Mainos

Jatkoajan virallinen homoketju

  • 906 515
  • 8 153

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirkko kuitenkin on vihkinyt pareja avioliittoon kauan ennen kuin siihen liitettiin nykyiset juridiset vaikutukset ja ymmärrän kyllä, jos ihminen vielä nykypäivänä uskoo raamatun tarinoihin, hän haluaa pitää kiinni heidän muinaisista termeistään ja niihin liittyvistä ”säännöistä”.

Muinaisissa kulttuureissa on pareja vihitty erilaisiin juridisia vaikutuksia sisältäviin liittoihin kauan ennen kuin kristinuskosta oli kuultu sanaakaan. En tosin osaa sanoa, millä nimellä näitä Suomessa kutsuttiin, koska siihen aikaan täällä kaiketi paleltiin maakuopassa ja pelättiin ukkosta.

Kirkon rooli avioliiton vahvistajana on kuitenkin ihmiskunnan historiallisessa jatkumossa varsin tuore juttu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kommentoit, että haluat kutsua sitä avioliitoksi, jollainen se juridisesti onkin mutta hieno idea olisi juuri, että jokin muu termi korvaisi sanan avioliitto, säilyttäen kuitenkin kaikki juridiset velvollisuudet ja oikeudet. Näin ollen, tähän uuteen liittoon voitaisiin liittää hetero- ja homopareja, samoin ja täysin juridisin oikeuksin, mutta kirkko voisi edelleen siunata omia väheneviä jäseniään avioliittoon. Ei se meidän parisuhdettamme heikennä oli virallinen termi paperissa mikä tahansa.

Minkä takia pitäisi keksiä joku muu termi? Onhan sillä jo sellainen - siviilivihkiminen. Mutta parisuhde on tällöin avioliitto, oli se sitten tapahtunut kirkossa tai maistraatissa. Minkä takia tässä pitäisi ottaa takapakkia, ja ikään kuin myöntää, että "kirkko on ainoa oikea instituutio, jolla on oikeus vihkiä avioliittoon"? Tuossahan tavallaan tiputettaisiin siviilivihkiminen vähän kuin rekisteröidyksi parisuhteeksi.

Toisekseen, lakipykälistä tulee huomattavasti monimutkaisemmat, jos meillä olisi olemassa kaksi erillistä avioliittoa.

Helpointa olisi edelleen, että juridinen avioliitto on mahdollinen sekä hetero-, että homopareilla. Kirkollista pyhyyttä kaipaavat heteroparit voivat sitten suorittaa tämän juridisen avioliittonsa vihkimisen jumalan, papin ja seurakunnan edessä. Mutta tämä kirkollisuus olkoon vain tällainen bonus-vaihtoehto, joka ei kuitenkaan nouse laissa erilaiseen asemaan muihin vihkimistapoihin verrattuna.

Tuntuu jotekin pikkumaiselta, jos kirkkoon kuulumattomat vaatisimme kirkon termit käyttöön ihan vain periaatteen vuoksi.

Mutta kun emme me vaadi kirkon termejä käyttöömme. Minä vaadin vain, että viralliset lakipykälät ovat voimassa kohdaltamme. Ja laajentaisin tämän lakipykälän voimassalon myös homopareille.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Tuntuu jotekin pikkumaiselta, jos kirkkoon kuulumattomat vaatisimme kirkon termit käyttöön ihan vain periaatteen vuoksi.

Ei avioliitto ole kirkon omaisuutta. Itsekin olen naimisissa, eli avioliitossa, mutta kirkossa en ole käynyt vuosikausiin. Skippaan nykyään kyllä kaikki kirkonmenot, ellei kyse ole jotain hautajaisista. Häihin en kirkkoon mene, vaikka oma lapsi menisi naimisiin kirkossa. Bileisiin osallistun.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikken myöskään kuulu kirkkoon ja kannatan juridisesti samanarvoista parisuhdetta homoille sekä heteroille niin terminologiassa olen päinvastaista mieltä.

Kirkko kuitenkin on vihkinyt pareja avioliittoon kauan ennen kuin siihen liitettiin nykyiset juridiset vaikutukset ja ymmärrän kyllä, jos ihminen vielä nykypäivänä uskoo raamatun tarinoihin, hän haluaa pitää kiinni heidän muinaisista termeistään ja niihin liittyvistä ”säännöistä”.

Kommentoit, että haluat kutsua sitä avioliitoksi, jollainen se juridisesti onkin mutta hieno idea olisi juuri, että jokin muu termi korvaisi sanan avioliitto, säilyttäen kuitenkin kaikki juridiset velvollisuudet ja oikeudet. Näin ollen, tähän uuteen liittoon voitaisiin liittää hetero- ja homopareja, samoin ja täysin juridisin oikeuksin, mutta kirkko voisi edelleen siunata omia väheneviä jäseniään avioliittoon. Ei se meidän parisuhdettamme heikennä oli virallinen termi paperissa mikä tahansa.

Tuntuu jotekin pikkumaiselta, jos kirkkoon kuulumattomat vaatisimme kirkon termit käyttöön ihan vain periaatteen vuoksi.

Lainaamani tekstin kanssa olen aika tavalla samoilla linjoilla.

Aamulehti

(Linkki aamulehden uutiseen)

Tämähän on istuvan presidenttimme kannattama malli.

Niinistö juristina tietää mikä asiassa on vinossa tällä hetkellä, nimenomaan juridisesti. Olkoon siviilivihkimisen nimi sitten pariliitto, sukupuolineutraali pariliitto, jne, jne. niin tärkeintä asiassa pitäisi olla että lain edessä ihmiset olisivat pilkulleen samanarvoisia. Ja näin se tässä mallissa olisi. Tämä malli voisi mennä sujuvasti läpi ilman suurempia mutinoita. Ainoa ongelma tässä olisi että kirkosta eroaminen vähenisi, koska jokunen valesuvaitsevainen ei voisi vihkiytyä maistraatissa, homoksi leimaantumisen pelossa. Aikaa myöden tämäkin ongelma varmasti vähenisi. Pitkässä juoksussa tämä kyllä edistäisi yhteiskunnan maallistumista, jos ihmiset oikeasti olisivat sitä mieltä hokemasta: avioliitto on vain pala paperia.
 

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Niinistö juristina tietää mikä asiassa on vinossa tällä hetkellä, nimenomaan juridisesti.
Juridiset syyt ovat tosiaankin ilmiselvät. Mutta kannattaako semantiikkaan hirttäytyä? Itse olen astunut avioliittoon maistraatissa, ja avioliitto on nimenomaan juridinen tila. Ei kirkollinen. Vaimon kanssa haimme sitten kirkon siunauksen avioliitollemme, jotta sukulaisille saatiin julkinen itketystilaisuus. Tasa-arvoisen avioliittolakialoitteen alkuunpanijana oli myös lopettaa homosuhteiden ja heterosuhteiden nimellinen erottaminen toisistaan.

Miksi avioliitto -nimike kuuluisi kirkolle, kun valtio saa jo nykyään liittää pakanoita toisiinsa kyseisen otsakkeen alle?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tutkimusta kritisoitiin paljon.

Ja hyvä niin. Eikö? Tutkimuksen kritiikki tuli pääosin hyvin homogeenisestä ryhmittymästä; erilaset sosiaalisen median vasemmistolle leimautuvat blogikirjoittelijat, useat homojen etujärjestöt sekä ääriliberaalit etujärjestöt. Sekä joku Pulizerin perässä mitä tahansa skandaalia jahdannut verkkojulkaisu. Julkaisua seurasi kaksi oikeusjuttua Regnerusta vastaan. Kuten aiemmin pyrittiinkin käyttämään argumenttina nostettua oikeusjuttua, kaikessa keskustelussa unohtui kokonaan mikä oli oikeudenistonnon loputulema Regneruksen tutkimusta kohtaan? Sen tieteellinen asema vahvistettiin, vaikka käsittämättömästi tästä on uutisoitu lähinnä siinä mielessä että "tutkimus tullaan kaatamaan oikeudessa" ja "Ha! Regnerus joutuu oikeuteen tutkimuksestaan!". Aiemmin tuota oikeusjuttua koskien joku linkitteli APA:n teettämiä tutkimuksia aiheen ympäriltä, jotka sitten Loren Marks osoitti itsessään täysin nollatason tutkimustyöksi:

Tutkimusten määrä 59 erilaista tutkimusta, sisältäen seuraavaa:
- 26 tutkimusta ei pitänyt sisällään hetero-vertailuryhmää ollenkaan
- Vertailututkimuksissa heteroperhettä edusti usein yksinhuoltajaäiti
- Yksikään vertailututkimusista ei sisältänyt riittävää otantaa että hienompia eroja oltaisiin voitu osoittaa
- Taustatiedot eivät ole perustuneet selkeään ja määriteltyyn aineistoon

Voit lukea lisää julkaisusta: Loren Marks: Same-sex parenting and children’s outcomes: A closer examination of the American psychological association’s brief on lesbian and gay parenting.

Ok, ehkä tämä asia on niin, että "musertavaksi vastatutkimukseksi" koottu aineisto osoittautui nimenomaan köykäiseksi ja manipuloiduksi. Se ei kuitenkaan tunnu kiinnostavan ketään? Regnerusta ja tämän tutkimusta vastaan nostettu toinen syyte päätettiin lopulta jättää viemättä edes oikeuteen saakka (University of Texas at Austin Completes Inquiry into Allegations of Scientific Misconduct | News ). Näin Regneruksen tutkimus sai oikeuskäsittelyssä vahvistuksen ja sitä nimenomaan voidaan - kritiikistä huolimatta - pitää luotettavana ja tähän päivään saakka parhaana tutkimuksena aiheesta. Myöskin jälkimmäisen oikeusjutun yhteydessä käyty selvitys tutkimustavan tieteellisyydestä sai vastauksensa ja asiaa ei koskaan viety eteenpäin. Samalla on hyvä myöskin ottaa huomioon, että kun pöly on laskeutunut, myöskin akateemisesta yhteisöstä on tullut laajenevissa määrin hyväksyntää Regneruksen tutkimukselle.

Syy tutkimuksen ja etenkin sen löydösten hurjalle vastaanotolle kiteytyykin hyvin tuossa Texasin Yliopiston julkaisemassa tiedotteessa; kyseessä on usein hyvinkin henkilökohtainen ja arka aihepiiri. Myös minun mielestäni on tietyllä tasolla ymmärrettävää että ihmiset kokevat tällaisen aiheen tutkimista loukkaavana, mutta toisaalta taas pidän tietysti hyvänä että erilaisia ilmiöitä tutkitaan. Vaikka sitten kolmantena näkökulmana, henkilökohtaisella tasolla tuskin haluaisin arvostella yksittäisen ihmisen tai perheen elämäntapaa. Samaahan tietysti toivoisi omallekin osalle, mutta tuntuu että konservatiivisemman mielipiteen esittäjää saa vapaasti hutkia.

No, vaikka tuon tutkimuksen jälkipuinti ja osoitettu kritiikki on käytännössä vahvistanut sen sisällön, niin toki oma mielipiteeni on aiheesta lievempi. Mielestäni kuitenkin laimein mahdollinen ajatus mitä tästä tutkimuksesta ja sen päätelmistä tulisi tehdä, on että aihetta pitäisi tutkia lisää ja erilaisin menetelmin. Sittemminhän tuo Regneruksen tutkimuksen tulos on innoittanut myös muita tahoja mm. tarkastelemaan uudelleen aiemmin tehtyjä tutkimuksia, esimerkinä Demography -julkaisun toimesta kolmen tutkijan työryhmä on käynyt läpi vuonna 2010 julkaistua tutkimusta joka ei löytänyt merkittäviä eroja lasten pärjäämisestä elämässä, muutti v. 2012 tekemänsä uuden tarkastelun jälkeen lausuntoaan mm. seuraavaksi: “children being raised by same-sex couples are 35 percent less likely to make normal progress through school.” Huimia eroja tuosta löytyy, otanta lienee kokolailla rajallinen jolloin merkitys kasvaa - mutta ehkä tästä nyt kuitenkin saa kiinni sen verran että ymmärtää että taustalla saattaisi olla jotain. Mielestäni ihan oikeutettu epäily.

Luulisin että tässä nyt olisi jo riittävästi informaatiota, jotta kenenkään ei tarvitsisi kuvitella että kyse olisi näennäistieteestä. Vähintäänkin voisin kuvitella, että tällaisen tutkimustuloksen edessä on varsin kohtuullinen odotus että aihetta tutkittaisiin hieman lisää ennenkuin ryhdytään välittämään yleisessä mielipiteessä eteenpäin jotain käsitystä "oikeana" - saati sitten lakipykäliä muovaamaan vastaamaan mielipidettä joka perustuu lähinnä keskiaikaisiin palaviin soihtuihin ja noitavainoon.

Terveisin, kujalla oleva pseudotieteilijä joka ei ymmärrä lukemaansa, kuulemaansa, näkemäänsä ja varmaan mitään muutakaan. Ja on todennäköisesti vielä lesbo!
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tuossa kiintoisaa analyysiä tutkimuksen tilausprosessista - ilmeisesti tarkoitus on ollut vaikuttaa nimenomaan korkeimman oikeuden ratkaisuihin lähivuosina:

Goal of UT parenting study was to influence SCOTUS decisions on gay marriage, docs show | The American Independent

On aika selvää, että jos tutkimus ei käsittele, kuten ei siis käsittelekään, homovanhempien kasvattamia lapsia verrattuna heterovanhempien kasvattamiin niin sen informaatioarvo on, hmm, melkoisen olematon. Se ei siis sano mitään homoliitoista eikä homoperheistä verrattuina heteroliittoihin ja heteroperheisiin. Se sanoo lähinnä sen, kuten Saletan hyvin tiivistää, että rikkinäisistä perheistä tulee keskimäärin huonosti menestyvämpiä lapsia kuin ehjistä. Sen sijaan se ei sano, vaikka antaakin näin ymmärtää, että rikkinäisten perheiden osuus olisi suurempi homoilla kuin heteroilla.

Itse asiassa kun tätä vähän miettii niin todella, todella näppärä, häikäilemätön (suorastaan kyyninen) ja täysin harhaanjohtava tutkimus! Tässä on jotain jääkylmää taitoa - dollarit oli käytetty erinomaisesti tässä hommassa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulisin että tässä nyt olisi jo riittävästi informaatiota, jotta kenenkään ei tarvitsisi kuvitella että kyse olisi näennäistieteestä. Vähintäänkin voisin kuvitella, että tällaisen tutkimustuloksen edessä on varsin kohtuullinen odotus että aihetta tutkittaisiin hieman lisää ennenkuin ryhdytään välittämään yleisessä mielipiteessä eteenpäin jotain käsitystä "oikeana" - saati sitten lakipykäliä muovaamaan vastaamaan mielipidettä joka perustuu lähinnä keskiaikaisiin palaviin soihtuihin ja noitavainoon.

Nyt kun alkaa käydä ilmiselväksi, että sinä et ota kuuleviin korviisi tutkimusta kohtaan esitettyä kritiikkiä, koska mielestäsi kaikki "kritiikki vain vahvistaa tutkimuksen", niin yhtä asiaa jään edelleen pohtimaan ja toivon sinun vastaavan mahdollisimman rehellisesti: eli onko niin, että vastustat homoliittoja ja adoptio-oikeutta vain ja ainoastaan siksi, että tehdyt tutkimukset eivät mielestäsi riittävän aukottomasti osoita homojen kyvykkyyttä laadukkaaseen vanhemmuuteen? Ja perustuuko tämä kantasi vain ja ainoastaan omaksumiisi "faktoihin", eikä mikään maailmankatsomukseesi tai yleisiin asenteisiisi liittyvä tekijä liity pienimmässäkään määrin kannan muodostukseesi?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Tuossa kiintoisaa analyysiä tutkimuksen tilausprosessista - ilmeisesti tarkoitus on ollut vaikuttaa nimenomaan korkeimman oikeuden ratkaisuihin lähivuosina:

Voin hyvin jakaa epäilyksesi että motiivi tutkimukselle voi hyvinkin olla vaikuttaminen tuleviin päätöksiin. Toisaalta lisääntynyt - luotettava - informaatio onkin olemassa valaistuneempaa päätöksentekoa varten. Se on yksi "tiedon" pääasiallisista käyttötarkoituksista; ohjata päätöksentekoa. Jokaisella tutkimuksella on jokin motiivi. Ei homomyönteisetkään tutkimukset silkasta tutkimisen ilosta ole syntyneet. Motiivi kuitenkin on irrelevanttia, sisältö on se mitä tulee puntaroida.

Sen sijaan en ollenkaan ole samaa mieltä siitä että yrität kuitenkin edelleen mitätöidä tutkimuksen löydöksiä argumentoimalla tasolla "ei tää vaan voi pitää paikkaansa". Se on suhteellisen epärehellistä.

Nyt kun alkaa käydä ilmiselväksi, että sinä et ota kuuleviin korviisi tutkimusta kohtaan esitettyä kritiikkiä, koska mielestäsi kaikki "kritiikki vain vahvistaa tutkimuksen", niin yhtä asiaa jään edelleen pohtimaan ja toivon sinun vastaavan mahdollisimman rehellisesti: eli onko niin, että vastustat homoliittoja ja adoptio-oikeutta vain ja ainoastaan siksi, että tehdyt tutkimukset eivät mielestäsi riittävän aukottomasti osoita homojen kyvykkyyttä laadukkaaseen vanhemmuuteen? Ja perustuuko tämä kantasi vain ja ainoastaan omaksumiisi "faktoihin", eikä mikään maailmankatsomukseesi tai yleisiin asenteisiisi liittyvä tekijä liity pienimmässäkään määrin kannan muodostukseesi?

Vastaus kritiikkiin (ja sitä kautta tietysti kritiikki itsessään) vahvistaa tutkimuksen tuloksia. Kun tutkimus kestää kritiikkiä ja silti pysyy voimassa, sen arvoa on mitattu. Jos tutkimuksen tulokset voidaan mitätöidä kritiikillä, niin tutkimukselle ei tule antaa arvoa. Tässä tapauksessa Regneruksen tutkimus on nimenomaan kestänyt sille osoitetun kritiikin ja synnyttänyt myös jatkokeskustelua. Mikä sinällään on erinomainen asia - en usko että kukaan vastustaa lisääntyvää tietoa.

Tottakai otan kuuleviin korviin kritiikin. Miksei monikaan keskustelija ota kuuleviin korviin sitä että kritiikkiinkin on vastattu ja esitetty kritiikkiä sitä kohtaan? Ei esitetty kritiikki edelleenkään vesitä tutkimusta, jos siihen pystytään vastaamaan.

Kuten jo on tullut todettua; vastustan hurmoshenkisyyttä. Vastustan että kansanliike ajaa tunnepohjalta laki- tai yhteiskuntajärjestyksen muutoksia jotka eivät perustu kuin hataraan tutkimiseen ja pääosin tunteeseen. Ihmisarvon antaminen jokaiselle (riippumatta yksilön piirteistä jotka joko kohtaavat tai ei kohtaa oman arvomaailman kanssa) lähtee meistä jokaisesta itsestä, siihen ei tarvita lainsäädännön apua. Minun mielestäni emme tunne homoutta ilmiönä, sen syntyä, olemusta, vaikutusta yksilöön itseensä sekä lähipiiriin alkuunkaan riittävästi että kannattaisi lähteä tekemään mitään lainsäädännöllisiä muutoksia. Myöskin homouden "päättyminen" on edelleen täysi mysteeri ja varmasti tällaisen ilmiön määrittelyn kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää löytää "entisiä homoja" jotka tarjoaisivat hyvin erilaista perspektiiviä ilmiön määrittelemiseksi. Henkilökohtaisesti kuitenkin epäilen, että kokemus saattaa olla sen verran raskas prosessi, että voi olla liikaa pyydetty että tämän varmasti henkisesti hyvin rankan prosessin jälkeen osallistuisi vielä vapaaehtoisesti ja avoimesti uudelleen prosessin läpikäyntiin, dokumentointiin ja mahdollisesti jopa vielä ilmiön ruotimiseen henkilökohtaisella tasolla. Minusta ei ehkä olisi noin vaativaa prosessia läpikäymään. Lisättäköön, että kyllä minua ainakin henkilökohtaisesti kiinnostaa miksi ihminen toimii kuten toimii, siitäkin huolimatta että homous itsessään ilmiönä ei kosketa minua mitenkään. Ihmisen toiminta tässä on kiinnostavampaa, kuin juuri homous. Tästä aiheesta irtoaa vain paljon kiinnostavampia keskusteluita kuin siitä, miksi ihminen valitsee tietoisesti itselleen vahingollisia vaihtoehtoja ja tekee "huonoja päätöksiä".

Kuten jo vuosia sitten, olen edelleen samaa mieltä että minun mielestäni homoutta ei suoranaisesti voi tuomita tuntematta sitä ensin. Kuten ei myöskään hyväksyä ilmiönä. En ole sitä mieltä että kyseessä olisi "sairaus" tai "psyykkinen häiriö" ja geenitutkimus on osoittanut ettei homous ole myöskään geneettinen ilmiö, mutta en myöskään ole sitä mieltä että homous vastaisi normaalitilaa. Tiedän paljon asioita, joita homous ei ole, mutta en tiedä mitä se on, eikä de facto tiedä kukaan muukaan! Olenkin toistaiseksi päätynyt siihen, että homous on ei-normaalitila (tämä ei tarkoita "epänormaalia"), tarkoittaen sitä ettei se ole normi mutta toistaiseksi ei voida myöskään määritellä mitä se olisi. Meiltä puuttuu määritelmä homoudelle. Erityisesti tätä pointtia alleviivaten mielestäni onkin erityisen tärkeää huomioida keskustelun luonteessa milloin keskustelua käydään ilmiöstä ja missä vaiheessa siirrytään henkilökohtaiselle tasolle, persoonaan. Keskustelu tulisi mielestäni käydä vain ja ainoastaan koskien ilmiötä, ei koskaan koskien persoonaa sillä aihe on hyvin henkilökohtainen, arkaluonteinen ja koskettaa syvällisesti ihmistä yksilötasolla.

Mitä taas minun maailmankatsomukseeni tulee, niin ei kai sillä ole mitään tekemistä tämän keskustelun kanssa. Keskustelua pitää käydä asioiden välillä eikä keskusteluosapuolen persoonaan jatkuvasti huomiotakiinnittäen. Sanoja tässä pitää punnita, eikä esittäjän persoonaa.
 
Viimeksi muokattu:

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Minun mielestäni emme tunne homoutta ilmiönä, sen syntyä, olemusta, vaikutusta yksilöön itseensä sekä lähipiiriin alkuunkaan riittävästi että kannattaisi lähteä tekemään mitään lainsäädännöllisiä muutoksia. Myöskin homouden "päättyminen" on edelleen täysi mysteeri ja varmasti tällaisen ilmiön määrittelyn kannalta olisi ensiarvoisen tärkeää löytää "entisiä homoja" jotka tarjoaisivat hyvin erilaista perspektiiviä ilmiön määrittelemiseksi.
--
minun mielestäni homoutta ei suoranaisesti voi tuomita tuntematta sitä ensin. Kuten ei myöskään hyväksyä ilmiönä. En ole sitä mieltä että kyseessä olisi "sairaus" tai "psyykkinen häiriö" ja geenitutkimus on osoittanut ettei homous ole myöskään geneettinen ilmiö, mutta en myöskään ole sitä mieltä että homous vastaisi normaalitilaa.

Eli sinun mielestäsi vasenkätisen kykyä kirjoittaa voidaan pitää oikeakätisen kirjoituskykyyn verrattavana ainoastaan jos asiasta on tutkimusaineistoa.

Maailmassa on yksi normaalitila, ja kaikki siitä poikkeava on vähempiarvoista?

Homouden päättyminen... just joo.

Sanoja tässä pitää punnita, eikä esittäjän persoonaa.

Sanojahan tässä on punnittu, mutta kun niissä ei ole järjen häivää, tulee sitä väkisinkin haettua syitä siihen, mikä moiseen järjettömyyteen johtaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sen sijaan en ollenkaan ole samaa mieltä siitä että yrität kuitenkin edelleen mitätöidä tutkimuksen löydöksiä argumentoimalla tasolla "ei tää vaan voi pitää paikkaansa". Se on suhteellisen epärehellistä.

Anteeksi, missä kohtaa? Olen mielestäni aika hyvin perustellut mielipiteeni - eli perustuen tuohon lähtöpopulaation luokitteluun, jota Saletankin siteeraa, ja se puolestaan on suoraan tutkimuksesta itsestään. Olet tervetullut kertomaan miksi tuo kritiikki osuu harhaan.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Eli sinun mielestäsi vasenkätisen kykyä kirjoittaa voidaan pitää oikeakätisen kirjoituskykyyn verrattavana ainoastaan jos asiasta on tutkimusaineistoa.

Kirjoituskykyä on varmaan helppo mitata. Vasenkätisyydestäkin taitaa olla nykypäivänä jo aika selkeä käsitys, en jaksa alkaa etsiskelemään tietoa siihen liittyen. Minun mielestäni se ei ole verrannollinen homouteen millään lailla.

Maailmassa on yksi normaalitila, ja kaikki siitä poikkeava on vähempiarvoista?

Vähempiarvoista? Nyt tulkitset minua väärin. En ole sanonut mitään vähempiarvoiseksi yhdessäkään kirjoittamassani viestissä. Se ei ole minun mielipiteeni, jos muistelet jotain tällaista niin muistat väärin. Erilaisuutta - kyllä, mutta päätetään se vähempi-enempi-samanarvoisuus sitten myöhemmin.

Homouden päättyminen... just joo.

Kyllä! Uskon että tätä kautta saataisiin uusi erittäin mielenkiintoinen perspektiivi ilmiön hahmottamiseen.

Anteeksi, missä kohtaa? Olen mielestäni aika hyvin perustellut mielipiteeni - eli perustuen tuohon lähtöpopulaation luokitteluun, jota Saletankin siteeraa, ja se puolestaan on suoraan tutkimuksesta itsestään. Olet tervetullut kertomaan miksi tuo kritiikki osuu harhaan.

Kyllähän sinä tuossa ylläolevassa viestissäsi nimenomaan kutsut tutkimusta "oman pohdintasi" perusteella mm. harhaanjohtavaksi, vaikka tutkimusta ovat ehkä hieman internet-nimimerkkiä vakavamminotettavat tahot testanneet ja todenneet kestäväksi. Pahoittelen, veljeni, mutta pohdintasi kompetenssi ei riitä argumentiksi ilman selkeää ja systemaattista vastatutkimusta. Ymmärrän kuitenkin että kyseessä on mielipiteesi ja meillä on eri painoarvo sinun mielipiteellesi.

Mielestäni kritiikki on ollut aiheellista ja hyvä että tutkimusta on kritisoitu - ei vain saa unohtaa, ettei se ole kuitenkaan ollut keskustelun päätepiste. Regneruskin on jälkeenpäin korjannut omaa yhteenvetoaan esitetyn kritiikin perusteella. Kuten kuitenkin todettua, niin eipä tuo silti tutkimusta tyhjäksi tee ja aineistosta voidaan ammentaa muutakin lähdemateriaalia kuin juuri tässä Regneruksen työssä esitetty lopputulema. Itse ehdottaisin koko loppulausunnon muuttamista muotoon jossa esitetään nimenomaan vanhemman homoseksuaalisten kokemusten ja perheessä eläneen lapsen heikomman menestymisen elämässä eri osa-alueilla yhteneväisyyksien löydöksiin. Tähänhän myöskin aineisto täsmäisi. Kuitenkin mielipiteeni on laimeampi; kannattaisi tutkia lisää.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllähän sinä tuossa ylläolevassa viestissäsi nimenomaan kutsut tutkimusta "oman pohdintasi" perusteella mm. harhaanjohtavaksi, vaikka tutkimusta ovat ehkä hieman internet-nimimerkkiä vakavamminotettavat tahot testanneet ja todenneet kestäväksi. Pahoittelen, veljeni, mutta pohdintasi kompetenssi ei riitä argumentiksi ilman selkeää ja systemaattista vastatutkimusta. Ymmärrän kuitenkin että kyseessä on mielipiteesi ja meillä on eri painoarvo sinun mielipiteellesi.

Tuota, ei. Mutta ihan kätevä väittelijä olet! Seuraan mielenkiinnolla mihin lopputulokseen viimein päädyt, kun luovut tuosta objektiivisesta asenteestasi seurattuasi tarpeellisen määrän yhteiskunnallista tutkimusta. Nyt taitaa tilanne olla ihan kiikun kaakun, mutta veikkaan itse, että kyllä sitten taidat lopulta niitä adoptioita ja liittoja kannattaa, kunhan laskeudut tuosta etäisen neutraalista norsunluutornistasi. Kiitos jo etukäteen homotuestasi!
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Kiitos jo etukäteen homotuestasi!

Haha! Oleppa hyvä, kyllä minä täällä sitten ensimmäisenä lupaan kertoa jos tämmöiselle kannalle päädyn. Jos mitään ei kuulu, niin olen mennyt hautaan päätymättä millekään kannalle. Sitä odotellessa kannustan kaikkia muitakin vastustamaan hurmoshenkisyyttä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sitä odotellessa kannustan kaikkia muitakin vastustamaan hurmoshenkisyyttä.

Juurikin näin, juuri hurmoshenkisyys eli uskonnollinen äärimmäisyysajattelu on tässä ollut se pahin vihollinen. Jos mennään historiassa taaksepäin niin kirkko on jaksanut vastustaa jokaista askelta kohti demokraattista, vapaata ja avointa yhteiskuntaa. Vapauden tuoma vastuu pelottaa auktoriteetteihin kyselemättä uskovia ja ehdottomasta varmuudesta (vaikkakin sitten fiktiivisestä) turvaa hakevia persoonallisuuksia. Emansipaation jokainen askel on siksi ollut heille hyvin pelottavaa - onneksi yhteiskuntamme perustuu rationaaliselle keskustelulle ja väittelylle, minkä takia hurmoshenkisyys ja fundamentalismi ovat joutuneet askel askeleelta hitaasti väistymään. Jos kehitymme yhä eteenpäin eli vaurastumme, viisastumme ja valistumme niin nämä äänet heikentyvät entisestään yhteiskunnassa.

Hyvä että löysimme yhteisen teeman eli valistuksen projektin kannattamisen, mikä edelleen vahvistaa käsitystäni tulevasta moraalisesta evoluutiostasi!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meiltä puuttuu määritelmä homoudelle. Erityisesti tätä pointtia alleviivaten mielestäni onkin erityisen tärkeää huomioida keskustelun luonteessa milloin keskustelua käydään ilmiöstä ja missä vaiheessa siirrytään henkilökohtaiselle tasolle, persoonaan. Keskustelu tulisi mielestäni käydä vain ja ainoastaan koskien ilmiötä, ei koskaan koskien persoonaa sillä aihe on hyvin henkilökohtainen, arkaluonteinen ja koskettaa syvällisesti ihmistä yksilötasolla.

Voidaan tietysti keskustella ilmiöstäkin, mutta sillä välin kun sinä pohdit leukaasi hieroen määritelmää ilmiölle, niin joukossa elää kohtuullisen suuri joukko ihmisiä, jotka heräävät aamuisin, lähtevät töihin, harrastavat erilaisia asioita. Ihmisiä jotka tuntevat vetoa samaan sukupuoleen ja kokevat tilanteensa yhteiskunnan marginaalissa epätyydyttäväksi. Nämä ihmiset edustavat kumpaakin sukupuolta ja kaikkia yhteiskuntaluokkia ja poliittisia leirejä. Heitä löytyy kaikista ammattiryhmistä aina suuryritysten johtoportaasta rasvaisiin duunareihin. Heitä löytyy myös hoito- ja kasvatusalalla ja ilmiselvää on, että he suoriutuvat näistäkin tehtävistä varsin mallikkaasti.

Tämän ihmisryhmän lisäksi keskuudessamme elää sitten sellainen eri sukupuoleen vetoa tunteva ihmisryhmä, joka on havahtunut siihen, että osaa jengistä kohdellaan lainsäädännössä eri tavalla kuin toisia. Minusta tässä ei pienintäkään hurmahenkisyyttä tai kiihkoilua.

Ilmiötä voidaan tietysti pohtia, mutta onko tällä mitään merkitystä? Ehkä kaltaisesi pohdiskelijat kokevat tilanteen hankalana, jos täydellistä selitystä ei löydetä. Ei se selitys kuitenkaan muuta itse asiassa mitään.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Ehkä kaltaisesi pohdiskelijat kokevat tilanteen hankalana, jos täydellistä selitystä ei löydetä. Ei se selitys kuitenkaan muuta itse asiassa mitään.

Ei tämä hankalaa ole, vaan jossain määrin kiinnostavaa jo aiemmin mainituista syistä. Selitys homoudelle, tai ilmiön läpileikkaus muuttaa kaiken, vaikka nyt aallonharjalla onkin nimenomaan kiva polttaa sytkäreitä illassa, marssia kaduilla iskulauseita huudellen ja ajatella ettei se tiede mitään käytännössä muuta.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Pitäiskö punahiuksisuudelle, hörökorvaisuudelle tai vaikka tuolle jo mainitulle vasenkätisyydelle hakea tieteellisesti validi selitys, ennen kuin näitä ominaisuuksia kantava ihminen saa tasa-arvoisen aseman yhteiskunnassa?

Ai ei vai? Miksi?

"Sehän nyt on aivan eri asia." Ei ole.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Pitäiskö punahiuksisuudelle, hörökorvaisuudelle tai vaikka tuolle jo mainitulle vasenkätisyydelle hakea tieteellisesti validi selitys, ennen kuin näitä ominaisuuksia kantava ihminen saa tasa-arvoisen aseman yhteiskunnassa?

Ai ei vai? Miksi?

"Sehän nyt on aivan eri asia." Ei ole.

Nämä ominaisuudet lukevat geeneissäsi, tuotakin alaa jo ihan kivasti tunnetaan. Homo-geenitutkimuksessa on löytynyt vain yksi tosiasia: homo-geeniä ei ole olemassa. Kukaan ei synny homona geeniensä puolesta.

Kyseessä on siis tyystin eri asia.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tämä hankalaa ole, vaan jossain määrin kiinnostavaa jo aiemmin mainituista syistä. Selitys homoudelle, tai ilmiön läpileikkaus muuttaa kaiken, vaikka nyt aallonharjalla onkin nimenomaan kiva polttaa sytkäreitä illassa, marssia kaduilla iskulauseita huudellen ja ajatella ettei se tiede mitään käytännössä muuta.

Tieteellinen selitys homoudelle voi toki olla kiinnostavaa joidenkin mielestä, mutta mitään yhteiskunnallista merkitystä sillä ei ole eikä sellainen muuttaisi mitään. Homot ovat keskuudessamme ja suurin osa heistä elää täysipainoista ja onnellista elämää. Osalla tietysti on kivirekenä vedettävänään yhteisön asenteista johtuvia hankaluuksia tai itsetunto- tai identiteettiongelmia. Mutta ei tuo jengi kaipaa tai tarvitse mitään selitystä. Jonkun verran näyttävät kaipaavan lisää oikeuksia, mikä minusta on oikeus ja kohtuus. Ilman mitään kiihkoilua.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä ominaisuudet lukevat geeneissäsi, tuotakin alaa jo ihan kivasti tunnetaan. Homo-geenitutkimuksessa on löytynyt vain yksi tosiasia: homo-geeniä ei ole olemassa. Kukaan ei synny homona geeniensä puolesta.

Kyseessä on siis tyystin eri asia.

Eli koska hetero-geeniä ei ole olemassa, on heteroseksuaaleilta oikeutettua evätä tiettyjä perusoikeuksia tai ainakin katsoa heteroja ihan saatanan kieroon!
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Suomen Evankelisluterilaisen kirkon arkkipiispa Kari Mäkinen oli juuri MTV3:n aamutv:ssä Lauri Karhuvaaran haastattelussa. Arkkipiispa antoi tukensa tasa-arvoiselle avioliittolaille. Mäkinen puoltaa lakimuutosta, jonka myötä myös samaa sukupuolta olevat parit voisivat mennä naimisiin keskenään. Tasa-arvoinen avioliitto asettaisi Mäkisen mukaan kaikki avioparit oikeudellisesti samalle viivalle kaikissa tilanteissa. Lähde: MTV3:n tekstitv.

Eläkkeellä oleva piispa Wille Riekkinen oli keskustelemassa seurakuntapastori Antti Kylliäisen kanssa TV1:n aamutv:ssä 19.3.2013 aiheena kirkko/homous. Riekkinen totesi, että kirkon tehtävä on hyväksyä jokainen ihminen sellaisena kuin hän on. Siinä on Riekkisen mukaan kirkon kanta homouteen. Riekkinen sanoi, että kirkko tarvitsee konservatiivinsa ja liberaalinsa, jotta keskustelun kautta kirkko voisi kehittyä. Kylliäinen totesi, että, kun kelpaamme kaikki Jumalalle, niin miksi emme kelpaisi seurakunnissa toinen toisillemme.
 

Kaivanto

Jäsen
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös