Tätä ketjua lukiessa tulee hiukan surullinen olo syystä, että aina harvoin, kerran pari vuodessa, törmää viiniin, joka todella yllättää positiivisesti hinta-laatusuhteeltaan. Joka kerta yritän painaa nimen, valmistusmaan ja -vuoden tarkasti mieleen, mutta edelleen joka kerta sama pää on aivan tyhjä Alkoon kävellessä. Jonkinlaista vihkostakin (omien kommenttien ja arvioiden kera)yritin jossain vaiheessa pitää, mutta onnistuin hukkaamaan senkin...
Kuitenkin pari yleisempää kommenttia: Kannattaa rohkeasti kysellä mielipiteitä Alkossa myyjiltä. Aina silloin tällöin törmää myyjiin, joiden mielenkiinto viineihin paistaa läpi heidän innostuessaan kertomaan omia suosituksia. Tietysti joitakin asioita on syytä osata itsekin kertoa, jotta suosituksia voi antaa.
Toinen juttu on tuo viinin ilmaaminen, eli dekantointi kuten oikeaoppisesti sanotaan; Olen oppinut, että se on todella tärkeä toimenpiden joidenkin viinien kohdalla; erityisesti mitä tanniinisempi viini on (sekin on kuulemma ominaisuus, ei vika) sen tärkeämpää on antaa viinin ilmaantua riittävän kauan. Eräästä kehutusta lounais-ranskalaisesta punaviinistä (jonka nimeä en luonnollisesti muista) jäi ensimmäisellä kerralla huono maku (sekä kirjaimellisesti että vertauskuvallisesti) koska se oli niin karvasta. Koska olin tilannut kyseistä tuotetta laatikollisen (6 pulloa) niin onnekseni kokemukseni eivät jääneet tähän yhteen kertaan. Sain nimittäin ohjeen antaa kyseinen juoman dekantoitua riittävän kauan, yli 2 tuntia, ja se muuttikin viinin luonteen täysin; viini oli kaikkien kehujen arvoinen.
Mutta pidemmittä puheitta: Minulle saa vihjata (joko tänne, tai yksityisviestein) valkoviinejä (tällä kertaa) seuraavanlaisilla määreillä:
- Mieluiten kuiva, kuitenkin siten, ettei kuivuus vie viinin 'makua'.
- Raikas ja voi olla jopa hedelmäinen, mutta ei kuitenkaan 'kirpeä'
- Hankintahinta 5-15 euroa
- Maalla, alueella tai rypälelajikkeella ei sinänsä ole väliä; olen
ennakkoluuloton ja kokeilunhaluinen (pakko olla tällä muistilla). Kuten arvata
saattaa, viini tulisi käyttöön kesäisiin illanistujaisiin mahdollisesti kevyen
kesäisen ruoan kera (grillattua kalaa, kanaa ja salaatteja), mutta myös ihan sellaisenaan
Myös muista viineistä on hauska aina kuulla suosituksia, toki mieluiten perustelujen kera? Punaviinit ovat omia suosikkeja, mutta jotenkin myös vaikeampia. Hyvä punaviini voittaa mennen tullen hyvänkin valkoviinin, mutta taas toisaalta juon paljon mielummin keskiverto valkoviinia kuin samantasoista punaviiniä? Makeista tai puolimakeista viineistä en ole oppinut koskaan pitämään.
Allaolevasta linkistä voi lukaista viinialan peruskäsitteistön. Ei mitään snobbailua, vaan käyttökelpoista oppia sille, että oppii haarukoimaan omia suosikkeja ja mieltymyksiä ja välttämään aloittijoiden virheet, esimerkiksi pilaamaan kelpo viinin tietämättömyydellään.
http://www.altiaviinikerho.fi/altia/viinikerho.nsf/sivut/WebPageB1A2E?OpenDocument&cid=sanasto