Löytyy, ja kosolti. Raamatun mukaan naisen pitää mm. suhtautua aviomieheensä kuin kristityn tulee suhtautua Jumalaan. (Kyllä, tosi tarina.) Samaten Raamatusta löytyy ja historiallisesti löytyi kosolti tukea orjuudelle, myös sen pahimmille versioille. Toki löytyi myös tukea sille, että homoseksuaalinen toiminta pitää olla kriminalisoitua ja äärimmäisen brutaalisti rangaistua.
Hetkinen, Paavali sanoo, että naisen pitää olla miehelle alamainen kuin Herralle, totta. Mutta sama Paavali jatkaa, että miehen pitää rakastaa vaimoaan kuin Kristus rakasti seurakuntaa ja olla valmis antamaan kaiken sen puolesta. Mitä se tarkoittaa;
Matt 20: 25" Mutta Jeesus kutsui heidät luokseen ja sanoi: "Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla. 26 Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija, 27 ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon toisten orja. 28 Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta." Onhan tuossa nyt perkeleesti kovempi haaste parisuhteen näkökulmasta miehelle. Jos muistatte, että Jeesus pesi jokaisen opetuslapsen jalat, paskaiset sandaaleissa ja pölyssä hionneet jalat. Teko jota yksikään vapaa juutalainen ei olisi suostunut kirveelläkään uhaten tekemään. Sellaista johtajuutta Jeesus näytti, sellainen kodin pää miehen pitää Raamatun mukaan olla, jos siihen nyt vedotaan.
Tuossa lainaamassani kohdassa puhutaan joo kyllä, myös orjuudesta. Mutta missä sävyssä? Samoin puhuu siitä myös Paavali:
Ef 6: 5 Orjat, totelkaa maallisia isäntiänne. Pelätkää ja kunnioittakaa heitä ja palvelkaa heitä vilpittömin sydämin, niin kuin Kristusta. 6 Älkää olko silmänpalvelijoita ja mielistelijöitä, vaan noudattakaa Kristuksen palvelijoina Jumalan tahtoa koko sydämestänne. 7 Tehkää työnne auliisti, niin kuin palvelisitte Herraa ettekä ihmisiä. 8 Muistakaa, että jokainen, joka tekee hyvää, saa siitä palkan Herralta, olipa hän orja tai vapaa. 9 Ja te isännät, kohdelkaa samoin orjianne älkääkä uhkailko heitä. Tiedättehän, että teillä ja heillä on taivaassa sama isäntä, joka ei tee eroa ihmisten välillä."
Ei evankeliumi pyri maallisen järjestelmän vallankumoukseen ulkoapäin, vaan sisäiseen muutokseen. Jeesus sanoi
"Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on" (Mark 12:17). Paavali itse kehoittaa olemaan kuuliainen maalliselle esivallalle, joka hänelle oli umpipakanallien Rooman valtakunta. Paavali tuki pakanallistakin esivaltaa Jumalan asettamana, jota tuli kunnioittaa ja pelätä; " ei esivalta turhaan miekkaa kanna", sama Rooman miekka katkaisi hänen päänsä, mutta se ei ollut asian pointti, vaan kristittyjä on aina kehoitettu toimimaan kulloisenkin esivallan parhaaksi, ei kumoamaan väkisin sen luomaa järjestystä. Tämä ajoi vakavaan ristiriitaan mm. Natsi-Saksassa asuneet tunnustukselliset papit ja kristityt (Bonhoeffer)
Jeesus itse sanoi, että rakkauden kaksoiskäskyyn, rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuin itseäsi, tiivistyvät kaikki kirjoitukset. Orja ja isäntä ovat toistensa lähimmäisiä. Tästä seurasi alkukirkon aikna, että monet varakkaat kristityiksi kääntyneet roomalaiset luopuivat orjien pitämisestä, heistä tuli palvelijoita. Monet orjat taas kuolivat marttyyrikuoleman areenoilla isäntiensä rinnalla.