Jatkoajan virallinen homoketju

  • 883 595
  • 8 125

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tulevaisuus lienee sellainen, että meillä ei ole seksuaalivähemmistöjä vaan sukupuolineutraali yhteiskunta.

Sukupuolineutraali yhteiskunta? Miehiä ja naisia ei enää erotella mitenkään missään? Uimahalleissa on vain yksi pukuhuone ja sauna, ei miesten ja naisten puolia erikseen? Kaikissa urheilukilpailuissa on vain yksi sarja, ei miesten ja naisten sarjoja erikseen? Epäilen vahvasti, että näin tulee ihan lähitulevaisuudessa tapahtumaan.

Entä miten suhtaudut niihin heterovanhempiin, jotka eivät haluavat antaa sukupuolivapaan kasvatuksen? Heidän lapsistaan ei pitäisi logiikkasi mukaan tulla tasapainoisia lapsia.

Ei niistä kyllä suurimmaksi osaksi tulekaan. Kuten suurimaasta osasta vapaan kasvatuksen lapsistakaan ei tule tasapainoisia nuoria eikä tasapainoisia teinejä eikä tasapainoisia aikuisia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei niistä kyllä suurimmaksi osaksi tulekaan. Kuten suurimaasta osasta vapaan kasvatuksen lapsistakaan ei tule tasapainoisia nuoria eikä tasapainoisia teinejä eikä tasapainoisia aikuisia.
Mistäs vitusta sinä sen tiedät? Perusteluja ei (taaskaan) näy missään. Olet kirjoittanut tähän ketjuun aivan käsittämättömän paljon viestejä, määrä korvaa laadun oikein isosti. Mahtaa olla vaikea elämä homofoobikolla.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Olen tosissani. Muistaakseni on tehty tutkimuksia, jossa on verrattu heteroparien ja homoparien kasvatusta eikä niissä ole ollut eroja. Lapsesta voi tulla ihan yhtä tasapainoinen heteroparin kuin homoparin kasvattamana. Näitä tutkimuksia on muistaakseni myös linkitetty tänne, koska tämä keskusteluhan on käyty täällä tasaisen väliajoin. Samat argumenti ja samat poterot on edelleen meillä kaikilla.

Vaikka en ole itse nähnyt näitä linkitettyjä tutkimuksia saatikka niihin tutustunut, niin periaatteessa voin aivan hyvin hyväksyä sen että ihmisestä tulee ihan yhtä tasapainoinen melkein kenen tahansa kasvattamana. Se ei ole pointtini. En väitä, että homoparien kasvattamana lapsesta tulisi vähemmän tasapainoinen. Väitän kuitenkin, ettei äidin ja/tai isän arvoa voi laskea eikä mitata ja että lapselle pitää antaa oikeus molempiin, jos se vain on mahdollista. Tottakai voidaan pelkistää, että kasvatuksen arvo on vaikkapa lapsen tasapainoisuus tai koulumenestys tai oletettavissa oleva elinikä. Jos nyt joku haluaa, niin ehkä tällä tavoin voidaan yrittää keinotekoisesti vertailla eri kasvattajia. Mutta ei tiede kyllä edelleenkään voi aidosti laittaa arvoa jonkun tietyn isän tai äidin lapseensa käyttämälle ajalle ja verrata sitä jonkun toisen perheen tilanteeseen vieläpä niin, ettei ympäristö asiaan vaikuta.

Miten selittäisin näkökulmani? Niin kuin kirjoitin, niin spartalaiset erottivat vauvat äideistään ja perheistään. Silti (ainakin) osasta kasvoi tasapainoisia yksilöitä. Yksinhuoltajien lapsista kasvaa (suuresta osasta) tasapainoisia yksilöitä. Jos homo- ja heteroparien kasvattamista lapsista kasvaa samalla tavalla tasapainoisia yksilöitä, niin miksi eri kasvatustapojen välillä pitäisi nähdä eroa? Ehkä tämä on se perimmäinen kiinostava asia. Väität, ettei sillä ole väliä miten tai kenen toimesta lapsi kasvatetaan, kunhan tulos on hyvä, lapsi on saanut rakkautta ja hänestä tulee tasapainoinen.
Onko kyseessä minun rajoittuneisuuteni, kun tuo pelkkä "lopputulos" ei riitä minulle? Vai onko niin, että äidillä ja isällä on sellaista arvoa, mitä ei voida laittaa helposti, jos ollenkaan, numeeriselle mittarille? Jos vain lopputuloksella on merkitystä, niin oikeastaanhan kannattaisi tehdä tehokkuuden takia kuten Spartalaiset ja kasvattaa lapset kootusti erossa vanhemmistaan tietenkin ilman sen aikaisia metodeja. Kyllä niistä edelleenkin ihmisiä tulisi, ja varmaan tasapainoisia.
Kyse on oikeasti arvovalinnasta. Jos pelkällä lapsen kasvattamisella menestyksellä aikuiseksi on väliä, niin sitten tosiaan lapsia voi kasvattaa melkein kuka tai mikä kombinaatio tahansa, esim yritys tai sotilasjoukko, joka pääsee adoptioprosessin läpi. Kyllä hyvinkin ihmeellisissä järjestelyissä voidaan taata riittävät kasvun resurssit ja jopa rakkautta. Minulle kuitenkin pelkkä lopputulos ei ole tärkeä. Arvovalintani ei perustu siihen, etteikö lapsi voisi kasvaa tasapainoiseksi homoparin kasvattamana. Jos et allekirjita sitä, että äidillä/isällä tai ihmisellä ylipäätään on mittaamatonta arvoa, niin valitset varmaan toiset arvot. Minä en pysty ottamaan lapselta kumpaakaan vahempaa, en isää enkä äitiä pois. Näin voi toki silti käydä. Lapsi voi joutua olemaan ilman jompaa kumpaa tai molempaa vanhemista. Mutta yhteiskunnan pitää pyrkiä antamaan lapselle molemmat, jos se on mahdollista.
Tottakai jos orpolapselle ei helposti löydy heteroparia sijaisvanhemmaksi, on täysin yhtä hyvä vaihtoehto antaa hänet homoille tai kenelle tahansa joka pystyy hänet rakkaudella kasvattamaan - no ei. Vaikkapa Googlen resurssit riittävät lapsen kasvattamiseen paremmin kuin Matin ja Maijan - ilman muuta. Homo-Petteri ja homo-Tuomas saattavat olla yhtä hyviä tai parempia kasvattajia kuin Matti ja Maija - näin voi olla. Minkä tahansa maan puolustusvoimat kasvattaa pojista miehiä - hmmm, ehkä. Kenelle se adoptiolapsi pitää antaa ja millä perusteella? Parhaat edellytykset on globaalilla yrityksellä tai armeijalla. Joku organisaatioissa voi jopa aidosti osata antaa rakkautta siinä kuin joku muukin adoptiota havitteleva. Tutkimusten mukaan homot ja heterot ovat yhtä hyvä vanhempia. Luultavasti jos yritykset saisivat kasvattaa lapsia, ne olisivat tutkimusten mukaan parempia vanhempia kuin pariskunnat. Kenelle lapsi annetaan? Ei tämä oikeasti ole rakettitiedettä. Silti eri aikoina eri yhteiskunnissa on tehty ja tehdään erilaisia valintoja. Mutta oma mielipiteeni on, että annetaan lapsi miehelle ja naiselle, ja jos se ei ole mahdollista niin sitten harkitaan muuta.

Ei kai tarvinne sanoa, etten pidä mielipidettäni absoluuttisena totuutena, kun juuri olen kirjoittanut rivikaupalla, että eriaikoina on tehty erinlaisia valintoja?
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Onko kyseessä minun rajoittuneisuuteni, kun tuo pelkkä "lopputulos" ei riitä minulle? Vai onko niin, että äidillä ja isällä on sellaista arvoa, mitä ei voida laittaa helposti, jos ollenkaan, numeeriselle mittarille? Jos vain lopputuloksella on merkitystä, niin oikeastaanhan kannattaisi tehdä tehokkuuden takia kuten Spartalaiset ja kasvattaa lapset kootusti erossa vanhemmistaan tietenkin ilman sen aikaisia metodeja. Kyllä niistä edelleenkin ihmisiä tulisi, ja varmaan tasapainoisia.

Kyse on oikeasti arvovalinnasta. Jos pelkällä lapsen kasvattamisella menestyksellä aikuiseksi on väliä, niin sitten tosiaan lapsia voi kasvattaa melkein kuka tai mikä kombinaatio tahansa, esim yritys tai sotilasjoukko, joka pääsee adoptioprosessin läpi. Kyllä hyvinkin ihmeellisissä järjestelyissä voidaan taata riittävät kasvun resurssit ja jopa rakkautta. Minulle kuitenkin pelkkä lopputulos ei ole tärkeä. Arvovalintani ei perustu siihen, etteikö lapsi voisi kasvaa tasapainoiseksi homoparin kasvattamana. Jos et allekirjita sitä, että äidillä/isällä tai ihmisellä ylipäätään on mittaamatonta arvoa, niin valitset varmaan toiset arvot. Minä en pysty ottamaan lapselta kumpaakaan vahempaa, en isää enkä äitiä pois.

Eihän tätä asiaa voida tutkimusten valossa perustella oikein muulla kuin lopputuloksella, sillä kuten sanoit niin on mahdotonta arvottaa isää tai äitiä. Heidän arvonsa on mittaamaton. Tämä tarkoittaa minun ajattelussa myös sitä, että on täysin mahdotonta mitata esimerkiksi isän ja äidin vs. isän ja isän arvoa.

Minulla on ollut etuoikeus saada kaksi rakastavaa vanhempaa enkä pysty heitä erikseen arvottamaan. En tiedä pystynkö asettumaan lapsen asemaan, jolla olisi äiti ja äiti tai isä ja isä. Jos minulla kuitenkin olisi vaikka kaksi rakastavaa isää, tuntuisi mahdottomalta arvottaa tilannettani toisten heterovanhempien lasten tilanteeseen nähden. Voisin kuvitella tuntevani ihan samalla tavalla olevani etuoikeutettu ja rakastettu kuin tunnen nyt heteroparin kasvattamana lapsena. Kuten sanoin, mahdontontahan tätä faktisesti sanoa tuntisinko näin, mutta en näe syytä miksi tilanne olisi tuolloin erilainen.

Itse puhut monesti siitä, kuinka laitat lapsen oikeuden yksilön oikeuden edelle tai kuinka monet ajattelevat asiaa liian hedonistisesti. Mielestäni syyllistyt itse tähän. Ihan samalla tavalla teet yksilönä arvovalinnan siitä, että lapsella on oikeus isään ja äitiin kuin minä siihen, että myös homoparit voivat toimia adoptiolapsen vanhempina. Mutta mikäs minä olen sinua asiasta syyttämään, koska kyse on tosiaan arvovalinnasta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan vitun homopitkiä viestejä noi edelliset, ei jaksa lukea. Meen runkkaamaan itteni uneen, jossa paneskelen kauniita naisia, jotka puolestaan ite uneksivat paneksivansa muita kauniita naisia.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mistäs vitusta sinä sen tiedät? Perusteluja ei (taaskaan) näy missään. Olet kirjoittanut tähän ketjuun aivan käsittämättömän paljon viestejä, määrä korvaa laadun oikein isosti. Mahtaa olla vaikea elämä homofoobikolla.

Ihan empiirisin havainnoin olen ko. tulokseen päätynyt. Ja kyllä homofoobikoilla varmaan on vaikea elämä, kuten millä tahansa foobikolla, mutta edelleen menee metsään jos mua sellaiseksi epäilet. En mä homoja pelkää. Jos et tiedä, mitä fobia tarkoittaa, niin tarkasta vaikka wikipediasta.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan empiirisin havainnoin olen ko. tulokseen päätynyt.
Joten tuloksesi on yhtä tyhjän kanssa. Olit foobikko tai et, perustelusi eivät siltikään kestä päivänvaloa. Mahtaa olla melkoista kamppailua itsesi kanssa.

Lisäys: Kisapuiston saldo Jatkoajassa on 74 viestiä tähän ketjuun, kun koko saldo on hieman alle 600 viestiä. Kaapista ulos kohtapuoliin?
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Kuten suurimaasta osasta vapaan kasvatuksen lapsistakaan ei tule tasapainoisia nuoria eikä tasapainoisia teinejä eikä tasapainoisia aikuisia.

Tästä haluan tietää enemmän. Löytyykö linkkiä johonkin tutkimukseen tms?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joten tuloksesi on yhtä tyhjän kanssa. Olit foobikko tai et, perustelusi eivät siltikään kestä päivänvaloa.

Joopa joo. Muistahan sitten, että sinunkaan omat kokemuksesi eivät ole valideja perusteita yhtään mihinkään asiaan, vai mitä?

Mahtaa olla melkoista kamppailua itsesi kanssa.
Mikä? Mitähän kamppailua mä itseni kanssa oikein käyn?

Lisäys: Kisapuiston saldo Jatkoajassa on 74 viestiä tähän ketjuun, kun koko saldo on hieman alle 600 viestiä. Kaapista ulos kohtapuoliin?

Tämä on muuten jännä, että samalla kun paasaat homojen tasaveroisesta kohtelusta muiden ihmisten kanssa, niin samalla myös lasket heidän kustannuksellaan leikkiä, suoraan sanottuna pilkkaat heitä. Jos kerran olet olevinasi niin suvaitsevainen kuin väität, niin miksi ihmeessä kuitenkin itse käytät homoseksuaalisuutta vitsailun ja pilkan välineenä?

Tästä haluan tietää enemmän. Löytyykö linkkiä johonkin tutkimukseen tms?

En tiedä, onko sellaisia tutkimuksia olemassa. Tosin epäilen vahvasti että tutkimuksia ei löydy toiseenkaan suuntaan. Kysymyksessä on siis ihan omat kokemukseni siitä, millaisia lapsia, nuoria, teinejä ja aikuisia vapaan kasvatuksen (=lapsille ei luoda juuri minkäänlaisia rajoja) tuloksena syntyy suurimmaksi osin. Sukupuolineutraalin kasvatuksen tuotoksista minulla ei ole kuin ihan muutama omakohtainen kokemus, jotka ovat tosin kaikki olleet pahasti hukassa oman minäkuvansa kanssa jo hyvin nuorina lapsina. Ja kun ihminen on epätasapainossa jo lapsena, niin sitä on hyvin vaikeaa korjata enää tulevaisuudessa, joten en usko että ainakaan heistä pystyy kasvamaan kovin tasapainoisia aikuisia.
 
Viimeksi muokattu:

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
En tiedä, onko sellaisia tutkimuksia olemassa. Tosin epäilen vahvasti että tutkimuksia ei löydy toiseenkaan suuntaan. Kysymyksessä on siis ihan omat kokemukseni siitä, millaisia lapsia, nuoria, teinejä ja aikuisia vapaan kasvatuksen (=lapsille ei luoda juuri minkäänlaisia rajoja) tuloksena syntyy suurimmaksi osin.

Tutkittua tietoa asiasta ei siis sinulla ole. Lisäksi sotket vapaan kasvatuksen käsitteen (esimerkiksi summerhillilaisen kasvatuksen) suoranaiseen heitteillejättöön ("rajattomuuteen"). Mut kiva, et on mielipiteitä, sillai.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Lastenkulttuurissa on jo nyt joitain sellaisia kirjoja joissa sukupuolineutraalius on läsnä.

Tulevaisuus lienee sellainen, että meillä ei ole seksuaalivähemmistöjä vaan sukupuolineutraali yhteiskunta. Tuossa vaan tulee sellainenkin yksityiskohta kuvioihin mukaan, että joillain lapsilla on "kirjoissa ja kansissa" kolme vanhempaa. En tiedä miten lainsäädäntö tuon hoitaa mutta lapsella täytyy olla oikeus kaikkiin vanhempiinsa.

Nyt vasta ymmärsinkin, että uusimmassa Kung Fu Pandassa on viittaus tähän aiheeseen, kun Po (se panda...) saa tietää, että ei olekaan oikeasti isänsä lapsi.

Po: I just found out that my dad isn't really my dad.
Tigress: Your dad? The goose?...That must have been quite a shock.


Näinkö tämä siis jatkossa menee, että biologian kirjoissa piilotetaan sukupuolielimet ja haikara tuo lapset, ettei kenellekään tule paha mieli? Jos siis sitä kolmatta vanhempaa ei ole kuvioissa. Sitten lukion biologian tunnilla saadaan hysteerinen itkukohtaus, kun ymmärretään, että perheen ainut kulli on kuminen ja remmeillä kiinnitettävä.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Homojen avioliittolaki tyssäämässä eduskunnassa

Tain näin väittää ainakin HS:n verkkosivuilla seuraavan linkin takaa löytyvän uutisen otsikko: Homojen avioliittolaki tyssäämässä eduskunnassa - Politiikka - HS.fi

Muutamia huomioita uutisesta:
  1. Persuista ja Kepusta ei yhtään allekirjoittajaa. No mutta eikös nämä ole fasisteiksi ja lantaa mussuttaviksi, homoja pelkääviksi maalaisjunteiksi tiedetty. Mitä uutisoitavaa tässä on?
  2. Edelliseen liittyen, eipä siltikään olisi uskonut esim. Mari Kiviniemeä homovihaajaksi, joka ei allekirjoita 100% hyvää lakialoitetta.
  3. Minkä ihmeen takia muista puolueista ei ole puhuttu mitään? Eikös nimenomaan jokaisen Kokoomus, SDP, Vasuri, Vihreä ja RKP-edustajan pitäisi allekirjoittaa tämä aloite täysin automaattisesti? Nämä puolueethan Suomessa edustavat raikasta, nykyaikaista, globaalia menoa, johon homojen avioliittolaki kuuluu 100% itsestään selvänä asiana.
  4. Edelliseen liittyen, eikö HS:n kannattaisi julkistaa tarkka nimilista niistä Kok, SDP, VAS, VIHR, RKP-edustajista, jotka eivät jo ole allekirjoittaneet? Hehän eivät selvästikään vaikuta olevan "oikeita" kokoomuslaisia...RKPläisiä. (Noita oikeassa olevia puolueita on niin paljon, ettei jaksa joka kohtaan listata.)
  5. Onneksi tämä nimilista ei taida olla mikään ongelma sittenkään, vaan laki taidetaan voida viedä maaliinsa ihan alkuperäisen suunnitelman mukaisesti allekirjoittajien määrästä riippumatta, sanotaanhan tuolla seuraavaa:
    Lakialoite voi yhä teoriassa edetä, mutta sen ei voi sanoa edustavan eduskunnan enemmistön kantaa.
  6. Irtohuomio uutisesta:
    Esimerkiksi Ruotsissa samaa sukupuolta olevat parit ovat saaneet adoptoida vuodesta 2003 lähtien, mutta yksikään pari ei ole saanut lasta kansainvälisen adoption kautta. Kohdemaat edellyttävät, että lapsen adoptoiva ihminen on hetero.
    Eikö noille kohdemaille nyt pystytä mitään tekemään? Miten ne voivat olla noin ummehtuneita?

 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tain näin väittää ainakin HS:n verkkosivuilla seuraavan linkin takaa löytyvän uutisen otsikko: Homojen avioliittolaki tyssäämässä eduskunnassa - Politiikka - HS.fi

Muutamia huomioita uutisesta:
  1. Persuista ja Kepusta ei yhtään allekirjoittajaa. No mutta eikös nämä ole fasisteiksi ja lantaa mussuttaviksi, homoja pelkääviksi maalaisjunteiksi tiedetty. Mitä uutisoitavaa tässä on?
  2. Edelliseen liittyen, eipä siltikään olisi uskonut esim. Mari Kiviniemeä homovihaajaksi, joka ei allekirjoita 100% hyvää lakialoitetta.
  3. Minkä ihmeen takia muista puolueista ei ole puhuttu mitään? Eikös nimenomaan jokaisen Kokoomus, SDP, Vasuri, Vihreä ja RKP-edustajan pitäisi allekirjoittaa tämä aloite täysin automaattisesti? Nämä puolueethan Suomessa edustavat raikasta, nykyaikaista, globaalia menoa, johon homojen avioliittolaki kuuluu 100% itsestään selvänä asiana.
  4. Edelliseen liittyen, eikö HS:n kannattaisi julkistaa tarkka nimilista niistä Kok, SDP, VAS, VIHR, RKP-edustajista, jotka eivät jo ole allekirjoittaneet? Hehän eivät selvästikään vaikuta olevan "oikeita" kokoomuslaisia...RKPläisiä. (Noita oikeassa olevia puolueita on niin paljon, ettei jaksa joka kohtaan listata.)


  1. Muistaakseni jossain uutisoitiin että kaikki Vasemmistoliiton ja Vihreiden kansanedustajat ovat aloitteen allekirjoittaneet.

    Näyttäisi siltä että päähallituspuolueet eivät ole kovinkaan laajasti lakialoitteen takana. Itse asiassa 70 nimeä on aika vaatimaton luku kun ottaa huomioon millä volyymilla ja keulakuvilla (Katainen, Stubb, Urpilainen jne.) aloite pantiin liikkeelle.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ajatuksesi perustuu siihen, että lapsella pitää olla äiti ja isä. En näe syytä miksi valtion pitää määritellä, että vanhemmat eivät voi olla äiti ja äiti tai isä ja isä. Mielestäni tärkeintä on, että lapsella on rakastava koti ja rakastavat vanhemmat. Ei yhteiskunta kiellä keneltäkään äitiä tai isää. Yhteiskunta sallii joillekin vanhemmille lapsen. Varmasti isä ja isä on parempi koti adoptoitavalle lapselle kuin vaikka se lähtökohta, jossa ei ole perhettä ollenkaan.

Ja jos olet huolissasi lapsen oikeuksista niin olihan sillä yhdellä suomalaisella homopariskunnalla jo lapsi adoptoituna. Tässä toteutui juuri lapsen tahto, sillä hän halusi tämän pariskunnan vanhemmikseen. Ei kokenut sitä minkäänlaisena ongelmana. Mikä sinä olet sanomaan hänelle, että hän ei saisi isää ja isää? Koska haluat niin?
En ole Stonewall mutta laitanpa kuitenkin oman mielipiteeni soppaan mukaan. Ymmärrän täysin sekä sinun että Stonewallin ajatukset asiasta. Minulla on lähipiirissä tällä hetkellä vähän samankaltainen tilanne ja siltikin asetun tukemaan Stonewallin mielipidettä, että lapsella tulee olla oikeus isään ja äitiin adoptiossa, siis nimenomaan kun kyseessä on adoptio. Se oikeus meidän aikuisten tulee pitää voimassa, koska se pieni vauva ei itse osaa sitä valintaa tehdä. Aikuisella ei tule olla oikeutta ns. "leikkiä jumalaa" ja päättää lapsen puolesta näin suuresta asiasta, joka kaikilla tavoin vaikuttaa sen pienen ihmisen loppuelämään. Jos kyseessä olisi vanhempi lapsi, joka ymmärtää jo jotenkin näitä asioita, toki valinta olisi silloin hänellä, mutta ei pienen lapsen kohdalla. Tiedän kuulostavani homovastaiselta, ja sitä osittain olenkin, kun sanon, että lapsi tarvisee normaalin vanhemmuuden eli isän ja äidin. Näin on ollut "aikojen alusta asti". Ei ole meidän sukupolvemme lupa/oikeus/valinta muuttaa tätä asiaa. Jos äiti+äiti tai isä+isä olisi normaalia se olisi nyt jo arkipäivää eikä tätä keskustelua edes käytäisi.
 

Fordél

Jäsen
Tiedän kuulostavani homovastaiselta, ja sitä osittain olenkin, kun sanon, että lapsi tarvisee normaalin vanhemmuuden eli isän ja äidin. Näin on ollut "aikojen alusta asti". Ei ole meidän sukupolvemme lupa/oikeus/valinta muuttaa tätä asiaa. Jos äiti+äiti tai isä+isä olisi normaalia se olisi nyt jo arkipäivää eikä tätä keskustelua edes käytäisi.

Heterovanhemmuus on ollut aikojen alusta asti "normaalia", koska muunlainen vanhemmuus ei ole ollut oikeastaan mahdollista. Heterovanhemmuus on biologisesti ainoa mahdollinen muoto eikä yhteiskuntammekaan ole mahdollistanut homoparien vanhemmuutta laajassa mielesssä.

En näe tätä näin on aina ollut ja siksi niin pitää aina ollakin ajattelua hyvänä perusteluna. Missähän tämä maailma olisi, jos tätä ajatusta olisi sovellettu kaikkeen? Naiset olisivat varmaan edelleen keittiössä, homous olisi sairaus jne. Miksi? Koska näin on aina ollut.

Muutenkin on mielestäni on tässäkin kysymyksessä turha määritellä mikä on "normaalia". Heterovanhemmuus on selkeästi yleisintä, mutta on myös homopareja vanhempina ja niissä kasvatusympäristö voi olla ihan yhtä hyvä kuin heteropareillakin. Eikö normaalin vanhemmuuden sijaan pitäisi määritellä normaali kasvatusympäristö?

Osaatko perustella miksi mielestäsi lapsi tarvitsee juuri äidin ja isän?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Osaatko perustella miksi mielestäsi lapsi tarvitsee juuri äidin ja isän?
Sillä aikaa kun Pörö miettii vastaustaan, sinä voit yrittää perustella, miksi lapsi tarvitsee kaksi isää eikä yhtään äitiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällaisen olen siis kasvattanut...?
Kyllä. Suosittelen kirkon puhdistavaa hoitoa tai kirkon ruoskakidutusta. Myös perinteinen pieksentä savustaa varmasti homouden ulos. Mitä nuorempana tämä tehdään sitä paremmat onnistumismahdollisuudet toimenpiteellä on.

Outoa, että homoudesta jaksetaan keskustella näinkin paljon. Minun mielestäni homoille voi saman tien antaa kaikki samat oikeudetm, ja lapsiakin saisivat adoptoida jos edellytykset muuten täyttyvät. Tämä on mielipiteeni näin persuja äänestäneenä heterona.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sillä aikaa kun Pörö miettii vastaustaan, sinä voit yrittää perustella, miksi lapsi tarvitsee kaksi isää eikä yhtään äitiä.

Strutsi huudettu!

Tämä keskustelu ei ole parissa kuukaudessa edennyt yhtään mihinkään, sori kun poikkesin.
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Heterovanhemmuus on ollut aikojen alusta asti "normaalia", koska muunlainen vanhemmuus ei ole ollut oikeastaan mahdollista. Heterovanhemmuus on biologisesti ainoa mahdollinen muoto eikä yhteiskuntammekaan ole mahdollistanut homoparien vanhemmuutta laajassa mielesssä....
Osaatko perustella miksi mielestäsi lapsi tarvitsee juuri äidin ja isän?
Niin siis, miksi ei ole ollut mahdollista? Siksi koska se ei ole normaalia. Jos se olisi normaalia, se olisi ollut jo mahdollista. Miksi meidän tämän hetkinen yhteiskuntamme pitäisi mahdollistaa jotain, mikä saattaa taas sadan vuoden päästä olla täysin mahdotonta?

Osaan. Koska nainen ja mies ovat olemukseltaan (sisältä ja ulkoa / henkisesti ja ruumiillisesti) täysin erilaisia ja lapsi, saadakseen molemmat lähtökohdat kasvatukseensa, tarvitsee ydinperheeseensä isän ja äidin. Nythän siis puhutaan pareista vanhempina ja adoptiossa, jossa muut aikuiset päättävät lapsen kohtalosta, ei yksinhuoltajista eikä biologisista lapsista. Vaikka kuinka olisi naismainen mies tai miesmäinen nainen, se ei korvaa sitä toista sukupuoliroolimallia lapselle.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Sillä aikaa kun Pörö miettii vastaustaan, sinä voit yrittää perustella, miksi lapsi tarvitsee kaksi isää eikä yhtään äitiä.

En pystykään sitä perustelemaan. Mielestäni lapsi tarvitsee turvallisen ja hänen kasvuaan tukevan kasvuympäristön, mikä pitää sisällään mm. rakastavan vanhemman tai mieluusti rakastavat vanhemmat. En pysty perustelemaan miksi vanhemman tai vanhempien pitäisi olla tiettyä sukupuolta. Ainut perustelu, jonka olen saanut, on eri sukupuolten mallit. Toisaalta en näe tätäkään ongelmana jos ja kun perheen lähipiirissä on mahdollista saada näitä malleja.
 

Fordél

Jäsen
Niin siis, miksi ei ole ollut mahdollista? Siksi koska se ei ole normaalia. Jos se olisi normaalia, se olisi ollut jo mahdollista. Miksi meidän tämän hetkinen yhteiskuntamme pitäisi mahdollistaa jotain, mikä saattaa taas sadan vuoden päästä olla täysin mahdotonta?

Edelleen, tuon logiikan mukaan homoseksuaalisuus olisi edelleen sairaus. Nykyisin se on sen verran yleistä, että sitä voidaan sanoa normaaliksi vaikka en näe tälle tarvetta. Riittää, että homous on hyväksytty yhteiskunnassa yhdeksi tasavertaiseksi seksuaaliseksi suuntaukseksi. Nyt samaa muutosta koitetaan tehdä homoseksuaalien adoptio-oikeuden kohdalla, jossa homojen vanhemmuus on mahdollista. Homojen ei ole mahdollista lisääntyä biologisesti keskenään, mutta adoptiovanhemmuus on kuitenkin mahdollista. On nyt ja olisi voinut olla mahdollista ennenkin jos niin olisi suotu.

En käsitä ajatustasi, että "miksi meidän tämän hetkinen yhteiskuntamme pitäisi mahdollistaa jotain, mikä saattaa taas sadan vuoden päästä olla täysin mahdotonta"?

Osaan. Koska nainen ja mies ovat olemukseltaan (sisältä ja ulkoa / henkisesti ja ruumiillisesti) täysin erilaisia ja lapsi, saadakseen molemmat lähtökohdat kasvatukseensa, tarvitsee ydinperheeseensä isän ja äidin. Nythän siis puhutaan pareista vanhempina ja adoptiossa, jossa muut aikuiset päättävät lapsen kohtalosta, ei yksinhuoltajista eikä biologisista lapsista. Vaikka kuinka olisi naismainen mies tai miesmäinen nainen, se ei korvaa sitä toista sukupuoliroolimallia lapselle.

Ok eli sinun mielestä on toivottavaa, että ydinperheessä tulee olla mies ja nainen mallina lapselle. Tämähän on sinänsä ihan pätevä peruste. Itse en näe sitä tarpeeksi vahvana perusteluna, sillä molempien mallien saaminen ydinperheessä ei ole mahdollista kaikissa yksinhuoltajien perheessäkään. En minä kuitenkaan niitäkään perheitä mitenkään erityisen heikkoina kasvuympäristöinä lapselle, kuten et varmaan sinäkään pidä.

Arvovalintoja, niitähän nämä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös