Devil's Rockin hain minäkin A-marketista völjyyn. Kaipa pirunmurkula asiansa ajaa juhannusiltaa ulkosalla vietettäessä, siitä lähden.
Uteliaisuuttani kyselen, että ajoiko "pirunmukula" asiansa juhannuksena?
vlad.
Devil's Rockin hain minäkin A-marketista völjyyn. Kaipa pirunmurkula asiansa ajaa juhannusiltaa ulkosalla vietettäessä, siitä lähden.
Murkula, vlad, se on murkula. Kivenmurikka jonkin sortin Tampereen murteella.Uteliaisuuttani kyselen, että ajoiko "pirunmukula" asiansa juhannuksena?
Murkula, vlad, se on murkula. Kivenmurikka jonkin sortin Tampereen murteella.
No ajoi. Luulen että olisi ajanut Huttunenkin, mutta ilokseen tuota maistelimme. Ei paha ostos ollenkaan, aivan sopiva ja riittävän laatuisa yleisviini ulkona nautittavaksi.
Muistaakseni Devils Rock riesling on saanut Viinistä viiniin opuksessa ihan oivalliset arvostelun jokunen vuosi sitten.*
vlad.
*: Täsmennys: pullo, ei hanapakkaus.
Nyt maistelussa Colpetrone Montefalco Sagrantino. Laatuisa umbrialainen, 2006.
Näin vapaapäivien alun kunniaksi nautiskelen mitä parhaimmassa seurassa luxemburgilaista Bernard-Massard Auxerroi'sta
Kelpoa oli. Jännä jälkimaku, tanniininen makuaalto tulee edeltä ja perästä, jättäen lievästi suuta supistavan tuntuman. Hivenen mausteisempi ja monisävyisempi kuin sagrantinot yleensä. On tuota kaapissa vielä jokunen pullo, ehkä tilaan lisää jossain vaiheessa.Kerro miltä maistui. Sagrantino on mielestäni Italian paras punaviini mutta juuri tämä tuottaja on testaamatta. Olisi kiva tietää kannattaako. Alkon hintahan tuolle on ihan ok, maksaa paljon myös Italiassa ellet osta paikan päältä Montefalcosta Umbriasta (sinne vuokra-autolla tai junalla Folignoon josta edelleen bussilla).
On aika tuttu, innoissani lankesin hypeen heti ensimmäisten joukossa, mutta loppujen lopuksi hype osoittautui, ainakin minun kapealla kylmempien mestojen rapsakampia rieslingejä preferoivalla paletilla, lopulta melko tyhjäksi. Siitä huolimatta viimeisen 12kk aikana tuota pulloa on tullut eniten ostettua, lähinnä tarjokkeeksi viininoviiseille esim. aasialaisten hot/sweet/sour tyyppisten ruokien parina ja viimeksi joulupöydässäkin kalalautasen painikkeena, mutta ihan helvetisti saa olla ruuassa happoa ja sokeria puskurina jotta Kung-fu Girlin makeuden saa taittumaan. Yhteenvedettynä siis ihan ok viini, mutta suurilta osin en voi allekirjoittaa ylitsevuotavan positiivisia arvosteluja, vaikka toki uskon asiantuntijoiden olevan 'enemmän oikeassa' kuin mitä minä olen. Seurusteluviininä en kuitenkaan suosittele kokeilemaan ellei nimenomaan pidä makeista valkoviineistä.Yksi tällainen pullo odottaa avaajaansa: Kungfu Girl Riesling 2012 - Tuotteet - Alko
Ilmeisesti paikoitellen palkittu, mutta toisaalla ylihintaiseksi haukuttu riesling. Onko tuttu?
Tuota otin joskus koepullon kylmiöön odottamaan. Piti oikein varmistaa, ja siellä se nököttää edelleen odottamassa maistajaa. Joitakin muita Wolfbergerin tuotteita olen kokeillut myös, varmaan kaikki ovat olleet edullisempia kuin tämä. Luotettava tuottaja ihan näillä perusviineilläänkin, joten odotukset ovat korkealla tätä pikkuisen hintavampaa tuotetta ajatellen.Wolfberger Grand Cry Steingrubler
Cecilia Beretta on epäilemättä laadukas tuottaja. Tuota Superiore Ripassoakin olen maistanut ja mainioksi todennut. Ei konstikkaan juhlava tuote, mutta lämpöinen ja pienesti mausteinen yleisviini vaikka liharuokien kylkeen. Varmasti hintansa arvoinen poiminta Alkon valikoimasta.Useamman pullon verran on nyt tullut testattua Italialaista Cecilia Beretta Valpolicella Superiore Ripasso 2011 viiniä. Voisi sanoa että parempaa kuin hinta antaa olettaa. Harvoin olen pitänyt alle 15€ hintaisesta viinistä näin paljon.
...ja tämähän on tietenkin Léon Beyerin tuote.Vladille voisin niukemmin hapokkaista valkoviineistä suositella laadukkaimpia Alsace Pinot Gris -viinejä, jos uudenlaiset kokemukset kiehtovat. Esimerkiksi Alkon tilausvalikoiman Cuvée des Comtes d'Eguisheim Pinot Gris 2007 on aivan törkeän hieno tuote, eikä 40 euron hinta tunnu lainkaan hävyttömältä tästä tuotteesta.
Edellisten lisäksi Hugelin voinee mainita perusvarmana alsacelaissuorittajana, jonka pulloihin uskaltaa tarttua vuodesta ja rypäleestä riippumatta ja harvoin saa huonoa, vaikka nyt ei mitään huippuakaan toisaalta.Alkon alsacelaisvalikoiman edessä ei tarvitse tuntea myötähäpeää, vaikka keskivertomyymälän sortimentti ei niin laaja olekaan. Valikoimassa on aika kivalla prosentilla vähintään kelpo tuotteita, ja muutamat ovat kirkkaasti erinomaisia. Mainittu LB sekä Trimbach ovat esimerkkejä laatuvarmoista tuottajista, joiden viinit ovat lähes poikkeuksetta vähintään hintansa veroisia.