Jouni kirjoitti:Australia on mielenkiintoinen uuden maailman viinimaa siinä mielessä, että suuri osa sen tuottamista viineistä menee vientiin. Australia on lämmin maa ja aussit itse juovat mieluummin olutta.
Australia on maailman paskin viininvalmistaja. Valkoviineistä muutamat menettelee, mutta punaviineihin ei kannata edes neljän richterin kännissä koskea. Olutta kyllä osataan tehdä.
Mitä itse kävin NSW:n viinitiloilla maistelemassa, Hunter Valleyssa siis, muutamalta tilalta löytyi aivan kelvollisia viinejä, muttei niitä hyvällä tahdollakaan voi käydä kehumaan.
Itse olen enemmän punaviinin ystävä ja jotenkin pahasti jämähtänyt Riojan viineihin. Yritän parhaani mukaan ostaa myös Ranskalaisia ja Italialaisia punkkuja, mutta ei vaan ole Riojan viinien voittanutta, vaikka erinomaisia viinejä tietysti molemmista löytyy, kuten myös Argentiinalaisista. Tarkoitus olisi lähteä sinne paikan päälle nauttimaan tuotteita, on ollut jo pitkään.
Vlad taisi tuossa mainitakin Alsacen alueen valkoviineistä, joihin olen muutamina menneinä viikonloppuina törmännyt ja ne todellakin on mainioita viinejä. Ainakin ne kolme neljä valkkaria, mitä suuhuni olen laittanut.