Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 256 487
  • 13 719

RDivis

Jäsen
Tähän on pakko tarttua. Minua ainakin häiritsee se, että täältä keskustelupalstalta puuttuu keskustelukulttuuri. Vittuilua, vänkäämistä ja monologia on sitten senkin edestä. Lukekaapas joskus noita ketjuja aiheesta kuin aiheesta ihan diskurssianalyysi mielessä. Pääasiassahan se on sitä, että kerrotaan oma näkemys asiasta ja muiden näkemyksiin puututaan lähinnä silloin kun ollaan eri mieltä.

En jaa tätä näkemystä. Vittuilua, vänkäämistä ja monologeja (monologi voi muuten olla kiintoisaakin, jos siis puhutaan järkevästä ja luettavasta tekstistä ei tyyliin HCH) esiintyy kyllä. Mutta kyllä täällä mielestäni keskustellaan paljonkin. Ainakin Muu Urheilu-osiossa, jossa eniten vaikutan. Tietenkin se riippuu ihan siitä minkä keskusteluksi laskee.

En kyllä jaa tuotakaan näkemystä, että ala-arvoiset kirjoittelijat poistuisivat jotenkin ripeään tahtiin. Täällä saavat samat yhden asian trollaajat mellastaa vuodesta toiseen, vain koska kirjoitustyylinsä on näennäisen asiallista.
Tämä on mielestäni palstan moderoinnin ainoita, mutta suuria puutteita. Jos osaa jaella "jääpuikkoja käärittynä silkkiin" tuntuu olevan ihan sama mikä se todellinen viesti oli.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei se, että ovatko moderaattorit lukeneet toiset yksityisviestejä ole mikään uskonasia. Jokainen voi itse asentaa vBulletin 3.8.6 -softan koneelleen ja chekata, että voiko admin-oikeuksilla lukea yksityisviestejä. Toisen palstan ja toisen palstasoftan adminina toimimisen kokemuksen perusteella sanon, että ei pysty.

Sitten mielipiteisiin. Mielestäni tällä ei palstalla ei ole jaettu yhtään rangaistusta jotka olisivat syyttä tulleet. Sitä vastoin ilman rangaistusta on luisteltu lukuisia kertoja selvistä sääntörikkomuksista. Kaikkea tuotettua materiaalia ei ole kenenkään mahdollista käydä läpi ajatuksella.

Jotkut rangaistukset ovat olleet minun mielestäni liian kovia, mutta kuka kirjoittaja on kykenevä sanomaan että juuri hän on objektiivisempi kuin nykyinen mode-tiimi? Kyse on vain mielipiteitä jotka ovat kuin persereikiä.

Yleinen näkemys tuntuu olevan, että moderointi on muuten onnistunutta, mutta juuri kirjoittajan itsensä saama banni on ollut suuri vääryys. Tosiasiassahan kaikki muut palstalla jaetut bannit ovat olleet ansaittuja, paitsi ne pari jotka itse olen saanut.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Yleinen näkemys tuntuu olevan, että moderointi on muuten onnistunutta, mutta juuri kirjoittajan itsensä saama banni on ollut suuri vääryys.

Näinhän se tietysti usein on, mitäpä sitä kieltämään. Totta kai paska haisee enemmän omalla kuin naapurin pihalla. Toisaalta, en muista koska Bigmouth olisi saanut bannin, mutta silti hän on melkeinpä aktiivisin vääntäjä tässä ketjussa. Eli ei se ihan niinkään mene että täällä vain omista banneistaan katkeroituneet nillittäisivät ja väittäisivät tietävänsä modeja paremmin.

Jokainen banni on aina jonkun tulkinta jostakin eikä absoluuttista totuutta ole olemassakaan. Silti tai juuri siksi tätä(kin) keskustelua kannattaa silloin tällöin käydä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Yleinen näkemys tuntuu olevan, että moderointi on muuten onnistunutta, mutta juuri kirjoittajan itsensä saama banni on ollut suuri vääryys. Tosiasiassahan kaikki muut palstalla jaetut bannit ovat olleet ansaittuja, paitsi ne pari jotka itse olen saanut.

Näinhän se on. Itse kaipaisin selkeää perusteluja pelikielloille, tällöin rangaistuslinja olisi kaikkien nähtävänä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
VT ja muutamat muutkin tuntuvat olevan aika vahvasti sitä mieltä että moderointilinjasta ei saisi keskustella kriittisesti ollenkaan. Jos asiallisesti esitetty kritiikki on jollekin kitinää, marinaa ja nillitystä on vika jossain muuallakin kuin ao. kriitikoissa.
Sanotaan nyt selvyyden vuoksi se, että tätä mieltä en missään nimessä ole. Yhtään erottelematta kuka tekee ja mitä, tässäkin ketjussa esiintyy a) rakentavaa kritiikkiä ja b) sitä kitinää. Kohdalle A on ilman muuta paikkansa ja moderaattorit ovat nyt jopa vastanneet tähän kritiikkiin hyvin ja perustellusti.
Väitätkö minua pedofiiliksi?
Älä nyt viitsi.
Vahingossa... ja miten niin toinen juttu? Minä ainakin annoin sympatiani juurikin näille vahingossa pelikieltoa saaneille. Ne jotka levittivät kuvaa tahallaan ovat aivan eri asia.
En tarkoittanut suinkaan sitä. Tarkoitin sitä, että moderaattorit saattoivat joukkolangetuksen yhteydessä langettaa pelikiellon jollekin sellaiselle, joka ei edes syyllistynyt mihinkään (ns. muurahais-case). Oli vain väärään aikaan väärässä paikassa. Mutta tapanani ei ole kyseenalaistaa yksittäisiä pelikieltoa eikä se ole minun intressissä, joten en tee sitä nytkään. Varsinkin kun oma tulkintani voi olla täysin virheellinen.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Toisaalta, en muista koska Bigmouth olisi saanut bannin, mutta silti hän on melkeinpä aktiivisin vääntäjä tässä ketjussa. Eli ei se ihan niinkään mene että täällä vain omista banneistaan katkeroituneet nillittäisivät ja väittäisivät tietävänsä modeja paremmin.

Tämä ei nyt asiaan sinällään liity, mutta mainitaan nyt, ihan varmuuden varoiksi:
Ei ole ikinä tullut bänniä täällä tai millään muullakaan foorumilla. Toistaiseksi.

Tässä keskustelussa on osaltani kysymys periaatteista, millä keskustelupalsta toimii. Mielestäni moderoinnin suurin epäkohta ei ole koskaan ollutkaan rangaistukset, vaan se tapa, miten käyttäjien suuntaan moderaattorien toimesta käyttäjiinpäin ollaa yhteydessä.

Mielestäni nämä tähän ketjuun eilen ilmestyneet moderaattorien viestit ovat selkeä askel oikeaan suuntaan.

En myöskään näe mitään järkeä näissä täällä saamissani vasta-argumenteissä: aina voi mennä muualle, ei voi olla täydellinen palsta, tämä on vapaaehtoistyötä... Sinällään paikkaansapitäviä väitteitä, mutta yksikään noista ei tule tässä tai missään muussakaan tilanteessa johtamaan asioiden parantumiseen.

Miksi asioiden pitäisi parantua? No, jos maailman hahmottaa asteikoilla riittävän hyvä - aivan paska niin ei varmaan pitäisikään.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sanotaan nyt selvyyden vuoksi se, että tätä mieltä en missään nimessä ole. Yhtään erottelematta kuka tekee ja mitä, tässäkin ketjussa esiintyy a) rakentavaa kritiikkiä ja b) sitä kitinää. Kohdalle A on ilman muuta paikkansa ja moderaattorit ovat nyt jopa vastanneet tähän kritiikkiin hyvin ja perustellusti.

Mielestäni "kitinän" ja "vakiokitinän" vaikutelma on syntynyt tähän ketjuun juuri siksi että nimimerkit ovat spekuloineet ja kinanneet täällä niin paljon keskenään. Totta kai jotkut osaavat kirjoittaa rakentavaa kritiikkiä paremmin kuin toiset, mutta väitän myös että jos modet olisivat jo aiemmin ja useammin vastanneet pelikieltoja koskeviin (myös veemäisiin) kysymyksiin asiallisesti, olisi tämä ketju pysynyt rauhallisempana ja myöskin laadukkaampana. Voi olla että olen pikkuisen idealisti, mutta jos nimimerkit tietäisivät etukäteen että kun he kysyvät heille myös vastataan eikä modeja kohtaan esitetty kritiikki olisi yhtä tuuleen huutamista, olisivat myös kyselyt ja valitukset todennäköisemmin asiallisia eikä muillekaan syntyisi sitä vaikutelmaa että "siellä se yksi taas kitisee". Milläpä muulla modet näyttäisivät mallia hyvästä keskustelusta kuin keskustelemalla itse?

Tähän joku tietysti sanoo että säännöt on sääntöjä ja pulinat pois, mutta eiköhän sen kaikki pohjimmiltaan tiedä että säännöt ja niiden käyttö riippuvat aina tulkitsijasta.
 

Supreme

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Paljon on moderaattoreita haukuttu mutta nyt täytyy antaa kiitosta aiheesta Casa Academica. Kyseinen nimimerkki ehti vaikuttaa palstalla reilut 3kk ja teksti oli yhtä provoa provon perään. Kyseisen nimimerkin ainoana tavoitteena näytti olevan sohia muurahaispesää ja suoranaisesti haastaa riitaa ympäri palstaa. Kirjoitusoikeuksien poisto oli enemmän kuin oikea ratkaisu.

Hienoa Moderaattorit, jatkakaa samaa linjaa!
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paljon on moderaattoreita haukuttu mutta nyt täytyy antaa kiitosta aiheesta Casa Academica. Kyseinen nimimerkki ehti vaikuttaa palstalla reilut 3kk ja teksti oli yhtä provoa provon perään. Kyseisen nimimerkin ainoana tavoitteena näytti olevan sohia muurahaispesää ja suoranaisesti haastaa riitaa ympäri palstaa. Kirjoitusoikeuksien poisto oli enemmän kuin oikea ratkaisu.

Hienoa Moderaattorit, jatkakaa samaa linjaa!

Jep. Täytyy olla samaa mieltä. Todella rasittavaa ja riitaa haastavaa tekstiä. Kiitos modet kirjoitusoikeuksien poistosta.
 

Raibe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jälkeen KHL:n
Kokonaisuutena tämä palsta on erittäin hyvin moderoitu. Varmaan lapsuksia tulee joskus jne. mutta tämä "modegate" meni aivan naurettavuuksiin nimenomaan käyttäjien osalta.

Minä en ymmärrä sitä meidän kirjoittajien taholta, että jos dumarit sanovat, että "Nyt se turpa kiinni!", niin riekkuminen jatkuu kuin apinoilla banaani-puussa. Viimeistään tuolloin kannattaisi pitää se turpa kiinni.

On ihan totta, että varmaan modejen ja jatkiksen kirjoittajien keskinäistä kommunikaatiota olisi syytä lisätä. Modeille propsit siitä, että jäsennelty vastaus tuli tähän caseen eilen illalla.

Olen itse tienannut yhden pikkukakkosen (viikon penalti) koko historiani aikana ja tämäkin tuli täysin aiheesta, yllättäen jossakin Jokerit vs. Ifk -aiheisessa provoilussa =P

Kyllä se vaan on niin, että hyvä diktatuuri on parempi kuin huono demokratia, kuunnelkaa vaikka Hallista, no ei vaitis...

Tuohon kysymykseen siitä, että osan pitää sietää rankempaa pään aukomista kuin toisten, vaikuttaa varmaan myös ko. kirjoittajan oma kirjoitustausta. Jos olet naama auki viljelemässä tyhmyyksiä joka ketjussa, on aivan varmaa että paskaa tulee tuulettimeen, moderoidaan keskustelua kuinka hyvin tahansa.

Mielestäni se on myös jossakkin määrin oikein, että kun itse ylittää kynnyksen tarpeeksi monta kertaa, saa myös takaisin ilman, että modet siihen sekaantuu. Tosin tässäkin varjopuolena on se, että peli pitää viheltää poikki, jos käy liian kuumaksi.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olen ollut Jatkoajassa koko sen olemassaolon ajan ja aikanaan jo tätä edeltäneessä Kiekkopesässä. Kuuluin Jatkoajan alkuvuosina muistaakseni ainakin Top20 ellen peräti Top10 listalle mitä tuli kirjoitettujen viestien määrään. En jaksa tarkistaa paljonko minulla on tällä hetkellä viestejä, mutta on niitä aika paljon (liikaa). En ole kuitenkaan koskaan saanut huomautusta tai varoitusta, pelikiellosta puhumattakaan, joten olen hyvin tyytyväinen moderointiin ;).

Minulla on aika pitkälle samanlainen historia, tosin Kiekkopesään sinne senioripuolelle en ehtinyt kun olin silloin vielä niin juniori. Niin ja varoituksen olen joskus aikanaan saanut, ja perään tuli modeilta vittuilua yksityisviestillä - suunnilleen samoilla sanoilla, mitä eräs minua kohtaan syystä tai toisesta antipatiaa tunteva, nykyään lähinnä hiljaa oleva nimimerkki, oli keskustelussa käyttänyt... Mutta se historiasta ja takaisin nykyhetkeen.

Yleisesti ottaen moderointi on täällä ollut onnistunutta, jos siis tarkastellaan koko Jatkoajan olemassaoloaikaa. Ehkä juuri siksi tämä nykytaso tuntuu niin ikävältä. Minä voin sanoa ihan suoraan, että mielestäni moderoinnnin tämänhetkinen taso on selvästi huonointa, mitä Jatkoajassa on ollut. Anonyymiteetti ei ole mikään ongelma, mutta puolueellisuus ja keskustelutyyli ovat. Tietyistä asioista tiettyä mieltä olevat ovat liipaisimella huomattavasti herkemmin kuin vastakkaista mielipidettä olevat. Tässä olisi erittäin voimakkaan ryhtiliikkeen paikka. Modejen keskustelutyyli on sekin heikko, ja siihen toivottavasti tulee se luvattu muutos. Ei se toimi, jos tyyli on kuin perseeseen ammutun karhun kiukuttelua sillon harvoin, kun keskusteluun yleensä ryhdytään.

Jos nyt yksittäisen toiveen toimenpiteestä voisi moderaattoreille esittää, niin siivotkaa nuo trollit ja provoilijat pois täältä. Lisäävät ehkä viestimäärää, mutta heikentävät keskustelun tasoa.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Minä en ymmärrä sitä meidän kirjoittajien taholta, että jos dumarit sanovat, että "Nyt se turpa kiinni!", niin riekkuminen jatkuu kuin apinoilla banaani-puussa. Viimeistään tuolloin kannattaisi pitää se turpa kiinni.
Tässä tapauksessa pelikiellot tulivat lähes poikkeuksetta rikkeistä jotka oli tehty ennen Moderaattori-ärähdystä.
 

mfish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin, onko ne säännöt nyt kaikille samat? Yleinen käytäntöhän on, että jengi saa viikon pelikieltoa ylipitkistä lainauksista ja kuvailemattomista linkeistä. Itsekkin olen saanut kerrasta kaksi kertaa viikon pelikiellon, kun a) Pastesin linkin ilman kuvausta b) kirjoitin väärään ketjuun (läppä).

No, tässä olen nyt tovin jo raportoinu niitä ylipitkiä lainauksia ja linkkejä ilman kuvausta, eikä näille henkilöille ole mitään pelikieltoja tippunut. On se kai turha pyytää / toivoa, että säännöt olisi kaikille samat, mutta kun niin ei vaan ole. Mitä helvetin hyötyä koko "raportoi" napista edes on?
 

Patajokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Jokerit, Man C, Real Zaragoza
Minä en ymmärrä sitä meidän kirjoittajien taholta, että jos dumarit sanovat, että "Nyt se turpa kiinni!", niin riekkuminen jatkuu kuin apinoilla banaani-puussa. Viimeistään tuolloin kannattaisi pitää se turpa kiinni.

Tää on urheiluaiheinen keskustelupalsta, ehkä se kuvaa ajan henkeä. Jääkiekossa ja varsinki jalkapallossa on täysin luvallista valittaa tuomareille ja jatkaa pään aukomista ilman penalteja.

Kattelin tossa rugbyn MM-kisoja (kiitos Pro) ja se on peli missä tuomarille ei auota. Tuli hieman kyseenalainen tuomio ja uusi-seelantilainen pelaaja meni sanomaan kohteliaasti tuomarille: "Excuse me Sir, could I have a word?". Vastauksena lyhyt ja ytimekäs "No" ja peliä jatkettiin.

Eli täytyy tarkemmin ajatellen tukea moderaaattoreiden valitsemaa linjaa. Säänöt on kerrottu, niistä voi tässä threadissa keskustella, mutta muuten tuomiot putoilevat ilmoituksina.
 

~KarKaus~

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja Kiekko-Espoo
Pystyttäisiinköhän tuohon Jokerit vs. HIFK vääntöön puuttumaan jotenkin? Jos kirjoittajilla olisi edes jonkinlaista argumentointia sen jatkuvan vänkäämisen tueksi niin tuota voisi lukeakin, mutta nykyään aiheessa kuin aiheessa päädytään tilanteessa, jossa nämä Stadin jäbät haukkuvat toisiaan kilpaa.

Tai voisiko sen rajoittaa vain yhteen ketjuun, vaikka sitten SM-liigan fanikulttuuriin, jotta muut ketjut saisivat olla rauhassa. Ekat pari viikkoa se oli ihan hauskaa, mutta nyt alkaa jo vituttaan, kun jokanen ketju alkaa meneen samanlaiseks.

Vai olenko se minä.
 
Pystyttäisiinköhän tuohon Jokerit vs. HIFK vääntöön puuttumaan jotenkin?
Otteluketjuun laitettiin Mode-nickillä kommentti jo päivää ennen ottelua, jolla yritettiin ohjata keskustelu takaisin itse otteluun. Lisäksi ketjusta pamahti juuri pari pelikieltoa. Ottelun jälkeinen kommentointi on muutamaa ylilyöntiä lukuunottamatta sujunut ihan taiteen sääntöjen mukaisesti ja kun kohta katseet taas kääntyvät seuraavaan kierrokseen, ketju saa pölyyntyä ihan itsekseen.

Mitä tulee yleisesti näiden kahden seuran väliseen rivalryyn, niin parasta on viestejä raportoida meille suoraan, niin meidän on helpompi niihin reagoida.

Kiitos palautteesta.

Moderaattorit
 
Naisasiat-ketju jälleen kerran. Vittu yrittäkää edes?
Vaikka joku sääntöjä rikkoisikin tai käyttäytyisi epäasiallisesti, älkää lähtekö itse moderoimaan, provosoitumaan tai ruokkimaan trolleja. Raportoikaa ne viestit meille!
Tuo aiemman vastauksemme loppuosa pätee oikeastaan aika hyvin tähänkin. Ennenkaikkea tuo oma vastuu provosoitumisesta ja trollien ruokkimisesta on varmaan monella jäänyt vähemmälle.

Moderaattorit
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt vaikuttaa siltä, että Moderaattorit ovat varsin epäsuomalaiseen tapaan ottaneet neuvosta vaarin ja kommunikaatiota tapahtuu. Hyvä juttu, pitäkää tää.

Kehitysehdotuksena: On varmaan kysytty aiemmin, mutta kannattaisiko noihin banniin johtaneisiin viesteihin laittaa linkki tuossa "moderaattoreilla on asiaa"-ketjussa?

Siis tietty jos ei tule mitään massiivisia joukkorangaistuksia tai linkittäminen levittäisi vaikkapa kiellettyä linkkiä tms. Mutta näissä lainauksissa, kuvailemattomissa linkeissä, asiattomissa viesteissä ja tässä itselleni edelleen auki olevassa käsitteessä "itsemoderointi" tapauksissa olisi ihan hyvä saada tietää mistä on kyse. Antaisi ainakin selkeän kuvan siitä mikä se tämänhetkinen tuomarilinja on.
 

Lohipoika

Jäsen
tässä itselleni edelleen auki olevassa käsitteessä "itsemoderointi" tapauksissa olisi ihan hyvä saada tietää mistä on kyse.

Minä voin vastata tähän, kun juuri istuin itsemoderoinnista viikon jäähyn.

Itsemoderointi tarkoittaa sitä, että tavallinen rivikäyttäjä puuttuu toisen käyttäjän tekstin pituuteen, lainaukseen, linkkien kuvaukseen tai muuhun vastaavaan eli asettuu moderaattoreiden saappaisiin.

Toisaalta joku oikein tiukka voisi sanoa, että juuri nyt minä itsemoderoin, kun rupean selittämään palstan sääntöjä ja käsitteitä. Älkää antako kakkua, pliiiis...
 
Itsemoderointi tarkoittaa sitä, että tavallinen rivikäyttäjä puuttuu toisen käyttäjän tekstin pituuteen, lainaukseen, linkkien kuvaukseen tai muuhun vastaavaan eli asettuu moderaattoreiden saappaisiin.
Tässähän tämä on aika kattavasti ja selvästi todettu. Vielä kun tuohon lisää kirjoittajan kehotuksen toiselle olla provoilematta tai olla kirjoittamatta johonkin ketjuun ja/tai seuran osioon eli "lähtemään pois ketjusta", niin ollaan käsite itsemoderointi jokseenkin kattavasti purettu.

Moderaattorit
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Nyt alkaa olemaan Moderaattoreilla sopivan munakas ja vittumainen avoimempi ote. Tätä on kaivattu.

Kiitoksia!
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Nyt alkaa olemaan Moderaattoreilla sopivan munakas ja vittumainen avoimempi ote. Tätä on kaivattu.

Kiitoksia!

Todellakin, itsekin on tullut avauduttua asiallisesti ja asiattomasti, mutta suunnanmuutos on merkittävä ja kehuja tulee myös heti kun homma toimii oikealla tavalla.

Ja miellyttää tuo uusi lätkäjätkä-ote rivalryineen. Lätkäjätkiä tekemässä duunia lätkäjätkille, hienoa!
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tämä moderaattoireiden uusi linja taisi vaatia tuon joukkorangaistuksen. Joku saattaisi sanoa, että jokusen aktiivin poistaminen palstalta ja tätä seurannut keskustelu, saivat vihdoinkin moderaattorit heräämään keskusteluun ja vuorovaikutukseen.

Kaikesta huolimatta on hienoa, että moderaattorit ovat nyt muuttaneet linjaansa. Toivotaan, että tämä jatkuu. Eli kiitosta silloin, kun sitä kuuluu antaa! Jatkakaa samaan malliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös