Tupakoitsijat olet nyt itse tuonut tähän keskusteluun ainakin kahdessa eri viestissä.
Joo no kannattaa ensin yrittää ymmärtää mitä nuo lauseet ja kappaleet tarkoittavat ennenkuin ryhtyy vetämään jotain johtopäätöksiä siitä mitä on sanottu. Tavallaanhan se on perusedellytyskin, mutta kaipa siitäkin on nyt huomautettava. Sanat "tupakoitsija" ja "homo" sielä tosiaan vilahtavat, mutta siihen taisikin päättyä niiden yhtäläisyydet.
Vielä kerran: homoseksuaalisuus ei ole valinta, vaikka kuinka olisit sitä mieltä.
Vielä kerran; on olemassa näkemys jonka mukaan homoseksuaalisuus olisi biologista. Näkemystä ei ole osoitettu todeksi. Minun näkemykseni mukaan taas valinnat määrittävät yhtenä osatekijänä seksuaalisuuden kokonaiskuvan muodostumista. Biologiset taipumukset jotka "normaalisti" (eli siis 95%) ohjaavat heteroseksuaaliseen käyttäytymiseen jolla on konkreettista merkitystä evoluution kannalta ovat tietysti suhteellisen kiistattomia; ihminen lisääntyy pääosin heteroseksin välityksellä. Kuten voitaneen myöskin todeta yleisesti hyväksyttynä faktana niin biologia ei ole kuitenkaan ainoa joka muovaa ihmisen seksuaalisuutta - erilaiset kokemukset, kuten vaikkapa insestin uhriksi joutuminen vaikuttaa ihmisen seksuaaliseen kehitykseen. Erilaiset välilliset asiat, kuten vaikkapa yhdeksi esimerkiksi ulkonäkö vaikuttaa myöskin jonkin verran siihen miten pystyy omaa seksuaalisuuttaan toteuttamaan. Minun näkemykseni on se, että myöskin omat valinnat vaikuttavat henkilön seksuaalisuuden kokonaiskuvan muodostamiseen ja voi ohjata jokaisen omaa kehitystä. On olemassa esimerkiksi väittämiä, joiden mukaan ihminen ei voisi omin valinnoin muuttaa persoonallisuuttaan mutta eiväthän tällaiset pidä paikkaansa; kyllä voi. Osa valinnoista on tietoisia ja jopa tavoiteltuja, osa on täysin tiedostamattomia valintoja. Suuri osa valinnoista on jotain tuolta väliltä, ohjailtuja, toivottuja, tavoiteltuja, hylättyjä, puolitietoisia, haaveita ja niin edespäin, jotka muodostavat kokonaisuudessa suuren "verkon" jossa tietyt toiminteet ja preferenssit vahvistuvat, toiset hiipuvat. Samankaltaisen mekanismin kautta toimivat myöskin aivot ja oppiminen. Minä olen sitä mieltä että myös seksuaalisen suuntautumisen muodostumiseen voidaan vaikuttaa, jossain määrin ulkoatulevin vaikuttein, jossain määrin sisältäpäin tulevin vaikuttein (=valinnoin).
Homoseksuaalisuutta on myös pohdittu evoluution kannalta, jos se olisi kokonaisvaltaisesti hyödytöntä ihmisen evoluutiolle se olisi karsiutunut pois vuosituhansien aikana minä homoseksuaalisuutta tiedetään kirjallisesti esiintyneen ja ihmisapinoita tarkasteltaessa on löydetty homoseksuaalista käyttäytymistä mikä ei ole karsiutunut evoluution myötä pois.
Tai sitten otanta on aivan liian lyhyt ilmiön elinkaaren määrittelemiseksi? Esihistoriaalliselta ajalta ei taida olla käytännössä mitään luotettavaa dokumentaatiota onko homoseksuaalisuutta esiintynyt populaatioissa, vai onko se vasta modernin aikakauden ihmisen aikana esille noussut ilmiö. Jos taas näin on, niin muutama tuhat vuotta - esiintyykö evoluutiossa tuona aikana, etenkin ympäristön muuttuessa lyhyessä ajanjaksossa erittäin radikaalisti - on hyvin lyhyt ajanjakso evoluution näkökulmasta. Lisäksi vastoin jotain väittämiä, homoseksuaalisuus on ollut vaihteleva ilmiö yhteiskuntien ja aikakausien välillä; nyt mennään taas vahvassa ilmiön nousukaudessa. Hakeeko homoseksuaalisuus vasta rooliaan evoluutiossa vai voidaanko esittää ajatuksia siitä että sillä olisi jokin rooli?
Mitä "eläinmaailman homseksuaalisuuteen" tulee niin ei kai tuosta kannata sen pidemmälle mennä; ylipäänsä eläinten "seksuaalisuus" on vielä arvailua itsessään joten on aivan liian hätäistä väittää että eläinmaailmassa tapahtuisi mitään muuta kuin viettien seurailua, mahdollisesti eläinmaailmassa "seksuaalisuus" on täysin puuttuva aspekti. Mielestäni kuitenkin juuri tuo "seksuaalisuus" on merkittävä asia kun puhutaan homoseksuaalisuudesta, erotellen toisistaan "homoseksuaali" ja "homoseksuaalinen teko". Vaikkapa apinahan voi suorittaa homoseksuaalisen aktin jo pelkästään jännitteen purkamisen toivossa, ilman että tällä olisi seksuaalisuuden kannalta mitään muuta tekemistä kuin että tapa purkaa tuo jännite on seksi. Mahdollisesti apina ei tiedosta, onko tuolla mitään eroa vaikkapa käsien taputtamiseen (muuta kuin että jännite laukeaa suorituksen myötä).
Kuitenkin jos taas eläinmaailmasta ruvetaan ottamaan yhdellä rintamalla esimerkkejä ja oikeutusta, niin sehän avaa tavallaan oven kaikelle eläinmaailman käyttäytymisen oikeuttamiselle ihmiskunnassa; kuten varmaan ilman esimerkkejäkin jokainen ymmärtää, että perusteluna "koska eläinmaailmassa on jotain tänne viittaavaa" ei sinällään ole kovinkaan vakuuttava argumentti. Tässä tai monessa muussakaan aiheessa.