mutta halvemmalla saa saman suorituskyvyn, kun ostaa esim. Metzin tai vielä halvemman Nissinin. Mulla on se halvin, Di622, joka riittää hyvin mulle. Satasella Verkkokaupasta.Tutkassa olisi halvalla yksi Canon Speedlite 420EX -salama, mutta siitä liikkuu ristiriitaista tietoa netissä.
Kolme kappaletta uusia kuvia.