Jatkoajan virallinen homoketju

• 903 197
  • 8 153
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Sitä kun ollaan ajamassa homoliittojen virallistamista, niin eikö samalla pitäisi tasapuolisuuden nimissä virallistaa kaikki muutkin seksuaalisesti suuntautuvat liitot?
Näitä suuntautumisia kun on niin monenlaisia:
Luettelo seksuaalisista suuntautumisista – Wikipedia
Ensinnä itselle tulee mieleen eläimiin sekaantuja, eikös jonnekkin kaukoitään vasta perustettu baari jossa tämänkin lajin harrastajat saa sekaantua eläimiin ihan vapaasti:)
Tästä vastasin jo Kisapuistolle aikaisemmin näin:
Kiitos linkistä. Eli seksuaalisia suuntaumisia on olemassa. Seksuaalinen mielenkiinto kohdistuu samaa, vastakkaista, tai transsukupuolista kohtaan riippuen siitä, mikä olet. Eli edelleenkään ei ongelmaa. Huomaathan, että linkkaamassasi artikkelissa seksuaalisia suuntaumuksia ovat vain nuo, mitkä ovat sanan Parafilia yläpuolella. Sanan Parafilia alapuolella olevat asiat eivät ole seksuaalisia suuntaumisia vaan parafilioita. Näin ollen ne tulisi pitää tästä keskustelusta erossa.
(linkit wikipediaan)

Eli aika huono provo sinulta.

..Samoin pedofiliakin on eri juttu, koska tällöinkään toinen osapuoli ei ole täysi-ikäinen sekä oikeustoimikelpoinen..

Totta. Ja kuten kertaalleen jo asian toin esiin tässä ketjussa, pedofiili on myös homo tai hetero (vai onko jollain tarjota tietoa, jonka mukaan ei ole?). Joskin hyvin kuvottava sellainen. Eläimiinsekaantujat voivat alkaa penäämään oikeuksiaan siinä vaiheessa, kun eläimet ovat oikeustoimisia henkilöitä.

Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Matti saa olla minun mielestäni mitä mieltä haluaa, mutta mitään moraalista oikeutta hänellä ei sen varjolla ole alkaa syrjimään ketään aiemmin mainituistaa ihmisryhmistä eikä heidän adoptioita alkaa vastustamaan.
Totta kai hänellä on täysi oikeus :) Mikäli hän ajattelee, että hänen oman lapsensa kannalta sellainen maailma on parempi, jossa homoilla ei ole adoptio-olikeutta, niin tietenkin hänellä on täysi oikeus vastustaa homojen aoptio-oikeutta. Siis totta kai ihmiset tekevät päätöksiä, jotka ovat hänen omille jälkeläisilleen parhaita mahdollisia (toki voi olla, että Matti tekee väärän päätöksen ja että oikeasti voikin olla niin, että sellainen maailma, jossa homoilla on adoptio-oikeus, olisi hänen omalle lapselleenkin parempi. Se on kuitenkin eri juttu, ei kai virheen tekeminen ole sinänsä moraalitonta).

Mutta että ei olisi moraalista oikeutta tehdä tuota päätöstä. Kuulostaa erikoiselta väitteeltä ja kuulostaa myös vaikeasti todistettavalta väitteeltä. No, jos totta puhutaan, minä en tunne niitä absoluuttisia faktoja, joiden perusteella tällaiset moraalit on määritelty, mutta vaikea uskoa, että esim. joku fysiikan laki osoittaisi, että jokin tietty päätös, jolla pyritään toimimaan oman jälkeläisen parhaaksi, olisi moraaliton.

Yhtä hyvin minä voisin vaikka väittää, että on moraalitonta, että minulla on enemmän rahaa kuin joillain toisella. Voihan näitä väitteitä esittää, mutta melko mahotonta osoittaa se absoluuttiseksi, maailmankaikkeuden jokaisessa kolkassa päteväksi totuudeksi.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Totta kai hänellä on täysi oikeus :)
Puhuin tuossa kaikista listaamistani ihmisryhmistä, en pelkästään homoista. Eli ts. tulkitsen tuon vastauksesi niin, että sinun mielestäsi on ok, jos joku haluaa ottaa lihavilta ihmisiltä adoptio-oikeuden pois koska heidän lapsiaan saatetaan kiusata.

julle-jr

Jäsen
Puhuin tuossa kaikista listaamistani ihmisryhmistä, en pelkästään homoista. Eli ts. tulkitsen tuon vastauksesi niin, että sinun mielestäsi on ok, jos joku haluaa ottaa lihavilta ihmisiltä adoptio-oikeuden pois koska heidän lapsiaan saatetaan kiusata.
Jos totta puhutaan, niin mulla ei ole mitään absoluuttista faktaa oikeasta ja väärästä. Mä en pysty perustelemaan aukottomasti, miksi joku mielipide olisi väärä tai joku oikea. Onko esim. alkuräjähdyksessä syntynyt joku pdf-dokumentti, jossa on listattuna oikeat ja väärät mielipiteet?

Toki sitten esimerkiksi kristinuskoon vedoten asioita voidaan luokitella sen oppirakennelmien perusteella oikeiksi ja vääriksi, mutta riittääkö esim. Raamattu perusteluksi, jonka perusteella joku asia voidaan luokitella absoluuttisen varmasti oikeaksi tai vääräksi? Minusta on vähän vaikea perustella jollain yksittäisellä ihmisen kirjoittamalla kirjalla kaikkia koskevia moraalisääntöjä.

Mutta siis kysymys kuuluu, mihin perustuen asiat sitten määritellään oikeiksi ja vääriksi? Miten voi tietää varmaksi, onko vaikkapa lihansyönti oikein vai väärin?

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
- Oletetaan että henkilöllä A, olkoon hänen nimensä vaikka Matti, on pieni lapsi.

- Matin nuoruudesta ja kouluajoista ei ole niin pitkää aikaa, ettei Matti muistaisi koulussa tapahtuneita naureskeluja homoille jne.

- Matilla on omien kokemustensa (ks. edellinen kohta) nojalla vahvat perusteet epäillä, että mikäli lapsella olisi homovanhemmat, tätä mahdollisesti kiusattaisiin koulussa ko. asian takia.

- Jos ja kun Matti haluaa minimoida lapsensa koulukiusaamisen ja muut vastaavat ikävyydet, tulee Matin siis yrittää estää se, että lapsella olisi homovanhemmat.

- Jos Matti ja hänen puolisonsa menehtyisivät esimerkiksi onnettomuudessa, heidän lapsensa varmaan adoptoitaisiin.

- Mikäli homoilla olisi adoptio-oikeus, olisi mahdollista, että Matin lapsi päätyisi homojen adoptoitavaksi.

---> Mikäli Matti haluaa toimia loogisesti, on hänen pakko vastustaa homojen adoptio-oikeutta.

Toki voidaan ajatella, että mikäli homoilla olisi adoptio-oikeus, asia ei ehkä enää muutaman vuoden tai vuosikymmenen päästä olisi niin ihmeellinen ja lapsia ei kiusattaisi homovanhempien takia. Asenteet muuttuvat kuitenkin hitaasti, eikä Matti välttämättä halua, että hänen lapsensa joutuu taistelemaan eturintamassa. Kenties Matti olisi itse tähän taisteluun mieluusti valmis, mutta hän ei halua laittaa omaa lastaan siihen asemaan, koska eihän lapsi edes kykene ilmaisemaan omaa tahtoaan.
Mikäli Matti haluaisi toimia loogisesti mainitsemassasi skenaariossa, Matti haluaisi lapsensa adoptoitavan sellaiseen kotiin, jossa lapsella on kaikista parhaat oltavat, oli siellä vanhempien haarojen välissä sitten mitä tahansa. Ja toivottavasti Matin lapsella ei ole silmälaseja/punaisia hiuksia/pisamia/ylipainoa/heikkoa itsetuntoa.

Kyllä, kiusaaminen homoparien adoption kieltämisen argumenttina on typerää. Katsottiin sitä mistä vinkkelistä tahansa. Tässäkin pitäisi puuttua siihen kiusaamiseen, eikä siihen miksi lasta kiusataan.

Toki voidaan myös miettiä, kannattaako vääryydelle, eli tässä tapauksessa kiusaamiselle antaa periksi. Kuitenkin maailmassa on oltava myös realisti. Eihän Matti mielellään päästä tytärtäänkään minihameessa illalla puistoon juopottelemaan, koska sellainen saattaa provosoida jotakuta seksuaaliseen häirintään tai pahempaankin. Hän toimii siis tässäkin asiassa lähinnä käytännönläheisesti, vahingot minimoiden, vaikka onkin väärin, että nuori tyttö ei voi riskittä hillua minihameessa öisessä puistossa.

Kiusaamiselle ei pidä antaa koskaan periksi. Ei missään tilanteessa. Ei Matti varmasti päästä tytärtään minihameessa illalla puistoon juopottelemaan, mutta mikä saa sinut ajattelemaan, että Matin lapsen mahdollisesti adoptoivat homovanhemmat sen sallisivat?

julle-jr

Jäsen
Kiusaamiselle ei pidä antaa koskaan periksi. Ei missään tilanteessa. Ei Matti varmasti päästä tytärtään minihameessa illalla puistoon juopottelemaan, mutta mikä saa sinut ajattelemaan, että Matin lapsen mahdollisesti adoptoivat homovanhemmat sen sallisivat?
Pilailetko? Missä annoin ymmärtää, että ajattelisin, että homovanhemmat noin tekisivät? :) Luepas viesti uudelleen ja yritä ymmärtää mitä siinä sanottiin. Siinä annettiin esimerkki tilanteesta, jossa Matti antaa käytännön syistä periksi ns. vääryydelle, eli ei päästä tytärtään paikkaan, jossa hänelle voisi käydä huonosti. Miksi siis Matti ei voisi antaa periksi kiusaamisellekin, kun kerran hän antaa periksi jollekin toiselle vääryydelle?

Toki voi olla hieno periaate olla ikinä antamatta periksi kiusaamiselle tai yhtään millekään vääryydelle, mutta en tiedä onko se kaikissa tapauksissa järkevää. Esimerkiksi minulta jäi taannoin väliin työreissu erääseen valtioon, koska oli liian suuri riski, että siellä sattuu minulle jotain, maa kun oli hieman levottomassa tilassa ja kaikenlaista kiusaajaa oli ja on siellä liikenteessä. Annoin siis periksi, koska riski oli minusta ja erityisesti yrityksen mielestä liian suuri.

Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos totta puhutaan, niin mulla ei ole mitään absoluuttista faktaa oikeasta ja väärästä. Mä en pysty perustelemaan aukottomasti, miksi joku mielipide olisi väärä tai joku oikea.
Minä en ole absoluuttisesta faktoista kysellyt, vaan kysynyt ainoastaan sinun mielipidettäsi. Mielipiteiden "hyvyyden" arvioimiseen on itselläni ollut tapana käyttää niiden perusteluiden loogisuutta ja olen kokenut tavan toimivaksi.

Taisin omissa viesteissäni viitata tasa-arvoon ja sillä perustella omaa näkemystäni. Ajatus että tasa-arvo ei olisikaan tavoiteltava tilanne on toki mielenkiintoinen, mutta passaan sen pohdinnan suosiolla.

Onko esim. alkuräjähdyksessä syntynyt joku pdf-dokumentti, jossa on listattuna oikeat ja väärät mielipiteet?
En ollut paikalla, mutta käsittääkseni ei.

Toki sitten esimerkiksi kristinuskoon vedoten asioita voidaan luokitella sen oppirakennelmien perusteella oikeiksi ja vääriksi, mutta riittääkö esim. Raamattu perusteluksi, jonka perusteella joku asia voidaan luokitella absoluuttisen varmasti oikeaksi tai vääräksi?
ei riitä.
Miten voi tietää varmaksi, onko vaikkapa lihansyönti oikein vai väärin?
Lukemalla Imagesta mainion pohdinnan asiasta ja punnitemalla asian puolesta esitettyjä perusteluita sitä vastaan esitettyihin
http://www.image.fi/artikkelit/lihan-ilot

julle-jr

Jäsen
Minä en ole absoluuttisesta faktoista kysellyt, vaan kysynyt ainoastaan sinun mielipidettäsi. Mielipiteiden "hyvyyden" arvioimiseen on itselläni ollut tapana käyttää niiden perusteluiden loogisuutta ja olen kokenut tavan toimivaksi.
Minä toki olen sitä mieltä, että olisi väärin yrittää evätä adoptio-oikeus mainitsemiltasi ryhmiltä. Mutta se on vain minun mielipiteeni, eikä sillä ole välttämättä mitään tekemistä oikean tai väärän kanssa. Minusta tuntuu, että adoption evääminen on väärin, mutta se on vain tunne eikä siksi minkään arvoinen.

Loogisuus on toki varmaan yleisesti käytetty työkalu mielipiteen hyvyyden arvioimiseksi, mutta ei se kai kovin toimiva ole, kun esimerkiksi maailman tila on näin huono mikä se on. Useat eliölajit ovat vaarassa kuolla sukupuuttoon jne. On ollut loogista esimerkiksi tehdä joitakin markkinointiponnisteluja, jotta jotain tuotetta on saatu kaupaksi. Kuitenkin ympäristökuormitus on samalla lisääntynyt, eli kulutusksen stimulointi onkin ollut täysin käsittämättömän huono päätös jne.

Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Pilailetko? Missä annoin ymmärtää, että ajattelisin, että homovanhemmat noin tekisivät? :) Luepas viesti uudelleen ja yritä ymmärtää mitä siinä sanottiin. Siinä annettiin esimerkki tilanteesta, jossa Matti antaa käytännön syistä periksi ns. vääryydelle, eli ei päästä tytärtään paikkaan, jossa hänelle voisi käydä huonosti. Miksi siis Matti ei voisi antaa periksi kiusaamisellekin, kun kerran hän antaa periksi jollekin toiselle vääryydelle?

Toki voi olla hieno periaate olla ikinä antamatta periksi kiusaamiselle tai yhtään millekään vääryydelle, mutta en tiedä onko se kaikissa tapauksissa järkevää. Esimerkiksi minulta jäi taannoin väliin työreissu erääseen valtioon, koska oli liian suuri riski, että siellä sattuu minulle jotain, maa kun oli hieman levottomassa tilassa ja kaikenlaista kiusaajaa oli ja on siellä liikenteessä. Annoin siis periksi, koska riski oli minusta ja erityisesti yrityksen mielestä liian suuri.

Joo, kunhan provoilin. Ks. Tämä ketju jatkoajassa :)

Mutta kuitenkin, kiusaamisen käyttö argumenttina homoadoption vastustukseen on mielestäni typerää.

Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sitä kun ollaan ajamassa homoliittojen virallistamista, niin eikö samalla pitäisi tasapuolisuuden nimissä virallistaa kaikki muutkin seksuaalisesti suuntautuvat liitot?
Tämä lienee yleinen näkökulmavirhe koko keskustelussa: tasa-arvoisessa avioliittolaissa ei ole millään tavoin kyse seksuaalisuudesta!

Kyse on siitä, onko kaikilla täysivaltaisilla kansalaisella yhdenvertainen oikeus avioliittomuotoiseen parisuhteeseen toistensa kanssa, vai asettaako laki rajoituksia sille, ketkä täysivaltaiset ihmiset pääsevät lain mukaiseen avioliittoon.

Jos kansalainen X ja kansalainen Y haluavat parisuhteeseen (ja ovat molemmat täysissä ruumiin ja sielun voimissa) se asettaa ihmiset keskenään epätasa-arvoiseen asemaan, jos henkilötunnuksen toiseksi viimeinen numero vaikuttaa siihen millaisilla oikeuksilla varustettuun parisuhteeseen he saavat ryhtyä. Jos lainsäädäntö tunnustaa sellaisen parisuhdemuodon kuin avioliitto, täytyy kansalaisilla olla yhdenvertainen oikeus sen solmimiseen.

Se millä tavoin osapuolet toteuttavat seksuaalisuuttaan, on sitten jokaisen oma asia. Ei erilaisilla seksuaalisuuden toteuttamistavoilla ole mitään tekemistä avioliittoa säätelevän lainsäädännön kanssa. Jos seksuaalisuudella olisi merkitystä, yleisin avioiliittokumppani olisi oma oikea käsi. Ja nimenomaan oikea. Vasenkätisyyshän on perverssi poikkeama, josta pääsee kyllä jumalan ja eheyttämisen avulla eroon...

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Pakko vielä palata rikospaikalle ja uteliasuudesta kysyä, että sallitteko sitten esimerkiksi siskosten välisen avioliiton tai esim. joku urpo haluaisi mennä naimisiin eronneen vanhempansa kanssa?

Fordél

Jäsen
Tämä lienee yleinen näkökulmavirhe koko keskustelussa: tasa-arvoisessa avioliittolaissa ei ole millään tavoin kyse seksuaalisuudesta!

Kyse on siitä, onko kaikilla täysivaltaisilla kansalaisella yhdenvertainen oikeus avioliittomuotoiseen parisuhteeseen toistensa kanssa, vai asettaako laki rajoituksia sille, ketkä täysivaltaiset ihmiset pääsevät lain mukaiseen avioliittoon.

Jaahas, oiskohan aika laittaa tämä ketju säppiin. Vauhghanilta aivan erinomainen kirjoitus, johon oli hienosti kiteytetty juuri se asia, josta tässä on kyse. Ainakaan allekirjoittaneella ei ole asiaan muuta lisättävää.

Kuten aikaisemminkin totesin, keskustelu tuppaa koko ajan rönsyilemään ties mihin eläimiin, uskontoihin tai sukulaisuhteisiin, kun kyse on kuitenkin äärimmäisen yksinkertaisesta asiasta. Joko kannatamme kaikkien täysivaltaisten kansalaisten yhtenvertaista oikeutta avioliittomuotoiseen parisuhteeseen tai sitten vain osa kansalaisista. Tästähän tässä pitäisi koko ajan keskustella niin täällä kuin muualla ja saada siihen se päätös aikaan. Sitten voidaan palata näihin muihin toissijaisiin kysymyksiin.

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
Pakko vielä palata rikospaikalle ja uteliasuudesta kysyä, että sallitteko sitten esimerkiksi siskosten välisen avioliiton tai esim. joku urpo haluaisi mennä naimisiin eronneen vanhempansa kanssa?

Siskosten avioliittoon ei liittyne mitään järkiperäistä estettä.

Vanhemman naiminen sillä oletuksella, että liitossa syntyy lapsia, on ongelmallista. Jos lasten teosta pidättäydytään, niin sitten sekin sopii.

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Tämä on sitten vain ja ainoastaan meikäläisen mielipide. (Suuri?) osa sukupuolineutraalin avioliittolain kannattajista ei taatusti allekirjoita.

Olen asiaa pohdittuani päätynyt siihen valistuneeseen mielipiteeseen, että koko avioliitto pitäisi pyyhkiä ns. vittuun lakikirjoista. Sitä ei tarvita. Ihmiset sopikoot keskenään millaisessa liitossa haluavat elää. He osaavat varmasti määrittää sen paremmin kuin valtio ja laittaa halutessaan itsenäisesti mustaa valkoiselle esimerkiksi omaisuudestaan ja sen jaosta siinä tapauksessa että suhde päättyy. En ymmärrä miksi kukaan haluaa että katainen tai urpilainen päättää sen heidän puolestaan tai asettaa asialle rajoituksia. Ihmiset ovat tavallaan "laitostuneet" tämän asian suhteen. Lisäksi avioliittoon on tietysti sidottu kaikenlaisia valtiovallalta tulevia erityisetuuksia.

Käytännössä aina kun valtiovalta alkaa reguloida tällaisia asioita, syntyy kaikenlaisia ongelmia. Esimerkiksi nyt se, että se tosiasiallisesti selkeästi syrjii perusteettomasti samaa sukupuolta olevia pareja (oman perustuslakitulkintani vastaisesti vieläpä). Avioliitto sopimuksena ylipäätään määrää tälläkin hetkellä vain sen solmijoiden keskenäisistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Esimerkiksi vanhempien velvollisuuksista lapsiaan kohtaan säädetään kokonaan muualla. On isyyslakia, lakia lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta sekä laki lapsen elatuksesta.

Kannatan kuitenkin sukupuolineutraalia avioliittolakia, sillä nykytilanteessa se edistää tasa-arvoa. Tämä sen vuoksi, että olen realisti ja ymmärrän, että suomessa on käytännössä täysin turha edes haaveilla tällaisista periaatepäätöksistä. Ehkä joskus 2050-luvulla sitten.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
MMinusta tuntuu, että adoption evääminen on väärin, mutta se on vain tunne eikä siksi minkään arvoinen.

Ihmispopulaation muodostamassa yhteiskunnassa, varsinkin demokratiassa, millään muulla ei olekkaan merkitystä. Eli se mielpide, on se tunteeseen perustuva tai mutu tai mikä vaan, on se Arvokkain asia mitä omaat.

Muutenhan tuosta asenteesta voisi päätellä, että haluat ulkoistaa oikean ja väärän dilematiikan korkammalle pdf:lle, vähän kuten uskovat tekvät ja ulkoistavat sen jumalalle.

Sinä päätät ja kun Sinä päätät onko joku oikein tai väärin , Sinä joudut perustelemaan sen Itsellesi.

Ja kun sen on perustellut itselleen ja omaa asiaan kannan, kai sen kannan takana voi seistä ja kertoa miten sen itselleen perusteli? Jos siis ylipätään on lähtenyt keskustelemaan asiasta...

julle-jr

Jäsen
Sinä päätät ja kun Sinä päätät onko joku oikein tai väärin , Sinä joudut perustelemaan sen Itsellesi.

Ja kun sen on perustellut itselleen ja omaa asiaan kannan, kai sen kannan takana voi seistä ja kertoa miten sen itselleen perusteli? Jos siis ylipätään on lähtenyt keskustelemaan asiasta...
En yksinkertaisesti usko, että meidän älykkyys riittää päättämään mikä on oikein tai väärin. Maailma on niin äärettömän muuttujan systeemi ja varmaan suurimmasta osasta muuttujia meillä ei ole hajuakaan. Voimme toki kuvitella tekevämme moraalisen päätöksen jossakin asiassa, mutta pahoin pelkään, että todellisuudessa päätös on ollut hölmö. Tai voi toki olla, että tuurilla osutaan oikeaan, mutta en jaksa uskoa. Mitä se oikeaan osuminen muuten on? Sitäkö, että useimmilla ihmisillä on päätöksen ansiosta parempi olla, vaiko sitä, että esimerkiksi koloradonkuoriaisilla on parempi olla? Minä voin seisoa sen takana varsin hyvin, että adoption evääminen em. Ryhmiltä tuntuu minusta väärältä. Siis sellainen tunne minulla on eikä sen takana seisominen mikään ongelma ole. Sen tunteen olemassaolohan on fakta, mutta tunteen oikeellisuudesta mulla ei sitten olekaan mitään hajua.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En yksinkertaisesti usko, että meidän älykkyys riittää päättämään mikä on oikein tai väärin. .

Sinä joudut tekemään ao. päätöksiä koko ajan elämäsi mittaan. Ihan sama oletko älykäs tai et, päätöksiä on tehtävä. Päätöksen tekemiseen normaalisti kuuluu se, että pystyy itselleen perusteleen kantansa, vaikka sitten "musta tuntuu" periaatteella. Ellei ulkoista oikean ja väärän käsitettä auktoriteetille, niin itse on jokainen semmoinen kysymys ratkaistava, ihan itse.

Älykkyydellä ei ole asian kanassa tekemistä kun kysytän Sinun kantaasi johonkin asiaan.

Toki jos EI ole kantaa riittämättömän tiedon takia, on sekin kuitenkin mielipide. Vain ihmisten mielipiteillä on merkitytä, perustuu se sitten tietoon tai mutuun, mutta ne kollektiivisesti ratkaisevat miten yhteiskunta kehittyy.

Mielipiteet on kuin peppureikiä, meillä kaikilla on sellainen.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En yksinkertaisesti usko, että meidän älykkyys riittää päättämään mikä on oikein tai väärin. Maailma on niin äärettömän muuttujan systeemi ja varmaan suurimmasta osasta muuttujia meillä ei ole hajuakaan. Voimme toki kuvitella tekevämme moraalisen päätöksen jossakin asiassa, mutta pahoin pelkään, että todellisuudessa päätös on ollut hölmö. Tai voi toki olla, että tuurilla osutaan oikeaan, mutta en jaksa uskoa. Mitä se oikeaan osuminen muuten on? Sitäkö, että useimmilla ihmisillä on päätöksen ansiosta parempi olla, vaiko sitä, että esimerkiksi koloradonkuoriaisilla on parempi olla? Minä voin seisoa sen takana varsin hyvin, että adoption evääminen em. Ryhmiltä tuntuu minusta väärältä. Siis sellainen tunne minulla on eikä sen takana seisominen mikään ongelma ole. Sen tunteen olemassaolohan on fakta, mutta tunteen oikeellisuudesta mulla ei sitten olekaan mitään hajua.

Aivan. Homous oli joskus laitonta ja sairaus. Ei ole enää. Samoin oli esim. eläimiin sekaantuminen, sekään ei ole enää sairaus eikä laitonta. Nyt mietitään, että pitäisikö kahden samaa sukupuolta olevan ihmisen saada solmia aviolitto ja saada mahdollisuus adoptoida lapsi parisuhteen ulkopuolelta. Minä ihmettelen kovasti sitä näkökantaa, että jos tämä sallitaan, niin se on sitten se ainoa oikea totuus. Tulevaisuudessahan voidaan myös vetää päätös takaisin, jos todetaan sen olleen väärä. Siksi mielestäni asiasta pitäisi olla paljon enemmän tutkittua dataa kuin mitä nyt on, ennen kuin aletaan sotkea ulkopuolisia ihmisiä eli pieniä lapsia tähän asiaan.

Kaksi tai useampi oikeustoimikelpoista aikuista tehkööt keskenään yhteisestä sopimuksesta mitä vaan, ei sillä ole mitään väliä. Kysymys on siitä, että miksi ne lapset pitää sotkea siihen mukaan?

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaksi tai useampi oikeustoimikelpoista aikuista tehkööt keskenään yhteisestä sopimuksesta mitä vaan, ei sillä ole mitään väliä. Kysymys on siitä, että miksi ne lapset pitää sotkea siihen mukaan?

Mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä niille lapsille, jotka tällä hetkellä elävät lapsuuttaan homopariskuntien kasvattamina? Heitäkin kun aika paljon on. Entä miten pitäisi suhtautua siihen, että kun yksinäinen ihminenkin saa adoptoida lapsen, niin pitäisikö tällaisen yksineläjän seksuaalinen suuntautuminen jotenkin tutkia, jos kerran homon kasvattamaksi tuleminen on niin paljon huonompi vaihtoehto kuin heteron kasvattamaksi tuleminen. Vai muuttuuko homous ongelmaksi, jos homoja on kaksi ja he mahdollisesti jopa pitävät toisiaan kädestä lapsen nähden?

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä sinun mielestäsi pitäisi tehdä niille lapsille, jotka tällä hetkellä elävät lapsuuttaan homopariskuntien kasvattamina? Heitäkin kun aika paljon on.

Käsittääkseni kyseisissä tapauksissa toinen homoista/lesboista on lapsen biologinen vanhempi. En näe mitään tarvetta riistää lapselta biologista vanhempaansa ko. tilanteissa.

Entä miten pitäisi suhtautua siihen, että kun yksinäinen ihminenkin saa adoptoida lapsen, niin pitäisikö tällaisen yksineläjän seksuaalinen suuntautuminen jotenkin tutkia, jos kerran homon kasvattamaksi tuleminen on niin paljon huonompi vaihtoehto kuin heteron kasvattamaksi tuleminen. Vai muuttuuko homous ongelmaksi, jos homoja on kaksi ja he mahdollisesti jopa pitävät toisiaan kädestä lapsen nähden?

Ei ollenkaan huono ajatus, että jos yksinelävä haluaa adoptoida lapsen, niin hänen seksuaalinen suuntautumisensa pitäisi selvittää aukottomasti. Käsittääkseni kuitenkin yksinelävien mahdollisuudet adoptioon ovat käytännössä olemattomat tälläkin hetkellä, olkoon seksuaalinen suuntautuminen mikä tahansa, joten en pidä tuota kummoisenakaan ongelmana tällä hetkellä.

Fordél

Jäsen

Jos kaksi oikeustoimikelpoista aikuista saavat tehdä keskenään sopimuksia ja elää muuten täysin kuten muutkin aikuiset henkilöt niin miksi he eivät saisi adoptoida lapsia? Mikä on se erottava tekijä heissä muihin verrattuna, jonka mukaan kaikki muu on heille mahdollista, mutta ei adoptio? Paperilla he näyttäytyvät ihan samalta kuin heteropariskunta, jolla ei ole mahdollisuutta hankkia lapsia. Ainoa ero on, että ovat samaa sukupuolta. Omaan kaaliin ei mahdu, että miten tämä sama sukupuoli nousee tässä yhtäkkiä erottavaksi tekijäksi vanhemmuuden suhteen. Varsinkin kun homopareilla näyttää tuo vanhemmuus hoituvan ihan siinä missä heteroillakin.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
jos yksinelävä haluaa adoptoida lapsen, niin hänen seksuaalinen suuntautumisensa pitäisi selvittää aukottomasti.

Miksi?

Koska Sinun mielestäsi olisivat huonompia vanhempia seksuaalisen suuntautumisensa takia?

Tutkitusti näinhän EI ole, mutta kun tutkittu tieto on ristiriidassa oman ennakkokäsityksen kanssa se sivuutetaan tai selitellään jollain lumesyyllä pois silmistä.

Koska teillä tasa-arvoisen avioliittolain vastustajilla on selkärankaa sanoa, että "homot on iljettäviä" ja lopettaa pseudosyiden rakentelu?

Migron

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulle on ihan sama tökkikööt hintit vaikka toisiaan takapuoleen, mutta minulle peppureikä on toistaiseksi tarkoitettu vain ulostamista varten:)
Varmaan tosiaan seuaavaksi vaaditaan saada laillistaa liitto "Laaman" kanssa:
Eläinseksi yleistyy nopeasti Saksassa Stara

Kannattaisi kuitenkin varmaan ennen niitä laaman tökkimisiä opetella lukemaan koska tuohon edelliseen melkein samanlaiseen viestiisi vastattiin jo viime sivulla.

Jäsen
Minulle on ihan sama tökkikööt hintit vaikka toisiaan takapuoleen, mutta minulle peppureikä on toistaiseksi tarkoitettu vain ulostamista varten:)
Varmaan tosiaan seuaavaksi vaaditaan saada laillistaa liitto "Laaman" kanssa:
Eläinseksi yleistyy nopeasti Saksassa Stara
Ymmärtänet, että homojen oikeuksilla on hyvin vähn tekemistä eläimiinsekaantumisen kanssa ja Suomen nykyiset toimintamallit mahdollistavat useamman asian ajamisen yhtä aikaa. Voi siis jopa käydä niin, että eläimiinsekaantujat saisivat lisämahdollisuuksia ennen homoja. Yhtälailla voisi bäittää, että homojen oikeuksien lisääminen tarkoittaisi että pahoinpitelystä tulisi seuraavaksi laillista. Asioilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, joten miksi yrittää pelotella vaikka nyt eläimiinsekaantumisella? Syy tietysti lienee, että halutaan vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin, että homojen oikeuksia ei kannatettaisi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy