Voitko kertoa, miksi tämä asia on sinulle niin tärkeä, että jaksat vaahdota siitä viestikaupalla ympäri palstaa?
Vai että oikein vaahtoan viestikaupalla ympäri palstaa. Noin ladatusta kysymyksestä päätellen sulla taitaa olla ihan oma vastaus tuohon. Annahan kuulua.
Homoseksuaaleilla ja heteroseksuaaleilla on samat yksilölliset oikeudet.
Hämmästyttävää, miten tämä sama argumentti tuntuu itsepintaisesti nousevan kerta toisensa jälkeen pintaan.
Avioliitto on määritelmällisesti useamman kuin yhden henkilön välinen sopimus.
Vastakkaista sukupuolta olevilla pareilla on oikeus solmia avioliitto.
Samaa sukupuolta olevilla pareilla ei ole oikeutta solmia avioliittoa.
Tilannhan ei ole tasa-arvoinen kuten useammille toivottavasti on jo intuitiivisesti selvää. Tästä johtuen esimerkiksi itse kannatan (tässä tilanteessa realiteettien edessä. noin periaatteessa en sotkisi valtiota ollenkaan mukaan tällaisten ihmisten välisten sopimusten säätelyyn) sukupuolineutraalia avioliittolakia. Olen aikaisemmin ehdottanut tuon saman väitteen kuullessani, että mitä jos vaihtelun vuoksi rukattaisiin lait siihen uskoon, että ainoastaan samaa sukupuolta olevat parit voisivat solmia avioliiton. Toejokimiehen logiikan mukaan tässä ei olisi mitään ogelmaa, eikä ketään syrjittäisi mitenkään, sillä kaikki voisivat ihan hyvin mennä halutessaan yhtäläisesti avioliittoon samaa sukupuolta olevan partnerin kanssa. Tämä ei kuitenkaan ole jostain syystä tuntunut oikein kelpaavan tätä argumenttia käyttäneille.
Jos mietitään yksilön näkökulmasta, kuten TV kovasti haluaa, niin tilannetta voitaisiin verrata vaikkapa siihen, että porilaisille ei enää myönnettäisi ajokortteja. Ongelmaa ei olisi, sillä tosiasiallisesti tässä ei asettettaisi porilaisia epätasa-arvoiseen asemaan muihin suomen kansalaisiin verrattuna, sillä hehän voisivat muuttaa pois porista.
Hypätään vielä yksi askel ja mietitään tätä "on se tasa-arvoa" -segregaation ja erillisten lakien muodossa. Riittänee, kun kehotan googlettamaan termin "Separate but equal". Värilliset voivat ihan tasa-arvoisesti muiden tavoin kulkea julkisella liikenteellä - omissa busseissaan. Kyllä kyllä.
Sukupuolineutraalin avioliittolain (ts. kaikille yhteisen saman lain) puuttuminen, porilaisten asema tai erilliset bussit ovat tosiasiallisesti kaikki selkeitä merkkejä ryhmien perusteettomasta epätasa-arvoisesta kohtelusta. Päinvastaiset väitteet vaativat ketjussa hyvin tutuksi tullutta "oksat pois"- tason mentaaliakrobatiaa. Kuten historia on meille opettanut, on näin totaalisen elinkelvottomien argumenttien todellisena lähteenä lähes aina yksinkertaisesti vain helvetillisen iso kasa tympeää ahdasmielisyyttä sekä inhoa tai vihaa toisenlaisuutta (tai omaa itseään esim. omaa seksuaalisuuttaan) kohtaan. Epärehellisyyden painosta huojuvia argumentteja syntyy sitä mukaa, kun pitää löytää edes jotain salonkikelpoista oman järkiperusteilta aution peruslähtökohdan tueksi. Jokainen pohtikoot itse onko Toejoen Veikon väitteessä kyse juuri tästä.
Toejoen Veikko kirjoitti:
Mielenkiintoista, että homojen oikeudesta avioitua keskenään on yhtäkkiä mediassa luotu virallinen totuus tasa-arvon ilmentymänä. Edelleen homoilla on täysin samat oikeudet avioliittoon kuin heteroillakin. Kunhan avioituvat naisen kanssa.
Asian etenemisellä tai jarruttamisella ei ole suurta henkilökohtaista merkitystä minulle. Joka tapauksessa olen pääosin sitä mieltä, että yhteiskunnan tulisi pyrkiä edistämään jäsentensä terveyttä. Ei edistämään olosuhteita, joissa epäterve käyttäytyminen normalisoidaan.
Sukupuolineutraali avioliittolaki ei siis edistäisi yhteiskunnan jäsenten tasa-arvoa, vaan sairautta. Niin sitä pitää.