Jatkoajan viininystävät

  • 104 902
  • 656
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Uteliaisuuttani kyselen, että ajoiko "pirunmukula" asiansa juhannuksena?
Murkula, vlad, se on murkula. Kivenmurikka jonkin sortin Tampereen murteella.

No ajoi. Luulen että olisi ajanut Huttunenkin, mutta ilokseen tuota maistelimme. Ei paha ostos ollenkaan, aivan sopiva ja riittävän laatuisa yleisviini ulkona nautittavaksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Murkula, vlad, se on murkula. Kivenmurikka jonkin sortin Tampereen murteella.

Nytpä vallan huomasin melkomoisen virheeni tekstissäni. No sellaista sattuu, eikä kukaan meistä ole täydellinen. Minä nyt vähiten ja viimeksi!

Hyvä, että viini ajoi tehtävänsä kyseisenä iltana - muulla tuskin on sen suurempaa merkitystä, mutta veikkaanpa, että jos olisit Huttusta tarjonnut olisi se kolahtanut omaan kantapäähäsi jossain vaiheessa.

Muistaakseni Devils Rock riesling on saanut Viinistä viiniin opuksessa ihan oivalliset arvostelun jokunen vuosi sitten.*

vlad.

*: Täsmennys: pullo, ei hanapakkaus.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Arsenal
No ajoi. Luulen että olisi ajanut Huttunenkin, mutta ilokseen tuota maistelimme. Ei paha ostos ollenkaan, aivan sopiva ja riittävän laatuisa yleisviini ulkona nautittavaksi.

Muistaakseni Devils Rock riesling on saanut Viinistä viiniin opuksessa ihan oivalliset arvostelun jokunen vuosi sitten.*

vlad.

*: Täsmennys: pullo, ei hanapakkaus.

Minä olen vastarannan kiiski ja sanon että ei ajanut. Tosin en ole kyllä koskaan vielä hyvää hanapakkaus-rieslingiä maistanutkaan, mutta pettymykseksi tämä silti jäi. Jotenkin siihen tuli sellainen pistävä, petroolimainen sivumaku ja jopa haju. Kyllä sitä ruoan kanssa joi eikä sitä enää jäljellä ole, mutta ns. janojuomaksi tai seurustellessa osoittautui huonoksi. Dokabiliteetiltään heikko ja se on hanapakkauksessa ehdottomasti huono asia!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ukrainan tuliaisten viimeisin pullo meneillään, kyseessä Artemovskin Krimart rosé, kuiva ja vuosikerta 2011. Ensimmäinen lasillinen oli ehkäpä hiukan pliisu verrattuna vaikkapa Artemovskoje rosén ensimmäisiin lasillisiin mutta toinen ja kolmas lasillinen maistuivat jo paljon hapokkaammilta ja mielenkiintoisimmilta, oliko sitten paljonkin vaikutusta sillä, että pyörittelin pulloa voimallisesti käsissäni ja näin kuohuviini tasoittui miellyttävällä tapaa ja kokonaisuus oli aistittavissa jokaisella lasissa.

Sanoisin kuitenkin, että toistaiseksi ostamistani Artemovskin tuotteista parhainta on ollut laadullisesti Krimart "mustalla etiketillä". Se on hapokkainta ja kirpeintä ja minua eniten miellyttävintä juomaa. Mutta kaikkiaan voisin sanoa, että Artemovskin kuohuviinit ovat miellyttäviä tuttavuuksia ja harmillista ettei niitä saa täkäläisistä Alkoista.

Pienenä detaljina mainittakoon, että Gorbatshovin kaudella Krimin niemimaalta pistettiin matalaksi kaikki viinitarhat alkoholinvastaisessa kampanjassa ja samalla tuhottiin - kenties lopullisesti - suuri joukko paikallisia viinirypälelajikkeita joita ei kasvateta missään muualla.

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Alkoon tulee myyntiin yksi pullo viinimaailman aatelia - Domaine de la Romanée-Conti Romanée-Contin vuosikertaa 2009 ja hintaa pullolla on 10 000 €.

Olen toisinaan miettinyt, että miltähän tuntuisi maistella jotain todellista luksustuotetta - huomaisinko tavallisena maallikkona mitään eroa sen ja parinkympin Alkon viinin välillä. Olettaen huomaisin mutta en kuitenkaan usko, että kykenisin arvostamaan satojen tai jopa tuhansien eurojen viintä riittävän korkealle tai ymmärtämään sen todellista arvoa nautinnontuojana, tai mistä tämän tietää. Toisaalta jos jotain luksustuotetta ostaa niin onhan sitä tuolloin panostettava säilytysympäristöönkin aivan toisella tapaa ja huomioitava se, että viini voi olla nautittavimmillaan vasta vuosien tai vuosikymmenten kuluttua ja tämän ajan sen arvo voi nousta entistäkin korkeammalle - riippuen useista eri tekijöistä.

No seuraavaksi en korkkaa mitään kallista luksustuotetta vaan ostokseni lähialkosta, Moselin alueen Riesling-rypäleistä tehtyä Schloss Saarstein Riesling Grauschiefer 2012. Voisin kuvitella, että viini on makuuni, koska sen sanotaan olevan erittäin hapokas (plussaa minulle) ja rieslingiä (samaten plussaa). Miinuksena tosin voitaneen pitää sitä ettei viinin kanssa ole nautittavaksi kalaa tai salaattia tms, mikä nyt ei välttämättä suuren suuri virhe ole, koska juoma tuottaa nautinnon minulle - jos on siis riittävän hyvän makuista ja siitä on tunnetta ja aistittavissa erilaisia makuja - vaikka kokonaisuus ei kenties optimaalisin olekaan. Seuraavalla kerralla sitten jotain kalaa tai salaattia kyytipojaksi, jos viini minulle nyt maittaa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Voi tuollaisia kymppitonnin pulloja joku ottaa kasvamaan korkoa kellariinsa. Tuo Alkoon tullut kappale on tietysti siten nuori, että sen arvo tulee kasvamaan. Pari 6 pullon laatikkoa 10 000 euron viiniä, siis 120 000 e hinnaltaan yhteensä, voi tulla myydyksi 10-20 vuoden kuluttua kiinalaiselle tai venäläiselle harrastajalle varttimiljoonalla. Moni rahamies valitsisi kuitenkin muun sijoituskohteen.

Nyt maistelussa Colpetrone Montefalco Sagrantino. Laatuisa umbrialainen, 2006.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt maistelussa Colpetrone Montefalco Sagrantino. Laatuisa umbrialainen, 2006.

Kerro miltä maistui. Sagrantino on mielestäni Italian paras punaviini mutta juuri tämä tuottaja on testaamatta. Olisi kiva tietää kannattaako. Alkon hintahan tuolle on ihan ok, maksaa paljon myös Italiassa ellet osta paikan päältä Montefalcosta Umbriasta (sinne vuokra-autolla tai junalla Folignoon josta edelleen bussilla).
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Umbriasta tulee erinomaisia viinejä ja on todellinen sääli, ettei niitä juuri ole saatavilla Alkosta. Mutta jos haluaa niitä tuontina, niin suosittelen sivustoa umbria.fi. Umbriassa asuva siskoni tuota suositteli. Kesällä kävin Lungarottin tilalla, jonka ykköstuote on siis Rubesco. Vuoden 2005 viini taisi olla vanhin mitä sieltä sai ja hinta oli jotain 25 euron luokkaa. Se on myös ainoa punaviini josta olen oikeasti tykännyt. Itse olen valkoviinin suuri ystävä ja sieltä saa kyllä erinomaista valkeaakin.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Näin vapaapäivien alun kunniaksi nautiskelen mitä parhaimmassa seurassa luxemburgilaista Bernard-Massard Auxerroi'sta

Vanha viesti, mutta sattui silmään kun selailin ketjua taaksepäin. Tuota maistettiin taannoin Viini-messuilla ja valittiin samalla joulupöytään kalaviiniksi. Todella hyvässä tasapainossa hapot ja sokeri, uskoisin toimivan täydellisesti suolaisten kalojen kanssa.

Äsken tuli käytyä alkossa ja mieli teki jotain kunnon valkkareita, joten päädyin Saksan ja Itävallan valikoimiin. Saksa-hyllystä tarttui mukaan Deep Roots Riesling trocken 2012 ja Itävallasta sitten Biohof Pratsch Grüner Veltliner 2012. Kummastakin pitäisi löytyä riittävästi happoja mun makuun ja varsinkin tuon Biohoffin pitäisi olla muutenkin mauiltaan ja rungoltaan hyvässä balanssissa. Molemmat nautitaan parhaassa mahdollisessa seurassa, eli yksin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kerro miltä maistui. Sagrantino on mielestäni Italian paras punaviini mutta juuri tämä tuottaja on testaamatta. Olisi kiva tietää kannattaako. Alkon hintahan tuolle on ihan ok, maksaa paljon myös Italiassa ellet osta paikan päältä Montefalcosta Umbriasta (sinne vuokra-autolla tai junalla Folignoon josta edelleen bussilla).
Kelpoa oli. Jännä jälkimaku, tanniininen makuaalto tulee edeltä ja perästä, jättäen lievästi suuta supistavan tuntuman. Hivenen mausteisempi ja monisävyisempi kuin sagrantinot yleensä. On tuota kaapissa vielä jokunen pullo, ehkä tilaan lisää jossain vaiheessa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Alsacelaisia maistelen taas. Arkadian lippulaivamyymälästä tarttui kokeeksi mukaan Joseph Scharschin mainio Clos Saint Materne Pinot Gris. Onpa maukasta! Kohtalainen hapokkuus tuo mukavasti ryhtiä hivenen makeanhedelmäiseen kokonaisuuteen, jossa omenan raikkauteen yhdistyy aprikoosin ja viikunan sävyjä. Alkon tilausvalikoiman listalla tuote on luokiteltu puolimakeaksi, ja onhan tuossa sokeria 20g/l. Ei silti niin makea, etteikö ruokasuositukseksi voisi esittää tämän kanssa vaaleita kaloja ja vaikka itämaisia ruokia. Ja toimii myös sellaisenaan, tai juustojen seurana. Maistelen viintä parhaillaan naapurimaakunnan eli Vosges'n punahomejuuston kanssa. Juusto löytyi Lidlistä!
 
Yksi tällainen pullo odottaa avaajaansa: Kungfu Girl Riesling 2012 - Tuotteet - Alko

Ilmeisesti paikoitellen palkittu, mutta toisaalla ylihintaiseksi haukuttu riesling. Onko tuttu?
On aika tuttu, innoissani lankesin hypeen heti ensimmäisten joukossa, mutta loppujen lopuksi hype osoittautui, ainakin minun kapealla kylmempien mestojen rapsakampia rieslingejä preferoivalla paletilla, lopulta melko tyhjäksi. Siitä huolimatta viimeisen 12kk aikana tuota pulloa on tullut eniten ostettua, lähinnä tarjokkeeksi viininoviiseille esim. aasialaisten hot/sweet/sour tyyppisten ruokien parina ja viimeksi joulupöydässäkin kalalautasen painikkeena, mutta ihan helvetisti saa olla ruuassa happoa ja sokeria puskurina jotta Kung-fu Girlin makeuden saa taittumaan. Yhteenvedettynä siis ihan ok viini, mutta suurilta osin en voi allekirjoittaa ylitsevuotavan positiivisia arvosteluja, vaikka toki uskon asiantuntijoiden olevan 'enemmän oikeassa' kuin mitä minä olen. Seurusteluviininä en kuitenkaan suosittele kokeilemaan ellei nimenomaan pidä makeista valkoviineistä.
 
Mainittakoon vielä perään, että tämä nyt lasista löytyvä kotimainen mustaherukkaviini löi kyllä allekirjoittaneen ihan laudalta. Yllättävän paljon pelkkä alkoholiprosentti ilman tanniineita tuo runkoa tuotteeseen, ja kunnolla dekantoituneena jääkaappikylmänä tätä juo ihan mielellään. Pihamaa :: Heinola
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viettelen tässä leppoisaa iltaa kera miellyttävän alsacelaisen viinin.

Wolfberger Grand Cry Steingrubler on miellyttävän hapokas ja aromikas viini mikä se sopii tähän hetkeen mitä parhaimmalla tavalla. Nyt nautitaan hiukan paremmasta viinistä ilman tarkoitusta humaltua - niihin hetkiin sopivat sitten muut juomat. Viinissä on mukavaa sitruksista kirpeyttä olemassa.

Täytyy sanoa, että tätä viintä voisin juoda toistekin ja hintaansa nähden minusta oikein mukava tuttavuus. Toisaalta ei ihmekään, koska pääsääntöisesti alsacen alueelta tulevat hiukan hinnakkaammat viinit ovat lähes poikkeuksetta olleet posivitiivisia kokemuksia minulle, tai ei tämäkään nyt mikään hinnakas ole kun hintaa on vain ja ainoastaan reilut 20 euroa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Wolfberger Grand Cry Steingrubler
Tuota otin joskus koepullon kylmiöön odottamaan. Piti oikein varmistaa, ja siellä se nököttää edelleen odottamassa maistajaa. Joitakin muita Wolfbergerin tuotteita olen kokeillut myös, varmaan kaikki ovat olleet edullisempia kuin tämä. Luotettava tuottaja ihan näillä perusviineilläänkin, joten odotukset ovat korkealla tätä pikkuisen hintavampaa tuotetta ajatellen.

Vaikka tuli juuri käytyä rollaattoriväen kokoontumisajoissa kupposella, niin laitoin snooker-matsin katselua vauhdittamaan pienesti parmankinkkua, juustoa ja lasillisen Zenato Amaronea. Hieno tuote kerta kaikkiaan talven tahdittajaksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Miellyttävä arkinautiskelukaksikko torstai-illan iloksi: itävaltalainen Huber Riesling ja President -valkohomejuusto. Keskihapokas ja pienesti mineraalinen Huber on oiva pari tälle laadukkaalle perusjuustolle, jota saa melkeinpä joka marketista.

Viking Line myy Huber Rieslingiä esimerkiksi Helsinki-Tallinna -reitillä hintaan 9,50 EUR/plo. Kelpo tuote, ja tuohon hintaan erinomaisen suositeltava ostos. Jos valkoviinikaapissa vain on tilaa, niin alle kympin hinnalla kannattaa ostaa saman tien isompi erä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Useamman pullon verran on nyt tullut testattua Italialaista Cecilia Beretta Valpolicella Superiore Ripasso 2011 viiniä. Voisi sanoa että parempaa kuin hinta antaa olettaa. Harvoin olen pitänyt alle 15€ hintaisesta viinistä näin paljon.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Useamman pullon verran on nyt tullut testattua Italialaista Cecilia Beretta Valpolicella Superiore Ripasso 2011 viiniä. Voisi sanoa että parempaa kuin hinta antaa olettaa. Harvoin olen pitänyt alle 15€ hintaisesta viinistä näin paljon.
Cecilia Beretta on epäilemättä laadukas tuottaja. Tuota Superiore Ripassoakin olen maistanut ja mainioksi todennut. Ei konstikkaan juhlava tuote, mutta lämpöinen ja pienesti mausteinen yleisviini vaikka liharuokien kylkeen. Varmasti hintansa arvoinen poiminta Alkon valikoimasta.

Alkon tilausvalikoimasta löytyy myös Berettan Terre di Cariano Amarone, 2008. Tuo on hieno amarone, ronski ja vaativa. Ei sovi ihan joka kattaukseen, ruoka mietittävä ajatuksella, mutta toimii vallan hyvin myös maisteluviininä tai kovan juuston kanssa. Minulla on edellistä vuosikertaa pullo tai kaksi kaapissa, enkä suotta kiirehdi avaamista. Sama juttu muutamien kalliden amaronejen kanssa, jotain Masi Mazzanoa tai Zenaton Riservaa ei oikein ilkene edes vieraille juottaa, kun harva ymmärtää mitä olisivat oikein juomassa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänään otti kuupasta niin rankasti työvuoron jälkeen, että kotiin tultuani päätin avata pullollisen viintä - tämä viini oli kyllä alunperin tarkoitettu nautittavaksi itämaisen aterian kera mutta nyt tunne oli sellainen, että on parempi nauttia pullollinen ranskalaista alsacen viintä ja sen lämmön lopulta levitä kehoni kautta mieleen ja tuottaa minulle autas olotila. Niinpä töistä kotiuduttuani avasin pullollisen Léon Beyer Gewurztraminer Réserve'ä havaitakseni, että juoma on oikein miellyttävää nauttittavaa tänä hetkenä vaikka voin kuvitella, että se on ruoan kanssa moninverroin parempaa ja tuottaa vieläkin miellyttävämmän nautinnon niin keholle kuin myös mielelle!

Viini on todellakin kypsän hedelmäinen ja sen tuntu suussa on oikein miellyttävä ja minusta viini tuntuu mukavalla tavalla "lämpimältä" vaikka on toki otettu jääkaapista ennen nauttimista. Ehkäpä tämä lämpimyys jonka juuri nyt tunnen johtuu viinin mausteisuudesta, mutta tänä hetkenä - tässä mielentilassa - aistin mausteisuuden lämpönä ja miellyttävänä tunteena suussani. Niinpä on todettava, että viini tässäkin tapauksessa ajaa asiansa ja voin kuvitella, että ruoan kanssa se pääsee todella oikeuksiinsa.

Lausun siis kiitokset suosittelijalle!

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kokeilussa pieni pullo uusiseelantilaista viintä - Villa Maria Private Bin Organic Sauvignon Blanc 2013.

alkon sivuilla kirjoitetaan seuraavaa:

"Kuiva, erittäin hapokas, kypsän herukkainen, sitruksinen, yrttinen, kevyen mineraalinen".

Hapokkaiden viinien ystävänä minun on kuitenkin tunnustettava, että viinin hapokkuus ei ollut niin syvää ja rapsakkaa ja suussa poskastelevaa mitä odotin ja melkeinpä uskaltaisin sanoa, että eräänä syynä on rypälelajike eli tässä viinissä on käytetty Sauvignon Blanc'ia mutta toki muutkin syyt ovat merkitseviä ja vaikuttavat hapokkuuden tuntuun. Toinen merkittävä syy on varmasti se, että juoman kanssa ei ollut mitään erityislaatuista syötävää.

Normaalisti suosin alsacelaisia tuotteita ja niiden hapokkuus on enemmän minun makuuni, kuten on myös tiettyjen germaanien ja itävaltalaisten viinien hapokkuus. Toisaalta tämän uusseelantilaisen viinin ryhdikäs maku on varmasti sellainen, joka pääsee enemmän oikeuksiinsa ruoan kanssa tai tuhtien juustojen, joten seuraavalla kerralla pitää hankkia vierelle lautasellinen juustoja ja nauttia sitten tätä viintä, kun hinta ei kuitenkaan ole mikään paha 7,78€/0,375 l pullo.

Mutta kaikkiaan, tällaisena pienenä pullona ihan passeli ostos ja miellyttävä kokonaisuus vaikka hiukan kritiikkiä esitinkin - kokonaisuuteen suhteutettuna kenties liian tiukkaa (huomioiden vielä sen ettei hinta minusta ollut kohtuuton).

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuo vladin vinkkaama uusi-seelantilaisviini saattaisi istua myös rapujen kanssa. Minulle tuli vastaan viime viikolla työn puolesta rietastelluilla rapukesteillä Sileni Cellar Selection Sauvignon Blanc 2013, joka oli tässä kohtaa mukava yllätys. Hivenen kukkea ja sitruksinen, jonkin verran yrttinen, ryhdikäs body olematta kuitenkaan liian hapokas. En laittaisi ravuille ylettömän hapokasta viintä, vaikka niillekin on paikkansa. Kohtuuhintainen tuote, löytyy myös Alkon valikoimasta.

Pari viestiä ylempänä samoin vladin mainitsema Léon Beyer Gewurztraminer Réserve voisi sekin olla jännittävä rapuviini ihan näin kotimaiselle kattaukselle, vaikka g-traminerit ovat myös omiaan itämaisten ruokien kanssa.

Vladille voisin niukemmin hapokkaista valkoviineistä suositella laadukkaimpia Alsace Pinot Gris -viinejä, jos uudenlaiset kokemukset kiehtovat. Esimerkiksi Alkon tilausvalikoiman Cuvée des Comtes d'Eguisheim Pinot Gris 2007 on aivan törkeän hieno tuote, eikä 40 euron hinta tunnu lainkaan hävyttömältä tästä tuotteesta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vladille voisin niukemmin hapokkaista valkoviineistä suositella laadukkaimpia Alsace Pinot Gris -viinejä, jos uudenlaiset kokemukset kiehtovat. Esimerkiksi Alkon tilausvalikoiman Cuvée des Comtes d'Eguisheim Pinot Gris 2007 on aivan törkeän hieno tuote, eikä 40 euron hinta tunnu lainkaan hävyttömältä tästä tuotteesta.
...ja tämähän on tietenkin Léon Beyerin tuote.

Alkon alsacelaisvalikoiman edessä ei tarvitse tuntea myötähäpeää, vaikka keskivertomyymälän sortimentti ei niin laaja olekaan. Valikoimassa on aika kivalla prosentilla vähintään kelpo tuotteita, ja muutamat ovat kirkkaasti erinomaisia. Mainittu LB sekä Trimbach ovat esimerkkejä laatuvarmoista tuottajista, joiden viinit ovat lähes poikkeuksetta vähintään hintansa veroisia.
 
Alkon alsacelaisvalikoiman edessä ei tarvitse tuntea myötähäpeää, vaikka keskivertomyymälän sortimentti ei niin laaja olekaan. Valikoimassa on aika kivalla prosentilla vähintään kelpo tuotteita, ja muutamat ovat kirkkaasti erinomaisia. Mainittu LB sekä Trimbach ovat esimerkkejä laatuvarmoista tuottajista, joiden viinit ovat lähes poikkeuksetta vähintään hintansa veroisia.
Edellisten lisäksi Hugelin voinee mainita perusvarmana alsacelaissuorittajana, jonka pulloihin uskaltaa tarttua vuodesta ja rypäleestä riippumatta ja harvoin saa huonoa, vaikka nyt ei mitään huippuakaan toisaalta.

Alkossa pitäisi olla, ainakin suurimmissa kaupungeissa, erikseen joku oma olutmyymälä ja oma viinimyymälä. Kun joka myymälässä pitää olla ne konjakit, viskit, viinit, oluet, viinat, jne niin loppujen lopuksi joka myymälässä on sitten erittäin pieni valikoima kaikkea. Usein käy niin ettei löydykään juuri sopivaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös